این ۲۵میلیون نفر

حماسه ۲۵میلیون نفری را دست‌کم نگیرید. این آرای پرقدرت، فراتر از آرای عادی هستند. به این آرا باید بالید.

 

محسن مهدیان در یادداشتی در سرمقاله همشهری نوشت:  این آرا تخمینی از هسته پرقدرت جمهوری اسلامی هستند که مثل یک دژ مستحکم از خاک، هویت و دین‌شان صیانت می‌کنند. مرور کنیم تا ماجرا روشن شود.

اول اینکه چرا رأی دادند؟
به ۳دلیل این آرا پای صندوق آمدند.

الف. رأی ایدئولوژیک

دلیل اول، آرای ایمانی است؛ آرایی که به جهت تکلیف دینی و ملی‌شان به صحنه آمدند. این رأی بسیار پرقدرت است چون ایدئولوژیک است.

ب. رأی استراتژیک

دلیل دوم، آرایی است که برای صندوق رأی فارغ از خروجی‌اش موضوعیت قائل است؛ آرایی که معتقد است صندوق رأی به‌خودی خود قدرت‌ساز است؛ آرایی که خوب می‌داند اگر صندوق رأی تضعیف شود اولین چیزی که ضربه می‌خورد امنیت است. این رأی استراتژیک است.

ج. رأی سازنده

و دلیل سوم آرایی است که به صندوق رأی از حیث طریقیت توجه می‌کند. آرایی که حرکت کشور را می‌بیند و آینده را روشن می‌داند. آرای امیدوار دلیل سومی است که موجب حضور پای صندوق رأی شده است؛ رأی برای انتخاب افراد صالح و کارآمد. این رأی امیدوار و سازنده است.
حالا سؤال این است که ثمره این ۳ ویژگی چیست؟ یعنی در عمل این ۳ ویژگی چه آرایی را شکل داده است:

یکم. نماد تاب‌آوری
این آرا با وجود همه سختی‌های اقتصادی پای صندوق آمدند. شرایط اقتصادی امروز با همه تلاش‌هایی که از سوی دولت و مجلس صورت گرفته  سخت و تلخ است. این آرا نمایش این تاب‌آوری ملی است.

دوم. نماد مبارزه
این آرا تحریم‌های شناختی و رسانه‌ای دشمن را شکست. چندماه تلاش دشمن برای تحریم انتخابات ایران بی‌نتیجه ماند و مردم با آرایش جنگی مقابل دشمن پای صندوق رأی آمدند. این آرا از این جهت نماد مبارزه است.

سوم. نماد فداکاری
آرای این دوره نمایش رأی فداکار است. ما ۳ نوع رأی داریم. رأی عادی که تنها رأی به نامزد مورد علاقه است. رأی پرقدرت که به‌جز یک رأی تلاش می‌کند دیگران هم به نامزد مورد علاقه‌شان رأی دهند و سوم رأی فداکار که فارغ از پیروزی نامزد موردعلاقه‌اش برای اصل مشارکت تلاش می‌کند. ما این دوره به شکل چشمگیری با حضور دسته سوم مواجه بودیم.

چهارم. نماد اخلاق
در این دوره از انتخابات مردم بسیار جلوتر از گروه‌ها و جریانات سیاسی بودند. اگر گروه‌های سیاسی مثل همیشه به‌دنبال تخریب همدیگر و مجادله به جای رقابت بودند اما مردم اولویت اولشان افزایش مشارکت بود. از این‌رو به‌جای تخریب، رقابت را دنبال کردند تا به سبد مشارکت ریخته شود.

پنجم. نماد عقلانیت
این دوره از انتخابات رأی‌دهنده به این سطح از عقلانیت و بلوغ رسیده بود که صندوق رأی فارغ از نتیجه آن موضوعیت دارد. حتی اصلاح‌طلبان نیز با عبور از بدنه سنتی‌شان تصریح داشتند که اصل صندوق رأی اهمیت دارد و قدرت‌ساز است.
مجموعه این دلایل باعث می‌شود که این ۲۵میلیون نفر، رأی‌شان پرقدرت و به مثابه یک دژ مستحکم باشد که کشور را مقابل هرگونه تهدیدی صیانت می‌کند و در آینده موتور محرکه و شتاب‌دهنده آرای خاموش باشد. قدر بدانیم.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی