حقایقی درباره انجمن حجتیه/ آیا مراجع عظام تقلید انجمن حجتیه را تأیید کردند؟
نشست حقایقی پیرامون انجمن حجتیه از سوی موسسه راهبردی حق پژوهی با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب، فعالان فرهنگی و دیگر علاقمندان برگزار شد.
به گزارش تسنیم ، انجمن حجتیه یکی از جریانهای انحرافی به شمار میرود که مدعی است سال 1362 تعطیل شده و هیچ فعالیتی نمیکند، اما بررسی اسناد تاریخی نشان میدهد؛ انجمن بعد از اعلام تعطیلی تمامی فعالیتهایش را بهصورت پنهانی انجام داده و توانسته نیروهای مذهبی ضدانقلاب هم تربیت کند. جالب توجه اینکه دراساسنامه انجمن حجتیه تصریح شده تا زمان ظهور امام زمان (عج) انجمن تعطیل نمیشود و فقط شیوه کاریاش تغییر میکند. بر همین اساس موسسه راهبردی حق پژوهی به عنوان مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی در مشهد، با گردهم آوردن جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغهمندان این حوزه، پرده از حقایقی پیرامون انجمن حجتیه برداشت.
شیوه مبارزاتی حجتیه با بهائیت اشتباه بود!
حمیدرضا اسماعیلی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر اظهارداشت: اساسا بهائیت یک سازمان سیاسی است که ایدئولوژی سیاسی متغیر و متحول دارد و به اقتضای زمان، شیوه و روشهایش دگرگون میشود.
وی افزود: روش انجمن حجتیه برای مبارزه با بهائیت اشتباه بود، چرا که بهائیت یک سازمانی سیاسی بوده و بحث کلامی با آنها بیفایده است زیرا اعتقادی ندارند.
نویسنده کتاب سال جمهوری اسلامی در این نشست گفت: پیامهای بیتالعدل برای بهائیان نص دین است و همچون گفتههای حسینعلی نوری دارای جایگاه ویژهای نزد بهائیان میباشد.
اسماعیلی تصریح کرد: ایدئولوژی بهائیت «رسیدن به قدرت» یا «حفظ قدرتهای موجود» است، لذا هر اقدامی را در این راستا انجام می دهد.
پژوهشگر تاریخ معاصر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین ضربه را بر پیکره بهائیت زد و اگر تدابیر امام راحل نبود بهائیت رسمی شده و به هدفش یعنی تشکیل حکومت بهائی و رسیدن به قدرت، محقق میشد.
از مظلومنمایی تا افتخار به تاییداتی مراجع
حجتالاسلام رضا اکبری آهنگر، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه انجمنیها در طول تاریخ همواره ژست مظلومنمایی به خود گرفتهاند، اظهار داشت: انجمن در بیانیهای در سال 1360 اینگونه مظلومنمایی میکند: «ما کوشش کردیم به شایعات بیاعتنا باشیم، در گذشته تبلیغی از خود نکردیم و اسم و رسمی جز خدمتگزاری در پیشگاه امام عصر برای خود نمیشناختیم، درصدد دفاع از خود نبودیم...»
وی تصریح کرد: این ادعا در حالی بود که در اسناد متعدد، انجمن به دفاع از خود پرداخته و حتی بارها با مخالفان خود مناظره کرده است.
محقق و پژوهشگر حوزه انجمن حجتیه عنوان کرد: اصلیترین علت مراجع تقلید برای برخی تأییدات دینی به انجمن در قبل و بعد از انقلاب، مبارزه آنها با بهائیت بود، آن زمان این فرقه ضاله در حال تازیدن بود و در این شرایط مراجع احساس خطر کرده و به انجمن حجتیه یک سری مجوزاتی دادند.
اکبری آهنگر ضمن ارائه مستنداتی به سراغ تأییدات مراجع رفته و با بررسی محتوای آن ها به این نتیجه رسید که این تاییدات نمیتواند ادعای انجمن مبنی بر تایید بیچون و چرای مراجع باشد. چرا که این تأییدات صرفا جنبه اجازه تصرف در وجوه شرعی بوده و دلالت بر تأیید تمامی رفتارهای انجمن نداشت.
وی افزود: برخی مراجع همچون امام خمینی پس از مدتی اجازه خود را پس گرفتند و مرجع تقلیدی همچون آیتالله بهجت، هیچگاه انجمن حجتیه را تأیید نکردند.
ارسال کردن دیدگاه جدید