انتقاد سردار جلالی از سهل‌انگاری در دولت‌ گذشته

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به ویژگی‌های مدرسه آماده از نظر پدافند غیر عامل، گفت: مدرسه آماده یک شاخص جهانی برای آمادگی در برابر تهدیدات و مخاطرات است.

 

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اختتامیه سی‌وهفتمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور که با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ابتدا یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدایی که در کسوت معلمی به درجه شهادت نائل آمدند را گرامی داشت.

وی، همچنین تعلیم و تربیت را بحثی ریشه‌ای و بنیادین برشمرد و معلمان را آینده ساز توصیف و خاطرنشان کرد: پایه و اساس تربیت و پرورش نسل آینده در مدارس شکل می‌گیرد.

سردار جلالی با بیان اینکه از منظر پدافند غیرعامل، صیانت و حفاظت از دانش آموزان نیز در برعهده آموزش و پرورش و معلمان است خاطرنشان کرد: انتظار از آموزش و پرورش، از مدرسه و مدیر گرفته تا معلمان و سایر کارکنان این است که سازوکار لازم را برای حفاظت و دفاع از دانش آموزان بیاندیشند.

مدرسه آماده یک شاخص جهانی برای آمادگی در برابر تهدیدات است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدرسه آماده را یک شاخص جهانی برای آمادگی در برابر تهدیدات و مخاطرات دانست و تصریح کرد: این بدان معنی است که مدرسه هم وظیفه تربیت یک نسل آماده برای دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی را برعهده دارد و هم باید از ساختار و فیزیک مقاوم، کادر آموزش دیده و سازمان یافته، نظامات و سازوکارهای برای مقابله با حوادث احتمالی برخوردار باشد.

ویژگی‌های یک مدرسه آماده از نظر پدافند غیر عامل

وی با بیان اینکه مدرسه آماده، راهکار تضمین پایداری مدارس و دفاع از دانش آموزان در برابر انواع مختلف تهدید است، درخصوص ویژگی‌های یک مدرسه آماده، بیان کرد: آمادگی ساختار، مدیر و معلمان مدرسه از جمله ویژگی‌های یک مدرسه آماده است. همچنین کسب چنین آمادگی نیازمند برنامه و ساز و کار مبتنی بر پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات و حوادث احتمالی است.

به گفته سردار جلالی، آمادگی، با آموزش، تمرین و رزمایش کسب می‌شود ضمن اینکه این امر آمادگی خانواده برای مشارکت در مسائل مهم مدرسه و دانش آموزان را نیز می‌طلبد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، رعایت بهداشت را یکی دیگر گام‌های مهم در پیاده سازی یک مدرسه آماده برشمرد و تصریح کرد: مدرسه باید به نهادینه سازی رعایت اصول بهداشتی در سبک زندگی، آموزش و رفتار دانش آموزان کمک کند. ضمن اینکه برای تحقق بهداشت فردی، محیطی و حرفه ای، مشارکت انجمن اولیا و مربیان را می‌طلبد.

تغییر در تهدیدات همگام با تغییر و تحولات فناوری

سردار جلالی تقویت بعد پرورشی مدارس را از دیگر ویژگی‌های یک مدرسه آماده برشمرد و گفت: این یعنی دانش آموزان را با مفاهیم اخلاقی، دینی و انقلابی آشنا کرده و براساس این آموزه‌ها پرورش بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین انواع تهدیدات طبیعی و انسان‌ساخت، تصریح کرد: موضوع پدافند غیرعامل، رصد و مقابله با تهدیدات انسان ساخت است که از راهبرد و پویایی برخوردار است. در دنیای امروز با تغییر و تحولات فناوری، شاهد تغییر در تهدیدات نیز هستیم. تهدیداتی که در بسیاری از موارد در ذات فناوری نهفته و جا داده شده است. این بدان معنی است که در کنار استفاده از فناوری باید مراقب تهدیدات مستتر در آن نیز باشیم.

انتقاد سردار جلالی از سهل‌انگاری در دولت‌ گذشته

سردار جلالی در ادامه ضمن تبیین مفاهیم فناوری شناختی یا جنگ شناختی، تصریح کرد: فناوری شناختی با استفاده از ابزارهای خود از جمله شبکه‌های اجتماعی از این قابلیت برخوردار است که فکر، ذهن، باور و رفتار مخاطبان را در جهت اهداف خود شکل بدهد.

به گفته رئیس سازمان پدافند غیر عامل، سهل انگاری‌ها و ساده اندیشی‌ها در دولت گذشته سبب شد تا زیرساخت‌های افکار عمومی و شکل‌دهی باور و ذهن مردم تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی خارج پایه که در اختیار دشمنان است، قرار گیرد.

منبع: فارس

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی