برای ما رامنی با اوباما فرقی ندارد/وصله پینه‌ جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نیست

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بین‌المللی منوط به تقویت تولید و اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حضور یافته بود، با تشریح وضعیت امروز کشور گفت: ما طی سال‌های پس از انقلاب شاهد رفتارهای نابهنجار بین‌المللی علیه کشورمان بوده‌ایم، اما مقطعی که اکنون در آن قرار داریم از نظر رفتار ماجراجویانه غرب و آمریکا نسبت به ایران از مختصات خاصی برخوردار است.

وی افزود: در دوران پس از انقلاب جنگ علیه ایران به ظاهر توسط صدام صورت گرفت اما اخبار حاکی از این بود که در پشت صحنه جنگ آمریکا قرار دارد. در آن زمان ما یک کد اطلاعاتی قوی نداشتیم تا اواسط جنگ و حالا که جنگ تمام شده، بسیاری از اطلاعات کشف شده؛ ‌از جمله یکی از شخصیت‌های معتبر که مسئول کل اطلاعات عراق بود به نام سرلشکر رفیق سامرایی، از نزدیکان صدام، در کتابی کل ماجرای جنگ را از قبل از وقوع تا پایان نوشته است. یکی از نکاتش این بود که قبل از جنگ آمریکا به صدام پیغام داده بود که به ایران حمله کن و ما به تو کمک کنیم، این کمک‌ها ابتدا کمک اطلاعاتی دقیق نقطه‌ای بود و نه مختصر و تاکتیکی و بعدها به جریان وسیع کمک‌های مختلفی تبدیل شد تا جایی که فرانسه هم به صدام هواپیما اجاره می‌داد. آن زمان شوروی سابق هم امکانات نظامی زیادی به عراق می‌داد ولی مبدع اصلی این کار آمریکا بود.

لاریجانی در ادامه به ماجراجویی‌های آمریکا در ایران از ابتدای انقلاب اشاره کرد و افزود: آمریکا در جریانات مختلف از جمله تجزیه‌طلب‌ها و برخی جریانات سیاسی مثل بنی‌صدر امتداد پیدا کردند و این اقدامات تا جایی ادامه یافت که در حد جنگ برای کشور ما مساله‌سازی شد، البته آنها بعد از جنگ روش دیگری دنبال کردند. به هر حال شرایط بین‌المللی عوض شده بود، شوروی سقوط کرده بود و آمریکا برای در دست گرفتن مدیریت جهانی باد به غبغب انداخته بود. در همان زمان 60 دانشمند آمریکایی بیانیه دادند که ما فرهنگ برتر هستیم و بقیه باید از ما تبعیت کنند. آنها می‌خواستند به نوعی توجیه رفتاری داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از حمله به عراق و افغانستان، با استراتژی دقیق جمهوری اسلامی در منطقه مواجه شدند که رفتارشان را تغییر داد، البته آنها دشمنی خود را دارند اما در لاک دیگری رفته‌اند که یکی از این ظواهر مساله هسته‌یی است.

وی مخالفت آمریکا با دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از موضوع هسته‌یی کشورمان یک دهه می‌گذرد. از اصل اینکه رهبران جمهوری اسلامی ایران موضوع هسته‌یی را به عنوان یک فناوری پیشرفته پیگیری کردند یک تصمیم داهیانه بود البته دولت‌ها فراز و نشیب داشتند و گاهی همراهی می‌کردند و گاهی نه، اما رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند، گرچه چالش‌هایی پیش آمد، وعده و وعیدهایی داده شد و درست به آن عمل نشد.

این عضو شورای عالی امنیت ملی، تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان در گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: آنها به ما گفته بودند اگر چند هفته فعالیت‌های هسته‌یی را تعلیق کنید بعد از آن می‌توانید فناوری هسته‌یی داشته باشید، این سه هفته به چندین ماه تبدیل شد اما آنها تحت هیچ شرایطی حاضر نبودند به تعهدشان عمل کنند. مسئولین ایرانی هم فکر می‌کردند آنها به تعهدشان عمل می‌کنند اما این اتفاق نیفتاد تا جایی که بعد از مذاکرات پاریس گفتند که باید تضمین عینی به وجود بیاورید که ایران به سمت سلاح نرود. مسئولین وقت پرونده پیشنهاد خود را دادند که با نظاماتی در مساله هسته‌یی ایران نظارت شود اما آنها نپذیرفتند و گفتند که راهی جز تعطیلی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مساله‌سازی غرب برای کشورمان به مساله هسته‌یی مربوط نمی‌شود، تصریح کرد:‌ بعد از اینکه غربی‌ها موضوع تعطیلی تاسیسات هسته‌یی ایران را مطرح کردند معلوم شد که خدعه‌ای در کار است و آنها از اول نظرشان بر تعطیلی بوده و به دنبال محروم‌سازی ملت ایران بودند نه حل مساله، در واقع مساله آنها بحث هسته‌یی نیست. زمانی طرف مقابل ما می‌گفت که مساله اصلی این است که ایران توازن منطقه‌ای را بر هم زده است.

لاریجانی در ادامه به گزارش اخیر احمد شهید از وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش بخشی در مورد مجلس آمده که چرا قانون مجازات اسلامی تعیین شده است طبیعی است که در یک کشور اسلامی با مختصات خاص خود قانون تنظیم می‌شود. همچنین در این گزارش راجع به هم‌جنس بازی که در فرهنگ ما نیست و ما حال‌مان از آن به هم می‌خورد موضوعی مطرح شده، چرا ما باید از آنها تبعیت کنیم؟‌ آیا در عربستان سعودی و کشورهای دیگر که با آنها همکاری می‌کنند مشکل حقوق بشر وجود ندارد، آنها که اجازه نمی‌دهند زن‌هایشان رانندگی کنند اما وقتی نظامی، دیکتاتوری را از بین برده و دموکراسی به وجود آورده هر روز مساله ایجاد می‌کنند و می‌خواهند به زور چیزی را به ملت‌ها تحمیل کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: شرایط فعلی اقتضا می‌کند که ما متناسب با این حوادث استراتژی روشنی داشته باشیم. باید واقع‌نگر باشیم و ببینیم چه مقتضاتی می‌تواند ما را از شرایط فعلی بیرون بیاورد این تلقی اشتباهی است که اگر کسی حرف نرمی بزند شرایط عوض می‌شود. برای ما رامنی با اوباما فرقی ندارد.

لاریجانی در ادامه شرط موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات بین‌المللی را، تقویت اقتصاد درونی کشور دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی در این شرایط عنوان دقیقی است که ما باید معنای آن را دقیق‌تر بفهمیم. ما باید سازوکاری در اقتصاد داشته باشیم که قدرت مانور ما را از نظر بین‌المللی قوی‌تر کند. در کشور ما ظرفیت‌های خوبی اعم از نیروی انسانی و موقعیت استراتژیک کشور و وجود منافع غنی نفت و گاز وجود دارد که این استعدادها باید بالفعل شود. ما نیروی جوان تحصیل‌کرده‌ای داریم که مهم، فعلیت این استعدادهاست اما متاسفانه اکنون این وضعیت را نداریم.

وی با اشاره به دغدغه دانشجویان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی برای یافتن شغل خاطرنشان کرد: ما باید سازوکار رونق‌بخشی به تولید داخل را فراهم کنیم. متاسفانه ما در بخش صنعت دچار رکود هستیم، کارخانه داریم، ‌سرمایه‌گذاری آب، برق و گاز داریم و تجهیزات خریده‌ایم اما این کارخانه‌ها یا تعطیل شده‌اند و یا زیر پنجاه درصد کار می‌کنند که اتلاف منابع است. برای بخش‌های کشاورزی و دامی هم باید سازوکار دقیقی وجود داشته باشد که ظرفیت‌ها بالفعل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خطرنشان کرد: برای ما مهم رونق‌بخشی به تولید داخل است که می‌تواند کشور را قوی کند تا در مذاکرات دست پیش را داشته باشیم. قطعا اگر شرایط اقتصادی ما مردمی نباشد و امکان حضور همه مردم وجود نداشته باشد پرش‌های لازم هم انجام نمی‌شود، چنانچه در دفاع مقدس تا بسیج وارد نشد نتوانستیم گام‌های استواری برداریم. در زمان بنی‌صدر، عملیات‌های موفقی انجام نشد اما وقتی فرماندهی کل قوا به امام(ره) سپرده شد سرنوشت جنگ عوض شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر اقتصاد، دولتی باشد موجب بهره‌وری نخواهد شد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اصل 44 را تدوین کردند. در شرایط فعلی تولید ما در بخش کشاورزی و دامداری بیش از 95 درصد دست مردم است اما در صنعت اینگونه نیست و اجرای اصل 44 به درستی انجام نشده است این در حالی است که ما باید حضور مردم را در اقتصاد تقویت کنیم و سطح بهره‌وری کشور را بالا ببریم.

وی خودکفایی در محصولات استراتژیک را از دیگر مختصات تحول اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اگر ما در محصولات استراتژیک خودکفا شویم در مواجهات بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داریم. نمی‌توان گندم و گوشت وارد کرد اما فکر کنیم در صحنه مذاکرات کاری به پیش می‌رود. ما زمانی در زمینه گندم به خودکفایی رسیدیم اما برای رسیدن به خودکفایی در تولید برنج هم نزدیک هستیم. اگر بتوانیم زمینه‌های کار را فراهم کنیم این استعداد وجود دارد که دیگر محصولات مورد نیاز کشور هم در داخل تامین شود.

لاریجانی تقویت کارآفرینی را از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و افزود: ما در کشوری هستیم که نیروی انسانی خلاق دانشگاهی داریم و این آورده خوبی است. ما هفتصد، هشتصد هزار نفر پشت کنکوری و فوق‌لیسانس داریم اما مهم فراهم کردن زمینه کارآفرینی برای این افراد است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس، لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: گاهی دفتر همکاری با دانشگاه در صنعت یا دفتر همکاری با صنعت در دانشگاه‌ها وجود داشته که خیلی موفق نبوده است. در برخی شرکت‌ها و کارخانجات هم موسسات آرندی را به راه انداختند که می‌تواند با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط خوبی برقرار کند و نیازمندی ما را به خارج کم کند در واقع کارآفرینی باید به صورت روش‌مند صورت گیرد و به شکل دستوری انجام نخواهد شد. در مجلس هم بحث‌هایی با اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد برای اینکه این ارتباط وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم ثبات در اقتصاد یادآور شد: حرکت اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد و این قابل پیش‌بینی بودن به قانون و برنامه مربوط است. تصمیمات لحظه‌ای و تغییرات به سرمایه لطمه می‌زند و باعث عدم اطمینان سرمایه‌گذار می‌شود. رهبری نیز ثبات در تصمیم‌گیری را در صحبت‌های خود مورد توجه قرار دادند که کلید کار است. اگر سرمایه‌گذار بتواند وضعیت را پیش‌بینی کند سرمایه‌گذاری خواهد کرد در غیر این صورت سرمایه‌دار به سمت دلالی پیش خواهد رفت.

لاریجانی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف برای تحقق اقتصاد مقاومتی یادآور شد:‌در مجلس هشتم قانونی برای اصلاح الگوی مصرف تصویب شد که باید اجرایی شود. در کشور ما میزان مصرف انرژی بسیار زیاد و غیرمتعارف است. این در حالی است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید توجه تامی به مصرف داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی به نفت اظهار کرد: تا وقتی اتکا در بودجه جاری به نفت باشد مشکلات ما هم پابرجا خواهد بود. بودجه سال 91، 144 هزار میلیارد تومان است که از این میزان، 101 هزار میلیارد تومان بودجه جاری و 43 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است. بودجه جاری اکثرا مربوط به حقوق و مزایاست و بودجه عمرانی، موتور حرکت و تولید کشور است. تا زمانی که اتکا به نفت وجود داشته باشد هر چه می‌فروشیم خرج بودجه جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته جهش‌هایی در صادرات غیرنفتی وجود داشته، تصریح کرد: اگر صادرات غیرنفتی تحرک بیشتری داشته باشد با وجود بازارهای آسیای میانه و عراق، می‌توانیم بودجه جاری را بدون نفت سر پا نگه داریم که البته این نیازمند مجاهدت است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین تسهیل فضای کسب و کار و هدایت نقدینگی به سوی تولید را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سرمایه در دنیا شناور است و اگر سرمایه‌گذاری سخت باشد نقدینگی به سمت سرمایه نخواهد رفت بلکه به سمت دلالی می‌رود. یک کار مهم این است که بسترهای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس، دولت، بخش‌های اقتصادی و نخبگان دانشگاهی باید روی این مسائل تمرکز کنند تا اقتصاد قابل مانوری را در کشور فراهم کنیم، برخی نابسامانی‌ها مرتفع شود،‌ فضا برای کسب و کار فراهم شود و رویکرد اقتصاد متکی به خود شود تا گفت‌وگوهای بین‌المللی تسهیل شود.

لاریجانی در ابتدای سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از افزایش رتبه علمی دانشگاه علم و صنعت در سال‌های اخیر و حرکت تکاملی این دانشگاه ابراز خشنودی کرد.

استیضاح وزیر جهاد کشاورزی منتفی شد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی طبق توافق امضاکنندگان استیضاح منتفی شده است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه حاضر شد، با اشاره به جلسه امروز با استیضاح‌کنندگان وزیر جهاد کشاورزی به همراه خلیلیان گفت: امروز با حضور نمایندگان استیضاح‌کننده نشستی برگزار شد که از نمایندگان درخواست کردم که مشکلات خود را برای استیضاح مطرح کنند.

وی افزود: تاکید نمایندگان بر این بود که وزارت جهاد کشاورزی باید بر روی تولید محصولات اساسی کار کند که به باور آنها چنین اهتمامی در وزارت جهاد کشاوری دیده نمی‌شود، آنها نگران آینده کشور و شیوه مدیریت در این وزارتخانه هستند.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: بعد از شنیدن این اظهارات دیدم که دلسوزی نمایندگان از باب یک موضوع ملی و آینده کشور است، از این رو به وزیر گفتم که چون خود چنین موضوعی را قبول دارد حداقل به سمت یک سند برای تولید محصولا ت برود و حتی اگر مشکل بودجه‌ای داشت از مجلس بخواهد آن را تامین نماید چون این یک خواسته ملی است.

لاریجانی ادامه داد که بر این اساس امضاکنندگان استیضاح توافق کردند که استیضاح منتفی شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که مواردی همچون استیضاح به روش معقول حل شود اما باز هم در دست ما نیست که دستور بدهیم وزارتخانه‌ای کار نکند، تشخیص با خود نمایندگان است.

بخشی از گرانی‌ مربوط به تحریم‌هاست/وصله پینه‌ جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نیست

علی لاریجانی با بیان اینکه نباید اختلاف قوا به رسانه‌ها کشیده شود، گفت: زمانی که برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ایشان پاسخ ندادم که این موضوع نیز تنها به خاطر شرایط کشور بود.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در دانشگاه علم و صنعت ایران، در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل نمایندگان برای استیضاح وزرا و یا سوال از رییس‌جمهور در شرایطی فعلی اقتصادی به جای پیدا کردن راه‌حلی برای رفع مشکلات، گفت: تاکنون مجلس نهم وزیری را استیضاح نکرده است، البته استیضاح شروع شد ولی به اتمام رسید.

لاریجانی ادامه داد: حق قانونی مجلس این است که در صورت دیدن مشکلاتی ابتدا تذکر داده و بعد از آن سوال و یا استیضاح کند که این یک اختیار مجلس است، شما باید به این نکته توجه کنید که همه قوا می‌توانند در چارچوب قانون اساسی کار کنند موضوعی که مقام معظم رهبری نیز بر آن صحه گذاشتند.

وی در عین حال گفت: البته گاهی برخی مصلحت‌اندیشی‌ها در مجلس باعث می‌شود که نمایندگان از طرح استیضاح خود منصرف شوند اتفاقی که در مورد استیضاح ورزیر ورزش و جوانان رخ داد. ما نمی‌توانستیم به لحاظ قانونی و آیین‌نامه‌ای جلوی نمایندگان را بگیریم که از استیضاح خود صرف نظر کنند. برخی تصور می‌کنند که رییس و هیات رییسه مجلس می‌تواند جلوی سوال‌کنندگان و یا استیضاح‌کنندگان را بگیرد و آنها را برای پس گرفتن تقاضایشان قانع نماید.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه هیات رییسه طبق آیین‌نامه موظف به اعلام وصول استیضاح در همان روز و یا جلسه بعد است، گفت: رییس مجلس نمی‌تواند جلوی تقاضای اسیتضاح‌کنندگان را بگیرد. اتفاقی که در مورد استیضاح وزیر ورزش و امور جوانان افتاد این بود که در روز استیضاح، نمایندگان به استیضاح‌کنندگان تاکید کردند که شرایط اقتصادی طوری نیست که استیضاح انجام شود.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد که دولت باید از نظرات دلسوزانه نمایندگان استفاده کند.

در ادامه یکی از دانشجویان سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به وجود شورای حل اختلاف آیا بهتر نیست که شما به جای صرف وقت برای مصاحبه علیه رییس‌جمهور به مشکلات مردم بپردازید البته از شما می‌خواهم که به من اینگونه پاسخ ندهید که رییس‌جمهور علیه من حرف می‌زند و من می‌توانم علیه او حرف بزنم، هر کسی تکلیف خود را دارد.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه بنده نیز به این موضوع که نباید اختلاف قوا به رسانه‌ها کشیده شود معتقدم، گفت: زمانی که برادر عزیزم آقای احمدی‌نژاد در رسانه‌ها از من نام بردند بنده به صحبت‌های ایشان پاسخ ندادم که این موضوع نیز تنها به خاطر شرایط کشور بود اما اختلافات ما شخصی نیست، ممکن است همین الان من صحبتی کنم اما رسانه‌ها طوری از آن تیتر بزنند که موضوع به شکل دیگری منعکس شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در همین شرایط باز هم می‌گویم که شرایط اقتصاد کشور طوری است که رشد بیشتر نقدینگی به کشور لطمه وارد می‌کند، ممکن است این نظر من را عده‌ای به نام اختلاف بین قوا تعبیر کنند اما موضوع بر سر این است که این اختلاف نظرها نباید به سایش تبدیل شود ان‌شاءالله دولت نیز به این موضوع توجه داشته باشد.

وی در عین حال تاکید کرد که وجود اختلاف نظرها در کشور ما به عنوان کشوری دموکراتیک امری مثبت به شمار می آید.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه ضمن تشریح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه مجمع تشیخص مصلحت نظام، حل مواردی اختلافی آن هم از باب مصوبات قانونی بین مجلس و شورای نگهبان است.

وی افزود: وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصحلت نظام وظیفه مشورتی مقام معظم رهبری تا سیاست‌های کلی را تدوین نماید.

لاریجانی همچنین به تشریح وظایف حل اختلاف بین قوا پرداخت و گفت: این هیات در مواردی که دولت، قانونی را به درستی اجرا نمی‌کند و مجلس به آن انتقاد دارد، وارد می‌شود. به طور مثال در مورد موضوع ادغام وزارتخانه‌ها، ‌نظر مجلس بر آن بود که باید ادغام وزارتخانه‌ها با مصوبه مجلس باشد و وزیر نیز رای اعتماد بگیرد اما دولت نظری خلاف این موضوع داشت سرانجام این اختلاف نظر به مقام معظم رهبری ارجاع داده شد و موضوع اینگونه حل شد که ادغام وزارتخانه‌ها به تصویب مجلس برسد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید هیات حل اختلاف کار بیشتری انجام بدهد، گفت: اگر موارد تخلف قانونی به روز مورد بررسی قرار گیرد، کشمکش ایجاد نمی‌شود. اعتقاد ما بر این است که نباید در کشور کار خلاف قانون انجام گیرد.

یکی دیگر از سوالات دانشجویان در انتقاد به دو دو کردن نمایندگان به نشانه اعتراض به صحبت‌های رییس‌جمهور بود که منتج به تذکر مقام معظم رهبری شد، لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: بنده نیز به دو دو کردن ایراد دارم البته این موضوع بعد از توصیه خیرخواهانه مقام معظم رهبری دیگر انجام نمی‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس باید با متانت حرف‌ها را گوش دهد، ممکن است که حرفی مورد قبول نمایندگان نباشد ولی باز هم باید به حرف‌ها گوش داد.

به گزارش ایسنا، سوال دیگر یکی از دانشجویان در مورد راهکار مجلس برای مقابله با گرانی‌ها بود و اینکه چرا به جای مقابله با گرانی‌ها، موضوعاتی همچون سوال از رییس‌جمهور، اصلاح قانون انتخابات و یا استیضاح وزرا در دستور است؟

ریس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش گفت: به نظر ما مقداری از مشکل گرانی‌ها به دلیل مشکل و فشار بیرونی و تحریم‌هاست و مقداری دیگر، از باب مشکلات مدیریت داخلی رخ داده است. ممکن است این حرف بنده باز هم به یک اختلاف تعبیر شود اما ما معتقدیم که فضای کسب و کار داخلی و نقدینگی باید کنترل شود و فکری به این حال این موارد شود. این موضوعات بدون تحلیل درست از شرایط حل شدنی نیست.

وی افزود: مجلس همچون دستگاه اجرایی نیست که ریس مجلس دستور دهد و بقیه از آن تبعیت کنند. نظر بنده آن است که حل مشکل اقتصادی کنونی، در گروی کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید و در نهایت تسهیل کردن شرایط تولید است. ممکن است برخی با این نظر من مخالف باشند اما اعتقاد بنده بر این است که باید مباحث علمی برای حل مشکلات اقتصادی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ممکن است مجلس حتی با لایحه دولت نیز مخالف باشد، گفت: به طور مثال در مورد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعتقاد اکثریت مجلس بر آن بود که اجرای فاز دوم قانون هدفمندی در شرایط فعلی ممکن نیست چون دیگر کشور کشش گران شدن بنزین، نفت و گاز را در مقطع کنونی ندارد. البته دولت نیز همین نظر را داشت اما چون ما قانون را مصوب کرده بودیم باید برای لغو آن نیز مصوبه‌ای ارائه می‌شد.

به گفته وی، راه‌های وصله پینه‌ جزئی جوابگوی حل مشکلات اقتصادی نیست.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راهکارهای مجلس برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: مجلس در این رابطه با تشکیل کمیسیون خاص و برگزاری جلسات مستمر و تسهیل فضای کسب و کار، به کنترل نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید و استفاد ه از نیروهای متخصص دانشگاهی تاکید کرد که مطمئنا این طرح ظرف دو هفته آینده برای تصویب به صحن علنی ارائه خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمتر از تصویب قانون، وجود اراده و همفکری بین مسئولان اجرایی برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است، به ارائه مثالی در زمان ریاستش در رادیو و تلویزیون پرداخت و گفت:‌ در آن زمان بنده تلاش‌های بسیاری کردم تا فرستنده‌های رادیویی در داخل ساخته شود که حتی در این راه مجبور شدم چندین نفر را به انحای مختلف در کار جابجا کنم.

وی با بیان اینکه تماتمی اراده‌ها در کشور باید معطوف به محقق شدن اقتصاد مقاومتی باشد،‌گفت:‌همین موضوع در مورد تولیدات محصولات کشاورزی همچون خودکفا شدن گندم صدق می‌کند. در جلسه غیرعلنی که اخیرا داشتیم وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت که سیزده میلیون تن گندم تولید می‌شود که برای خودکفا شدن احتیاج به تولید چهارده میلیون تن گندم داریم. حال اینکه چرا همه این مقدار گندم به سیلوها نرفته است یک مشکلات مدیریتی است.

لاریجانی افزود: از سوی دیگر برای خودکفا شدن در برنج، احتیاج به تولید سه میلیون تن برنج داریم که اکنون تنها 2.5 میلیون تن تولید می‌شود. می‌توان از روش‌هایی همچون دو بار کشت به این مهم نیز دست یافت. مهم، داشتن اراده در این راه است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص راهکارهای افزایش همدلی بین مسئولان و منتقل نشدن اختلافات به مردم، گفت: مطمئنا در شرایط فعلی همدلی بین مسئولان و کاهش مسائل حاشیه‌ای می‌تواند به کشور کمک کند. بداخلاقی و تندمزاج بودن هیچ کمکی نمی‌کند و باید همه گذشت داشته باشیم.

لاریجانی افزود: گاهی به مجلس ایراد می‌گیرند که چرا در مواجهه با برخی امور هیج اقدامی انجام نمی‌شود. در مجلس، نمایندگان شرایط را سبک و سنگین می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند. مثلا در مورد استیضاح ممکن است انتقاداتی به یک وزیر داشته باشند اما باز هم بر اساس شرایط اقتصادی تصمیم نهایی را می‌گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر با سایش‌های سیاسی تفاوت دارد گفت:‌ در مجلس نظرات متنوع سیاسی و اقتصادی وجود دارد، اختلاف‌نظرهایی که بین دو قوای مقننه و قضاییه در موضوعی همچون قانون مجازات اسلامی نیز دیده می‌شود. تاکید بر این است که نباید این اختلاف‌نظرها به یک سایش سیاسی تبدیل شود.

وی افزود: در موضوعی همچون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مجلس با دولت اختلاف نظر داشت. در این رابطه که دولت معتقد بود باید هدفمندی در دو گام اجرا شود و مجلس با گام‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که باید ظرف پنج سال هدفمندی اجرا شود، همچنین از محل گران شدن حامل‌های انرژی، 30 درصد به بخش تولید اختصاص یابد چون به نظر ما تولید با افزایش قیمت حامل‌ها شکنندگی پیدا می‌کند. ما معتقدیم که باید زیر بغل صنعت را گرفت. موضوعی که در مورد کشاورزی نیز صدق می‌کند.

لاریجانی افزود: با وجودی که مجلس تاکید داشت باید 30 درصد از محل افزایش قیمت‌ها به بخش تولید داده شود اما دولت این کار را انجام نداد. به اعتقاد ما، این اختلاف نظرها نباید به کشمکش‌های حیدری نعمتی تبدیل شود. باید بین اختلاف نظر و تبدیل شدن آن به سایش‌های سیاسی تفاوت گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص تهمیدات اندیشیده شده برای مقابله با تحریم‌ها با توجه به چشم‌انداز بین‌المللی گفت: طبق آشنایی که بنده با سازمان‌های بین‌المللی و این موجودات در صحنه بین‌المللی دارم می‌دانم که برنامه‌های آنها برای ما یک برنامه میان‌مدت است.

وی افزود: در همین رابطه یک خبرگزاری از بنده سوالی پرسید که راه‌حلم برای مشکلات اقتصادی کنونی چیست که گفتم نباید انتظار راه‌حل رابین‌هودی داشت یعنی نمی‌توان فوری مشکلات را حل کرد که برخی طور دیگر تعبیر کردند. باید آنالیز درستی از شرایط داشت و سازوکارهایی برای آن تعیین کرد.

لاریجانی گفت: برای کاهش تورم و حل اشتغال باید زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و در این راه مشوق‌هایی نیز برای بخش تولید در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم در شرایط رکود اقتصادی همچون گذشته برنامه‌ها را پیش ببریم،‌ باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داده و شرایط کار جوانان را فراهم کنیم چرا که در این شرایط موقعیت چانه‌زنی فراهم می‌شود نه شرایط کنونی.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی