حجت الاسلام ارجمندفر: حوزه هاي علميه تاكنون در بررسي تئوريها و نظريات موجود در عرصه رسانه، كاري انجام نداده اند

تبيين: يك كارشناس رسانه گفت: وقتي صدا و سيما با توليد سريالي با عنوان "پدرسالار" به گونهاي تكثر جمعيت را به چالش كشيده و با بزرگنمايي مقوله اقتدار مرد در خانواده به عنوان ساختار غالب در خانواده سنتي ويژگيهاي ديني ـ ملي خانواده سنتي ايراني را نقادي ميكند جرياني در رسانههاي جمعي و بالتبع در جامعه پديد ميآيد كه با گذر از پدر سالاري به سوي مادرسالاري و در مراحل بعدي به فرزندسالاري روي ميآورد كه خود تأكيدي بر گسترش سياست كنترل جمعيت در جامعه بوده است.
رسانه در جهان امروز بيشترين تأثير را در ترسيم سبك زندگي افراد دارد
حجت الاسلام والمسلمين سعيد ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار تبيين، با بيان اينكه رسانه در جهان امروز بيشترين تأثير را در ترسيم سبك زندگي افراد دارد، اظهار داشت: گستره وتنوع رسانه اي كه امروز در جهان وجود دارد، سبب شده كه تمامي ابزارهاي شناختي ، معرفتي و اخلاقي بشر امروز به واسطه رسانه ترسيم شود، لذا هرگونه فعاليتي در عرصه رسانه خواه در باب تبليغات و خواه در باب اطلاع رساني، مستقيما بر سبك زندگي افراد تأثير گذار خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه شعار اصلي و ويژگي مهم ماهواره، بي مرز و بي قيد بودن اين رسانه است ، ادامه داد: با توجه به اين مؤلفه و سياست هاي پشت پرده شبكه هاي ماهواره اي، متوجه مي شويم كه مهمترين كاري كه در ماهواره صورت ميگيرد، تلفيق اطلاعات و سبك زندگي بر اساس يك التقاط فرهنگي است، لذا مي بينيم ماهواره ها به دنبال تحميل آن فرهنگي هستند كه سران و مسئولين آن شبكه ها انتظار دارند. لذا شبكه هاي ماهواره اي در تغيير روش زندگي و باورها بسيار اثرگذار ميباشند.
اين كارشناس رسانه با اشاره به ميزان تأثيرگذاري ماهواره در كشور اظهار داشت: براي فهم ميزان تأثير ماهواره در كشور بايد يك طبقه بندي انجام داد، چرا كه در بين گروه ها و اقشار مردم استفاده از ماهواره به يك شكل و يكسان نيست و در بين اين افراد، بيشتر كساني از ماهواره استفاده مي كنند كه تأثير ماهواره را بر خود پذيرفته اند، هرچند ظاهرا چنين ادعائي ندارند.
مديريت فتنه 88 توسط ماهواره
وي افزود: به عنوان نمونه ، فتنه 88 تا حدود زيادي توسط همين رسانه ها و ماهواره مديريت مي شد و اصلا گستردگي فتنه و طولاني شدن مدت آن به خاطر وجود همين رسانه هاست، هرچند فتنه اخير نمونه اي از تأثيرگذاري در زمينه سياسي است، اما رسانه هاي ماهواره اي در ابعاد فرهنگي، اخلاقي، اجتماعي نيز تأثيرگذار هستند.
حجت الاسلام ارجمند فردر پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين در خصوص نقش رسانه ها در خصوص كاهش يا رشد جمعيت اظهار داشت: رسانه هاي داخلي در قضيه كنترل جمعيت به شدت موفق بودند و تأثيرگذار عمل كردهاند. گسترش فرهنگ تك فرزندي در انواع فيلم ها و سريال ها و نشان دادن گستردگي زندگي مدرن كه لازمه آن فرزند كمتر است، در رسانه ها كاملا واضح و مشهود است.
وي ادامه داد: همچنين در فيلم ها گسترش فرهنگ شاغل بودن پدر و مادرها، كه لازمه آن نداشتن فرزند يا كم فرزندي است، به شدت ترويج شده است و متأسفانه مردان و زناني در جامعه موفق نشان داده شداند كه اسير زندگاني مجردي بودهاند. در مجموع در رسانه ها به شدت بركنترل جمعيتي تأكيد شده كه دين و آئين ما صراحتا با آن مخالف است.
رسانه يك ابزار غربي و تفكر كنترل جمعيت نيز يك تفكر غربي است
اين منتقد و نويسنده اظهار داشت: ابزار رسانه يك ابزار مدرن و غربي است و در درون خويش به صورت ناخودآگاه، مولفههاي غربي را جاي داده است. تمام قالبهايي كه در رسانه وجود دارد، متاسفانه قالبهاي غربي بوده و هدفگذاريها و بهره منديهائي كه از اين ابزار مي شود نيز توسط غرب به ما آموزش داده شده است. مباني نظري و علمي ارائه شده براي رسانه نيز غربي بوده و متأسفانه اغلب عوامل اجرائي كه در عرصه رسانه و در جامعه ما فعاليت دارند، تحت تأثير چنين قالبها، نظريات و چينشهايي قرار گرفتهاند و ناخودآگاه باورهاي ديني خودشان را فراموش كرده اند.
وي ادامه داد: تفكر كنترل جمعيت نيز يك تفكر غربي بوده و عملا در سياست هاي استعماري جاي گرفته است، لذا اين تفكر غربي در قالبهاي رسانه كه اصل آن نيز غربي است، به راحتي جاي گرفته و تبليغ شده است و لذا تأثيرگذاري زيادي نيز داشته است.
حجت الاسلام ارجمندفر با اشاره به لزوم رشد جمعيت كشور ابراز داشت: براي اينكه بتوان بر ضد تفكر غربيِ كنترل جمعيت عمل كرد و در زمينه رشد جمعيت تأثيرگذار بود، بايد رويكرد و نگاه به رسانه عوض شود. افرادي كه نگاه ديني دارند وارد رسانه شوند تا قالب ديني براي رسانه تنظيم كنند و بحث افزايش جمعيت را هم كه يك تفكر ديني است ، در آن تبليغ كنند.
عدم فعاليت، حوزه هاي علميه در عرصه رسانه
وي با اشاره به اينكه از ابتداي انقلاب بحث ديني كردن رسانه مطرح بود، ادامه داد: متأسفانه به خاطر عدم ارائه نظريات كاملا ديني و بومي، رسانه ما هنوز ديني نشده است و متأسفانه حوزه هاي علميه نيز تا كنون در بررسي تئوريها و نظريات موجود در عرصه رسانه، كار خاصي را انجام نداده اند.
اين كارشناس رسانه با بيان اينكه براي رسيدن به يك رسانه استراتژيك ، بايد مراكز دولتي و نهادهاي عالي رتبه نظام در اين زمينه اقدامات مطالعاتي ، حمايتي را انجام داده و سياست هاي خاص آن را در نظر بگيرند، خاطر نشان كرد: به عنوان نمونه جشنواره فيلم فجر تأسيس شد تا از فيلم هاي ديني و همراه با سياست هاي نظام تقدير شود، اما با گذشت زمان اين جشنواره از اهداف پيش بيني شده به سمت الگوي ديگري رفت، به گونه اي كه در سال 88 دو فيلمي كه به عنوان برترينهاي فيلم فجر انتخاب شدند و از كارگردان و بازيگران آنها تقدير شد، تقريبا همراستاي فتنه و بر ضد نظام اسلامي بودند، لذا اين سياست ها بايد اصلاح شوند.
وي افزود: مثلا به كارگردان ها ابلاغ شده است كه اگر قرار است يك مسأله ديني در فيلمي مطرح شود، بايد ناظر كيفي و محتوايي داشته باشد، اما وقتي به فيلم ها مراجعه مي كنيم، متوجه مي شويم كه ناظران آنها يا اصلا با رسانه آشنا نبودهاندو يا اگر آشنا هستند، اجازه فعاليت به آنها داده نمي شود و صرفا ناظر اسمي بودهاند.
برخي تهيه كنندگان بهائي و يهودي هستند
حجت الاسلام ارجمند فر در پاسخ به چرايي عدم موفقيت ساختار رسانهاي در كشور پس از گذشت بيش از سه دهه از انقلاب افزود: رسانههاي كشور هنوز اسير غرب زدگي هستند. وقتي فعالان در عرصه رسانه هنوز اسير تكنيك رسانهاي بوده و پاي را فراتر از آن ننهادهاند يا زماني كه افتخار در اين عرصه را در دريافت جوايز اسكار مي دانند يا در پي يافتن شهرت جهاني ننگ مشاركت در بازي، ساخت، توليد و حتي پخش فيلمهاي ضد ايراني را بر تن ميخرند و در يك كلام وقتي هنوز برخي تهيه كنندگان موجود در كشور اصالتا بهائي و يهودي هستند، چه توقعي ميتوانم از چنين رسانهاي داشته باشيم.
اين منتقد و نويسنده در نقد رسانه جمعي و عملكرد آن در مسئله كنترل جمعيت افزود: وقتي صدا و سيما با توليد سريالي با عنوان "پدرسالار" به گونهاي تكثر جمعيت را به چالش كشيده و با بزرگنمايي مقوله اقتدار مرد در خانواده به عنوان ساختار غالب در خانواده سنتي ويژگيهاي ديني ـ ملي خانواده سنتي ايراني را نقادي ميكند جرياني در رسانههاي جمعي و بالتبع در جامعه پديد ميآيد كه با گذر از پدر سالاري به سوي مادرسالاري و در مراحل بعدي به فرزندسالاري روي ميآورد كه خود تأكيدي بر گسترش سياست كنترل جمعيت در جامعه بوده است. اين حركت در سالهاي اخير نيز در سريالي چون "ستايش" به وضوح ديده ميشود كه به بهانه نقد حكم اختصاص سرپرستي فرزند به پدر يا جد پدري، هرگونه اقتدار مردان در خانواده را به بهانه ترس از پدر سالاري به چالش مي كشاند. اين در حالي است كه در برخي فيلم هاي غربي همانند " پدرخوانده" شاهد هستيم كه حتي در قالب يك خانواده مافيايي و بدون تأكيد بر وجود فرزندي حقيقي، سخن از وجود يك نظام قدرتمند اجتماعي درقالب خانوادهاي جعلي به ميان ميآيد.
وي افزود: البته اگر ساختار علمي جامعه ما اصلاح شود، به طور خودكار ساختار رسانه اي نيز اصلاح خواهد شد، به عنوان نمونه وزارت علوم بر وجود درسي به نام كنترل جمعيت در دانشگاه ها تأكيد دارد و لذا همين آموزش ها سبب مي شود، رسانه ها نيز اينگونه باشد، در حاليكه بايد ساختار آموزشي اصلاح شده و دانش پژوهان به اهميت افزايش جمعيت پي ببرند و در ادامه شاهد خواهيم بود كه به مرور زمان اين بحث وارد رسانه و سپس وارد جامعه مي شود.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين مبني بر اينكه در وضعيت موجود رسانه ها در زمينه افزايش جمعيت چه ميتوانند انجام دهند، خاطر نشان كرد: همان كاري كه رسانه ها توانستند با يك فراخوان جزئي در مسأله كنترل جمعيت انجام دهند، در مسأله افزايش جمعيت نيز مي توانند انجام دهند. تدوين مقاله و ساخت فيلم ها و تأسيس سايت ها و هفته نامه ها در اين زمينه با محوريت افزايش جمعيت در اين زمينه به شدت تأثيرگذار است.
شعار كنترل جمعيت و فروپاشي خانواده ها از شعارهاي اصلي شبكه هاي ماهواره اي
حجت الاسلام ارجمند فر با اشاره به اينكه بحث كنترل جمعيت و فروپاشي خانواده ها از شعارهاي اصلي شبكه هاي ماهواره اي است، خاطر نشان كرد: اما با توجه به غناي فرهنگي موجود در جامعه، رسانههاي ما مي توانند با تلاش براي گسترش فرهنگ رشد جمعيت، در مقابل شبكه هاي ماهواره اي ايستادگي كنند و در اين صورت بحث گسترش و كنترل جمعيت و افزايش جمعيت به صورت معقول و مشروع در جامعه تحقق خواهد يافت.




























ارسال کردن دیدگاه جدید