افزایش بهای بلیط هواپیما در راه است؟
جوان آنلاین-سحررحیمی: مرداد ماه سال گذشته بود که زمزمه افزایش قیمت خدمات هوایی و ایرلاین ها رنگ و بوی جدی به خود گرفت و افزایش ۱۹ درصدی را پشت سر گذاشت. وزیر راه و شهرسازی در آن روزها افزایش ۹ تا ۱۹ درصدی بلیت هواپیما را گامی در جهت تحول سطح خدمات ایرلاینها ارزیابی کرد و حتی پا را فراتر گذاشته و این افزایش را مشروط به افزایش خدمات عنوان کرد.
این در حالی بود که چند روز قبل از این سخنان معاون او یعنی شهریار افندیزاده که سمت نمایندگی تامالاختیار وزیر راه را در امور هدفمندی یارانهها برعهده داشت این افزایش قیمت را در راستای حفظ سطح فعلی خدمات دانسته بود.
در این میان، ایرلاینها هم آنگونه که عبدالرضا موسوی، رییس انجمن صنفیشان اعلام کرده بود همگی خواستار افزایشی بیش از این بودند و معتقدبودند با این افزایش قیمت نه تنها نمیتوانند خدمات را افزایش دهند بلکه ورشکسته هم میشوند.
با این حال نیکزاد خلاف گفته آنان را اعلام کرد و اعتقاد داشت این میزان افزایش خواست ایرلاینها بوده و برای افزایش خدمات رسانی بوده است!
در هر حال از همان روزها بود که مشکلات مالی ایرلاین ها در رسانه ها رونمایی شد و حتی اخبار تعطیلی برخی از آنها نیز روی خط رسانه ها رفت.
حالا اما با نوسانات دائمی قیمت ارز و تنگ تر شدن دامنه تحریم ها اوضاع برای ایرلاین ها سخت تر از قبل پیش می رود تا جایی که بهارستان نشین ها اعلام کردند، کمیسیون عمران مجلس وضعیت ناوگان هوایی و مسائل و مشکلات آن را با حضور ریاست سازمان هواپیمایی کشور، مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی بررسی می کند.
بنا بر اخبار رسیده، در حالی که قیمت تمامشده بلیت هواپیما برای هر نفر ساعت در پروازهای داخلی ۱۲۰ هزار تومان برای ایرلاینها هزینه دارد اما این مبلغی که از مسافران اخذ میشود معادل ۵۲ هزار تومان است.
این خبر را مدیرعامل ایران ایرتور اعلام کرده و گفته: قیمت بلیت هواپیما باید ۷۵ درصد افزایش یابد تا بتوان هزینه و درآمد ایرلاینها را متناسب با هم پیش ببرد.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر از سوی سازمان حمایت با این میزان افزایش موافقت نشود، وضعیت ایرلاینها چگونه به کار خود ادامه خواهند داد؟ گفت: اگر از وضعیت ایرلاینها بازدید کنید خواهید دید قطع تخصیص ارز دولتی به این شرکتها و نوسانات نرخ ارز چه بلایی سر آنها آورده است.
مدیرعامل ایران ایرتور تاکید کرد: در شرایطی که ایرلاینها هزینههای خود را با پرداخت ارز انجام میدهند اما ریال میگیرند، آن هم با قیمتهایی که در زمان ارز دولتی میگرفتند. بهطور قطع نمیتوانند به کار خود ادامه دهند.
اما در حالی که ایرلاین ها بر مشکلات مالی خود تاکید دارند، وزیر صنعت اعلام کرده: در صورتی افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی هواپیما را بررسی میکنیم که نتوانیم ارز مرجع برای شرکتهای هواپیمایی تامین کنیم.
به گفته نیکزاد، در صورتی که نتوانیم ارز مرجع برای شرکتهای هواپیمایی تامین کنیم، به منظور افزایش توان بخش خصوصی با کار کارشناسی مطلوب افزایش نرخ بلیت را بررسی میکنیم.
در هر حال هر چند ناوگان هوایی کشور در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد و ایرلاین ها در حال ورشکستگی هستند اما افزایش مجدد بلیط هواپیما دسترسی مردم را به سفر هوایی محدود تر از قبل می کند.
در حال حاضر نیز اقشار ضعیف و حتی متوسط جامعه امکان سفر هوایی را ندارند و افزایش مجدد قیمت ها ، سفر های هوایی را به سفرهای لوکس مبدل خواهد کرد.
البته لازم به ذکر است که با وجود گرانی ها، تجهیزات ناوگان هوایی و خدمات رسانی ایرلاین ها هرگز در سطح مطلوب مسافران نبوده است.
حالا باید منتظر ماند و دید دولت و مجلس برای حل این مشکل دوسویه چه راهکاری را در پیش خواهند گرفت که هم به نفع مردم باشد و هم به نفع ایرلاین ها؟




























ارسال کردن دیدگاه جدید