حجاب عقلانی و تعمیقی باید جایگزین حجاب موروثی شود
استاد حوزه علمیه خودکمبینی را یکی از آسیبهای مهم جوانان در مواجهه با شبهات برشمرد و گفت: با ورود جوانان به دانشگاه و برخورد با دانشجویان دیگر، گاه ارزشهای نهادینه شده کم ارزش خوانده می شود و به نوعی دانشجو دچار جو زدگی می شود از این رو برای بالا بردن شخصیت خود، بی حجابی و زندگی مدرن فاقد اخلاق انسانی را جایگزین می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجاب ابزاری مهم برای حفظ عفاف و جایگاه واقعی بانوان در جامعه است. متاسفانه یکی از هجمه های مهم دشمن، نشانه گرفتن حجاب و ایجاد شبهات فراوان در میان جوانان برای داشتن جامعهای متزلزل و بی قید به ارزشهای اخلاقی و انسانی است. در این راستا بسیاری از علما و صاحبنظران در موضع گیریهای خود پیرامون مساله حجاب، تاکید بر فرهنگ سازی، روشنگری و رفع شبهات در این زمینه داشتند. با توجه به اهمیت موضوع، با چند تن از اساتید و مدرسین حوزه علمیه پیرامون موضوع حجاب و عفاف در جامعه اسلامی گفت و گویی اختصاصی انجام داده ایم.
حجاب و ضرورت آگاهی بخشی به خانوادهها
ناهید طیبی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و از تاریخ پژوهان و محققان، صاحب بیش از 90 مقاله علمی در سطح بین الملل و مؤلف 18 کتاب با موضوعات مهم دینی و علمی به ویژه مساله حجاب و عفاف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص جذب جوانان به حوزه حجاب و عفاف گفت: برای جذب افراد به ویژه جوانان در ابتدا باید مخاطبان موضوع طبقه بندی شوند و بدانیم در خصوص فرهنگ سازی حجاب با چه طیفی روبرو می باشیم.
وی در این باره توضیح داد: به طور کلی مسئله بی حجابی گاه از بی اطلاعی و ناآگاهی نشأت می گیرد و یا از روز عادت و مطابق با فرهنگ منطقه ای و یا در راستای قرار گرفتن در محیط جدید می باشد و یا برخی از افراد با عناد و کینه توزی به موضوع حجاب و عفاف در جامعه عمل می کنند که در این باره باید در ابتدا به شناخت روحیه افراد بپردازیم تا اثرگذاری بیشتری در فرهنگ سازی ایجاد گردد.
طیبی خانواده را عنصری مهم در جامعه دانست و افزود: هر چه جهان پیشرفت می کند و میان افراد و خانواده ها فاصله ایجاد می شود جوامع متزلزل تر شده و بحران ها و ناهنجاریهای اجتماعی نمود بیشتری پیدا می نماید به گونه ای که فروپاشی خانواده ها از برنامه های مهم راهبردی دشمنان در مقابله با ارزشهای دینی و اخلاقی است از این رو برای فرهنگ سازی فریضه حجاب و عفاف باید خانواده ها با روشنگری و آگاهی بیشتری خود را برای برخورد صحیح با جوانان آماده کنند.
این پژوهشگر و محقق ارجمند خاطرنشان کرد: من در کتاب عطر عفاف پیرامون موضوع بحث تاکید زیادی بر لزوم توجه به خانواده ها و آموزش مهارت های لازم در مواجهه با بی حجابی و بی عفافی داشته ام به گونه ای که بر این باورم برای هر کار ریشه ای و تعمق بخشی به ارزشها ابتدا باید بر روی خانواده ها سرمایه گذاری فرهنگی صورت گیرد و جوانان جذب خانواده ها شوند تا در برابر هجمه ها و توطیه ها با بیداری و هوشیاری رفتار نمایند.
وی با تاکید بر آموزش در سطح بالا در خانواده ها اذعان کرد: باید در ابتدا درک درستی از مسئله حجاب و عفاف در جامعه ایجاد شود زیرا اگر خانواده و به ویژه مادر نمی تواند موضوع اهمیت حجاب و عفاف را برای فرزندان خود تبیین نماید به دلیل گرایش خود مادران به حجاب موروثی است و تعمق و درک عمیقی از حجاب عقلانی در نسل گذشته تا حدودی وجود ندارد.
این مؤلف گرامی اظهار داشت: حجاب و عفاف از ابعاد مختلفی شامل عقلانی، فقهی و دینی، انسانی و اخلاقی و... مورد توجه قرار دارد، در این ارتباط اگر از مباحث و منظر فقهی و دینی به ارزیابی حجاب بپردازیم جوانان قادر به درک افق روشنی در این زمینه نخواهند بود و برای تبیین حجاب برای نسل جوان به نتیجه مثبتی دست نخواهیم یافت.
وی با تاکید بر جهان بینی مسئله حجاب و عفاف و روشنگری و رفع شبهات در این زمینه تصریح کرد: باید رابطه معناداری میان اهمیت حجاب و عفاف و تکریم شخصیت والای انسانی تعریف شود و مبانی اعتقادی آن برای جوانان روشن شود به ویژه رابطه مهم میان انسان و خدا تبیین گردد تا انسان حجاب را به عنوان یک اجبار و مسئله دست و پا گیر قلمداد ننماید.
وی حجاب و عفاف را حق الله مهمی بر گردن انسان خواند و گفت: در تربیت دینی، خانواده ها باید ابتدا در راستای انسان شناسی و خدا شناسی گام بردارند و اگر متاسفانه تاکنون در این زمینه کوتاهی شده است به دلیل تفاوت در زوایای دید افراد می باشد در حالی که خداشناسی، دیدی یکسان و گسترده ایجاد می نماید و در معنای حقیقی انسان را تسلیم خداوند می کند.
طیبی بهره گیری از ابزارهای مدرن را یکی از شیوه های مهم در تبیین جایگاه حجاب و عفاف در جامعه برشمرد و عنوان کرد: هنرمندان و فیلمسازان متعهد باید در این زمینه دلسوزانه وارد عمل شوند و در برابر ابزارهای هنری غرب در گرایش به بی بند و باری، خود را تجهیز نمایند زیرا هنر زبان گویایی است که اگر برگرفته از حقیقت دینی، انسانی و اخلاقی باشد می تواند تاثیرات فراوانی داشته باشد.
وی اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از کارهای فرهنگی و حتی هنری در زمینه حجاب و عفاف به صورت عمیق مورد بررسی قرار نمی گیرد و موضوع آن به صورت ریشه ای بحث نمی شود و هنگامی که موضوع مهمی سطحی مورد ارزیابی قرار گیرد ماندگار نخواهد بود و با کوچکترین شبهه و یا سوالی از میان خواهد رفت.
وی حجاب را افتخاری بزرگ برای بانوان دانست و افزود: با این نگاه به مسئله حجاب، دختران و زنان ما گرایش تعمقی به عفاف و حجاب خواهند داشت و تبیین این نگاه، فرهنگ سازی جامع با نگاه روان شناسانه را طلب می کند تا با شناخت روحیات و تناسب با شخصیت افراد به فرهنگ سازی بپردازیم.
وی گفت: انسان موجودی کمال گرا می باشد که اگر در تشخیص کمال و تعالی به تفهیم عمیق برسد به راحتی به سمت کمال و رشد حرکت می کند در این زمینه اگر جوان به خوبی درک نماید که حجاب، زیبایی، عاشقی بنده نسبت به خداوند و مسیر رشد و تعالی ارزشهای انسانی است و راهی برای حفظ حرمت ها می باشد قطعا حجاب و عفاف را می پذیرد.
وی با بیان اهمیت حوزه های علمیه در زمینه رفع شبهات و ایجاد فرهنگ اصیل حجاب و عفاف در جامعه افزود: حوزه های علمیه منابع و گنجینه با ارزشی هستند که می توان از ظرفیت های موجود در تبیین جایگاه حجاب استفاده کرد و دراین زمینهه همه متولیان فرهنگی و برنامه ریزان و هنرمندان باید در این موضوع از ظرفیت های حوزه های علمیه و نگاه کارشناسانه مدد بگیرند.
وی ادامه داد: دانشگاههای ما نیز با نسل جوانی روبرو هستند که در برابر تیلیغات سوء دشمن قرار گرفته اند و در این زمینه باید مسیولان ارشد دانشگاهی خود را بی نیاز از نظریات تخصصی و کارشناسی شده حوزیویان بی نیاز نببینند زیرا دانشجو با ورود به محیط جدید دانشگاه در محیط تازه ای قرار می گیرد که برخی از ارزشهای او که به صورت موروثی در شخصیتش نهادینه شده سست می شود.
وی خودکمبینی را یکی از آسیب های مهم جوانان در مواجهه با شبهات برشمرد و گفت: با ورود جوانان به دانشگاه و برخورد با دانشجویان دیگر، گاه ارزشهای نهادینه شده کم ارزش خوانده می شود و به نوعی دانشجو دچار جو زدگی می شود و برای بالا بردن شخصیت خود بی حجابی و زندگی مدرن فاقد اخلاق انسانی را جایگزین می کند.
وی اظهار داشت: در این ارتباط با دوگانگی شخصیتی مواجه می شویم به ویژه دانشجویان شهرستانی در شهرهای بزرگ با چنین مشکلاتی مواجه می شوند و به دلیل خود کم بینی، ارزش گذاریهایشان دچار تغییر نگرش می شود و تعریف های دیگری جایگزین تعاریف اعتقادی و ارزشی می گردد که در این باره باید کرسی های آزاد اندیشی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به منظور رفع شبهات تشکیل شود.
وی خطاب به مبلغان نیز اذعان کرد: در سخنرانی های خود به ویژه در مناطق محروم باید ظرفیت ها و دانش های مخاطبان در نظر گرفته شود و با زبانی شیوا و ساده موضوعات مهم و بنیادی ارایه گردد برای نمونه در برخی از مناطق دورافتاده دانش و اطلاعات دینی و اعتقادی افراد در سطح موروثی از گذشتگان است و به صورت تفهیمی و تعمقی فرهنگ سازی صورت نگرفته است.
وی یادآورشد: نا با بسیاری از دختران مواجه هستیم که به دلیل وجود مشکلات فراوان در ازدواج، بنیه های اعتقادیشان سست می شود و با گرایش به بی حجابی در صدد فراهم سازی بسترهای ازدواح هستند در حالی که اگر در معنای حقیقی به بیان تشکیل خانواده از منظر دینی نگاه نمایند هرگز دچار چنین اشتباهی نمی شوند.
وی گفت: حتی بی بند و بار ترین جوان در تعاریف اجتماعی ما، دوست دارد با دختری ازدواج نماید که پایبندی بی بدیلی به کیان خانواده داشته باشد و متاسفانه تبلیغات سوء دشمنان در گمراه کردن جوانان این حقیقت واقعی را از دختران ما پنهان کرده است و آنان با گرایش به تمدن غرب، حتی آینده خود را به مخاطره می اندازند با برداشت نادرست از ارزشهای حقیقی در چنگال برنامه های از پیش طرحی شده استکبار جهانی در انحراف جوانان قرار میگیرند.
وی به مظاهر بی حجابی در آخرالزمان نیز اشاره کرد و افزود: زنان و بانوان ما نقش مهمی در آماده سازی ظهور ولی عصر دارند و دشمن با فهم حقیقت این موضوع جوامع اسلامی و شیعه را نشانه گرفته است تا با دور کردن از ارزشهای حقیقی، آخرالزمانی را رقم بزنند که فساد و گناه جوامع اسلامی را در بر بگیرد در حالی که جوانان ما با هوشاری خود را اسیر توطیه های آنان ننمایند.
الگوپذیری؛ عاملی مهم در گرایش به حجاب و عفاف
در ادامه این گفت و گو دبیر کمیسیون بانوان در استانداری پیرامون موضع حجاب و عفاف تصریح کرد: اگر میان دختران و مادران ما از نظر ارزش گذاری به اعتقادات دینی، شاهد فاصله زیادی هستیم دلیل آن عدم آگاهی خانواده در تربیت اسلامی و دینی است.
معصومه ظهیری یادآورشد: امام علی (ع) خطاب به همه مسلمانان فرموده است که باید فرزند زمان خود باشیم اما متاسفانه در زمان فعلی، فاصله ای مشهود میان نسل گذشته و امروز وجود دارد که این مسئله خود زمینه ساز بروز بسیاری از ناهنجاریها در جامعه شده است.
وی الگوپذیری را عاملی مهم در گرایش به حجاب و عفاف خواند و گفت: ما در طول اسلام زنان بزرگواری را داشته ایم که با حجاب و عفاف خود در عرصه های دینی و اجتماعی و سیاسی حضور داشتند و اگر اسلام خواهان حجاب برای بانوان است دلیل آن حضور موثر زنان در عرصه های اجتماعی است وگرنه در چارچوب خانه ماندن نیازمند داشتن حجاب در سطح حضور در جامعه را نمی خواهد.
وی توضیح داد: امروز استکبار همه قدرت خود را در قالب رسانه هایش به کار گرفته است تا به زنان و دختران ما بفهماند که اسلام با حضور زن در عرصه اجتماع و دانش اندوزی و کنال جویی مخالف است در حالی که رد اسلام زنان نیز در کنار تربیت فززندان صالح در بسیایر از عرصه ها حضوری مهم و اساسی داشته اند . همدوش مردان جریان تاریخی را رقم زده اند.
وی با اشاره به حضور زنان عالمه در پاسخگویی های دین در زمان ائمه اظهار اظهار کرد: حضرت فاطمه(س)، زینب کبری و کریمه اهل بیت و بسیاری از زنان و شخصیت های دیگر از عالمان زمان خود به شمار می رفتند که در پاسخگویی به شبهات دینی زبانزد بودند زیرا اسلام عزلت و گوشه نشینی زنان و بی اطلاعی از رویداد زمان را نمی خواهد بلکه می خواهد با حفظ ارزش و منزلت و جایکاه خود به فعالیت بپردازند تا جامعه با نگاه ابزاری به شخصبت والای بانوان از حضور زن در اجتماع سواستفاده ننماید.
معصومه ظهیری گفت: اگر دو نسل امروز و گذشته با آموزش و فرهنگ سازی به هم نزدیکتر شوند دچارافراط و تفریط نخواهیم شد که در این زمینه باید با برگزاری نشست های تخصصی برای خانواده ها و حتی مراکز علمی و دینی شبهات موجود از میان برود که در این ارتباط حوزه های علمیه و علمای گرانقدر نقش مهمی را ایفا می نمایند.
ایجاد فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ابزار مهم در آموزش و فرهنگ سازی حجاب
در ادامه طیبه توکلی از اساتید حوزه و دانشگاه آموزش را ابزاری مهم و هدفمند در خصوص فرهنگ سازی برشمرد و عنوان کرد: اگر مبلغان دارای اطلاعات وسیع باشند و بتوانند با دانش روز و آگاهی فراوان به شبهات موجود در زمینه حجاب و عفاف بپردازند قطعا نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.
وی تصریح کرد: زمانی مبلغان و متولیان فرهنگی می توانند به فرهنگ سازی بپردازند که از بنیه فکری و دینی بالایی برخوردار باشند هرچند حوزه های علمیه با پشتوانه های بالای فکری و دینی ظرفیت های لازم را در این خصوص به وجود آورده اند که باید در انتقال این علوم ارزشمند به مراکز علمی دیگر نیز تلاش کرد.
وی گفت: آموزش باید از مجموعه های آموزشی به ویژه مدارس آغاز شود سپس با توسعه آموزش های لازم در سطح ادارات، نهادها و مجموعه های مختلف تسط داده شده و همه جامعه را درگیر موضوع مهم حجاب و عفاف نماییم و در کنار پشتوانه های قانونی، توجه خاص به فرهنگ سازی و تعمق بخشی به این فریضه داشته باشیم.
این پژوهشگر دینی ایجاد فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را نیز از ابزارهای مهم در آموزش و فرهنگ سازی دانست و اذعان داشت: در امر به معروف و نهی از منکر نیز باید افراد آموزشهای لازم را ببینند تا با شناخت ظرفیت ها، برخورد مناسبی را با جوانان داشته باشند تا با کوچکترین ضعف،عناد و دشمنی آنها را نسبت به حجاب و عفاف ایجاد نکند بلکه به صورت تعمقی به جوان بفهمانند که ارزش واقعی حجاب و عفاف در چیست.
وی با تاکید بر تعامل میان حوزه و دنشگاه نیز یادآور شد: مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی های آزاداندیشی و روشنگری و رفع ریشه ای شبهات، تاکیدات و منویات باارزشی داشتند که در این زمینه همه برنامه ریزان و دست اندرکاران حوزه های علمیه و دانشگاهها با تعامل گستره خود موضوعات مهم را مورد موشکافی قرار دهند و جوانان ما را نسبت به خطرات سرمایه گذاری های غرب در از میان بردن ارزشهای اخلاقی، دینی و اسلامی هوشیار سازند.
در ادامه فرشته کوشکی یکی دیگر از اساتید حوزه عفاف و حجاب را مساله ای همگانی دانست و گفت:این موضوع مهم باید از همان کودکی در فرزندان با روشهای تربیتی مناسب تبیین گردد و حتی پسران نیز آموزشهای لازم را ببینند زیرا حجاب و عفاف تنها ویژه بانوان و دختران در سطح جامعه نیست.
وی تصریح کرد:حجاب و عفاف ویژه انسان به عنوان اشرف مخلوقات است که در بانوان و دختران به گونه ای خاص مورد ارزیابی قرار گرفته است و در جامعه اسلامی پسران و مردها نیز باید با پایبندی به اصول اخلاقی و پوشش مناسب در راستای داشتن جامعه ای متمدن و اسلامی گام بردارند.
وی با تاکید بر آموزش در خانواده ها یادآورشد: اگر در کیان خانواده برخی از حریم ها حفظ گردد به صورت تعمقی، مساله حجاب و عفاف فرهنگ سازی خواهد شد و فرزندان آموزش های لازم را از رفتار والدین خود کسب می نمایند همچنین با الگوپذیری و نظارت بر رفتار فرزندان می توان در این زمینه موفق شد به ویژه با توجه به خطر برخی از فیلم ها و سایت ها و حتی بازی های رایانه ای باید بستری برای آموزش فرزندان و توسعه بینش و بصیرت آنان فراهم شود.
وی افزود:وقتی ارزش در جامعه به درستی تعریف نشود مصادیق ضد ارزشی جایگزین می شود و دشمن با شناخت این قضیه، سرمایه گذاری کلانی برای این نوع جایگزینی انجام داده است از این رو باید همه متولیان فرهنگی با شناخت کامل بر جریانات اجتماعی، هوشیارانه به روشنگری بپردازند تا جوانان با دیدی بسته تسلیم خواسته های شیطانی دشمنان نشوند.
وی گفت: اگر بینش حقیقی پیرامون اهمیت حجاب و عفاف در جوانان ایجاد شود در هر کجای جهان که باشند به اصول انسانی و اخلاقی پایبند خواهند بود و در برابر نقشه های دشمن سست نخواهند شد به شرط اینکه در کنار فرهنگ سازی به جوانان هویت بخشی صورن گیرد زیرا اسلام ارزشی والا به شخصیت انسانی به ویژه بانوان داده است و آنان باید خود به این حقیقت بزرگ دست یابند.
فرشته کوشکی خطاب به بانوان و دختران جوان اذعان کرد: گوهر وجودی زن دارای مقام و منزلت بالایی است که تنها به واسطه حجاب و عفاف حفظ می شود هر چند بی توجهی به روشهای تبلیغی و روشنگری باعث ایجاد نوعی عناد و کینه توزی در برابر حجاب می شود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی حجاب را مساله ای فردی می دانند و در برابر سخت گیریهای قانونی و شرعی مقابله می نمایند درحالی که حجاب مسئله ای اجتماعی است و اگر اسلام موافق حضور زنان در عرصه های اجتماعی نبود هرگز بر حجاب و عفاف تاکید نمی کرد از این رو باید در فضاهای علمی و دینی این مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی در پایان با درخواست از توجه متولیان فرهنگی به شناخت روحیات جوانان و رفع شبهات پیرامون مسایل مهم و زیربنایی گفت: دوری جوانان از ارزشهای اخلاقی زمینه ساز ایجاد فساد و بی بند و باری و غفلت جوانان از رویدادهای واقعی در جامعه است و دشمن با درک این مفهوم تنها خواب و غفلت جوانان و سرگرم شدن آنها به مسایل عبث و پوچ می باشد از این رو باید جوانان با شناخت خود و اسلام حقیقی و پاسخ جویی برای شبهات به رشد و تعالی انسانی یست یابند و به درک حقیقت تمدن اسلامی برسند.
ارسال کردن دیدگاه جدید