به مناسبت روز دختر: نگاه غرب به زن همان نگاه جاهليت به زن است

تبيين: عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: در دوران جاهليت وجود زن را تحمل نمي كردند، اما در جاهليت قرن 21 شخصيت زن را با يك مرگ تدريجي از بين مي برند و به بهانه اينكه دختر بايد آزاد باشد و كسي مانع او نباشد ، او را به راحتي مورد استفاده جنسي افراد ناباب قرار داده اند و در نتيجه شخصيت او را دچار مرگ تدريجي مي كنند.
حجت الاسلام جعفر انواري در گفتگو با خبرنگار تبيين ضمن تبريك دهه كرامت با اشاره به ديدگاه هاي مختلف در مورد زنان و دختران گفت: آنچه از نوشته هاي تاريخي جامعه شناسي مانند آثار ويل دورانت به دست مي آيد مشخص مي شود در گذشته اصلا نگاه مطلوب و مناسبي به جنس مونث نمي شده است، مثلا در آفريقا زن مانند كالايي خريد و فروش مي شده است و يا در هند، زن ، شوهر خود را خدا پنداشته و زن براي شوهر دروازه جهنم تلقي مي شد ، يهوديان نيز به دختر بسيار بي اعتنا بوده و او را بي ارزش مي دانستند و فقط از آن جهت كه او را تنها منبع توليد سرباز مي دانستند ، وجود او را تحمل مي كردند و در مسيحيت زن را حيواني مي دانستند كه نه استوارو نه ثابت قدم است، بلكه كينه توز و زيانكار است.
وي با اشاره به اينكه امروز برخي كشورهاي دنيا شعارهاي دهان پركن در حمايت از زن سر مي دهند، ادامه داد: با يك نگاه سطحي و ساده مي توان يافت نگاه غرب به زن با اندك تفاوتي ، همان نگاه عرب جاهليت به زن است.
عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينكه عرب جاهليت زن را ننگ جامعه مي دانست و مولود دختر را زنده به گور مي كرد، خاطر نشان مي كرد: آن موقع وجود زن را تحمل نمي كردند، اما در جاهليت قرن 21 ، شخصيت زن را با يك مرگ تدريجي از بين مي برند و به بهانه اينكه دختر بايد آزاد باشد و كسي مانع او نباشد ، او را به راحتي مورد استفاده جنسي افراد ناباب قرار داده اند و در نتيجه شخصيت او را دچار مرگ تدريجي مي كنند.
وي افزود: آنچه غرب در قالب شعارهاي زيبا براي زن به ارمغان آورده است اين است كه مقام زن را به جايي رسانده كه ابزار جنسي براي مردان يا نهايتا تبليغ كننده اي براي كالا قرار گرفته است.
حجت الاسلام انواري با اشاره به اينكه كساني كه مي گويند زن ها بايد مساوي با مردها باشند، چه ميزان از مسئولان رده بالاي كشورهاي آنها مانند نخست وزير و رئيس جمهورشان را زن تشكيل مي دهد، ادامه داد: اگر واقعا مقام زن را مساوي مرد مي دانند، چرا زنان نمي توانند به اندازه مردان به حد نخست وزيري و رياست جمهوري برسند.
وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم به تبيين نظر اسلام در مورد زن پرداخت و گفت: در آيات متعددي از قرآن كريم تصريح شده كه زن همانند مرد مي تواند به كمال يعني تقرب به خداي متعال برسد و در واقع از نظر اسلام زن و مرد در راه رسيدن به كمال كه هدف اصلي خلقت بشر است، هيچ تفاوتي ندارند و اجر عظيم خداوند شامل همه مومنان، روزه داران، راستگويان و نمازگزاران زن و مرد مي شود.
عضو كانون طلوع با اشاره به تفاوت هاي مرد و زن در برخي احكام الهي خاطر نشان كرد: تفاوت هاي احكام بين زن و مرد به خاطر تفاوت هاي آنها در جسم و روان و موقعيت اجتماعي آنهاست، اما از نظر رسيدن به كمال الهي، زن و مرد با هم تفاوتي ندارند.
وي با اشاره به اينكه مسأله پوشش و حجاب جلوي تحريكات جنسي بيهوده در جامعه را گرفته و ارزش و شخصيت زن را حفظ مي كند، اظهار داشت: برخي مطرح مي كنند كه بدون حجاب بودن دختران و زنان سبب عادي شدن اين مسأله مي شود و اگر امروز در جامعه برخي حساسيت ها وجود دارد به خاطر همين پوشش است، اما بايد توجه داشت كه در همه زمينه ها چنين نيست كه فرد با ديدن اشباع شود، به عنوان نمونه اگر فردي هر روز منظره زيبايي را ببيند، شايد براي او عادي شود، اما اگر هر روز جلوي ميوه فروشي با ميوه هاي رنگارنگ يا شيريني فروشي عبور كند، چون از آن نخورده، اشباع و سير نمي شود و عليرغم عبور هر روزه از جلوي آن هنوز دوست دارد به آن دست دراز كند و از آن استفاده كند كه مسأله عدم حجاب نيز اينگونه است كه صرفا با ديدن براي آنها عادي نمي شود، بلكه بايد از لذت رابطه اشباع شود تا برايش عادي شود.
حجت الاسلام انواري با اشاره به اينكه قرآن نحوه رابطه زن و مرد را مشخص كرده است، ادامه داد: نظر اسلام قطع ارتباط كامل بين دختر و پسر نيست، بهترين الگو براي اين ارتباط ، برخورد دختران شعيب با حضرت موسي(ع) است و با آنكه همگي مجرد بوده ، با بكديگر صحبت كرده و حضرت موسي (ع) براي انها كاري هم انجام داد، اما همگي با رعايت اصول و ضوابط است.
وي با اشاره به تعبير قرآن از دختر شعيب كه حيا و عفت او را در راه رفتن بيان مي كند، ادامه داد: متأسفانه امروز در جوامع و حتي دانشگاه هاي ما از حيا به عنوان خود كم بيني و خجالت تعبير مي كنند و آن را نوعي نقص براي دختر تلقي مي كنند.
عضو كانون طلوع با اشاره به اينكه در كشور ما روابط نامشروع بين زن و مرد در صورت اثبات، مورد برخورد قضائي قرار مي گيرد، ادامه داد: بايد از مسئولين فرهنگي اين سئوال را پرسيد كه چگونه است كه تحريك كردن با بدحجابي ها در كشور آزاد است و حتي در مجامع و برخي ادارات دولتي و مكان هاي تحت اختيار دولت هم رواج دارد، اما اجازه اشباع آن وجود ندارد؟ در حاليكه در كشورهاي غربي كه تحريك را آزاد گذاردند، راه اشباع آن را نيز آزاد گذاردند، و اين يكي از آسيب هاي كشور است ، لذا اگر قرار است راه اشباع بي حساب آن بسته باشد، نبايد راه تحريك كردن را نيز باز گذاشت.
وي آزادي نسبت به دختر را ديگر آسيب جامعه دانست و گفت: گاهي به بهانه اينكه نبايد با دختر برخورد كرد تا احساساتش جريحه دار شود و به بهانه فراري شدن دختران از خانه ، هيچگونه برخوردي در برابر ول انگاري آنها صورت نمي گيرد، در حاليكه بايد با تربيت صحيح جلوي اين آسيب ها گرفته شود.
حجت الاسلام انواري گفت: راه هاي مختلفي مانند تشويق، كنترل غير محسوس، پركردن اوقات دختران از جمله راهكارهايي است كه مي توان براي تربيت صحيح فرزند و جلوگيري از اين آسيب مورد استفاده قرار گيرد.
وي با اشاره به آسيب هايي كه به وسيله رسانه هاي عمومي دنيا مانند ماهواره و اينترنت به دختران و پسران مي رسد، ادامه داد: خانواده ها در اين زمينه ها بايد بسيار دقت داشته باشند.
عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تأخير در ازدواج دختران را آسيب ديگري دانست كه امروز دامنگير دختران جامعه شده است و افزود: يكي از اين عوامل توقع بيجاي برخي دختران است كه سعي دارند شوهر ايده آل و كاملي براي خود بيابند ، لذا براي يافتن چنين همسري ازدواج خود را به تأخير مي اندازند كه بايد با پايين آوردن سطح توقعات و رعايت سادگي در زندگي ، در جهت حل اين مسأله كوشيد.
وي وسواس دختران را ديگر عامل تأخير در ازدواج دختران ذكر و خاطر نشان كرد: شك داشتن در ازدواج و اينكه آيا با ازدواج به آرزوي خود خواهند رسيد يا خير سبب مي شود كه به راحتي تن به ازدواج ندهند .
وي بهانه تحصيل را از ديگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج دختران عنوان و خاطر نشان كرد: گاهي تحصيل كردن سالها طول مي كشد ، در حالي كه چنين بهانه اي در گذشته وجود نداشته است و گاه همين تحصيل عاملي براي خود برتر بيني مي شود، چرا كه گاهي دختري كه داراي مدركي است قبول نمي كند با پسري كه كمتر از او درس خوانده ازدواج كند و لذا راه بسياري از ازدواج ها بسته شده و سن ازدواج بالا مي رود.
حجت الاسلام انواري اشتغال دختران را ديگر عامل بالارفتن سن ازدواج دانسته و افزود: نياز عاطفي و جنسي و استقلال اقتصادي از جمله اهداف دختر براي ازدواج است و وقتي دختر بتواند از لحاظ اقتصادي روي پاي خودش بايستد، نيمي از هدفي كه از ازدواج داشته را تأمين شده مي بيند، لذا اشتياقش به ازدواج كم مي شود.
وي عدم اعتماد پسر و دختر به يكديگر براي ازدواج را يكي ديگر از عوامل تأخير در ازدواج دانست و افزود: يكي از مهمترين آسيب هايي كه مخصوصا دختران را تهديد مي كند ، آزادي رابطه دختران و پسران است كه متأسفانه اين امر در جامعه در حال رواج يافتن است ، به گونه اي كه اگر كسي دوستي از جنس مخالف نداشت او را تنبل و معيوب مي دانند، و همين امر سبب بي اعتمادي دختر و پسر و نگراني انها در امر ازدواج مي شود كه مبادا با ديگري رابطه و دوستي داشته باشد.
 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی