پشت‌پرده کمبود و گرانی مرغ از زبان آقامیری/ تغییرات وزارت کشاورزی با احیای وزارت بازرگانی

 سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با احیای وزارت بازرگانی در آینده قانون انتزاع نیز از بین می‌رود؛ پشت‌پرده گرانی و کمبود اخیر مرغ را تشریح کرد.

 

سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی است که صحبت‌های جدی از معرفی وی به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد وجود دارد.

در گفتگوی تفصیلی با وی از هر دری صحبت کردیم اما با توجه به بازار ملتهب مرغ که به‌نظر می‌رسد در کنار رفتن وزیر قبلی جهاد کشاورزی نیز نقش داشت، بیشتر صحبت شد. آقامیری از شیطنت‌هایی صحبت کرد که باعث شده است بازار مرغ به هم بریزد.

وی از احیای وزارت بازرگانی به‌نحوی سخن گفت که خود او نیز خیلی تمایل زیادی به نگه‌داشتن وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در وزارت جهادی کشاورزی (قانون انتزاع) ندارد، درحالی که وزیر جهاد کشاورزی قبلی دولت سیزدهم (ساداتی‌نژاد) بر آن تأکید داشت و آن را از افتخارات خود می‌دانست و این‌طور مطرح می‌کرد که با آمدن وی این قانون دوباره احیا شد.

آقامیری در این مصاحبه به‌نحوی از واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوص صحبت کرد که کلمه «بیزاری» را برای تصدی‌گری بخش کشاورزی استفاده کرد؛ باید منتظر نشست و دید چقدر این اظهارات عملیاتی می‌شود.

 

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید.

در مقطعی بازار مرغ تهران را با کسری 80درصد اداره کردیم

تسنیم: درباره دلایل گرانی اخیر مرغ و فروش این محصول بالاتر از نرخ مصوب و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای بازگشت آرامش به این بازار را توضیح دهید.

در سال گذشته در مقطعی شرکت‌های جوجه‌کشی با توصیه انجمن جوجه یک‌روزه به‌مدت 2 هفته جوجه را از دستگاه‌ها خارج کردند و به همین دلیل کمبود شدیدی در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صورت گرفت.

با توجه به آنکه در آن مقطع جوجه‌ریزی به نصف کاهش پیدا کرد در نتیجه اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه، بازار به‌دلیل کمبود تولید مرغ دچار التهاب شد.

التهابی که به بازار مرغ وارد شد، اثر خود را مدتی بعد گذاشت و بر اثر این التهاب در روزهایی نیز که مشکلی برای تأمین مرغ نداشتیم شاهد اثرات آن بودیم؛ شرایط تولید در زمان حاضر کاملاً عادی و در حال بازگشت به روند قبلی خود است.

یک‌هزار و 200 تن مرغ به‌طور روزانه برای استان تهران مورد نیاز است اما در 10 روز ابتدای اردیبهشت ماه و روزهای پایانی فروردین ماه با کمبود تولید مواجه بودیم به‌طوری که در روزی تنها با 213 تن مرغ بازار استان تهران را مدیریت کردیم، درحالی که نیازمند یک‌هزار و 200 تن بودیم و تنها به‌اندازه یک‌ششم بازار، مرغ وجود داشت.

در آن مقطع تنها کاری که می‌توانستیم انجام دهیم بازگرداندن آرامش به بازار مرغ کشور بود و عملاً امکان جبران این حجم از کسری مرغ وجود نداشت به همین منظور بخشی از نیاز بازار را در هفته‌های اول اردیبهشت ماه با مرغ منجمد و با جا‌به‌جا کردن مرغ از سایر استان‌ها تأمین کردیم تا از آن شرایط عبور کنیم اما التهاب آن به هفته‌های بعد منتقل شد.

از اول خرداد ماه هیچ مشکلی در تولید گوشت مرغ نداریم و بازار در روال عادی خود درحال حرکت است.

 

عده‌ای در حال تحریک مرغداران برای جلوگیری از خروج مرغ از مرغداری‌ها هستند!

عده‌ای سوداگر در چهره دلال و خریداران گوشت مرغ در حال تحریک بازار و مرغداران هستند تا مرغ از مرغداری‌ها خارج نشود؛ اما باید توجه داشت که به‌زودی و تا یک هفته آینده یا هفته‌های آتی به‌طور قطع با مازاد تولید مرغ در کشور مواجه خواهیم بود و ما خود را آماده جمع‌آوری تولید مازاد کرده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای تولید 130میلیون قطعه جوجه در خرداد ماه

تسنیم: وضعیت تولید و جوجه‌ریزی در کشور چگونه است, در ماه‌های اردیبهشت و خرداد چه‌تعداد جوجه‌ریزی انجام شده است؟

با آمدن من، در اردیبهشت ماه 118 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده است که در مقایسه با 84 تا 85 میلیون ماه گذشته نزدیک به 30 میلیون قطعه افزایش جوجه‌ریزی وجود دارد.

در صورتی که تقاضای جوجه‌ریزی وجود داشته باشد برنامه‌ریزی شده است که در خرداد ماه حداقل 130 میلیون جوجه‌ریزی انجام شود و وزارت جهاد کشاورزی آمادگی جمع‌آوری و ذخیره تولید مرغ مازاد را دارد.

کل ظرفیت جوجه‌ریزی در کشور 130 میلیون جوجه‌ریزی در ماه است، در صورتی که بخواهیم با ظرفیت کامل تولید داشته باشیم مازاد زیادی خواهیم داشت.

برای کاهش قیمت جوجه در بازار و افزایش تولید برنامه‌ریزی شده است، اگر کسری وجود داشته باشد برای واردات آن اقدام می‌شود.

تسنیم: به‌نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که باعث شد مرغداران در مقطعی کمتر به‌سمت جوجه‌ریزی بروند، نگرانی از تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی بود، زیرا واردکنندگان نهاده در مقطعی واردات خود را متوقف کرده بودند.

درباره گرانی مرغ دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از این موارد نیز تأخیر در اعلام کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد است (در این مدت واردات نهاده‌های دامی متوقف شده بود).

بر اساس توافقی که با مرغداران صورت گرفته است مقرر شد همزمان با تأمین ثابت نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مرغ زنده درب مرغداری 52 هزار تومان، قیمت عمده مرغ 68 هزار تومان و برای مصرف‌کننده 73 هزار تومان باشد.

بر اساس این توافق که به‌درخواست خود مرغداران بود، دولت نهاده‌های دامی مرغداران را با قیمت ثابت و با ارز 28هزارتومانی تأمین کرد اما مرغداران برای عرضه مرغ به‌اندازه کافی به قول خود وفا نکردند.

اکنون نهاده دامی موردنیاز مرغداران تأمین شده است و به‌اندازه کافی روی بازارگاه وجود دارد؛ 35 کشتی کالاهای اساسی از جمله نهاده دامی نیز در بندرگاه برای تخلیه و ترخیص وجود دارد.

برای تأمین نهاده‌های دامی محدودیت ارزی وجود دارد اما مشکل ارزی نداریم؛ امیدواریم در آینده نیز نهاده موردنیاز را تأمین کنیم.

برنامه‌ریزی شده است که کل بازار مرغ را به اتحادیه‌ها واگذار کنیم و وزارت جهاد کشاورزی تنها سیاست‌گذاری کند.

 

برنامه‌های آقامیری برای وزارت جهاد کشاورزی

تسنیم: چه برنامه‌هایی برای توسعه و تحویل در بخش‌های مختلف کشاورزی دارید؟

از برنامه‌ام برای وزارت جهاد کشاورزی زمانی رونمایی می‌شود که بخواهم به مجلس بروم؛ اما سیاست‌های کلی برای وزارت جهاد کشاورزی از جمله رشد تولید دارم.

رشد تولید از فرمایشات مورد تأکید مقام معظم رهبری است، با رشد تولید تورم نیز مهار می‌شود. شعار حضرت آقا برای سال جاری هوشمندانه است زیرا کارشناسان اقتصادی می‌دانند که فقط با رشد تولید می‌توان تورم را مهار کرد،
به‌طور مثل مقام معظم رهبری نفرمودند «کاهش قیمت‌ها و رشد تولید» یا به‌تنهایی به مهار تورم اشاره نکردند؛ باید توجه داشت که با افزایش تولید کاهش قیمت‌ها را شاهد نخواهیم بود بلکه تورم کنترل خواهد شد،
بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی دارد که منجر به رشد تولید شود.

از تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی بیزار هستم

من بشخصه از تصدی‌گری دولت در بخش کشاورزی بیزار هستم و تمام تلاشم آن است که تصدی‌گری‌هایی را که می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد، به این بخش سپرد. کار ما در وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌گذاری و نظارت است و به بخش خصوصی اعتقاد دارم.

تسنیم: کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک اقدام خوب در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت، آیا شما نیز این برنامه را ادامه خواهید داد؟

تولید قراردادی مورد توجه ماست و هر جا لازم است با تولید داخلی کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم در بازار داخلی با تولیدی قراردادی هزینه می‌کنیم.

در صورتی‌ که تولید قراردادی از مبلغ وارداتی آن گران‌تر باشد نیز تولید داخلی در اولویت است و ما به این موضوع تکلیف، وظیفه و اعتقاد داریم. گاهی اوقات برخی مسئولان فقط به‌خاطر وظیفه‌ای که دارند اقدام به انجام این کار می‌کنند اما بنده به این موضوع خود اعتقاد دارم.

باید هر کالایی که می‌توانیم در کشور تولید کنیم از تولیدکننده برای تولید آن حمایت شود و اجازه واردات یک گرم از آن را ندهیم تا تولید داخلی شکل گیرد که سیاست کلی نظام و از برنامه‌های اصلی دولت است.

راه واردات اما بسته نیست، زیرا کشور به‌دلایل خاص به‌صورت مقطعی برای تأمین کالایی دچار بحران می‌شود که با واردات کوتاه‌مدت می‌توان آن را مدیریت کرد.

با تولیدکنندگان نیز قرارداد می‌بندیم که به‌طور مثال مرغ را آنها تولید کنند و در زمان مقرر با قیمت توافقی خریداری می‌شود، پول آن به‌صورت نقد پرداخت می‌شود.

اما در شرایط بحران نمی‌توان منتظر ماند تا تولید داخلی به بازار برسد و برای مدیریت بازار باید به‌سرعت برای واردات اقدام کرد؛ حتی دستگاه‌های نظارتی نیز تعلل را از ما نمی‌پذیرند و خواهان مدیریت بازار قبل از ایجاد بحران هستند.

برنامه‌ریزی برای جبران کسری گوشت قرمز با تولید صنعتی دام سبک

تسنیم: بخش کشاورزی با تغییرات مداوم آب‌وهوایی و اقلیمی روبه‌روست، برای این بحران‌ها نیز برنامه دارید؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری، خشکسالی واقعه نیست که به‌یک‌باره رخ دهد بلکه روندی قابل تخمین است و باید از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم تا دچار کمبود نشویم؛ از تدابیر وزارت جهاد کشاورزی و دولت است که از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم.

از چند ماه قبل می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در ماه‌های آینده ممکن است در تولید یک محصول کاهش تولید داشته باشیم بنابراین از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم. در تولید گوشت دام سبک هرساله کمبود تولید داریم به همین منظور از اکنون در حال برنامه‌ریزی و تولید برای جبران این کسری هستیم.

برای تولید صنعتی دام سبک در کشور در حال برنامه‌ریزی هستیم و بازار را تضمین و کمبود موجود در بازار را جبران می‌کنیم.

بازارهای داخلی مانند مرغ و گوشت قرمز کاملاً رقابتی است؛ در این بازار باید عرضه‌کننده‌ای داشته باشیم که بقیه از آن تأثیرپذیر باشد که این موضوع نیز در زمان حاضر بخش کشاورزی در حال انجام است و نتایج آن در سال جدید مشخص می‌شود.

 

تسنیم: چه برنامه‌هایی برای خودکفایی در تولید کالاهای اساسی از جمله گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی در کشور دارید؟

برنامه مدونی در این خصوص دارم اما با احترام به مخاطبان آن را بعد از ارائه به مجلس شورای اسلامی اعلام عمومی می‌کنم.

احیای وزارت بازرگانی قانون انتزاع را نیز از بین می‌برد

تسنیم: در بیشتر اوقات، پاشنه آشیل بخش کشاورزی کشور تنظیم بازار آن است و در بسیاری از موارد تولید انجام می‌شود اما بازار تنظیم نمی‌شود؛ در وزارتخانه احتمالی آینده شما چه برنامه‌ریزی‌ای در این خصوص خواهید داشت؟

با احیای وزارت بازرگانی در آینده قانون انتزاع (تمرکز وظایف بخش کشاورزی از جمله بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی) از بین می‌رود اما در حوزه تولید برنامه ویژه‌ای دارم و به سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور و تأثیر آن در نرخ رشد اقتصادی برنامه هفتم و امکان تولید محصولات کشاورزی مختلف به‌تفکیک توجه می‌کنم،
همچنین در این برنامه تعیین شده است که در چه بخش‌های کشاورزی کشور باید افزایش تولید داشته باشیم.

باید توجه داشت که افزایش تولید ما متوازن است یا خیر که به‌صورت علمی در بخش‌های مختلف کار شده است که در برنامه جامع خود آنها را ارائه می‌دهم.

تسنیم: شما چه‌نظری در ارتباط با قانون انتزاع و حفظ وظایف بازار محصولات کشاورزی در وزارت‌خانه متبوع خود دارید؟

هر چیزی که لایحه دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی باشد من نیز از آن حمایت می‌کنم.

تسنیم: نظر شخصی نیز در این ارتباط دارید؟

وقتی ما در دولت فعالیت می‌کنیم نظر دولت بر نظر شخصی من ارجح است.

وضعیت شورای تازه‌نفس قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی بعد از احیای وزارت بازرگانی

تسنیم: در هفته‌های اخیر نقش شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بسیار پررنگ شده است و رأساً اقدام به تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی می‌کند؛ این شورا چه اختیاراتی دارد؟

بر اساس قانونی که در سال 1399 بازنگری شده است، «شورای سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی» قیمت محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، آفتاب‌گردان، مرغ، گوشت، حبوبات، و شیرخام را تعیین و تنظیم می‌کند.

قیمت این محصولات می‌تواند در این شورا تعیین شود و در صورتی که ستاد تنظیم بازار دولت نیز آن را تصویب و ابلاغ کند، حمایت قوی‌تری از آن صورت گرفته است. وقتی دولت پشت شورا باشد ولو آنکه خود آن شورا نیز قانونی باشد، طبیعی است که قدرت آن بیشتر خواهد شد.

تسنیم: در صورتی که قانون انتزاع لغو و وزارت بازرگانی ایجاد شود، این شورا به فعالیت خود ادامه خواهد داد؟

وقتی قانون انتزاع وجود نداشته باشد وضعیت این قانون (شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی) نیز باید تعیین تکلیف شود و باید قانون جدید در این ارتباط نوشته شود.

معاونت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی به وزارت بازرگانی منتقل می‌شوند

تسنیم: با ورود شما به وزارت جهاد کشاورزی چه تغییراتی در ساختار معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی و اشخاص ایجاد می‌شود؟

با احیای وزارت بازرگانی در کشور، دیگر معاونت بازرگانی و شرکت بازرگانی دولتی را نخواهیم داشت و به وزارت بازرگانی منتقل می‌شوند.

تسنیم: شرکت پشتیبانی امور دام در وزارت جهاد کشاورزی باقی خواهد ماند؟

بله، ولی مأموریت‌هایی از این شرکت که ماهیت بازرگانی داشته باشند، منتقل خواهد شد.

تسنیم: وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور چگونه است؟

وضعیت ذخایر کالاهای اساسی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و نگرانی برای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان وجود ندارد.

تسنیم: چه پیش‌بینی‌ای برای تولید گندم برای سال زراعی جاری در کشور وجود دارد؟

وضعیت تولید گندم در کشور 41 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و در مقایسه با دو سال قبل 88 درصد بیشتر خریداری شده است و لطف خدا شامل حال ماست.

ایجاد آمارنامه دقیق در بخش کشاورزی

تسنیم: با توجه به ضعف آمار در بخش کشاورزی چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل قدیمی دارید؟

آمارنامه دقیقی در بخش کشاورزی خواهیم داشت که بتوانیم مشکل قدیمی دقت آمار در بخش کشاورزی را رفع کنیم؛ وزارتخانه را در بخش IT و رصدخانه بخش کشاورزی منسجم‌تر می‌کنیم.

تسنیم: در بخش پایانی به مواردی اشاره کنید که در سؤال‌های من نبود اما شما تمایل به اطلاع‌رسانی درباره آن دارید.

بدهی پنبه‌کاران و زعفران‌کاران به‌طور کامل از منابع داخلی وزارت جهاد کشاورزی و جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته، پرداخت شد، تعداد پنبه‌کاران طلب‌کار 5 هزار و 600 نفر و تعداد زعفران‌کاران بیش از 2 هزار نفر بودند.

در حال واگذاری تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی حتی توزیع مرغ و گوشت به بخش خصوص هستیم و برنامه رشد تولید گندم در کشور را داریم.

رویکرد جدیدی در بخش کشاورزی داریم و توجه بیشتری به واحدهای خدمات حمایتی در استان‌ها می‌شود و همچنین واحدهای ترویجی بخش کشاورزی فعال‌تر خواهند شد.

مروّجین در قالب اردوهای جهادی بخش ترویج کشاورزی وارد عمل خواهند شد و تفکر جهادی در بخش کشاورزی احیا می‌شود؛ بسیاری از اقدامات در وزارت جهاد کشاورزی باید با تفکر جهادی صورت گیرد که خود بدنه بخش کشاورزی نیز در این زمینه پای‌کار است.

بیش از 50 درصد فعالان بخش کشاورزی کشور تحصیلات زیر دیپلم دارند به همین منظور برنامه‌های آموزشی بیشتری برای بخش کشاورزی خواهیم داشت و با ورود بخش ترویج به تمام نقاط کشور آنها را با علم روز بخش کشاورزی آشنا خواهیم کرد، تمام خدمات ترویجی ما به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی