آيتالله مصباح يزدي: نامزد انتخاباتي كه اعتقاد به ولايتفقيه ندارد و گاهي حتي وليفقيه را براي خود يك رقيب ميداند، قابل اعتماد نيست

آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه هرگز نميتوان توقع داشت كه مسئولين نظام اسلامي هيچ عيب و نقصي نداشته باشند ادامه داد: غير از آنچه خداوند به مردم ايران مرحمت داشته و فردي چون امام(ره) و جانشينش را به ما عطاكرده است كه در تاريخ بشريت كمنظير بوده اند، نميتوان كسي يافت كه بيهيچ عيب و نقصي باشد، لذا بايد براي انتخابات رياست جمهوري اصلح نسبي را شناسايي كرد و تلاش نمود تا بهترينهاي نسبي سركار آيند.
به گزارش تبيين به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع تعدادي از دستاندركاران پايگاه اطلاعرساني رجا، با اشاره به تشكيل اين پايگاه اطلاع رساني به دليل احساس تكليف تعدادي از دغدغه مندان انقلاب اسلامي، خاطر نشان كرد: هدف اين رسانه بايد انجام وظيفه الهي و پاسخگويي به خداوند متعال باشد.
آيتالله محمدتقي مصباح يزدي افزود: همه رسانهها دوست دارندتا جديدترين اخبار را سريعتر به دست آورده و با آب و تاب خاصي مخاطب بيشتري را جذب كنند، و از آنجا كه جذب مخاطب براي آنها اصالت دارد، خيلي به صحت و سقم مطالب پايبند نبوده و اگر موافق حزب يا گروهي نيز باشند سعي در جهت دهي اخبار و تفسيرها به نفع حزب خود دارند، ولي يك رسانه انقلابي اولا موظف است كه تنها اخبار صحيح را بيان كند، و ثانيا حتي برخي از اخباري كه كاملا صحيح و مستند است را نيز گاه به خاطر برخي مصلحتها نبايد منتشر كند، لذا رسانههاي ارزشي اين محدوديت را دارند.
وي با اشاره به اينكه يك رسانه در تفسيرها و تحليلها و به ويژه در موضع گيريهاي سياسي بايد بسيار دقيق باشد ادامه داد: گاه مطلب يك رسانه، موضع يك جمع و گروه خاص تلقي ميشود، لذا بايد بسيار دقيق عمل كند، و از آنجا كه اتفاق نظر همگان در يك مطلب بسياردشوار است، بايد عدهاي با سازوكاري معين، مشخص شوند تا تصميمات مربوط به اعلان مواضع سياسي به آنها سپرده شود.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه حتي گاهي در بين اين عدة مشخص شده نيز اختلاف نظرهايي پيش ميآيد كه به سادگي رفع نميشود، اظهار داشت: اين مسأله نه فقط مشکل رسانه، بلكه مشكل بسياري از گروههاي سياسي نيز هست كه گاهي با نظر اكثريت موضع خاصي پذيرفته ميشود، ولي گاهي نيز در اتخاذ موضع بهقدري بايكديگر متفاوتند که هيچيک از نظر خود كوتاه نميآيند و منجر به انشقاق ميشود، و اين مسأله از بزرگترين مشکلات فعاليتهاي سياسي است.
وي با اشاره به اينكه به نظر ميرسد در انتخابات يازدهم رياست جمهوري نيز با چنين اختلاف نظري مواجه باشيم اظهار داشت: مروري بر تاريخ سالهاي اخير ميتواند سبب شود كه بزنگاههاي بحث و عوامل اختلاف مشخص شود و حتي با تدبيراز آن اختلافات جلوگيري شود.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به جريانهاي موجود در كشور ادامه داد: با صرف نظر از آن عدهاي كه معلوم شده است كه از ابتدا دل در گرو انقلاب نداشته اند و يا كم كم تغيير موضع داده اند، اين بحث مربوط به كساني است كه در يك جبهه حضور دارند ولي داراي سلايق و نظرات مخالف و گاه متناقض هستند.
وي افزود: برخي از اين افراد ميدانند كه اشتباه ميكنند، اما به خاطر منافع خودشان از موضع خاصي حمايت ميكنند كه شبيه به مواضع كساني است كه دل در گرو انقلاب ندارند، اما سخن خود را توجيه ميكنند.
عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه شايسته است رسانه شما پژوهشي در خصوص انواع اين رفتارها و مواضع و توجيهات آنها انجام دهد كه معمولا از سخنان رهبري، امام(ره)، تاريخ و حتي قرآن نيز بهره ميجويند، اظهار داشت: بايد از لحاظ تئوريك و فكري مسأله را براي خود حل كنيم، چرا كه ما نيز در معرض اين آفات قرار داريم.
وي با اشاره به اينكه يكي از عناويني كه براي انجام رفتارها و اتخاذ تصميمات مشكوك به آن استناد ميشود "وحدت" است، اظهار داشت: وحدت در سطوح مختلف مطرح ميشود. گاه وحدت در سطح ملي مطرح ميشود كه ملت ايران را داراي هويت واحدي ميدانند كه نبايد لطمه بخورد، و لذا ميگويند: بايد همه كساني كه عنوان ايراني بر آنها صدق ميكند با هر نوع مذهب و طرز فكر و گرايش سياسي كه دارند، جمع كرد تا مليت محفوظ بماند.
علامه مصباح يزدي افزود: گاهي نيز ورشكستگان سياسي كه در آستانه سقوط و حذف قرار گرفته اند، دم از وحدت ميزنند، در حاليكه تا زماني كه قدرت در دست آنها بود، اصلا وحدتي نميشناختند و وحدت را مطرح نميكردند.
وي با اشاره به عدم ارزش ذاتي وحدت اظهار داشت: اگر چنين بود اهل بيت(ع) نيز براي وحدت نبايد ولايت را مطرح ميكردند. بعد از وفات پيامبر(ص) نيز فقط 3 الي 12 نفر مخالف سقيفه بودند، آيا صحيح بود كه آنها نيز با بقيه وحدت ميكردند؟ در عاشورا نيز تنها 72 نفر مقابل 30 هزار نفري كه ظاهرا مسلمان هم بودند، جنگيدند، آيا آنها نيز بايد وحدت ميكردند؟
استاد فلسفه اسلامي با اشاره به اينكه بايد وحدت مطلوب و ملاک آن مشخص شود، اظهار داشت: خداوند «واعتصموا بحبل الله» را بيان ميدارد، يعني وحدت حول حبل الله مقبول و مطلوب است نه هر وحدتي.
آيتالله مصباح «مليت و ايرانيت» را نيز از ديگر عناويني نام برد كه گاهي بر آن تأكيد ميشود و افزود: در اين نگاه مليت به عنوان ارزش تلقي ميشود و هرگونه برخوردي كه موجب رنجش گروهي از ايرانيان باشد مردود دانسته ميشود، چرا كه وحدت ملي را خدشه دار ميكند، وميتوان نمونه بارز اين برخورد را در دوره اصلاحات مشاهده كرد که يكي از رؤساي جمهور معمم كشور براي اينكه عدهاي خوششان بيايد حديث غدير را تحريف كرد تا آراي اهل سنت را جلب كند. اين درحالي بود که علما سالها زحمات زيادي كشيدند و خون دلها خوردند تا ثابت كنند از حديث غدير، ولايت علي(ع) اثبات ميشود، اما يك رئيسجمهور به سادگي معناي ولايت در اين حديث را به دوستي تقليل داد.
وي با اشاره به اين واقعيت كه همه مردم ايران يک مذهب ندارند، اظهار داشت: نبايد انقلاب اسلامي را به خاطر وجود چنين اختلافاتي كنار گذاشت، و حقايق را وارونه جلوه داد، همانگونه كه در اوائل انقلاب كساني بودند كه عليرغم اينكه مؤمن و متدين بودند، از جمهوري دموكراتيك حمايت ميكردند، اما امام(ره) فرمودند جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه ايرانيت و ملي گرائي ارزش ذاتي ندارد، اظهار داشت: مرز و ملاك ايراني بودن مشخص نيست، چرا که در دوره ساسانيان عراق جزئي از ايران بود. آيا از نظر مليگرايان، آنها هم ايراني و داراي همان ارزش هستند، يا فقط مرزهاي جغرافيايي قراردادي امروزي (كه امكان تغيير در آن وجود دارد) ملاك است؟
وي افزود: حتي اگر بپذيريم كه بر اساس گرايش ناسيوناليستي (كه آن هم داراي اعتبار عقلي نيست)، ايرانيت ارزشي اعتباري داشته باشد، آيا ميتوان آن را به عنوان موضوعي در مقابل اسلام عنوان كرد؟ جالب توجه اين است كه همين افرادي كه دم از ملي گرائي زده و دوره اسلام را تمام شده ميدانند، گاه در يك سخنراني به فاصله چند جمله از يكديگر بحث انترناسيوناليسم و اومانيسم را نيز مطرح ميكنند كه با ناسيوناليسم و مليگرايي تناقض دارد.
آيتالله مصباح افزود: شما اگر ميخواهيد به عنوان يك گروه سياسي، و يا صنفي از مجموعه انقلابي ايران، انجام وظيفه كنيد، بايد خيلي از مسائل را براي خود حل كنيد و مبادا دنبال شعاري برويد كه پايه و اساسي نداشته باشد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار داشت: گاهي نيزاين اختلافات در بين انقلابيون به وجود ميآيد كه البته مشكلات ناشي از آن شديدتر است و بازتابهايي فرهنگي در جامعه ايجاد ميكند كه اثرات مخرب آن به سادگي پاك نميشود، لذا بايد همگي براي حل مسائل تلاش كنيم. اما اين كه بگوييم چون خطرناك و دشوار است بايد كنار بكشيم، صحيح نيست، بلكه بايد وارد ميدان شد، اما براي مصون ماندن از خطر انحراف بايد كاملا شرايط را درک كرده، با حساسيت قدم برداشت و در اين راه برخداوند متعال توكل كرد.
وي ادامه داد: همچنين بايد نگاهمان به اشارات رهبري باشد و صادقانه بخواهيم تابع او باشيم، نه اينكه سعي داشته باشيم نظر ايشان را با توجه به نظر خودمان تفسير كنيم.
وي افزود: عدهاي سوابق انقلاب خوبي داشته و نظر رهبري را فصل الخطاب عنوان ميكنند و خود را تابع رهبري ميدانند، اما با در نظر گرفتن منافع خود، به جوسازي پرداخته و با قرار دادن رهبري در مقابل عمل انجام شده، سعي ميكنند تا نظر خود را بر رهبري تحميل كنند. اين بزرگترين كار شيطاني است كه در قالب وظيفه شرعي صورت ميگيرد، لذا بايد در تبعيت از رهبري صادقانه عمل كنيم و در اين صورت خداوند هم هدايتمان خواهد كرد.
عضو خبرگان رهبري خاطر نشان كرد: وقتي جبهه پايداري تشكيل شد، سه برنامه عملي براي آن در نظر گرفته شد: اخلاص در برابر خدا، اطاعت در برابر رهبري، و صداقت در برابر مردم. يعني بايد با همه مردم صادق بود، نه اينكه در پشت پرده، برنامه ريزي كرد و در ظاهر عوام فريبي كرد. عدهاي دائم چهره عوض ميكنند، اما مردم بسيار باهوش هستند و حتي بهتر از خواص متوجه ميشوند، لذا هركس بخواهد رنگ عوض كند، دستش براي مردم رو ميشود، البته بگذريم از اينكه عدهاي دائم رنگ عوض ميكنند و مردم هم آنها را شناخته اند، ولي بازهم از رو نميروند.
وي با اشاره به اينكه همواره بايد در نظر داشته باشيم كه ما صاحبي داريم كه ما را ميبيند، ادامه داد: نبايد فراموش كنيم كه اگر مخلصانه در راه خدا كار كنيم، مشمول دعاي حضرت ولي عصر(عج) خواهيم شد.
علامه مصباح در پاسخ سئوالات نماينده پايگاه اطلاع رساني رجا، با اشاره به درپيش بودن انتخابات دهم رياست جمهوري خاطر نشان كرد: بدون شك تعاليم اسلامي اقتضا ميكند كه انسان آرمانگرا بوده، به هيچ حدي از كمال قانع نشود و به دنبال رسيدن به قلههاي كمال انساني و الهي باشد، اما آرمانگرائي با واقع نگري عملي همسو نيستند، لذا عليرغم اينكه همه پيامبران آرمان گرا بودند، اما شرايط عيني جامعه اجازه تحقق كامل آرمانها را به آنها نداد و به جز در موارد معدودي، انبياء نتوانستند حكومت الهي كاملي تشكيل دهند.
وي ادامه داد: خاتم پيامبران(ص) نيز در طول سالهاي بسيار و با تحمل زجرها و رنجهاي بسياري به تشكيل حمومت اسلامي و هدايت بشر پرداخت و براي حكومت صالح بعد از خودش نيز سفارش كرد و به شدت بر آنها تأكيد كرد، اما بلافاصله بعد از وفات رسول گرامي اسلام(ص) در حالي كه هنوز بدن مطهرش دفن نشده بود، انحراف آغاز شد و هنوز هم اثرات اين انحراف موجود است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اينكه حضرت علي(ع) مدت كوتاهي موفق به تشكيل حكومت شدند، اظهار داشت: حتي در اين مدت كوتاه نيز حضرت علي(ع) دائما در حال جنگ بودند، در حاليكه قبل از آن، جنگ ها تنها ميان مسلمانان و كفار بود، اما جنگهاي حضرت امير(ع) با مسلماناني بود که عليه ايشان خروج ميکردند.
وي با تأكيد بر اينكه همواره شرايط آرماني با واقع خارجي همسو نيست، اظهار داشت: وقتي شخص معصوم در رأس كار بود، شرايط مطلوب مهيا نشد، چه برسد به زماني كه حكومت غير معصوم باشد كه در آن احتمال خرابكاري بيشتر است، چون اولا انسان قابل تغيير است و ميتواند اصلاح و يا فاسق شود، و لذا اگر روزي به او اعتماد شد، دليل نميشود كه وي تا آخر قابل اعتماد باشد، و ثانيا گاهي از ابتدا ريشههاي فساد و انحراف در آدمي وجود دارند كه به تدريج و به مرور زمان بروز ميكنند، و ثالثا عدهاي ممكن است از همان اول منافقانه عمل كرده، و از همان ابتدا تظاهر و رياكاري كرده باشند.
آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: حتي اگر كسي خوب و متعهد به ارزشهاي اسلامي بود و هيچ تظاهر و رياكاري يا فساد ريشهاي در او وجود نداشته باشد، اين دليل نميشود كه مديريت خوبي هم داشته باشد، و همچنين اگر كسي مدير بسيار خوب و موفقي باشد دليل بر پايبندي وي به ارزشهاي اسلامي نميشود.
آيتالله مصباح افزود: به عنوان نمونه كميل فرد بسيار خوبي بود، اما اين دليل بر مديريت خوب او نبود، همچنين گاهي امام معصوم احتياج به كسي دارد كه يك بعد برجسته داشته باشد، هرچند نقطه ضعفهاي او فراوان باشد، به عنوان نمونه در زمان حكومت حضرت علي(ع) وقتي در آذربايجان ايران شورشي رخ داد، حضرت كسي را براي آرام كردن منطقه فرستادند كه نه سابقه خوبي در اسلام داشت و نه داراي تقواي بالايي بود، اما در خاموش كردن شورش موفق بود.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه هرگز نميتوان توقع داشت كه مسئولين نظام اسلامي هيچ عيب و نقصي نداشته باشند ادامه داد: غير از آنچه خداوند به مردم ايران مرحمت داشته و فردي چون امام(ره) و جانشينش را به ما عطاكرده است كه در تاريخ بشريت كم نظير بوده اند، نميتوان كسي يافت كه بيعيب و نقص باشد، لذا بايد براي انتخابات رياست جمهوري اصلح نسبي را شناسايي كرد و تلاش نمود تا بهترينهاي نسبي سركار آيند.
وي با اشاره به اينكه اصلح در نگاه هر شخصي متفاوت است، ادامه داد: از نگاه يك نفر اصلح كسي است كه مديريت بهتري داشته باشد و از نظر ديگري اصلح كسي است كه بهترين اقتصاد دان باشد و از نگاه شخص ديگر اصلح كسي است كه بيشتر ارزشهاي ديني را رعايت كند.
عضو مجلس خبرگان با اشاره به اينكه بايد ملاك اصلحيت و اولويتها را مشخص كرد، اظهار داشت: دو نوع اولويت وجود دارند، اولويت مطلق كه آن پايبندي به ارزشهاي اسلامي است، و اولويت موسمي كه بستگي به شرايط و وضعيت دارد، لذا ابتدا در انتخابات بايد دقت كرد كسي كه حد نصاب پايبندي به ارزشهاي اسلامي را داشته و داراي اولويت موسمي نيز هست، مورد نظر قرار گيرد.
وي افزود: لذا بايد با در نظر گرفتن برآيند اولويتها اصلح نسبي را شناسايي كرد، چرا كه همانگونه كه گفته شديافتن اصلح مطلق تقريبا ناممكن است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اولويت اصلي را پايبندي به ارزشهاي اسلامي دانست و خاطر نشان كرد: مادران شهدا فرزندان خود را براي تأمين شكم فدا نكردند و وصيت نامههاي همه شهدا پايبندي به ارزشهاي اسلامي و ولايتفقيه را گوشزد ميكنند. بنابراين به عنوان نمونه اگر نامزد انتخابات خيلي به حرام و حلال توجه نداشته و از هر راهي براي تبليغ و جذب رأي تلاش ميكند، قطعا گزينه خوبي براي رأي دادن نيست.
علامه مصباح يزدي با اشاره به لزوم اعتقاد به ولايتفقيه اظهار داشت: به نظر بنده در بين سياستمداران تنها كسي كه واقعا ولايتفقيه را از عمق جان باور داشت و پيروي از امام(ره) را بر خود واجب شرعي ميدانست، مرحوم رجائي بود، در حاليكه بعدها كساني بر سركار آمدند كه نه تنها اشارات بلكه دستورات صريح رهبر معظم انقلاب را زيرپا ميگذاشتند، لذا نامزد انتخاباتي كه اعتقاد به ولايتفقيه ندارد و گاهي حتي وليفقيه را براي خود يك رقيب ميداند، قابل اعتماد نيست.
وي در پايان با اشاره به اينكه هرگز از لطف اهل بيت(ع) مستغني نيستيم، افزود: توكل بر خدا و توسل به اولياي خدا در هيچ شرايطي نبايد مورد غفلت و فراموشي واقع شود.
گفتني است اين ديدار صميمي 8 اسفندماه در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید