اختيار و تعقل آدمي، از عجائب مهندسي خداوند در اين عالم است

به گزارش تبيين به نقل از به پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع تعدادي از مهندسين بسيجي با اشاره به تعريفي از واژه مهندسي اظهار داشت: همه پديده ها مخلوقات خداوند هستند كه هر كدام به نوعي مهندسي شدهاند، و داراي شكل و حد و اندازه معيني هستند و با يكديگر ارتباطات و تأثير و تأثر معيني دارند.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به اينكه هرچه شناخت آدمي در علوم طبيعي بيشتر باشد، اين مهندسي الهي را بيشتر درك كرده، قاعدتا بيشتر متوجه عظمت خالق آنها ميشود، اظهار داشت: مهندسي خداوند را ميتوان در پديدههاي غير انسان، در افراد انسان، در كيفيت شكلگيري جوامع انساني، و حتي در رابطه با كل جهان هستي مشاهده کرد.
وي با اشاره به نمونههاي متعددي از مهندسي خداوند متعال اظهار داشت: اينكه اين دنيا با اين نظام هندسي چگونه آفريده شده است و چه طرح و نقشهاي دارد، يك مسأله فلسفي است و نه علمي، و حتي نظرياتي كه برخي در خصوص اين جهان دادهاند و حتي در دانشگاهها نيز براي دانشجويان بيان ميشود، مسأله اي فراتر از علوم تجربي است، چرا كه اين مسأله اصلا قابل تجربه در هيچ آزمايشگاهي نبوده، بحثي فلسفي است.
وي با اشاره به نظريه رايج در خصوص به وجود آمدن جهان ادامه داد: نظريهاي وجود دارد كه طبق آن هستي يك توده عظيم فشردهاي بوده كه با يك انفجار اتفاقي در گوشهاي از آن، به صورت اتفاقي كهكشان راه شيري پديد ميآيد كه در اين كهكشان نيز كاملا به صورت اتفاقي منظومه شمسي به وجود آمده، در درون منظومه شمسي نيز يك قطعه بسيار كوچكي به نام كره زمين به صورت اتفاقي تشكيل شده است. بعد از گذشت هزاران سال زمين تحولاتي يافته، در ميان آب ها موجودي زنده و تك سلولي پديد آمده، و در اثر گذشت سالها از همان موجود تك سلولي موجودات چند سلولي به وجود آمدند. كم كم از اين موجودات چند سلولي ماهيها و بعد پرنده ها و طي گذشت ميليون ها سال خزندگان و چرندگان به وجود آمدند كه در بين آنها ميمون نيز وجود داشت و طي گذشت ميليون ها سال اين ميمون به صورت اتفاقي به انسان تبديل شد و انسان هاي امروزي از نسل آن هستند! اين يعني نظم موجود در جهان و پيدايش انسان امري كاملا اتفاقي بوده است. متأسفانه اين نظريه، علمي و متقن تلقي شده و حتي در دانشگاه نيز به عنوان يك نظريه علمي براي دنشجويان تدريس مي شود.
علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: اين نظريه نهايت چيزي كه براي بشر به ارمغان مي آورد اين است كه انساني به صورت اتفاقي در رحم مادر تشكيل شده است و بعد از چندي نيز نابود مي شود، لذا در اين زمان اندك، بهترين كار، لذت بردن از زندگي است، و اتفاقا همه تلاش انبياء در طول تاريخ بر اين بوده است كه به بشر بفهمانند اينچنين نيست.
وي ادامه داد: ديدگاه ديگر اين است كه هستي داراي مهندس و خالقي است، كه البته در اينجا نيز شناخت ها متفاوت است. برخي گمان مي كنند كه نياز به يك خالق و مهندس در ابتداي خلقت وجود داشته است ، اما در استمرار آن چنين نيست، و مانند ساعت سازي كه ساعت دقيقي را به وجود آورده كه ذره اي اشتباه نمي كند و براي كاركردن ساعت ديگر نيازي به وجود شخص سازنده نيست، درعالم هستي نيز وضع به همين منوال است.
استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به ابطال اين ديدگاه از سوي انبياء اظهار داشت: حتي در بين پيروان برخي اديان نيز اين ديدگاه به چشم مي خورد همانگونه كه قرآن از زبان يهوديان نقل مي كند: " يدالله مغلوله" ، اماتعاليم انبياء اين نگاه را نيز باطل مي داند ، بلكه خداوند بايد هرلحظه وجود داشته باشد و خدائي كند، لذا همه مخلوقات از ابتدا با نظم و ترتيب و هدف خاصي خلق شده اند.
اين استاد فلسفه اسلامي خاطر نشان كرد: از عجائب تدبير خداوند متعال اين است كه در محدوده اي به يك مخلوق كه همان انسان است، عقل و اختيار داده است و اين مخلوق كوچك مي تواند سعادت و شقاوت اخروي خود را رقم بزند و حتي با اعمال و رفتار خود مي تواند هر روز و هر ساعت سرنوشت خود را تغيير دهد.
وي با اشاره به اينكه اين نظام عظيم متقن، مهندسي خداوند متعال است، اظهار داشت: از جمله مهندسي هاي خداوند اين است كه انسان ها را به گونه اي آفريده كه انسان ها در هر عصر داراي ذوق و سليقه هاي مختلف، سنين مختلف، نژاد هاي مختلف و در مناطق مختلف حضور دارند و در هر جامعه كساني يك نوع برجستگي مي يابند، و همين اختلاف شرايط زندگي و استعدادها سبب شده هر كسي عهده دار كاري شود.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه در هرجامعه نخبگاني هستند كه در اثر شرايطي ، رشد عقلي بيشتري داشته و از نظر فكري ترقي يافته اند، ادامه داد: در واقع اين عده از نعمت خداوند كه همان شرايط زندگي و استعدادها بوده ، بيشتر استفاده كردهاند، كه البته استفاده بيشتر از نعمت هاي خداوند ، پذيرفتن مسئوليت هاي بيشتر را نيز اقتضا مي كند، چرا كه تكليف هركس به اندازه توان اوست؛ لذا تكليف پيامبران بسيار سخت تر از ديگران بوده و دشواري تكليف هركس به ميزان فهم و عقل و شناخت او بستگي دارد كه از طريق استفاده از نعمت هاي خدا حاصل شده است.
وي با اشاره به اينكه اختلاف شرايط و استعدادها سبب شده تا در هر جامعه اي مهندسيني وجود داشته باشند كه نسبت به ديگران امتيازاتي داشته باشند، اظهار داشت: اين مسأله كه هر كس امتيازات بيشتري دارد، تكليف دشوارتري نيز دارد در همه جوامع به طور ارتكازي وجود دارد و قابل قبول است، لذا نخبگان هر جامعه سعي در حفظ امنيت و تأمين نيازهاي جامعه دارند، كه البته در نظام اسلامي علاوه بر آن نكته ديگري نيز وجود دارد و آن اينكه در نظام هاي غير اسلامي حفظ امنيت و افزايش رفاه مردم هدف تلقي شده، اما در نظام اسلامي، تأمين رفاه بيشتر هدف نهايي نيست، بلكه وسيله اي است براي رشد و تكامل انساني، و اين همان هدفي است كه انبيا براي رساندن بشر به آن مبعوث شده اند.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: در نظام اسلامي پيشرفت هاي اقتصادي، نظامي، علمي، صنعتي و تأمين رفاه بايد وجود داشته باشد، اما نه به عنوان هدف، بلكه وسيله اي براي تكامل انساني و قرب به خداي متعال، چرا كه انبياء آمده اند تا بگويند انسان از حيوان بالاتر است و بايد به مقام انساني خودش نائل شود و رسيدن به اين مرحله نيازمند نوعي مهندسي فراتر از مهندسي جوامع ديگر است كه مهندسي آن توسط انبياء و جانشينان آنها صورت مي گيرد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: براي هر نوع مهندسي بايد کساني وجود داشته باشند تا آن را در جامعه رواج داده و فراگير كنند. در جامعه ما نيز به بركت تدبير امام(ره) ، متخصصين در رشته هاي مختلف دستاوردها و توليدهايي دارند كه عاملي كه بايد آنها را ترويج بدهد، بسيج است، لذا عده اي بايد اين مسئوليت را به عنوان مسئوليت انساني بپذيرند كه البته تقرب آنها به خداي متعال را نيز در پي دارد.
گفتني است اين مراسم5 اسفند ماه در سالن همايش هاي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید