علامه مصباح: انقلاب اسلامی حرکتی اجتماعی برای احیای دین به‌عنوان مسئله‌ای جدی در زندگی انسان بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی از جمله حرکت‌های اجتماعی است که برای جدی گرفتن مسئله دین به وجود آمد، گفت: شاه نیز مکه می‌رفت و در کاخ خود روضه می‌گرفت؛ اما امام (ره) قیام کرد تا بگوید، مسئله دین، تعارف‌بردار نیست و محدود به چند امر ظاهری نمی‌شود، بلکه تمام شئون زندگی را در برمی‌گیرد. اعتقاد به دین در سراسر زندگی  او نمود عینی داشت و در این راه حتی از دست‌دادن جگوگوشه‌اش را لطف خفیه الهی دانست. برای او فرقی نمی‌کرد در زندان، تبعید و یا آزاد است. او فقط به دنبال انجام وظیفه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از مدیران و روحانیون وزارت دفاع با اشاره به این‌که زندگی اجتماعی انسان‌ها مانند پیکره انسانی است که هر یک از اندام و دستگاه‌ها که متشکل از میلیون‌ها سلول است، وظیفه‌ای بر عهده دارد، افزود: زندگی اجتماعی نیز از نهادها و مؤسسات و گروه‌هایی تشکیل می‌شود که در آن‌ها، میلیون‌ها انسان وجود دارند و مجموعه واحدی به نام جامعه را تشکیل می‌دهند.

علامه مصباح یزدی با بیان این‌که اگر بین نهادها و دستگاه‌های جامعه، نظم و هماهنگی برقرار باشد، جامعه سالم و موفق خواهد بود، ادامه داد: همان‌گونه که هر یک از دستگاه‌های بدن، وظیفه خاصی را بر عهده دارد و عدم هماهنگی بین آنها موجب اخلال در کارآیی بدن می‌شود، بین دستگاه‌های مختلف جامعه نیز چنین ارتباطی وجود دارد و گاهی معیوب بودن، یک بخش از جامعه، سبب ایجاد مشکل در سایر نهادها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که همگان با هر دین و آیینی متوجه لزوم وجود دستگاه‌هایی برای تأمین معیشت، امنیت، آموزش و نظایر آن در جامعه می‌شوند، ادامه داد: تاریخ نشان داده است که افرادی آمده‌اند و خود را فرستاده خدا دانسته‌اند و چیزهایی فراتر از مسائل مادی مطرح کرده و مردم را به توحید دعوت کرده‌اند؛ اما اگر از بسیاری از کسانی که سخن انبیا را پذیرفته و دین‌دار هستند، بپرسید که فایده دین چیست، تأمین امنیت، کم شدن جنایات و دزدی‌ها، خدمت به محرومین و ... را به عنوان فایده دین ذکر خواهند کرد؛ حال آن‌که از برخی آیات قرآن فهمیده می‌شود که دین‌داری صرفا تأمین مادیات و داشتن زندگی خوب، نیست.

این مفسر قرآن کریم سعادت اخروی را از دیگر فایده‌های دین‌داری دانست که در قرآن ذکر شده است و افزود: مسئله معاد و این‌که انسان بعد از مرگ، دوباره حیاتی داشته باشد، برای بسیاری از افراد، قابل باور نبود؛ بسیاری از مردم، می‌توانستند قبول کنند که با حاکم شدن برخی قوانین به اسم دین، زندگی دنیا، بهتر خواهد شد و جنایات کمتر می‌شود، اما این‌که بعد از مرگ و پوسیده شدن استخوان‌ها، دوباره انسان زنده شود و حیات دیگری داشته باشد، برای آن‌ها قابل باور نبود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن، زندگی دنیوی را مقدمه‌ای برای زندگی حقیقی آخرت دانست و افزود: دنیا برای انسان مانند یک جلسه امتحان است که نتیجه آن را در آخرت دریافت می‌کند. کسانی بوده‌اند که این مسئله را واقعا باور کرده‌اند و لذا بهترین دستاوردهای زندگی و شیرین‌ترین نعمت‌های‌شان را برای احیای دین، تقدیم کرده‌ند.

آیت‌الله مصباح افزود: لازم است یک بار این مسئله را برای خود حل کنیم که آیا آخرت و حیات ابدی، واقعیت دارد یا خیر؟ اگر واقعیت ندارد، خیال خود را راحت کرده و از چیزی ترس نداشته باشیم و رفتار منافقانه را کنار بگذاریم؛ اگر هم واقعیت دارد، در این مسیر ثابت قدم باشیم.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی از جمله حرکت‌های اجتماعی است که برای جدی گرفتن مسئله دین به وجود آمد، گفت: شاه نیز به مکه می‌رفت و در کاخ خود روضه می‌گرفت؛ اما امام(ره) قیام کرد تا بگوید، مسئله دین، تعارف‌بردار نیست و محدود به چند امر ظاهری نمی‌شود، بلکه تمام شئون زندگی را در برمی‌گیرد. اعتقاد به دین در سراسر زندگی او نمود عینی داشت و در این راه حتی از دست دادن جگوگوشه‌اش را لطف خفیه الهی دانست. برای او فرقی نمی‌کرد در زندان، تبعید و یا آزاد است؛ وی فقط به دنبال انجام وظیفه بود.

استاد فلسفه و تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر ما وارث این انقلاب و شاگرد مکتب امام(ره) هستیم، باید باورهایمان را جدی بگیریم؛ بدانیم اصل این نیست که در این دنیا چند روزی شکممان سیر باشد؛ هدف اصلی خلیفة الله شدن است؛ باید به آن سمت حرکت کنیم.

وی با تأکید بر تقویت باورها و ترویج آن در جامعه افزود: وظیفه روحانیت این است که آخرت مردم را آباد کند و آنها را به سعادت ابدی برساند. از این‌رو باید ابتدا دین را بشناسیم و خالصانه به آن عمل کنیم.

علامه مصباح افزود: بر این اساس، بهترین نهاد، نهادی است که باورهای مردم را تقویت کند؛ تا باور کنند که بیهوده آفریده نشده‌اند، باور کنند که آخرتی وجود دارد و سعادت ابدی در گروی جدی گرفتن اعتقادات و عمل به آن‌هاست، باور کنند که دین، انسان را از حیوانیت می‌رهاند.

آیت‌الله مصباح ادامه داد: همان‌گونه که اکسیژن برای حیات مادی جامعه لازم است، دین نیز برای حیات انسانی جامعه، لازم است. اگر جامعه را به بدن انسان تشبیه کنیم، روحانیت مهم‌ترین وظیفه را بر عهده دارد که وظیفه تأمین حیات انسانی مردم را بر عهده دارد.

وی افزود: حال که این مسئولیت سنگین را پذیرفتیم، باید آماده پرداخت هزینه آن نیز باشیم؛ دین را نباید وسیله رسیدن به دنیا قرار داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: اگر دین وجود نداشت، زندگی انسان نیز مانند زندگی حیواناتی بود که چندی به چرا مشغول شده و در نهایت یا آن‌ها را می‌کشند یا خودشان می‌میرند. اگر دین نبود، خودکشی برای رهایی از سختی‌ها و مشکلات و غصه‌ها نیز، امری معقول بود.

وی پیروزی انقلاب اسلامی را معجزه‌ای در تاریخ کشور دانست و گفت: این انقلاب به برکت نهضت حضرت امام (ره) و فداکاری یاران مخلص ایشان پدید آمد و ما ریزه‌خوار سفره ایشان هستیم. بعد از امام (ره) نیز بهترین کسی که می‌توانست راه امام (ره) را ادامه بدهد، معرفی شد

وی با اشاره به سوابق روشن آیت الله خامنه‌ای اظهار داشت: حداقل چهل سال است که تجربه کارآمدی او را دیده ایم؛ گاه وی مسائلی را می‌فهمد که بزرگانی سال‌ها بعد متوجه سخن او می‌شوند! خداوند نعمت وجود چنین رهبری دلسوز را به ما داده است که در این سن، شبانه‌روز تلاش کرده و به فکر این مردم است

گفتنی است دیدار جمعی از مدیران و روحانیون وزارت دفاع، ششم دی ماه سالجاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی