چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم بر احساس مسؤولیت در برابر غیبت تأکید کرد و از مبلغان و نویسندگان خواست که حقیقت این گناه و آثار آن را برای مردم تبیین کنند تا مردم گرفتار آن نشوند.
حجتالاسلام غلام عباس موسوی، مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟»، گفت: در روایت اشاره زیادی به مباحث اخلاقی و پرهیز از غیبت شده است.
وی اضافه کرد: غیبت به معنای گفتن سخنی است که اگر در حضور فرد گفته شود سبب ناراحتی او شده و فرد غیبت شونده از شنیدن آن شرم و کراهت دارد، در سوره حجرات نیز آمده «غیبت به منزله خوردن گوشت برادر دینی است».
این استاد حوزوی با بیان اینکه گناه همانند یک آلودگی، وجود فرد را آلوده میکند، اظهار داشت: هر گناهی سبب ایجاد نقطه سیاهی در قلب و از بین بردن قابلیت دینی، الهی و معرفتی انسان میشود، از اینرو خداوند ما را از انجام آن منع کرده است.
وی ادامه داد: فردی که گناه در قلب او رخنه کرده و آن را انجام میدهد شایستگی شناخت معارف الهی و دریافت توفیقات خداوند را از دست میدهد.
حجتالاسلام موسوی با بیان اینکه مهمترین پیامد غیبت و بدگویی از بین رفتن امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: یکی از آسیبهای که جامعه اسلامی را تهدید میکند به وجود آمدن نا امنی اخلاقی است که این ناامنی با انجام گناه به ویژه غیبت در جامعه ایجاد میشود.
وی افزود: وقتی امنیت در جامعه مخدوش میشود انزجار و تنفر بین همکاران، همکلاسیها، اقوام و همسایگان به وجود میآید.
این استاد حوزه بیان داشت: متأسفانه افراد در مجالس به جایی اینکه به مباحث تعالی بخش که سبب صعود افراد به قلههای انسانی میشود بپردازند به مباحثی میپردازند که انسان را به حد حیوانیت میرساند.
مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم در ادامه به آثار مخرب گناه اشاره کرد و گفت: غیبت نمیگذارد فرد به کمال برسد و در روایتی آمده «فردی که غیبت میکند تا چهل شبانهروز عبادت او مورد قبول درگاه خداوند قرار نمیگیرد».
وی تصریح کرد: شنونده غیبت نیز شریک غیبت کننده است زیرا فردی که به غیبت دیگری گوش میدهد در واقع غیبت کننده را به ادامه غیبت تشویق میکند، باید مانند خداوند متعال ستار العیوب باشیم و عیوب مردم را بپوشانیم.
حجتالاسلام موسوی حاضر نشدن در مجالس غیبت و انجام امر به معروف و نهی از منکر را از بهترین راههای پیشگیری از گرفتار نشدن به این رذیلهای اخلاقی دانست و ابراز داشت: باید مردم را با ارشاد یکدیگر را از انجام غیبت منع کنند و اگر فردی در مجلسی که غیبت دیگری میشود حضور داشته باشد و فرد غیبتکننده را ارشاد نکند در گناه او نیز شریک است.
وی ادامه: جامعهای که در آن غیبت باشد به کمال نمیرسد از اینرو لازم است مبلغان و نویسندگان حقیقت گناه و آثار آن را برای مردم تبیین کنند تا مردم گرفتار این آلودگی نشوند.
این محقق حوزوی بیکاری و فراوانی اوقات فراغت را از دلایل گرفتار شدن به گناه غیبت و بدگویی دانست و اظهار داشت: باید اوقات فراغت خود را با برنامهریزی صحیح پر کنیم تا غیبت به حاشیه زندگی برود.
وی اضافه کرد: همچنین افراد باید در برابر گناهانی همانند غیبت احساس مسؤولیت همگانی داشته و خانواده، افراد جامعه یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد و راهنمایی کنند.
حجتالاسلام موسوی در پایان بیان داشت: غیبت تنها به تکلم و گفتن نیست بلکه در برخی موارد اشاره نیز غیبت محسوب میشود.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟
ارسال کردن دیدگاه جدید