حدادعادل: باور ما نسبت به انسان ،اقتضای علوم انسانی ای غیر از علوم انسانی غربی دارد
تبیین: نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به به اینکه در عالم غرب مسیحیت در دانشگاه ها حضور ندارد و وحانیون مسیحی در سیاست دخالتی ندارد گفت: الگویی که غرب برای عالم اسلام تجویز می کنند ، چنین الگویی است و از این روست که سکولاریسم ها با وحدت حوزه و دانشگاه مخالفند. به گزارش خبرنگار انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، دکتر حداد عادل در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح ، وحدت حوزه و دانشگاه را از لوازم رابطه دین و سیاست دانست.
وی با اشاره به به اینکه در عالم غرب مسیحیت در دانشگاه ها حضور ندارد و وحانیون مسیحی در سیاست دخالتی ندارد گفت: الگویی که غرب برای عالم اسلام تجویز می کنند ، چنین الگویی است و از این روست که سکولاریسم ها با وحدت حوزه و دانشگاه مخالفند.
دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه باید مهم و جدی تلقی شود گفت: سزاوارتر از همه جا حوزه علمیه قم به عنوان مرکز حوزه های علمیه است تا در این خصوص پیشگام شود و هم در ابعاد ظاهری و هم ابعاد معنوی و فکری و علمی این وحدت متجلی شود.
وی با بیان اینکه بحث علوم انسانی و نقش علم دینی در تحول علوم انسانی از نتایج مرتبط با وحدت حوزه و دانشگاه است، ادامه داد: مقصد نهایی انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است و کمتر از آن جفا به اسلام و انقلاب اسلامی است. اگر گمان کنیم با تشکیل حکومت و گسترش سطحی فعالیت ها، انقلاب به هدف خود رسیده، اشتباه کرده ایم، ما باید تلاش کنیم تا تمدن اسلامی به عنوان یک تمدن مستقل و کارساز در صحنه حضور یابد نه همچون امروز که مسلمانان علیرغم کثرت جمعیت ، دنباله رو و تابع دیگران هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تمدن اسلامی باید فرهنگ اسلامی احی شود گفت: رابطه تمدن اسلامی با فرهنگ اسلامی مانند رابطه سخت افزار در یک رایانه است و علوم انسانی نیز مادر فرهنگ است، پس علوم انسانی غربی ما را به تمدن اسلامی نمی رساند، علومی که امروز به فراوانی و آسانی در دانشگاه های ما تولید می شود در بستر تمدن مادی غرب به وجود آمده است.
وی خاطر شان کرد: هر علم موضوعی دارد که در آن علم از عوارش ذاتی آن موضوع سخن گفته می شود، اما موضوع علم هیچ گاه در خود علم بررسی نمی شود.
حداد عادل با بیان اینکه موضوع علوم انسانی ، انسان است ، ولی در علوم انسان در خصوص اینکه انسان چیست بحث نمی شود، ادامه داد: علوم انسانی تابع تعرییفی است که ما از انسان داریم، حال اگر تعریف انسان در اسلام با اسلام در تمدن غربی فرق می کند که حتما فرق می کند، نمی توان در فرهنگ اسلامی ، همان علوم انسانی غرب را بدون نقد پذیرفت.
وی ادامه داد: باوری که ما نسبت به انسان داریم اقتضای علوم انسانی ای غیر از علوم انسانی غربی داردچرا که انسان اسلامی معتقد به خدای متعال، آخرت و معاد، غیب، آزادی اراده، ارزش های مطلقف اخلاقی است در حالیکه انسان طبق تعریف علوم انسانی غرب چنین نیست یعنبژی تفاونت ماهوی است.
حداد عادل با اشاره به حرکتی که از ابتدای انقلاب مبنی بر تحول در علوم انسانی آغاز شده ادامه داد: همواره در مقابل این نوع تفکر مخالفان زیادی حتی در سالهای اخیر وجود داشته است و در این مدت مقالات، کتب، تبلیغات منفی و بد معرفی کردن علوم انسانی اسلامی ترویج شد است.
وی با اشاره به یکی از تبلیغات منفی مخالفان گفت: برخی عنوان می کنند علوم انسانی اسلامی کاملا بر پایه نقل و منقولات بیان می کنند در حالیکه هرگز چنین نیست و اینچنین نیست که علوم انسانی یا عقلی باشد که همان غربی است یا نقلی باشد که همان اسلامی است، بلکه جایگاه عقل در علوم انسانی اسلامی هرگز نادیده گرفته نشده است.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد تحول در علوم انسانی کاری بسیار ظریف و دقیق و پیچیده است و در عین حالی که نباید سهل انگاری کرد، شتابزده نیز نباید عمل کرد، ادامه داد: علوم انسانی غربی حاصل تجربه چند صد ساله کار و تحقیق در هزاران دانشگاه غرب است و نباید انتظار داشت که در مدت کوتاهی به نتیجه برسیم، اما از سویی نباید وحشت زده شد و از سوی دیگر نیز نباید سستی کرد.
وی همچنین در ادامه به برخی از تلاش های شورای انقلاب فرهنگی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی سخنانی ایراد کرد.
گفتنی است : هشتمین همایش وحدت حوزه و دانشگاه با حضور علامه مصباح یزدی، آیت الله مقتدایی ، دکتر حدادعادل و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه شب گذشته 29 آذرماه در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
انتهای پیام/




























ارسال کردن دیدگاه جدید