بخش اعظم عرفان های نوظهور و اثرگذار بر جوانان متعلق به هند است! ا

محمدحسین کیانی، مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به فعالیت این پژوهشکده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: گروه جنبش های نوپدید دینی این پژوهشکده با پرداخت به عرفان های نوظهور فعال شده و پروژه های مختلفی را مرتبط با این حوزه در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: فصلنامه "مطالعات معنوی" یکی از محصولاتی است که در آن سعی کردیم به عرفان های نوظهور معنوی پرداخته و آنها را نقد کنیم و فصلنامه دیگر "پژوهش نامه تربیت و تبلیغی" است که در آن آسیب شناسی های مرتبط با معنویت های نوظهور و نیازهای عرفانی و معنوی جوانان را به بوته نقد و بررسی کشانده ایم.
کیانی تصریح کرد : سعی شده در فصلنامه اول بطور سلبی ناظر به آسیب شناسی هایی در این باره باشیم و در فصلنامه دوم بصورت ایجابی به این شبهات پاسخ دهیم.
این پژوهشگر موسسه باقرالعلوم (ع) عنوان کرد: گروه جنبش های نوپدید معنوی پروژه های دیگری نیز دارد که تالیف کتاب و رساله جزو آنها است. یکی از مهمترین طرح ها "بررسی تطبیقی معنویت گرایی جدید و عرفان های نوپدید" است. قرار است در آن طرح مبانی معرفتی عرفان های کاذب را بررسی و مبانی معرفتی عرفان های اسلامی را اقتباس کنیم و مبانی معرفتی این دو را تطبیقی دهیم.
وی اضافه کرد: این یک پژوهش عظیم است و حدود 8 ماهی است که کلید خورده و در حال حاضر فصل اول آن رو به پایان است و بناست نتیجه این طرح حداقل در دو جلد منتشر و تا دو سال آینده وارد بازار شود.
کیانی با بیان اینکه این کار به صورت گروهی پیش می رود، عنوان کرد: گروهی از پژهشگران در این طرح به صورت ناظر بر عرفان های نوظهور پژوهش می کنند و گروهی دیگر که تخصص آنها عرفان های اسلامی است، تلاش می کنند مبانی عرفان اسلامی را استخراج کنند و پس از بدست آمدن این مبانی این دو گروه طی جلساتی به بحث نشسته و هر کدام از آنها باید مقاله پژوهشی خود را تحویل دهند و سپس مقالات در این گروه ها چکش کاری می شود و در نهایت متن اصلی می آید که تبدیل به متن کتاب ها می شود.

ورود عرفان های کاذب به ایران از دو دهه قبل
وی به انجام "تحقیق جنبش های نوپدید هندی "اشاره کرد و گفت: ما می دانیم عرفان های کاذب یکی دو دهه است که وارد ایران شدند و مصادیق مختلفی دارند برخی از آنها متعلق به شرق و برخی دیگر متعلق به آموزه های غربی هستند.
مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تاکید کرد: اگر یک تبارشناسی، پژوهش میدانی و کتابخانه ای کنیم درمی یابیم بخش بزرگی از عرفان های نوظهور که از شرق و غرب وارد ایران شده اند و جوان های ایرانی به آنها روی خوش نشان داده اند، متعلق به هند هستند.
به گفته وی در این طرح جنبش های نوپدید هندی شناسایی شده و تا مشخص شود مصادیق این جنبش ها کدامند و مدیر این پروژه هادی وکیلی است.
وی به انجام طرح دیگری با عنوان "جنبش های متافیزیکی" اشاره کرد و گفت: این جنبش ها اهتمام زیادی نسبت به مبانی متافیزیکی دارند و در دنیا طرفدارانی هم پیدا کرده اند و از آن تحت عنوان یک علم نام برده می شود.

کیانی ابراز کرد: در متافیزیک درباره قدرت ها و نیروهای انسانی بحث می شود که آن نیروها مادی و ماتریالی نیستند و درباره هاله شناسی، خارج کردن روح از بدن، انتقال بدن از یک جا به جایی دیگر سخن است و ما جنبش های نوظهور بسیاری داریم که تحت تاثیر این نوع عرفان هستند.
وی با اشاره به طرفداران بیشمار این نوع عرفان ها در خارج و داخل ایران ابراز کرد: مدیر این پرژه دیباجی است که تا زمستان 92 به طول انجامیده و به صورت کتاب منتشر می شود.
کیانی خاطرنشان کرد: طرح بررسی عرفان واره های هندی دو فاز کلی دارد که تحقیق و بررسی کتابخانه ای آن تا آخر بهار سال 91 ادامه دارد و بارسیدن این فصل فاز نخست آن تمام می شود و وارد فاز کتابخانه ای می شود و بناست ما یک سفر یک ماهه به هند داشته باشیم و در هند تحقیق میدانی کنیم و پاییز 92 کتاب جنبش های نوپدید هندی تمام شده و وارد بازار می شود.

پایان پیام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی