اختصاصی تبیین ویژه سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و علی(ع) : مهریه حضرت زهرا(س) در واقع حضرت علی(ع) بود
حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی درگفتگو با خبرنگار تبیین با اشاره به زمان ازدواج حضرت علی(ع) به اقوال مختلف دراین باره اشاره کرد و گفت: آنچه در منابع شیعه اشاره شده و از اتقان بیشتری برخورداراست اینست که این ازدواج در سال دوم هجری بعد از جنگ بدر صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) خواستگاران زیادی داشتند و حتی سران قبائل با مکنت مالی بالانیز تقاضای ازدواج خود را با پیامبر مطرح کرده بودند، ادامه داد: پیامبر(ص) به حضرت فاطمه فرموده بودند تورا به همسری کسی می دهم که از همه نیکوخلق تر و مسلمان تراست، یعنی در حقیقت پیامبر ملاک ازدواج را اخلاق نیکو و ایمان قوی مطرح می کنند نه پول و ثروت .
این استاد موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: وقتی حضرت علی(ع) تقاضا داد و پیامبر پذیرفتند مهریه را تنها چهارصد درهم یا چهارصد مثقال نقره قرار دادند که قیمت زره علی(ع) بود و با خطبه پیامبر(ص) این دو حضرت به ازدواج یکدیگردرآمدند.
وی در پاسخ به شبهه برخی مبنی بر اینکه مهریه پایین در زمان رسولخدا(ص) بین عرب عرف بوده و عرف اکنون تغییر کرده ادامه داد: اتفاقا اصلا چنین نبوده است وبسیاری از افراد با پیشنهاد مهریه های بالا قصد ازدواج با حضرت زهرا(س) را داشته اند اما پیامبر دوست نداشتند چرا که با این کار می خواستند قیمت حضرت زهرا(س) را باپول بسنجند.
حجت الاسلام سلیمانی افزود:اگر قرار بود به اندازه ارزش حضرت زهرا(س) مهریه قرار دهند در این صورت اگر دنیا و ما فیها را مهریه ایشان قرار میدادند باز هم کم بود.ولی در حقیقت مهریه حضرت زهرا(س) پول نبود، بلکه حضرت علی(ع) بود یعنی که مهریه فاطمه(س) همان علی است که یک ضربه شمشیرش در روز خندق بالاتر از عبادت جن و انس است، نه مادیات.
وی با اشاره به اینکه حضرت رسول اکرم(ص) با وجود شأن و جلالت عظیمی که به واسطه رسالت داشتند عروسی بسیار ساده ای برگزار کردند و این برهمگان روشن می سازد شأن و جایگاه اجتماعی نباید در تشریفات و تجملات ازدواج نقش داشته باشد، بلکه اگر افراد شأن و جلالی نیز دارند باید در جامعه اسلامی در جهت عمقبخشیدن به امور معنوی باشد .
وی با اشاره به درس های ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) ادامه داد: ازدواج برای اینست که افراد به دنبال گناه نروند و در سایه آن به آرامش برسند یعنی آنچه سنت و نیکوست اصل ازدواج است، نه تشریفات و تجملات، یعنی نبایدتشریفات جزء ازدواج قرار بگیرد تا دختری که می خواهد با مهریه کم و بدون تشریفات طبق سنت رسول اکرم(ص) ازدواج کند، احساس سرشکستگی کند و خود را پایین تر از دیگران ببیند.
این استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نه اینکه حضرت رسول اکرم(ص) نادار باشد، چرا که تنها فدک که آن حضرت به فاطمه(س) بخشیده بودند دارای درآمدهای بسیاری بود، اما حضرت ازدواج را بسیار ساده برگزار کرد و سنت رسول خدا(ص) ازدواج این چنینی است.
وی ادامه داد:حتی اگر کسی قصد صله رحم یا ولیمه دادن داشته باشد بعد از اینکه یک مراسم ازدواج بسیار ساده گرفت، در فاصله چند روز بعد یکم میمهانی ترتیب داده ولیمه بدهد. یعنی تشریفات جزء و قید ازدواج قرار نگیرد.
انتهای پیام/




























ارسال کردن دیدگاه جدید