تاريخ ولادت حضرت معصومه(س) يكم ذيقعده يا .....؟

تبيين: استاد تاريخ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به بيان توضيحاتي در خصوص تاريخ ولادت حضرت معصومه (س) پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين يوسفي غروي در گفتگو با خبرنگار تبيين با اشاره به اينكه سند موثقي در خصوص تاريخ ولادت حضرت معصومه (س) در دسترس نيست، خاطر نشان كرد: ولي ظاهرا با تقدير عمر و در نظر گرفتن تاريخ وفاتشان اقدام به اختصاص يكم ذيقعده به عنوان تاريخ ولادت آن حضرت نموده اند.
وي افزود: بالاخره حضرت معصومه(س) در يك تاريخي به دنيا آمده اند و سزاوار است كه روزي اختصاص به ايشان يابد، لذا به نظر مي رسد كه با اقتباس از دهه فجر كه خود گرفته شده از " ليال عشر" در قرآن كريم است، تاريخ مذكور براي ولادت حضرت معصومه(س) در نظر گرفته شده تا دهه مباركي به نام دهه كرامت فرصتي براي ابراز احترام و تجليل و اكرام حضرت امام رضا (ع) و خواهر بزرگوارشان باشد.
وي با بيان اينكه در تعيين تاريخ ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و نامگذاري دهه كرامت تعبدي در كار نيست و پيشنهادي براي تكريم اين دوبزرگوار است كه اتفاقا خوب هم جا افتاد، ادامه داد: همانگونه كه دهه فجر تعبدي نبوده و در عين حال خلاف شرع نيز نيست و مستلزم تحريم حلال و تحليل حرام نشده، تعيين دهه كرامت نيز چنين است.
اين استاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اينكه قم در روايات رسيده از امام صادق(ع) و ائمه بعد از ايشان مورد عنايت خاصي بوده است، افزود: قم از آن جهت كه مقصد مهاجران بسياري از روات شيعي بوده، از جهت نشر اخبار ائمه(ع) بسيار مورد توجه قرار گرفته است و حتي در روايات از قم به حرم اهل بيت(ع) تعبير شده است.
وي با اشاره به تاريخ شكل گيري حوزه علميه قم به بركت وجود حضرت معصومه(س) به مراحل مختلف آن اشاره كرد و افزود: در واقع حوزه علميه قم با زحمات آيت الله حائري يزدي تجديد حيات يافت، اما نه به گونه اي كه قبل از آن هيچ گونه سابقه اي در اين خصوص وجود نداشته باشد، چرا كه حوزه علميه قم حد اقل دو سابقه تاريخي يعني دوره مهاجرت راويان حديث به قم در زمان ائمه(ع) و دوران صفويه كه با ساخت مدارس علميه همراه بود، را دارا بوده است.
حجت الاسلام والمسلمين يوسفي غروي با اشاره به اينكه احترام به منتسبين ائمه(ع) در واقع احترام به ائمه(ع) است، گفت: اما هرگز روايتي از ائمه(ع) نداريم كه همه اولاد آن ها مورد احترام خاصي باشند، بلكه ملاك فضيلت هر يك از ائمه(ع) ميزان تقوا و اخلاص آنهاست و اين مقامات الهي توسط حجج الهي براي ما مشخص مي شود و از همين روست كه مثلا حضرت عبدالعظيم حسني با چهار واسطه از امام معصوم(ع) مورد عنايت ويژه مومنين و شيعيان قرار مي گيرد ، در حاليكه حمزه بن موسي بن جعفر (ع) كه فرزند و برادر و عموي امام معصوم و در جوار حضرت عبدالعظيم دفن است، چنين فضيلتي نداشته و به اندازه عبدالعظيم مورد سفارش ائمه(ع) و عنايت شيعيان نبوده است و اين نشان مي دهد كه شيعه يك مذهب توارثي و پدر و پسري نيست، بلكه احترام ها بر اساس ارزشها و مقامات الهي اشخاص است.
وي با اشاره به عنايت خاصي كه در خصوص حضرت فاطمه معصومه(ع) شده است، ادامه داد: از آنجا كه قم قبل از دفن حضرت معصومه(ع) در آن نيز مورد توجه ائمه(ع) بود، با دفن اين بانوي بزرگوار شرافتي چند برابر يافت.
وي با اشاره به روايات متعددي در خصوص فضيلت حضرت فاطمه معصومه(س) خاطر نشان كرد: البته اين كه عده اي عنوان مي كنند زيارت قبرايشان مانند زيارت حضرت زهرا(س) است، تعبير مردم است و مستند به روايت خاصي نيست و در واقع نوعي اظهار اميدواري يا تفأل به خير است.




























ارسال کردن دیدگاه جدید