حکمرانی ولایی با حکمرانی‌های دیکتاتوری یا دموکراسی متفاوت است

رئیس‌جمهور گفت: ارتباط، دلدادگی، عشق و محبت بین امام و امت موجب می‌شود حکمرانی ولایی از حکمرانی‌هایی که می‌خواهد دستوری و دیکتاتوری عمل کنند یا نام نظام‌های دموکراسی را دارند، متفاوت باشد.

 

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در آغاز کنگره و مطالبی که مراجع عظام فرمودند، نکات محوری قابل توجهی برای استفاده همه بود.

وی با بیان اینکه انسان دارای کرامت ذاتی بوده و از سایر موجودات عالم برتر و همه موجودات برای انسان است، عنوان کرد: سخن تنها از کرامت ذاتی نیست، بلکه از کرامت اکتسابی هم هست؛ آنچه در پرتو آموخته‌های امام رضا(ع) می‌توان به آن رسید. بنابراین معرفت امام و حجت خدا، معرفت و دلدادگی نسبت به امام و عمل بر اساس آنچه ایشان و اولیای دین فرمودند برای انسان سالک الی الله اصل است که راه سعادت را به خود و جامعه بشناساند.

رئیس‌جمهور افزود: آنچه وجود مقدس حضرت رضا(ع) در تبیین جایگاه ولایت ‌و امامت فرمودند قابل توجه است. شاید امام رضا(ع) بیش از امامان و پیشوایان دیگر نسبت به امامت و ولایت تاکید دارند. باید این حکمرانی و تفاوت آن را با حکمرانی هارونی و مامونی و دیگر حکمرانی‌ها شناخت. حکمرانی ولایی، حکمرانی توحیدی است و در درون خود جایگاه امامت و ولایت را دارد.

رئیسی ادامه داد: سخن از عهد است نه رای. رای مغتنم است و هر کس رایی دارد، اما سخن ما از آموخته‌های قرآن و ولایت است. رای کجا و عهد کجا؟ امت با امام عهد دارد و این پیمان و عهد در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار مستحکم است. بین امام و عموم کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند، پایبندی به این عهد بسیار اهمیت دارد. آنچه در آیات و روایات از عهد و پایبندی به آن وجود دارد، مهم است. باید بدانیم نظم‌بخشی به امور مسلمین در پرتو بندگی خدا و پذیرش و پیمان با ولی خدا است که می‌خواهد جامعه را به سعادت برساند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند همه امامان و پیشوایان دین برای تشکیل جامعه‌ای مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی تلاش کردند. چون در پرتو این جامعه انسان رشد و نمو می‌کند و می‌تواند به جایگاه عالی دست پیدا کند. در بسیاری از جوامع سخن از عدالت بوده، اما نگاه ما متفاوت است؛ از نظر ما عدالت مبتنی بر مبانی توحیدی ولایتی است که امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب فرمودند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر انسان زندگی خود را بر حکمت، عفت و شجاعت قرار دهد می‌تواند در رسیدن به رشد و تعالی موفق شود. انسان باید رشد کند و به جایگاهی که برایش در نظر گرفته شده برسد، این نیاز دارد که انسان سالم در همه شئون زندگی بر اساس بایدها و نبایدهای الهی عمل کند.

رئیسی با بیان اینکه بعد از توحید هیچ مفهومی در دین ما به گستردگی مفهوم عدالت نیست، عنوان کرد: عدالت در تمام شئون وجود دارد. تمام وجود امیرالمونین(ع) و امام رضا(ع) جلوه عدل است. در باب عدالت سخن بسیار گفته شده و خواهد شد، اما چگونگی اجرای عدالت قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: ما یک عدالت‌خواه و یک عادل داریم. افرادی عادل هستند اما حاضر نیستند پرچم عدالت‌خواهی به دست بگیرند و برای اجرای عدالت ضرر کنند. امیرالمونین(ع) عدالت‌خواه بود نه فقط عادل. عدالت‌خواهی وجود مقدس امام رضا(ع) در مدت ولایت‌عهدی ایشان بسیار قابل مطالعه است. آنچه امیرالمومنین(ع) در عهدنامه خود برای مالک اشتر دارند، جلوه آن در سلوک امام رضا(ع) است. پس از هجرت پیامبر(ص)، هجرت امام رضا(ع) نیز از هجرت‌های تمدن‌ساز برای عالم بشریت بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید به اعتدال و عدالت بسیار توجه شود، تصریح کرد: انسان سالم باید چگونگی رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با هستی را بداند. امام باقر(ع) فرمودند؛ انسان سالمی که این چهار رابطه را درست تنظیم کند، اهل سعادت است و در مقابل کسی که به خود، خدا، دیگران و هستی ظلم کند، در مقابل نگاه عدالت‌محوری قرار دارد.

رئیسی گفت: عدالت اهمیت بسیاری دارد، اما شاخص اجرای عدالت چیست. این موضوع باید در کمیته‌های فعال این کنگره بحث شود. پیشنهاد من به جمع دانشمندان این است که ما برای اجرای عدالت شاخص می‌خواهیم و شاخص تام و تمام امام رضا(ع) است. می‌توانیم بر قانون تفاهم کنیم، اما این شاخص تام نیست و می‌توان شاخص‌های دیگر را هم مورد بحث قرار داد. امام خمینی(ره) پرچم عدالت‌خواهی برافراشت. برخی می‌گفتند مگر می‌شود با فساد مبارزه کرد، اما امام(ره) در راه انقلاب ایستادگی کرد. این پرچم امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است و مردم عدالت را فریاد می‌زنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب از عدالت سخن گفتند. باید رصد کنیم ببینیم بعد از ۴۵ سال کجا به عدالت عمل کردیم و کجا عقب ماندیم و تلاش کنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. مباحث علمی و نظری در زمینه شناخت عدالت و مبارزه با فساد ضروری است. شناخت موارد ظلم، تبعیض و فساد و مبارزه با آن در جمهوری اسلامی اساس است. چه کسانی می‌خواهند عدالت را برقرار کنند، آیه شریفه می‌فرماید اجرای عدالت توسط مردم و هدایت به وسیله امام، مقتدا و هادی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه علاوه بر امام، تمام خدمتگزاران در جامعه اسلامی باید عادل باشند، ادامه داد: این نکته در جامعه اسلامی بسیار اهمیت دارد که عدالت برای همه مهیا شود و شرطش این است که افراد خود را در محضر مبارک حضرت حق بدانند. کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی