بیانصافهای ضد عدالت در مشهد هتل ۵ ستاره ساختهاند!
محمد سروشمحلاتی که برخی رسانههای اصلاحطلب از وی با عنوان "استاد" یاد میکنند به تازگی در اظهاراتی که شفقنا آنها را منتشر کرد با بیان اینکه معاویه پایهگذار تجمل در اسلام بوده، گفته است:
"آثار این تشریفات و زندگی طبقاتی را در همین شهر مذهبی مشهد می توانید ببینید. من دو سه سال قبل که تحقیقی کردم در مورد وضعیت جامعه طبقاتی و فاصله بین فقیر و غنی و دهکهای پایین و دهکهای بالا، دریافتم در مذهبی ترین شهر ما مشهد و فاصله طبقاتی در این شهر بیشتر است. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ زندگی علی ابن ابیطالب (ع) چنین الگویی را به ما می دهد؟ یا از معاویه گرفتیم؟ در محوطه حرم رضوی هتل پنج ستاره ساخته شده و اقتضائات هتل پنج ستاره برای کسانی که می توانند آنجا بروند. این هتل کجاست؟ همان جایی که یه کسی مثل آیتا... میلانی رضوانا... تعالی علیه وقتی می خواستند توسعه بدهند سند خانه اش را فرستاد. خانه فقیر و محرومی که در این طرح توسعه پیدا کرد کجاست؟ همان جایی که تجارتخانه و محل کسب دیگران بوده و امروز اختصاص پیدا کرده به یک گروه «خاص». این مسئله گروه خاص را اینها در اسلام درست کردند والا آنچه که در تاریخ اسلام وجود دارد و در مذهب ما هست که چنین مسائلی نیست.[۱]
*این سخنان و منطق نهفته در آنها بیشتر نوستالژی ژستهای استضعاف فرقانیستها در دهه ۶۰ است.
همانها که با فهم اندکشان از اسلام و نهجالبلاغه به سمت ماشین بنز شهید مطهری و منزل بالاشهر شهید بهشتی اشاره میکردند و این رجال دینی و انقلابی را "اشرافی و طاغوتی" مینامیدند.
و دست آخر هم آنها را کشتند و پس از شهادت مطهری و بهشتی بود که جامعه فهمید سادهزیستی لزوما به معنای جامه پشمینه پوشیدن و خاکنشینی نیست.
جامعه فهمید که توصیههای عارفانه برای سادهزیستی یک نسخه همگانی نیست و سادهزیستی در اصل به معنای دل نبستن به ظواهر دنیا، متداخل نکردن دین و عقلانیت با علایق دنیوی و احراز از تظاهر و ریا و تجمل است.
و با همان خونهای عزیز بود که جامعه فهمید بهرههای مادی یک زندگی یا تصمیم برای استفاده از یک مرکب و ماشین خوب با "تجمل" و ظاهرپرستی متفاوت است و اتفاقا دین مبین اسلام بر زیستنی راحتتر همراه با تفریح و آسان گرفتن با اهل خانه تأکید دارد.
معالوصف اما شاهدیم که عدالتخواهی تندروانه و رسوبات تفکر فرقانیستها همچنان ادامه دارد و کسانی هستند که بر مدار همان بیمنطقیها حرف میزنند.
این افراد بعدها و در دهه ۷۰ نیز به ساخت ساختمان لوکس "اجلاس سران" در تهران معترض شدند و آنرا متعارض با عدالتخواهی انقلاب اسلامی عنوان کردند!
در ماجرای اعتراض به ساخت هتل ۵ ستاره در مشهد مقدس و در نزدیکی حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز باید دانست که ساخت این هتلها همان ایرادی را دارد که ساخت دهها مهمانپذیر و اقامتگاههای ارزانقیمتتر دیگر در اطراف حرم!
امثال آقای سروشمحلاتی باید بدانند که عدالت و زیست اسلامی به معنی نداشتن ساختمانهای لوکس، پوشیدن لباسهای ماقبل تاریخ و به عبارت جامعتر زندگی به سبک طالبان نیست.
بلکه عدالت به ما میگوید یک حاکمیت پیشرفته اسلامی باید در حد توان خود؛ برای تمام سطوح درآمدی مملکت امکان سفر فراهم کند و اقامتگاههای گردشگری و زیارتی بسازد تا همه شهروندان بسته به میزان درآمد خود بتوانند از انواع سفر و اقامتگاه استفاده کنند.
و این هم هیچ ایرادی ندارد که یک نفر بخواهد هنگام سفر در محلی در سطح درآمدی خود اقامت کند.
کما اینکه میدانیم در اسلام ناب نیز یک مرد مسلمان در هنگام توانگری تشویق میشود به اینکه مرکب بهتری داشته باشد، محل زندگی خود را توسعه دهد و...
ماجرای تخصیص یافتن محیط حرم به گروه خاص نیز ادعای عجیبی است که آستان قدس رضوی باید پاسخگوی آن باشد.
*. مشرق
1_ https://fa.shafaqna.com/?p=2102306




























ارسال کردن دیدگاه جدید