مناظره روانبخش با زیباکلام/ روانبخش: زیبا کلام در مناظره هیچ مبنایی نداشت

حجت الاسلام قاسم روانبخش در گفتگو با خبرنگار انجمن فارغ التحصیلان با اشاره به موضوع مناظره گفت: به عقیده بنده آقای زیبا کلام در این مناظره ، مبنایی در خصوص موضوع نداشت.
وی با اشاره به سخنان خود در این مناظره گفت: کمک به فلسطین از جهات مختلفی قابل توجیه است، اولین جهت آن جنبه بشر دوستانه آن است،در حالی که بسیاری از گروه های مردمی در سایر نقاط جهان که چه بسا برخی از آنان به دینی هم معتقد نیستند، برای کمک های بشردوستانه آماده هستند و با هر اتفاقی که در جهان رخ می دهدٰ برای کمک حاضر می شود، در این صورت کشورما از این احزاب مردمی کمتر نیست و این نیز نوعی کمک بشردوستانه است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن ما بر اساس آموزه های دینی اسلام باید به هر مظلوم و مستضعفی کمک نمائیم، همانگونه که حضرت علی(ع) حتی نسبت به خلخالی که از پای زن یهودیه به غارت برده بودند توجه داشتند و و حتی جای تعجب نمی دانستند که کسی با شنیدن این خبر بمیرد و او را قابل سرزنش نمی دانستند.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: از طرف دیگر مردم فلسطین مسلمان هستند که بر اساس روایات کسی که اهتمام به امور مسلمین نداشته باشد ماصلا مسلمان نیست.
روانبخش افزود: هرچند منافع ملی ما نیز اقتضا می کند به فلسطین کمک شود،چون تردیدی نیست که رژیم غاصب صهیونیستی دشمن ماست و اگر لحظه ای به حال خود رها شود، به منافع ملی ما حمله خواهد کرد؛ در حقیقت کمک به فلسطین این زمینه را برای ما بوجود می آورد که به جای اینکه اسرائیل در مرزهای کشورما به جنگ برخیزد، درگیر مسائل درون مرزی خودش شود و ما نیز بهتر بتوانیم به امور داخلی و خارجی خود بپردازیم.
وی با اشاره به سخنان امام(ره) گفت: امام 20 سال پیش خطر اسرائیل را یادآوری کرده بودند و حتی قبل از انقلاب دشمنی با اسرائیل را به عنوان واجب شرعی اعلام کرده بودند و از سوی مراجع تقلید نیز پذیرفته شد.
دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن در خصوص سخنان زیبا کلام اظهار داشت: زیبا کلام در بحث مشروعیت اسرائیل ، وی را رژیمی قانونی می داند و دلیل بر این ادعا را نیز تأیید سازمان ملل عنوان می کند و از این طریق اثبات می کند که نباید به کسانی کمک کنیم که با یک رژیم قانونی در حال جنگ هستند، آنهم تنها کمک به عده خاصی از آنها که هم فکر ما هستند.
روانبخش ادامه داد: زیبا کلام در خصوص سخنان امام خمینی(ره) نیز معتقد بود واجب نیست که در احکام سیاسی از مجتهد تقلید شود بلکه تنها در احکام فقهی، مقلدین از مراجع خود تقلید می کنند.
حجت الاسلام روانبخش در این خصوص نیز گفت:اگر مشروعیت اسرائیل به صرف تأیید سازمان ملل است، باید گفت مشروعیت خود سازمان ملل از از کیست که یک رژیم غاصب را به رسمیت بشناسد و آیا شورای امنیتی که با حق وتو اداره می شودآیا مشروعیت دارد؟ علاوه بر آن اگر روزی اسرائیل به ایران نیز حمله کند و آن در تحت تسلط خود قرار دهدو سازمان ملل آن را تأیید می کردآیا مشروعیت داشت؟!
وی در خصوص حمایت ایسران از یک گروه خاص ادامه داد:صحیح است که ایران از یک گروه خاص حمایت می کند، اما باید توهج داشت ما کسانی را حمایت می کنیمکه با اسرائیل بجنگد ، وگرنه حمایت از دیگرگروه ها مانند تشکلات خودگردان و ... که دست نشانده اسرائیل هستند، کمک به اسرائی است.
دبیرسیاسی نشریه پرتو سخن در خصوص سخنان زیباکلام در خصوص حکم امام (ره) نیز گفت: اولا اگر فقیهی حکمی کرد و سخن او به عنوان حکم مطرح شد، برهمگان حتی سایر مراجع و فقها لازم است از او تبعیت کنند و ثانیا اگر فقیهی در حکومتی که تشکیل شده در رإس قرار گرفت و ولایت را در دست گرفت بر همه فقها لازم است از او تبعیت کنند همانگونه که در زمان امام(ره) چنین بود و هم اکنون نیز اینچنین است، چرا که ولی فقیه نائب امام زمان(عج) و حکم او در حکم امام زمان(عج) است.
وی ادامه داد: تفاوتی بین حکم سیاسی و فقیه نیز وجود ندارد و همه در پیروی از آن مکلفند ، چرا که سیاست ما از دیانت ما جدا نیست.
وی در خصوص دیگر بحثمطرح شده در این مناظره نیز به سخنان زیبا کلام اشاره کرد و گفت: زیبا کلام معتقد است کمک به فلسطین تنها به مقتضای منافع ملی است و به خاطر مسلمان بودن این افراد نیست، چرا که از مسلمانان چچن و چین حمایت نمی شود.
وی در خصوص این بحث نیز گفت: احکام اسلامی بر دو نوع ثابت و متغیر هستند که احکام ثابت هیچگاه و هیچ شرایطی تغییر نخواهند کرد و احکام متغیر نیز بر اساس مصلحت اقوا می تواند تغییر کند که در سیاست خارجی ما نیز اینگونه است، به عنوان نمونه اصل عدم سلطه و استقلال از احکام ثابت سیاست خارجی و ارتباط داشتن با کشوری و قطع ارتباط با آن نیز از احکام متغیر است که ممکن است بر اساس مصلحت اقوا تغییر کند.
روانبخش با اشاره به اینکه خون مسلمانان در هرکجا باشند محترم است این را از احکام اولیه دانست و گفت:با این وجود اگر دشمن از تعدادی از مسلمانان سدی برای خود بسازد و بخواهد در پناه این سد به سایر مسلمانان نیز حمله کرده و نابود کند و از بین بردن دشمن تنها با کشتن سد آنها امکان پذیر باشد، می توان حتی مسلمانان را که به عنوان سد قرار داده شده اند، به خاطر مصلحت اقوا که حفظ جان سایر مسلمانان باشد، کشت و خون بهای آن را از بیت المال پرداخت کرد.
وی ادامه داد: بحث چین یک بحث تجزیه ایالتی است که عده ای قصد جداشدن دارند و توسط دالایی لاما رهبری می شوند که اتفاقا تعدادی از مسلمانان نیز در این ایالت ساکن هستند و این مسأله بسیار متفاوت با بحث فلسطین است که یک رژیم غاصب کشور تعدادی از مسلمانان را غصب کرده و آنها را آواره نموده است.
روانبخش افزود: در قضیه چین با توجه به شواهد موجود نقش داشتن آمریکا، کاملا محسوس است و اگر ما بخواهیم وارد این قضیه بشویم، علاوه بر اینکه ورود به یک مسأله داخلی یک کشور و حمایت از آن به معنای حمایت از یک گروه جدایی طلب است، بازی کردن در زمین آمریکا خواهد بود و نتیجه همان خواهد شد که آمریکا انتظار آن را می کشد، اما مسأله در فلسطین چیز دیگر استٰ آزادی کشور مغصوب فلسطین که قبله گاه مسلمانان بوده است و همین مبارزه علیه رژیم صهیونیستی می تواند موجب وحدت جهان اسلام و حتی مستضعفین جهان باشد، البته در کشتار مسلمانان چین باید تا آنجا که می توان از خونریزی آنها جلوگیری کرد، اما نه به گونه ای که هدف دشمن تأمین شود.

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی