تلاش برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران/ افتتاح پل آستارا - آستارا بین دو کشور به‌زودی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شدیم، از افتتاح پل آستارا - آستارا توسط روسای جمهور دو کشور ایران و آذربایجان تا دو ماه آینده خبر داد.

 

مهرداد بذرپاش که به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان به باکو سفر کرده است،  درباره دستاوردها و اقدامات انجام‌شده طی این سفر گفت:« ایران‌راه » یکی از کلان‌پروژه‌های دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد.

وی یکی از گذرگاه‌های رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و مورد تاکید رئیس جمهوری را گذرگاه ارس دانست و افزود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث پل آغبند روی رود ارس گفت: احداث جاده در این منطقه نیز توسط ایران انجام می‌شود که از منطقه آغبند آغاز شده و تا منطقه جلفا ادامه دارد. این گذرگاه یکی از گذرگاه‌های اصلی و راهبردی مورد درخواست دو کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت ریاست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را نیز بر عهده دارد، رسما آغاز شد.

بذرپاش گفت: علاوه بر آن، توافقی در خصوص آغاز عملیات اجرایی خط آهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خط آهن از منطقه آغبند (از طریق پل ریلی) وارد خاک ایران شود. احداث این پل ظرف یک سال به اتمام می‌رسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانه‌های گمرکی هر دو کشور از امروز آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین طی جلسه کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، موضوعاتی از جمله پل آستارا - آستارا مورد بررسی قرار گرفت. این پل یکی از پروژه‌های مهم است و امیدواریم ظرف دو ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شود چرا که تکمیل این پل ظرفیت‌های ترانزیتی بالایی را به دنبال دارد.

افزایش پروازهای بین ایران و آذربایجان

به گفته وزیر راه و شهرسازی، افزایش پروازهای بین دو کشور، در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفت‌وآمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد. توافقاتی نیز توسط بخش نظامی دو کشور انجام شده بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفت.

بذرپاش با اشاره به توافقات مرتبط با وزارت نیرو برای احداث چند سد و پیگیری این توافقات گفت: سد خداآفرین یکی از سدهای مهم است که عملیات احداث آن به اتمام رسیده و برخی اختلافات مالی قبلی نیز برطرف شد تا آبگیری این سد هر چه سریع‌تر آغاز شود.  دو سد دیگر نیز وجود دارد که احداث یکی از آن‌ها با ۹۵ درصد پیشرفت همراه شده و ظرف سه ماه آینده عملیات آبگیری آن آغاز می‌شود. سد و نیروگاه دیگر نیز با چالش محیط زیستی مواجه است و باید تایید محیط زیست ایران را دریافت کند.

تجارت ایران و آذربایجان راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود

وی گفت: تعرفه ترجیحی تجارت میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد، در این خصوص لیست کالاها نهایی شده و توافق بین سازمان توسعه تجارت دو کشور در حال انجام است تا روابط تجاری ایران و آذربایجان تسهیل و ارزان‌تر شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب اعلام شد.

بذرپاش با اشاره به برخی سوءتفاهمات رخ‌داده در گذشته گفت: خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر سفارت آذربایجان در ایران شدیم و رئیس جمهوری این کشور نیز قول مساعد داد تا ظرف مدت کوتاهی این اقدامات انجام شود.

«قفقازِ صلح» نوید بخش توسعه روابط اقتصادی تهران و باکو

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علی‌یف با اشاره به شرایط جدید منطقه و ایده قفقازِ صلح اعلام کرد: قفقازِ صلح نوید بخش توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و آذربایجان مبتنی بر ابتکار «ایران راه» و برنامه‌ریزی برای جهش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب و ایجاد کریدور ارس در ایران خواهد بود.

بذرپاش همچنین در دیدار و مذاکره با الهام علی‌یف با تأکید بر اهمیت و لزوم تقویت و توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آینده‌نگر با توجه به ابتکار ایران راه تصریح کرد: ابتکار ترانزیتی «ایران راه» با طرح‌های کلان جمهوری آذربایجان هم‌خوانی دارد و می‌تواند فصل جدیدی از همکاری‌های ترانزیتی و لجستیکی را به روی دو طرفن بگشاید.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار تاکید کرد: برنامه جامع ارتقای ترانزیت تا ۱۵ میلیون تن در سال در افق ۲۰۳۰ در تمام شقوق هدف‌گذاری شده است که برنامه عملیاتی آن باید پیگیری شود.

بذرپاش تاکید کرد:  شرایط جدید در منطقه و همراه با صلح می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن در افزایش مبادلات اقتصادی و توسعه روابط باشد. در شرایط جدید صلح آمیز همکاری‌های راهبردی دو کشور لازم است گسترش یابد. در راستای ابتکار «ایران راه» کریدور ارس از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرایی می‌شود.

برنامه‌ریزی برای جهش در حجم ترانزیت کریدور شمال-جنوب

وی با یادآوری بیانیه سه جانبه ایران-آذربایجان-روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور۱۴۰۱) موسوم به بیانیه باکو درخصوص توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب از این توافق به عنوان الگویی جامع، هدفمند و آینده‌نگر یاد کرد و گفت: این بیانیه در برگیرنده زمینه‌های ضروری و کلیدی قابل توجهی برای اقدامات ظرفیت‌ساز، پیش برنده و تحولی طرف‌ها در راستای توسعه همکاری‌های همه جانبه، و نه محدود به کریدور شمال-جنوب، است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این خصوص جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می‌کند با توجه به نشست سه‌جانبه ایران-هند-روسیه (۱۴ تیر ۱۴۰۲ – ۵جولای ۲۰۲۳) در تهران، نشست کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب را در تهران برگزار کند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان بیان کرد: در برنامه پنج ساله آتی توسعه کشورمان، رشد ترانزیت و تحول در لجستیک و شاخص‌های عملکردی آن اهمیت ویژه‌ای دارد که این، فرصت ارزشمندی برای توسعه روابط دو کشور است.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش خواستار آبگیری سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در ۲۴۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو شد.

ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی همچنین بر ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان تاکید کرد.

بذرپاش با اشاره به آمادگی ایران برای تسهیل سرمایه‌گذاری و حضور تجار و بازرگانان در ایران، بر تشکیل کارگروه شناسایی موانع موجود در روابط اقتصادی دو کشور، رفع موانع مبادلات بانکی، اعلام آمادگی برای همکاری های بیشتر در بخش نفت و گاز و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و احداث شهرک های صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و  احداث مشترک سدها تاکید کرد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان در این مذاکره به موضوع حمل و نقل پروژه آستارا- آستارا،   احداث پل آغبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و لزوم توسعه همکاری‌های در حوزه کشتی‌های رو-رو در دریای خزر نیز پرداخت.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی