راه عبور از فتنه ها در نگاه امام(ره)- قسمت چهارم بيداري اولين قدم
ابراهيم حاجي محمدزاده
يكي از ويژگي هاي بي نظير خط امام ديدگاه توحيدي معمار انقلاب اسلامي در همه امور بخصوص تأكيد بر مبارزه و سياست با الهام گرفتن از روش انبيا و معصومين است. حضرت امام(ره) اسلام ناب را اسلام عارفان مبارزه جو مي دانند و در نقد كساني كه بگونه اي ديگر عرفان و سير و سلوك را معرفي كرده اند، ميفرمايند:
«... كسي كه اهل سلوك است، اهل سلوك بايد با مردم كار نداشته باشد در شهر هرچه مي خواهد بگذرد. من اهل سلوكم بروم يك گوشه اي بنشينم و ورد بگويم و سلوك به قول خودش پيدا كند. اين سلوك در انبيا زيادتر از ديگران بوده است در اولياء زيادتر از ديگران بوده است، لكن نرفتند تو خانه خودشان بنشينند و بگويند كه ما اهل سلوكيم و چه كار داريم كه به ملت چه مي گذرد هر كه هر كاري مي خواهد بكند، اگر بنا باشد كه اهل سلوك بروند كنار بنشينند، پس بايد انبيا هم همين كار را بكنند و نكردند. موسي بن عمران اهل سلوك بود ولي مع ذالك رفت سراغ فرعون و آن كارها را كرد، ابراهيم هم همين طور، رسول خدا هم كه همه مي دانيم. رسول خدايي كه سالهاي طولاني در سلوك بوده است وقتي كه فرصت پيدا كرد يك حكومت سياسي ايجاد كرد براي اينكه عدالت ايجاد بشود، تبع ايجاد عدالت فرصت پيدا مي شود براي اينكه هركس هر چيزي دارد بياورد.(1)
همانگونه كه در مقالات پيشين گفتيم حضرت امام(ره)، تنها راه سعادت و رستگاري دنيا و آخرت را در موعظه الهي مبني بر تعهد مومنين به قيام لله ميدانند و به عنوان يك عارف موحد اولين قدم در سير سلوك عرفاني را نيز بمانند مبارزه با استكبار ، برمبناي آيه فوق تبيين مي كنند؛
«من اميدوارم كه خداي تبارك و تعالي، به همه ما و به همه مظلومين عالم و به همه مستضعفان جهان پيروزي عنايت كند تا همه از زير بار ابرقدرت ها خارج بشوند، و مسئله اي است كه بايد بشود و مسئله اين طور شده است كه ديگر مستضعفين در مقابل مستكبرين قيام كرده اند بيدار شده اند، بيداري اولين قدم است اول قدم يقظه (بيداري) است در اين سير، اين سير الهي وعرفاني است بيداري اول قدم است و كشورهاي اسلامي ملتهاي مسلم، ملت هاي مستضعف در سرتاسر جهان، اينها بيدار شده اند...»(2) و در توضيح بيشتر اولين گام عارفان مبارزه جو مي فرمايند:
«آن يك موعظه كه خداي تبارك و تعالي مي فرمايد بگو من يك موعظه دارم، اين يك موعظه بايد سرآمد تمام موعظه هايي باشد كه خداي تبارك و تعالي فرموده است. انبيا و اولياء هم همين طور هم هست،اين يك موعظه اين است كه ان تقوموالله قيام كنيد و نهضت كنيد براي خدا، اهل معرفت - شما طلبه هستيد، بايد با زبان طلبگي هم به شما عرض كنم- اهل معرفت مي گويند كه اول منزل سلوك يقظه است يعني بيداري و به همين آيه تمسك مي كنند خواجه عبدالله انصاري از منازل السائرين(3) كه منازل اهل سلوك را ذكر مي كند اول منزل را منزل يقظه منزل بيداري ذكر مي كند و اين آيه شريفه را هم شاهد مي آورد، كه خدا فرموده است ان تقوموالله ايشان تعبيرش اين است كه يعني بيدار شويد، بيدار شدن هم يك قسم قيام است و تمام نهضتهايي كه در عالم واقع مي شود آن هم قيام است قيام از خواب و قيام بعد از بيداري. قيام از خواب براي ماها كه خواب هستيم و باز بيدار نشديم ماها كه سكر طبيعت بيهوش هستيم، در خواب غفلت هستيم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبيعت است موعظه خدا به حسب قول اين مرد سالك اين است كه يك موعظه هست و آن اينكه بيدار بشويم و توجه كنيم كه اين عالم طبيعت چي هست و ما در عالم طبيعت به كجا مي رويم؟ در سير هستيم همه، اين سير به كجا منتهي مي شود؟ اين اولين قدمي است كه براي كساني كه سلوك الي الله مي كنند. اول قدم اين است كه بيدار بشوند. غفلت را كنار بگذارند، توجه به معنويات بكنند، به ماوراء طبيعت بكنند اين راه يك راه طولاني است كه ما در اوائلش واقع هستيم و بايد سير بكنيم و تا آخر سير بكنيم. اگر در حال غفلت ما را سير دادند و ما بيدار نشديم تا وقتي كه از عالم طبيعت بيرون رفتيم ما سعادتمند نيستيم... به تكليفهايي كه خداي تبارك و تعالي به وسيله انبيا براي ما بيان فرمودند عمل بكنيم، راه مستقيم را طي كنيم منتهي مي شويم به سعادت يكي از قيامها همان قيامي است كه ارباب سلوك مي گويند راجع به سير معنوي است، آيه را هم به حسب نظر آنها يا ناظر به آن است يا بعض از مفاد آن است... قيامتان لله باشد، فقط قيام نباشد... قيامتان لله باشد، آلوده نباشد به هواهاي نفساني آلوده نباشد، به وسوسه هاي شيطاني، آلوده به دنيا نباشد




























ارسال کردن دیدگاه جدید