چرا بانكداري الكترونيك اين روزها زياد تبليغ ميشود؟
خدماتي چون خريد، انتقال وجه، خريد شارژ، رؤيت صورتحساب و ساير خدماتي كه در شعب قابل ارائه است به مشتريان بانكهاي خارجي عرضه ميشود. اينترنت و موبايل بانك دو فاكتور اصلي براي بانكها براي كاهش هزينه و سرعت خدماترساني است. براي همين است كه سرانه اسكناس در كشورهاي پيشرفته و توسعهيافته به مراتب كمتر از كشوري چون ايران است.
با بانكداري الكترونيكي هزينههايي چون پرسنل، جاري و ملزومات اداري به ويژه كاغذ به شدت كاهش يافته است. در كشوري چون تركيه به بانكهايي ميتوان اشاره كرد كه اكنون به صورت آنلاين و با حداقل شعبه فيزيكي فعاليت ميكنند. اين گونه بانكها به ۲۴ معروف هستند. يعني ۲۴ ساعت شبانه روز مشتريان ميتوانند عمليات بانكي خود را انجام دهند.
دليل رويكرد مثبت و رشد فزاينده بهرهمندي از خدمات بانكداري الكترونيكي همين موضوعات كاهش هزينه راهاندازي بانك و صرفهجويي است. در اكثر كشورهاي پيشرفته شعب فيزيكي بانكها عمليات ساده دريافت و پرداخت را انجام نميدهند و تنها به دنبال ايجاد روشهاي نوين كسب درآمد و سودآوري در جهت بهبود فرآيندهاي خود هستند.
در كشور ايران نيز چند وقتي است كه بانكداري الكترونيكي مشتريان خاص خود را پيدا كرده است. در ابتدا تنها خدماتي كه ميشد به صورت الكترونيكي دريافت كرد، پيامك بود. دريافت و برداشت از حساب نمونه اين نوع خدمت بود.
كم كم بانكها با پي بردن به مزيتهاي بانكداري الكترونيكي عمليات بيشتري را به خدمات خود افزودند، انتقال وجه، خريد شارژ و چك كردن حساب جاري و غيره.
البته يكي از اشكالات اين نوع بانكداري در كشور پراكندگي و عدم يكپارچگي اين خدمات بود. هر بانك با نرمافزار و سختافزار خاص خود اين خدمات را به مشتريان ارائه ميكند. از سوي ديگر هنوز اشكالاتي در اين نوع خدمات بانكي وجود دارد.
نبود زيرساخت يكپارچه، قطعي سيستمهاي بانكي، محدود بودن خدمات قابل ارائه در بانكداري الكترونيكي بانكها و متصل نشدن تمام بانكها به يكديگر براي امور بانكي از جمله اين اشكالات است.
اما چرا اخيراً بانكها تبليغات خود را به سمت بانكداري الكترونيكي متمركز كرده اند؟با تحريمهاي ناعادلانه غرب عليه شبكه بانكي كشور واردات كاغذ مخصوص اسكناس به كشور با محدوديتهايي روبهرو شده است. هر چندكه مسئولان بانك مركزي بر خودكفا شدن توليد اين نوع كاغذ و نخ مخصوص امنيتي اسكناس تأكيد كردهاند، با اين حال طي هفتههاي اخير شاهد تزريق دوباره اسكناسهاي قديميتر به بازار هستيم. براي همين بانك مركزي و بانكها بيش از پيش به فكر ترويج بهرهگيري از بانكداري الكترونيكي افتادهاند و طي هفتههاي اخير تعداد و نوع تبليغات بانكها به سمت بانكداري الكترونيكي سوق پيدا كرده است. اكثر بانكها در اين روزها به تشويق مردم به استفاده از اينترنت و تلفن همراه براي امور بانكي روي آوردهاند. اين موضوع ميتواند منشأ خير به لحاظ كاهش رفت و آمد، صرفهجويي هزينههاي جاري در بانكها و صرفهجويي در مصرف كاغذ و اسكناس باشد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید