احیاء سنت های انبیاء الهی و پیوند مردم به اعتقادات دینی

تبيين:انقلاب اسلامی ایران به عنوان مردمی ترین و بزرگترین انقلاب جهان، یک دگرگونی معرفتی و اعتقادی نیز ایجاد کرد، و جهانی را که سال ها در پی ترویج ماتریالیزم و نفی امور معنوی از جمله شفاعت و ایمان به غیب بودرا در هم شکست.
به گزارش گروه سیاسی پایگاه تبیین از آنجا که ارزش هر انقلابي به ميزان گستره و عمق تأثير گذاري آن است، علامه مصباح يزدي از اين رويکرد براي تحليل انقلاب اسلامي ايران بهره جسته اند و نکات مهمي را در تحليل انقلاب اسلامي ايران بيان کرده اند.از آنجا که مقام معظم رهبري ايشان را مطهري زمان و ايدئولگ انقلاب معرفي ميکنند، ما بر اين شديم برخي از فرمايشات معظم له را در خصوص انقلاب اسلامي ايران به مناسب ايام مبارک فجر، باز خواني کنيم.
علامه مصباح یزدی (ره) یکی از دست آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را اعتقاد به شفاعت پيغمبر و ائمه(صلوات الله علیهم) می داند: «روى اين مسائل خيلى تكيه شده و اعتقاد به اين كه پيغمبر و امام شفاعت مى كنند يا مرده را زنده مى كنند يا اين كه شفاعت مى كنند، توسلات و مانند اين ها، شرك است! خيال اين كه مردم را از اعتقاد به امور معنوى و غيبى جدا بكنند و لياقت مددهاى غيبى را از آنها بگيرند. اما خوشبختانه يكى از بركات بزرگ انقلاب ما اين بود كه اين مسايل را عينى كرد و ديگر احتياجى ندارد به اين كه ما توى مدرسه بنشينيم و بحث كنيم و يا آيه ها و روايت ها را اثبات كنيم كه چنين چيزهايى هست، مردم ما و رزمندگان ما هر روز در صحنه هاى جنگ، چنين چيزها را با چشم خود مى بينند، آن قدر اين مسائل تكرار شده كه هر كس پا در جبهه مى گذارد، مطمئن مى شود كه چنين حوادثى هست و چنين حقايقى در پشت پرده طبيعت وجود دارد و چنين مددهايى غيبى در كار است، دستهايى هست كه فوق عوامل طبيعت در جهان كار مى كند، دعاها، توسل ها، گريه ها و زارى ها، در جذب اين عوامل و رحمتها و مددهاى غيبى فوق العاده مؤثر هستند. بحمدالله اين بركت هم در سايه انقلاب نصيب ملت ما شده و اين اعتقاد بطور رايج در همه جوانهاى ما بعد از انقلاب و به خصوص بعد از شروع جنگ تحميلى شيوع پيدا كرده و اعجاز و كرامت اولياى خدا را مردم به راى العين ديدند».(1)
آیت الله مصباح یزدی (ره) از دیگر برکات انقلاب اسلامی ایران احیاء سنن انبیاء الهی می داند و می گوید: «داستان حضرت سليمان را در قرآن خواندهايد و مىدانيد كه او براي ترويج دين خدا و خداپرستى و مبارزه با شرك و بت پرستى از خدا خواست كه قدرتى به او بدهد كه بىمانند باشد. همه چيز در اختيار او بود. اما زندگى خودش چگونه بود؟ گفتهاند خودش كار مىكرد و مزدش را صرف زندگىاش مىكرد و هرگز از بيت المال استفاده نكرد. ممکن است كسي بگويد اينها داستان است؛ اما نمونههايى هم در همين دوران وجود دارد؛ أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا.
به گزارش تبیین، عضو مؤثر در تأسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به نمونه هایی از این سیره در انقلاب اسلامی اشاره کرده، می گوید: «اوايل انقلاب كه نفت جيرهبندى بود، در زمستان سرد جماران نفت خانه حضرت امام(ره) به اندازه سهميه نفت پيرزنى در شميران يا تجريش بود و ايشان اجازه نمىداد كه براىشان امتيازى قائل شوند؛أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا.
علامه مصباح یزدی (ره) در ادامه می افزاید: «اوايل رياست جمهوري مقام معظم رهبرى، روزي بنده ناهار خدمت ايشان بودم. لوبيا پلويى بدون خورشت در دو ظرف، يكى براى بنده و يكى هم براى ايشان آوردند. ايشان فرمودند: من تا به امروز گوشت گرم از بازار نخريدهام و گوشت منزل ما از همان گوشت يخى كه در بازار به همه مردم به صورت كوپنى داده مىشود،؛ تأمين ميشود. البته بعد اضافه فرمودند: من نمىگويم گوشت گرم نخوردهام؛ گاهى اطرافيان گوسفندى را قربانى كردهاند يا كسي نذري كرده، براى ما هم گوشتش را آوردهاند و ما از آن گوشت خوردهايم؛ اما از بازار گوشت گرم تهيه نكردهام؛ أَرَادَتْهُمُ الدُّنْيَا فَلَمْ يُرِيدُوهَا!برد با آنها بود يا با ما زرنگها؟(2)
منابع:
2.سخنرانی در دفتر مقام معظم رهبري




























ارسال کردن دیدگاه جدید