خنده هایی برای دل دشمنان دین و انقلاب
شكستن حرمت مقدسات از هرجایی که هدایت شده باشد قابل قبول نیست، بحث تمسخر قومیت ها جنبه سیاسی دارد و از قدیم هم ابزار تفرقه بین ملت ایران، بدبینی و ناکارآمد کردن توان قومیت های ایرانی بوده است.
عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ریشه و اساس پیامک های مخرب و توهین به قومیت ها در سالهای اخیر گفت: شكستن حرمت مقدسات از هرجایی که هدایت شده باشد قابل قبول نیست، بحث تمسخر قومیت ها جنبه سیاسی دارد و از قدیم هم ابزار تفرقه بین ملت ایران، بدبینی و ناکارآمد کردن توان قومیت های ایرانی بوده است. وی ترویج و رونق توهین های قومیتی را از زمان رضا شاه دانست و افزود: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی این نوع تمسخرها به دلیل انسجام و وحدتی که امام خمینی (ره) ایجاد کرد برچیده شد اما متاسفانه در چند سال اخیر دوباره رواج پیدا کرده است.
سرویس فرهنگی اجتماعی بی باک، با ورود تكنولوژي تلفن همراه كه اس ام اس هم جزء قابليت هاي آن است پيامك هاي زيادي بين افراد رد و بدل مي شود كه متاسفانه برخی پیامک ها حاوی توهين به قوميت ها می باشد. حتي در برخي موارد توهين به مقدسات ديني و ملي صورت می گیرد اما بسیاری از مردم بعنوان واسطه های انتقال این پیامک ها به آسيب این دسته از پیامک ها آگاهي ندارند و فقط آن را به عنوان طنز و خنده مي شناسند.
در این ایام که جشن های ملی و مذهبی بهانه ای برای شادی و نشاط در بین خانواده و دوستان و آشنایان است، رسانه ها مخصوصا رسانه ملي وظیفه سنگینی در قبال ترویج فرهنگ شادی در جامعه دارند اما متاسفانه در جامعه ما رسانه ها و اپراتورهای خدمات دهی تلفن های همراه، هيچ نوع آگاه سازي و فرهنگ سازي براي این آسیب اجتماعی صورت نداده اند و کار تا جايي پيشروي كرده كه برخي صفت ها كه به قوميت ها داده مي شود در جامعه نهادينه شده است.
حجت الاسلام اکبری جدی، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با بی باک اظهار داشت: شوخي، تفريح و طنز جزء ويژگي هاي بشر است و نمي توان اين را از بشر گرفت، حتي در روايات اسلامي شوخي و و طنزهايي از بزرگان دين و حتی ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل شده است.
اکبری جدی در ادامه گفت: اما شوخي حد و مرز دارد، در دين اسلام تاكيد شده است شوخي كنيد، اما چند نكته هم باید مد نظر باشد. اینكه در بين تفريح خود دروغ نگوئيد، در طنز بزرگ نمايي وجود دارد كه به نوعي تصوير معنا است. در اينجا مخاطب پي به بزرگ نمائي مي برد اما اگر مخاطب احساس كند كه راست گفته مي شود اما در حقيقت اين طور نباشد، دروغ محسوب مي شود.
عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نكته بعد توهين و اهانت است، يعني چيزي كه باعث شود ديگري تحقير ، و شان و كرامت انساني فرد شكسته شود، كه اين هم در اسلام نهي شده است و حتي نبايد براي خنداندن ديگران انسان حرمت خودش را هم بشكند.
وی تاکید کرد: لهو و باطل و سخناني كه شايسته يك مومن نيست در حقيقت لودگي است و باعث دور شدن از شان ايماني می شود. اسلام نمی پذیرد که شوخي به لودگي بي منطق و بي اساس تبديل شود.
اکبری جدی گفت: به تناسب ابزار مدرني كه در اختيار بشر قرار گرفته است، در خصوص طنزها و به اصطلاح جوك هايي كه به صورت پیامك رد و بدل مي شود، طبيعي است از اين ابزار براي این امر استفاده شود.
وی ضمن اشاره به ترویج طنزهای قومیتی افزود: به نظر مي رسد كه این مساله هدايت شده است و بايد بررسی شود تا چه حد اين نوع پيامك ها رواج پيدا كرده است و در كدام طيف ها بيشتر رواج دارد.
عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اين سئوال خبرنگار بی باک كه آیا به صرف خنداندن و عدم اعتقاد به واقعیت داشتن محتوای اين نوع جوك ها مي توان كار را توجيه كرد؟ گفت: اگر به قومي توهين و بي احترامي شود و اين توهين مسخره كردن تلقي شود، درست نيست و به بهانه خنديدن نمي توان اين را توجيه كرد، مقام معظم رهبري صريحا فرمودند كه توهين كردن و مسخره كردن قوميت ها جائز نيست و حرام است.
اکبری جدی افزود: زبان شوخي بسيار ظريف است، به اين معني كه مرز بين توهين و طنز مرز مشخص و رعايت كردن آن بسيار سخت است و بسياري در رعايت كردن آن دچار مشكل مي شوند. البته نبايد به بهانه اينكه هر نوع طنزي توهين محسوب مي شود جلوي آن گرفته شود، در عين حال بي محابا به سخره گرفتن ارزش ها كار بسيار غلطي است.
وی در مورد راه کارهای ارائه طنز اخلاقی گفت: بايد طنز را منضبط كرد، كار زيبايي را حجت الاسلام قرائتي با عنوان طنز حلال پيگير هستند، واقعيت اين است كه ابزار ارتباط و انتقال طنز ها گسترده شده است. افراد به دنبال خوشحال کردن هم هستند و در بسياري موارد نيت درست است اما در اين جا بايد مواد را ساخت، وقتي مي گوئيم كه اين نوع طنز نباشد بايد يك نوع جايگزين هم برای آن ارائه شود.
به گفته اکبری جدی ما نيازمند توليد طنز و شوخي هاي كلامي، نوشتاري و تصويري هستیم كه در عين حفظ چارچوب و حدود شرعي بتواند گيرا و طناز و مفرح باشد.
وی در ادامه با موثر دانستن برگزاري جشنواره اي مختص طنز حلال تصریح کرد: بایستی طنزي كه رعايت چارچوب ها را دارد بررسي و معرفي كرد و با کمک به افرادي كه به دنبال ساختن طنز شرعي هستند مي توان يك شبكه طنز حلال راه اندازي نمود.
عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد ریشه و اساس پیامک های مخرب گفت: شكستن حرمت مقدسات از هرجایی که هدایت شده باشد قابل قبول نیست، بحث تمسخر قومیت ها جنبه سیاسی دارد و از قدیم هم ابزار تفرقه بین ملت ایران، بدبینی و ناکارآمد کردن توان قومیت های ایرانی بوده است.
وی ترویج و رونق توهین های قومیتی را از زمان رضا شاه دانست و افزود: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی این نوع تمسخرها به دلیل انسجام و وحدتی که امام خمینی (ره) ایجاد کرد برچیده شد اما متاسفانه در چند سال اخیر دوباره رواج پیدا کرده است.
اکبری جدی گفت: این گونه طنزها جنبه سیاسی دارد و عده ای از روی عمد به این نوع تفرقه ها برای بهره برداری سیاسی به نفع خود دامن می زنند.
وی در مورد تمسخرهایی که در این نوع به اصطلاح جوک ها در مورد دین وجود دارد بیان داشت: از جنبه اعتقادی قطعا یک مدیریت خاصی برای ترویج پیامک های ضد مذهبی وجود دارد که بخشی از طریق وهابیت هدایت می شود. جریان افراطی وهابیت ریشه استعماری و انگلیسی و آمریکایی دارد و در کل منشاء تمام این نوع برچسب زدن ها به قومیت ها و مقدسات توسط دشمن غربی صورت می گیرد.
اکبری جدی با تاکید بر آسیب های این نوع مطالب در جامعه گفت: اصلی ترین آسیب این نوع برچسب زدن ها از بین بردن وحدت، شکستن قدرت ملی و ایجاد شکاف بین بنیان محکم مردم انقلابی است و این اثر به روشنی دیده می شود. آسیب دیگر از بین بردن پایه های دینی و اعتقادی مردم و سست کردن باورها با ملعبه ساختن مقدسات است که نتیجه آن کم توجهی و کم احترامی از سوی مردم و حتی افراد مومن به مقدسات دینی و کم رنگ شدن اعتقادات آنها می شود.
وی در مورد حکم صریح قرآن در مورد افرادی که با عنوان طنز همدیگر را مسخره می کنند بیان داشت: سوره حجرات سوره ای اخلاقی قرآن است، نحوه برخورد مسلمانان را با هم بیان می کند و صریحا از اینکه افراد همدیگر را مسخره یا با القاب بد همدیگر را یاد کنند و همچنین غیبت و سوءظن را شدیدا نفی می کند.
عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن پاسخ به این سئوال که آیا این پیامک ها گناه محسوب می شود؟ گفت: اگر این جوک ها مصداق مسخره کردن، توهین و غیبت باشد گناه محسوب می شود، مرز بین طنز شرعی و غیر شرعی باریک است، البته هر طنزی را نمی توان گناه دانست، اگر یک مطلب توهین آمیز به کل یک قوم نسبت داده شود، طبق فرمایش مقام معظم رهبری غیبت محسوب شده و حرام است. زیرا افراد با یک صفت ناپسند ممکن است در هر قومیت و یا طایفه ای وجود داشته باشد و نمی توان آن را به قومیت خاصی نسبت داد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید