خواستار شدن رهبری سبک زندگی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی در مقیاس جهانی

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی مدرن تجسد و تجسم یک ایدئولوژی بوده و این سبک زندگی مبتنی بر ایدئولوژی مادی در جهان اسلام رو به فراگیر شدن است، خواستار به عهده گرفتن رهبری سبک زندگی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی در مقیاس جامعه جهانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی، شامگاه شنبه هفتم بهمن‌ماه در مراسم پایانی نخستین روز مسابقات مرحله نهایی هجدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه به بیان سبک زندگی از منظر قرآن پرداخت و این بحث را در سه سطح ناظر به رفتار شخصی، زندگی جامعه و تکامل اجتماعی، مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی خرد به سبک‌هایی گفته می‌شود که به حدود زندگی شخصی انسان‌ها مرتبط هستند و مجموعه آدابی است که فرد در ارتباط با دیگران، در رفتار شخصی و در ارتباط با خداوند متعال باید رعایت کند، ابراز کرد: این بحث را در دو سطح دیگر هم می‌توان مطرح کرد که گاهی مغفول عنه واقع می‌شوند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: همواره سبک زندگی را در حداقل می‌بینیم و از بحث دوم آن که در مقیاس اجتماعی مطرح است، غافل هستیم؛ واحد مطالعه در این بخش جامعه است نه فرد و این بحث از طریق دانش‌های اجتماعی پشتیبانی می‌شود نه علومی که واحد مطالعه آن فرد است.

وی با بیان اینکه تمدن جدید الگوهای اجتماعی که سبک زندگی را تشکیل می‌دهند، پیش روی ما گذاشته است، گفت: واحد مطالعه الگوهای اجتماعی، جامعه و روابط اجتماعی است که به یک موضوع می‌پردازد و می‌خواهد مدلی را برای زندگی کردن ارائه و این موضوع را همه جانبه و با توجه به سایر روابط اجتماعی مورد دقت و مطالعه قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: آنچه بحث اجتماعی و مبتلابه جامعه است الگوها و مدل‌های اجتماعی است که لایه‌های مختلف حیات را تنظیم می‌کنند و در این الگوهای اجتماعی یک موضوع جامعه به صورت همه جانبه مورد مطالعه قرار می‌گیرد و سعی می‌شود یک مدل جامع برای همه شرایط خاص طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها سبک و آداب زندگی را مورد مطالعه قرار می‌دهند و آن را در یک مدل جامع جانمایی می‌کنند، افزود: آنچه به عنوان یک مدل جامع تبیین کننده سبک زندگی در بخش‌های مختلف می‌شناسیم همان الگوی توسعه است، غربی‌ها برای طراحی سبک زندگی و الگوی توسعه طبیعی است که از یک سلسله دانش‌های پشتیبان استفاده ‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه استفاده از فنون، مهارت‌ها و هنر را برای اشاعه سبک زندگی مورد نظر قرار داد و ابراز کرد: اگر قرار شد سبک زندگی اجتماعی تغییر یابد و الگوی رفتار اجتماعی، اشتغال اجتماعی، خوراک، مسکن، پوشاک و روابط اقشار تغییر کند، باید یک سلسله دانش‌های پشتیبان، فنون و مهارت‌هایی در خدمت گرفته شوند تا از اطریق آنها سبک زندگی تبدیل به فرهنگ شود.

وی در ادامه با اشاره به سطح سوم الگوی پیشرفت یا سبک زندگی که در مقیاس تکامل اجتماعی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، گفت: غربی‌ها به سبک زندگی نه به عنوان یک پازل به هم پیوسته بلکه به عنوان یک پدیده در حال تحول نگاه می‌کنند و به تکامل سبک زندگی می‌اندیشند و برای تحول در آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه در جامعه جهانی یک سبک زندگی شناخته شده است، بر تبدیل و ارتقای کار کرد این روش زندگی به یک روش پیچیده‌تر، کامل‌تر و سودبخش‌تر تأکید کرد و افزود: سبک زندگی غربی سبک نسبتا نو و مبتنی بر یک ایدئولوژی است که از چند قرن گذشته در جامعه بشری شکل گرفته است.

وی ادامه داد: غرب ایده‌هایی به یک ایده محقق در جامعه تبدیل کرده و با ایجاد عقلانیت فلسفی برای این ایده‌ها، فلسفه‌های مدرنی را شکل داده و به دنبال آن دانش مدرن و انقلاب علمی و صنعتی اتفاق افتاده است؛ خودشان با صراحت می‌گویند که باید تلاش کنیم این ایدئولوژی جهانی شود و حتی تصریح می‌کنند برای جهانی کردن این ایدئولوژی از قدرت نظامی هم استفاده خواهیم کرد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی مدرن تجسد و تجسم یک ایدئولوژی است، گفت: غربیان به دنبال لیبرالیزم اقتصادی، ‌سیاسی و فرهنگی هستند و می‌خواهند ایدئولوژی غربی را که یک ایدئولوژی اومانیستی لیبرالیستی است در جهان گسترش دهند و رفتار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع و نیز اخلاق، تعلقات و تمایلات ملت‌ها را مبتنی بر ایدئولوژی مدرن، مهندسی، بازسازی و طراحی کنند.

وی سبک زندگی را که غربیان مدیریت می‌کنند قابل تأمل، بسیار پیچیده عمیق و همه جانبه دانست و اظهار کرد: غربی‌ها دنبال آن هستند که پس از بازسازی رفتار اجتماعی و الگوهای اجتماعی، تحول این الگوها را مدیریت کنند و آنچه را تحت عنوان سبک زندگی مدیریت می‌کنند در واقع بسط یک ایدئولوژی بوده و کل جریان تجدد نیز همین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: انقلاب صنعتی مسأله مستحدثه نیست، بلکه توسعه دموکراسی به مفهوم غربی در جوامع اسلامی است که نظام‌های سلطنتی و استبدادی به نظام‌های مشروطه و نظام‌های مشروطه به نظام‌های جمهوری مبتنی بر احزاب اجتماعی تبدیل شوند و این مسأله آزادی و حق رأی نیست بلکه یک سبک سیاسی فراگیر نسبت به همه لایه‌های زندگی است.

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز به عنوان سبک زندگی موضوع دقت باید قرار گیرد، الگوهای فراگیری است که همه شؤون زندگی را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: اگر در مفهوم قرآنی سبک زندگی تأمل کنیم باید بگوییم آن ایدئولوژی فراگیری که اسلام برای بشر طراحی می‌کند چیست، آیا زندگی که قرآن تعریف می‌کند همان زندگی است که در بحث‌های تجدد تعریف می‌شود یا زندگی دیگری است.

این استاد حوزه با بیان اینکه براساس تهاجم نرمی که اتفاق افتادده، سبک زندگی مبتنی بر ایدئولوژی مادی در جهان اسلام رو به فراگیر شدن است، ابراز کرد: آنچه باید طراحی شود سبکی فراگیر نسبت به روابط خرد، الگوهای کلان و تکامل سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر اسلام است، نباید تنها پاسخ‌گوی این نظام جدید باشیم، باید ایجاد یک حادثه جدید کنیم و رهبری سبک زندگی را مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی در مقیاس جامعه جهانی به عهده بگیریم.

وی استفاده از ابزارهای پشتیبان مانند علوم مختلف و هنر را برای رسیدن به یک سبک زندگی اسلامی ضروری دانست و گفت: هیچگاه دانش مدرن، تکنولوژی مدرن و هنر مدرن در خدمت فرهنگ اسلام و ایدئولوژی اسلامی برای ایجاد یک سبک زندگی اسلامی قرار نمی‌گیرند که اگر به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم، دانش‌های پشتیبان خود، فلسفه پشتیبان، هنر پشتیبان و ساختارهای اجتماعی لازم را باید خودمان تولید کنیم و اگر می‌خواهیم از اسلام الهام بگیریم باید در این مقیاس الهام بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: اگر بخواهیم کتاب الهی را مبنای آداب و مناسک و سبک زندگی خودمان قرار دهیم باید آن را در همه عرصه‌های حیاط و لایه‌های زندگی لحاظ کنیم و همه ساحت‌های زندگی، ساحت‌های قرآنی باشد، اگر همه ساحت‌های زندگی ما در بستر قرآن واقع شد جزو کسانی می‌شویم که کلمه «لا اله الا الله حصنی» را روش و پرورش خود در بستر توحید قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه تمدن غرب دارای ایدئولوژی پنهان و یک تمدن همه جانبه مبتنی بر ایدئولوژی مدرن و مادی است که همه عرصه‌های زندگی را در بر می‌گیرد، ادامه داد: در نقطه مقابل این تمدن که می‌خواهد یک سبک ایجاد کند و همه در برابر کفر زندگی کنند باید سبکی را به وجود آوریم که همه در برابر توحید و در کلمه توحید زندگی کنند که سبک زندگی قرآنی سبک زندگی در محیط حیاط طیبه و توحید است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی متذکر شد: اگر محیط ولایت، حصن الهی است باید تمام زندگی ما در این محیط واقع شود، این سبک زندگی الهی است؛ انوار توحید و هدایت الهی در بیوتی تجلی کرده که این بیوت، بیوت النبی و خانه‌های ولایت هستند، اگر همه زندگی ما در این بیوت توحید واقع شد، تجارت ما هم توحید و ذکر است و هیچ چیز بوی دنیایی نمی‌دهد.

وی در پایان با طرح این سؤال که چگونه می‌شود ولایت نبی اکرم‌(ص) و توحید تبدیل به مدنیت و سبک زندگی شود و چگونه می‌شود در مدینة النبی زندگی کنیم نه در محیط ولایت شیطان، گفت: اگر برای سبک زندگی سه سطح ناظر به رفتار شخصی، زندگی جامعه و تکامل اجتماعی قائل شدیم، یا سبک زندگی ما مبتنی بر ایدئولوژی توحیدی و الهی است یا سبک زندگی مادی.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی