هفتههاست که گفتگوهایی را با آلمان، انگلیس و فرانسه شروع کردهایم
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبهای با اعلام اینکه با تروئیکای اروپایی گفتگوهایی شروع شده است، گفت: گفتگوها ناظر بر این هست که از سوء تفاهمها بتوانیم عبور کنیم.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه فونیکس چین در خصوص مهمترین موضوعات منطقهای و بینالملل از جمله عضویت ایران در شانگهای، مناسبات با چین و مذاکرات رفع تحریمها صحبت کرد.
متن کامل این مصاحبه را در ادامه میخوانید:
سئوال: بعد از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای ایران امیدوار است از طریق این پلتفرم به چه نوع توسعه و فرصتهایی دست یابد؟
امیرعبداللهیان: قبل از هر چیز از حمایت های دولت چین بویژه حمایت های جناب آقای شی رئیس جمهور محترم چین تشکر می کنم که در کنار سایر همکاران ما در وزارت امور خارجه و وزیر خارجه جمهوری خلق چین که به تکمیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای کمک کردند. من فکر می کنم به موازات همکاری های راهبردی تهران و پکن عضویت ایران در سازمان شانگهای یک ظرفیت فزاینده و نیرومندتری را فراهم کرده که درقالب چند جانبه نیز ایران و چین با حضورشان در این سازمان بتوانند همکاریهایشان را توسعه دهند طبعاً یکی از موضوعات مورد توجه ما در سازمان شانگهای تمرکز بر صلح و امنیت جهانی است این دقیقاً همان اهدافی است که رئیس جمهور کشورمان و رئیس جمهور چین دنبال می کنند بحث مبارزه باتروریسم در منطقه یک موضوع جدی است ایران در این رابطه شهدای زیادی را تقدیم کرده است و موفقیتهای خیلی بزرگی را نیز در منطقه به دست آورده ایم در دیگر حوزهها مسئله تمرکز بر اقتصاد و تجارت با استفاده از ظرفیت شانگهای همکاریهای فرهنگی، گردشگری و سایر ظرفیتهایی که در چارچوب همکاری های چندجانبه اعضاء در سازمان شانگهای مورد توجه است از جمله مسائلی که ما فکر میکنیم با تکمیل عضویت ایران در سازمان شانگهای میتوانیم به آن بپردازیم و نتیجه اش توسعه امنیت و پیشرفت هر چه بیشتر یکایک کشورهای عضو سازمان شانگهای و رفاه بیشتر ملت های عضو شانگهای خواهد بود.
سئوال: بعد از عضویت و پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، ایران به بریکس هم خواهد پیوست به نظر شما این برای ایران و این دو سازمان چه تاثیری خواهد داشت؟
امیرعبداللهیان: اخیرا در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی شرکت کردم در آنجا دیدگاههای اعضاء اصلی و همچنین اعضای میهمان و دوستان بریکس که دعوت شده بودند از جمله جمهوری اسلامی ایران ،عربستان سعودی و دیگرکشورها تبادل شد ما معتقد هستیم که بریکس یک فرصت اقتصادی بسیار مهم است که می تواند به توسعه پایدار کشورهای عضو بیش از پیش کمک کند موضوعی که دردستور کار وزرای خارجه دوستان بریکس قرار داشت دعوت ازسران کشورهای جدید در نشست آینده سران در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بود. با همتای خودم وزیر محترم امور خارجه آفریقای جنوبی گفتگو داشتم خانم وزیر اطلاع داد که از رئیس جمهور کشورم برای حضور در نشست دوستان بریکس که در آینده نه چندان دور در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد دعوت به عمل خواهد آمد همچنین از دیگر دوستان بریکس که به این اجلاس دعوت خواهند شد. تعامل و همکاری سازمانی بین بریکس و شانگهای هم می تواند یک فرصت مضاعف و بیشتری را فراهم کند برای اهداف ذکر شده و برای تحقق اهدافی که به آن اشاره شد امروز در منطقه ما ایده همکاری های بزرگتر و توسعه یافتهتر در حوزه اوراسیا مطرح است همه اینها کمک میکند با توجه به موقعیت ویژه ژئوپولتیک،ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران ما بتوانیم هم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم هم توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های کشور ایران را با دیگر اعضاء در شانگهای ، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به اشتراک بگذاریم.
سئوال: امروزه در جهان تقابل و تفرقه وجوددارد، پیوستن ایران به سازمان منطقهای مثل شانگهای به نظر شما چه اهمیتی دارد؟
امیرعبداللهیان: مهمترین اهمیتش این هست که وجود سازمان شانگهای وتقویت آن کمک میکند به تحقق چندجانبه گرایی در جهان و دوری از یکجانبه گرایی. آنچه که امروز به عنوان یک چالش جهان با آن مواجه است یکجانبه گرایی است و تلاشهایی که برای مقابله با چند جانبه گرایی انجام می شود چندجانبه گرایی میتواند به شکل قویتر و نیرومندتری منافع کشورها و ملت ها را تامین کند
سئوال: با توجه به وجود تنش در روابط ایران با غرب در حال حاضر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا ادامه دارد، هدف ایران چیست؟
امیرعبداللهیان: ایران هفتهها است که گفتگوهایی را با سه کشور آلمان فرانسه و انگلیس شروع کرده است این گفتگوها از نروژ شروع شد و اخیراً هم در ابوظبی امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد. گفتگوها ناظر بر این هست که از سوء تفاهمها بتوانیم عبور بکنیم و ایران و سه کشور اروپایی در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیرند البته روابط ما با اتحادیه اروپا و با بخش اعظمی از اروپا یک روابط طبیعی و رو به پیشرفت است. در دولت جناب آقای دکتر رئیسی ما برای مقابله با تحریمها دو مسیر رو به طور همزمان دنبال میکنیم مسیر اول تلاش برای بیاثر کردن تحریمهاست و مسیر دیگر تلاش برای لغو تحریمها با استفاده از ابزار دیپلماسی و مذاکره است ما در هر دو مسیر حرکت میکنیم.
سئوال: پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای آیا کمک میکند به ایران برای مقابله با تحریم؟
امیرعبداللهیان: ما سازمان شانگهای را یک سازمان با کارکردهای متنوع و متفاوت می بینیم آنچه که مهم است این است که از ظرفیت های اقتصادی تجاری فرهنگی و همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم و سایر حوزه ها بتوانیم به خوبی در راستای منافع همه طرفها و همه اعضای شانگهای برخوردار بشویم.
سئوال: بعد از توافق با عربستان ، ایران چه نوع روابطی می خواهد با عربستان داشته باشد؟
امیرعبداللهیان: در دو مرحله دیدار اخیر در کیپ تاون آفریقای جنوبی و در روزهای گذشته در تهران با جناب آقای فیصل بن فرحان وزیرامور خارجه عربستان سعودی موضوعات همکاریهای مشترک را مورد توجه قرار دادیم و هر دو تاکید داریم بر اینکه ما باید بر همکاریهای اقتصادی تجاری گردشگری و سرمایهگذاری تمرکز بیشتری داشته باشیم در سالهای گذشته حتی درمقاطعی که روابط تهران و ریاض روابطی خوب و به دور از تنش بوده است ما هیچگاه در همکاری های اقتصادی و تجاری یک برنامه پایدار و ماندگاری را بین دو کشور تعریف نکرده ایم. امروز یکی از اولویتهای ما همکاری در این حوزه هست دولت ایران به موضوعات همکاری اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف با اولویت همسایگان از جمله عربستان سعودی توجه دارد.
سئوال: با توجه به تغییرات اخیر در روسیه شما چه نوع نگاهی به روابط ایران و روسیه دارید؟
امیرعبداللهیان: روابط تهران و مسکو یک روابط ممتاز و راهبردی است اولاً ما در حوزه استقلال سیاسی به شعار اصلی که در قانون اساسی به آن پرداخته شده یعنی نه شرقی و نه غربی پایبندهستیم یعنی ما نه سلطه قدرتی را در غرب و یا قدرتی در شرق را خواهیم پذیرفت نه اجازه می دهیم که چنین نگاهی رانظامهای سیاسی در غرب یا شرق نسبت به ایران داشته باشند اما در عین حال در چارچوب منافع ملی و همکاری باهمه طرفها با غرب و شرق عالم ارتباط داریم هرجا منافعی برای ایران و ملت ایران وجود داشته باشد ما در آنجا هستیم وحضور پررنگ هم خواهیم داشت ما در سالهای اخیر به ویژه در 22 ماهه گذشته دولت آقای دکتر رئیسی توافقات بسیارمهمی را در راستای همکاریهای تجاری اقتصادی گردشگری ترانزیت انرژی با کشور روسیه داریم و آن چیزی است که هر دو طرف از آن نفع می برند روابط ما با روسیه علیه هیچ طرفی نیست همین جا می خواهم با استفاده از فرصت با صراحت بگویم که ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم و از ابتدای این جنگ هر دو طرف را به صلح، مذاکره وتوافق از طریق مذاکره و دیپلماسی دعوت کردیم جنگ را راه حل نمی دانیم و اتهامات بی اساسی که به جمهوری اسلامی ایران گاهاً توسط اوکراین یا برخی از کشورهای غربی زده می شود مبنی بر اینکه ایران از پهپادهای خودش در اختیار روسیه گذاشته و در جنگ بر علیه اوکراین استفاده می شود را قویاً رد می کند البته معتقد هستیم که گسترش ناتو به سوی شرق و روسیه یکی از ریشه های اساسی این بحران به شمار می رود
سئوال:چین طرح میانجیگری در جنگ اوکراین را دارد نظر به اینکه چین میانجیگری بین ایران و عربستان را انجام داد، نقش چین را شما چگونه نگاه میکنید؟
امیرعبداللهیان: ما فکر می کنیم بحران اوکراین راهی جز مذاکره و توافق را مقابل خودش نخواهد داشت از ابتکار چین برای تحقق صلح در اوکراین استقبال می کنیم و معتقد هستیم اگر طرفین درگیری ابتکار چین را مورد توجه قرار دهند برای آتش بس و پایان جنگ و خروج از این بحران یک گزینه خوب را انتخاب کردند.
سئوال: در حال حاضر اغتشاش در فرانسه گسترش پیدا کرده است به نظر شما این روند خطرناک چه تاثیری روی جهان میگذارد؟
امیرعبداللهیان: در فرانسه ما همواره معتقد هستیم که بایستی حقوق مردم محترم شمرده بشود اغتشاشات در فرانسه و اتفاقاتی که درآنجا رخ میدهد در حالی که دولت فرانسه همواره خود را مهمترین دموکراسی در جهان می داند و دیگران را سرزنش می کند دعوت میکنیم دولتمردان فرانسه را که با مردم خودشان بر مبنای عداالت و انصاف رفتار کنند
سئوال: در موقعیت کنونی به روابط ایران و چین چه نوع نگاهی دارید و با چه فرصت و چالشی روبرو هست؟
امیرعبداللهیان: اولاً ما یک نقشه راه روبرویمان داریم که تحت عنوان برنامه جامع همکاریهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است این نقشه راه و این برنامه به خوبی در حال انجام هست تماسها و دیدارهای متقابل در عالی ترین سطوح بین روسای جمهور کشور جریان دارد من معتقد هستم که امروز یک فرصت بسیار خوب در مقابل دو کشور ایران و چین قرار دارد علاوه بر همکاری های متنوع در بخش های دولتی بخشهای خصوصی ما هم همکاریهای خوبی را تجربه میکنند همکاری های دوطرف در حوزه های علم و فناوری با توجه به ظرفیت های که در دو کشور وجود دارد یکی دیگر ازابعاد برجسته همکاریهای ما بشمار میرود
سئوال مجری: ایرانیها می پرسند که دستاوردهای توافق چین و ایران را چه زمانی مردم ایران می توانند ببینند؟
امیرعبداللهیان: ما معتقد هستم که در ابعاد مختلفی دو طرف شاهد دستاوردهای این توافق هستند البته هنوز بخشهای زیادی از توافقات ما بطور کامل اجرا نشده مهم این است که روسای جمهور دو کشور اراده لازم برای تحقق و عملیات سازی و ساختن این توافق را دارند دستگاههای دولتی و بخشهای خصوصی دو کشور هم تلاش میکنند برای اینکه این توافق را به بهترین نحو و شکل و کامل خودش اجرا کنند.
ارسال کردن دیدگاه جدید