بستر سازي فرهنگي براي سعادت

علامه مصباح يزدي در تحليل انقلاب اسلام ايران به تبيين گستره و عمق تأثيرات آن در حوزه هاي مختلف به ويژه به قدرت فرهنگ سازي اين انقلاب و احياي اسلام ناب و مکتب تشيع اشاره مي کند.
به گزارش گروه سياسي پايگاه تبيين، از آنجا که ارزش هر انقلابي به ميزان گستره و عمق تأثير گذاري آن است، علامه مصباح يزدي از اين رويکرد براي تحليل انقلاب اسلامي ايران بهره جسته اند و نکات مهمي را در تحليل انقلاب اسلامي ايران بيان کرده اند. . از آنجا که مقام معظم رهبري ايشان را مطهري زمان و ايدئولگ انقلاب معرفي ميکنند، ما بر اين شديم برخي از فرمايشات معظم له را در خصوص انقلاب اسلامي ايران به مناسب ايام مبارک فجر، باز خواني کنيم.
آیت الله مصباح یزدی (ره)، در تأثير انقلاب اسلامي ايران بر سعادت انسان ها مي گويد: «پيروزي انقلاب اسلامي ايران از بزرگترين نعمتهايي است که خداوند به بشر عنايت کرده و اين نعمت با توجه به تأثيري که در سعادت انسانها دارد در طول تاريخ کمنظير است و بايد براي شناساندن آن به جهانيان بيش از پيش تلاش کرد .و اين انقلاب داراي ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي بود، اما آنچه از همه مهمتر بوده و هست، بُعد فرهنگي و تعامل با افکار مردم است.آنچه موجب شد جوانان ما به مقابله دشمن رفته و سينه خود را سپر کنند، تأثير همين بعد فرهنگي بود.«1»
به گزارش تبيين،علامه مصباح یزدی (ره)،درباره تأثير امام خميني و انقلاب اسلامي بر رسانه ها و مردم جهان مي گويد:«حكمت بالغه الهى اقتضا مىكند در هر زمان كه آلودگى ها و فسادها و انحرافات فكرى و اخلاقى رشد كرده و زياد مىشود، متقابلا وسايل و ابزار و فرصت هاى تازهاى هم براى اصلاح و هدايت، فراروى بشر قرار گيرد؛ يعنى خداوند هميشه توازن بين اصلاح و افساد و هدايت و گمراهى را حفظ مىكند و نمىگذارد فساد و گمراهى آن چنان در جامعه غالب شود كه اگر كسانى بخواهند به هدايت برسند و در راه راست قدم بردارند، نتوانند. امروز اگر فن آورى اطلاعات و ارتباطات، فرصت هاى جديدى براى افساد و اضلال فراهم كرده، همين فن آورى، فرصت ها و ابزارهايى هم براى اصلاح و هدايت بشر در اختيار او قرار داده كه در گذشته وجود نداشته است. امروز افراد زيادى وجود دارند كه اسلام را از طريق اينترنت شناخته و مسلمان شده اند. اگر از راديو و تلويزيون و فيلم و سينما و ماهواره و اينترنت استفاده هاى غلط مىشود و از آن براى ايجاد انحراف و فساد فكرى و اخلاقى استفاده مىكنند، عده زيادى هم وجود دارند كه با نام اسلام و انقلاب و امام و ايران از طريق همين ابزارها آشنا شده و به آنها گرايش پيدا كرده و مسلمان شده اند. مسلمانان زيادى در اطراف عالم وقتى از طريق ماهواره و تلويزيون با نام و راه و كلام امام خمينى(رحمه الله) آشنا شدند، به تشيّع گرويدند. يك بار در سنگاپور مهمان تاجرى بودم كه كسب و كارش در زمينه كامپيوتر بود. اين تاجر مىگفت من در ابتدا وهّابى بودم، اما وقتى با امام خمينى(رحمه الله)آشنا شدم و سخنان او را شنيده و حركتش را مشاهده كردم، يقين نمودم كه اسلام واقعى، آن چيزى است كه امام خمينى(رحمه الله)مىگويد و به هر حال شيعه شدم.
علامه مصباح یزدی (ره)، با اشاره اي به خاطره اي در هاوانا مي گويد: «در هاوانا، پايتخت كشورى كه بيش از نيم قرن تحت سلطه كامل كمونيسم قرار داشته و هنوز هم هست، يكى از اساتيد قديمى آن جا كه يك پروفسور اسپانيايى الاصل و استاد تاريخ بود، در جمع اساتيدى كه به اصطلاح ميزبان ما بودند و از ما پذيرايى مىكردند، بلند شد و سخنرانى كرد و گفت من از جوانى علاقه داشتم كه درباره دو شخصيت مطالعه و تحقيق كنم؛ يكى پيامبر اسلام به عنوان يك شخصيت جهانى، و يكى درباره خيّام به عنوان يك دانشمند برجسته ايرانى. اما الآن مدتى است كه علاقه جديدى در من پيدا شده كه آن دو علاقه را تحت الشعاع قرار داده است. امروز علاقه دارم درباره شخصيتى مطالعه كنم كه جهان را دگرگون كرده، و او امام خمينى است. اينجا ديگر اين استاد پيرمرد دانشگاه هاوانا احساساتى شد و حالت طبيعى خودش را از دست داد؛ دو بار جلوى من زانو زد و دست مرا بوسيد و التماس كرد كه يك قرآن به زبان اسپانيولى به او بدهم. در كجا؟ در هاواناى پنجاه سال كمونيست؛ يك استاد، يك پرفسور، كه شايد پيرمردترين استاد آن دانشگاه هم بود». «2»
منابع:
1. ديدار با جمعي از دانشجويان دانشگاه هاي يزد
2. کتاب كاوش ها و چالش ها صفحه21




























ارسال کردن دیدگاه جدید