حاضرم به حوثیها باج بدهم تا کشتیها به اسرائیل بیایند
مدیر بندر ایلات میگوید تنها راه عبور کشتیهای اسرائیلی از دریای سرخ، گرفتن «رضایت» از انصارالله است، رضایتی که به گفته او حاضر است با پول بخرد، چون نتانیاهو هیچ کاری نمیکند.

به گزارش فارس، «من شبها خواب ندارم؛ اگر لازم باشد برای عبور کشتی ها پول میدهم»، این جملهای است که مدیر بندر ایلات درباره وضعیت تجارت دریایی اسرائیل زیر سایه محاصره انصارالله گفته؛ اعترافی تلخ به درماندگی دولت نتانیاهو در برابر تحقیر دریایی صنعا.
عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر انقلاب یمن در سخنرانی سه روز پیش خودتاکید کرد بندر ایلات همچنان پس از ۱۶ ماه تعطیلی به حالت متروکه باقی مانده و دیگر در اختیار رژیم صهیونیستی برای بهرهبرداری اقتصادی نیست و این پیروزی راهبردی ناشی از موضع فعال و بازدارنده ارتش یمن است.
وی ضمن تاکید بر بی اثر بودن تجاوز نظامی مکرر آمریکا به یمن گفت که هیچ راهی جز پایان محاصره غزه و توقف جنگ در این منطقه نمیتواند یمن را از عملیاتهای خود در دریای سرخ بازدارد.
بر پایه گزارش رسانههای عبری و اظهارات مقامات صهیونیستی، شرکتهای حملونقل دریایی اسرائیل بهطور فزایندهای از تأثیرات محاصره دریایی اعمالشده توسط نیروهای مسلح یمن بر تردد کشتیها به سوی اسرائیل شکایت دارند.
گیل میلر، مدیرعامل شرکت حملونقل صهیونیستی «ألالوف» ، در مصاحبهای اعتراف کرد: به دلیل حملات دریایی از سوی یمن و تهدیدهای امنیتی، مالکان کشتیها ترجیح میدهند از سفر به سمت اسرائیل صرفنظر کنند.»
توقف تردد دریایی؛ نقطه عطف بحران اقتصادی اسرائیل
میلر با اشاره به بحران تشدیدشده پس از توقیف کشتی گلکسی ليدر توسط نیروهای مسلح یمن (کشتی حمل خودرو متعلق به تاجر اسرائیلی که در ماه مه 2023 در دریای سرخ توقیف شود) افزود: این اتفاق باعث شد تغییر اساسی در مسیر حرکت کشتیهای تجاری به سوی اسرائیل به وجود آید.
کشتیها مجبور شدهاند به جای عبور از کانال سوئز و دریای سرخ، مسیر طولانیتری را طی کنند که این موضوع تأخیرهای گستردهای به همراه داشته است.»(عبور از دماغه امید نیک در جنوب قاره آفریقا)
مدیر شرکت کشتیرانی صهیونیستی همچنین تاکید کرد که حملونقل دریایی به مقصد اسرائیل اکنون بسیار پرهزینهتر، دشوارتر و طولانیتر شده و هزینههای حملونقل، بیمه و عوارض جنگی بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
وابستگی شدید اسرائیل به واردات دریایی
بر اساس تحلیل چهارشنبه گذشته روزنامه اقتصادی عبریزبان «گلوبز»، اقتصاد اسرائیل بهصورت تقریباً کامل به واردات دریایی وابسته است، از جمله در صنعت خودروسازی که سهم عمدهای از واردات خودرو از طریق بندر ایلات انجام میشده است.
گلوبز تأکید کرد که بندر ایلات از ۱۶ ماه پیش تاکنون در پی محاصره دریایی نیروهای یمنی به حالت تعطیل درآمده و شرکتهای حملونقل برای رسیدن به بنادر مدیترانه مجبور به تغییر مسیر طولانی و پرهزینه شدهاند. همین مسئله روابط میان مدیریت بندر و اتحادیه کارگران اسرائیلی (هستدروت) را به مرز انفجار رسانده است.
زیانهای میلیونی و اخراج کارگران
بر اساس این گزارش، اتحادیه کارگران هفته گذشته با شرکت بنادر اسرائیل تماس گرفت و خواستار بازنگری در واگذاری امتیاز بهرهبرداری از بندر ایلات به مدیریت کنونی شد. این امتیاز در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۱۲۰ میلیون شِکِل به مدت ۱۵ سال واگذار شده بود، و پیش از جنگ، سود مدیریت به بیش از ۱۶۲ میلیون شِکِل رسیده بود اما پس از آغاز جنگ، بندر ایلات ماهانه حدود ۸ میلیون شِکِل (بیش از ۲.۱ میلیون دلار) زیان بهصورت هزینههای ثابت متحمل میشود.
کشمکشهای مدیریتی و تهدید به فروپاشی
اتحادیه کارگران اسرائیلی اعلام کرده است که در نشست مارس گذشته (اسفند ماه) با نمایندگان دولت نتانیاهو، توافق شد کارگران بهمدت سه ماه به مرخصی اجباری فرستاده شوند و مذاکرات ادامه یابد. اما مدیریت بندر تصمیم گرفت ۱۸ نفر از کارکنان را اخراج کند.
جدعون گولبر، مدیرعامل بندر ایلات، گفت: ما به مدت ۸ ماه تمامی کارکنان را با حقوق کامل نگه داشتیم. اما زمانی که خواستیم برای تامین هزینهها اقداماتی متناسب انجام دهیم، با مخالفت شدید هستدروت(اتحادیه کارگری اسرائیل) مواجه شدیم.»
او همچنین فاش کرد که هستدروت وعدههای دروغین درباره حمایت مالی از طریق وزارت دارایی داده و این موضوع در دادگاه آشکار شده است.
پیشنهاد پرداخت باج به انصارالله!
گولبر همچنین خواستار اقدامات حمایتی از سوی دولت نتانیاهو برای نجات بندر ایلات شد و گفت: «مدیریت بندر خواستار آن است که تخلیه خودروها بهاجبار در بندر ایلات انجام شود، یک اسکله در سواحل مدیترانه برای بندر ایلات در نظر گرفته شود، و ۴۰ درصد از هزینههای اضافی حملونقل که کشتیها برای عبور از کانال سوئز متحمل میشوند، تأمین گردد.»
او افزود: هیچ نهاد اقتصادی را نمیشناسیم که همه کارکنانش را برای ۱۶ ماه، در حالیکه هیچ کاری وجود ندارد، حفظ کرده باشد.»
گولبر در بخش تکاندهندهای از اظهارات خود گفت: من هیچ ابایی ندارم که به مشتریانم بگویم حاضرم بابت عبور محمولههایم به حوثیها(انصارالله) باج بدهم. مبلغی در حدود ۱۰۰ هزار دلار. خودم در پرداخت آن مشارکت میکنم… من شبها خواب به چشمانم نمیآید.»




























ارسال کردن دیدگاه جدید