دکتر سلیمانی: حضرت زهراء(س)، بار ولایت علی(ع) را به تنهایی به دوش کشید

تبيين: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سیره سیاسی حضرت زهراء(س) نشان می‌دهد که نه تنها بر مردان بلکه بر هر زن مسلمان به عنوان یک فرد مسئول جامعه، لازم است که با پیگری مسائل سیاسی جامعه و شناخت آن، در موقع نیاز در صحنه حاضر شود، اما این حضور باید مؤمنانه و در عین جدیت، همراه با رعایت احکام شرع باشد.

حجت الاسلام و المسملین سلیمانی در گفتگو با خبرنگار تبیین گفت: سیره و سخنان حضرت زهراء(س) بیانگر این واقعیت است که ایشان مسائل سیاسی زمان خودشان را بسیار عميق و دقیق به طور هوشمندانه‌ای تعقیب می‌کرد، و در مواردی که احساس وظیفه می‌کرد، جلوتر از سایرین در صحنه حضور می‌یافت.

وی ادامه داد: لذا سیره سیاسی حضرت زهراء(س) نشان می‌دهد که نه تنها بر مردان بلکه بر هر زن مسلمان به عنوان یک فرد مسئول جامعه، لازم است که با پیگری مسائل سیاسی جامعه و شناخت آن، در موقع نیاز در صحنه حاضر شود، اما این حضور باید مؤمنانه و در عین جدیت، همراه با رعایت احکام شرع باشد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: باید توجه داشت زمانی که حضرت زهراء(س) اقدام کرد، که حضورش در صحنه را ضروری دید، وگرنه قبل از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) با بودن افرادی که مسئولیت خود را به خوبی انجام می‌دادند، مانند سلمان، ابوذر، مقداد و شوهرش علی(ع)، علنا در صحنه اقدام نمی‌کرد، اما جائی که آن‌ها نبودند و یا نمی‌توانستند کاری انجام دهند، آن حضرت اقدام کرده و با سخنان خود بالاترین حمایت ها را از ولایت انجام داد.

وی در خصوص ولایت‌مداری حضرت زهراء(س) گفت: علی(ع) بسیار در جنگ‌ها دلیرانه می‌جنگید و هر کس که منکر دین بوده و به حکم دین واجب القتل بود را از پای در می‌آورد و برای وی دوست و فامیل و دشمن تفاوتی نمی‌کرد، یعنی در راه حق محکم گام بر می‌داشت، لذا بسیاری از اصحاب به خاطر کینه‌هایی که از بدر و خیبر به دل گرفته بودند، سکوت کردند، تا از علی(ع) انتقام بگیرند. حضرت زهراء(س) در چنین زمانی در حمایت از ولایت به پا خواست و حتی مجادله کردنش با ابوبکر در راه دفاع از ولایت بود که در مجادله‌اش نشان داد که ابوبکر حتی استدلال‌های فقهی هم بلد نیست، لذا خلافت برازنده علی(ع) است.

دکتر سلیمانی با اشاره به این که عده‌ای اقدامات حضرت زهراء(س) را به خاطر پس گرفتن فدک عنوان می‌کنند، خاطر نشان کرد: حضرت زهرایی که پیامبر اکرم (ص) بوی بهشت را از وی استشمام می‌کند، افق دیدش بسیار بالاتر از این است که به خاطر یک مسأله مادی این همه هیاهو به پا کرده و درگیر شده و صدمه ببیند که در نهایت به شهادت ایشان منجر شود، لذا این سخن نمی‌تواند، صحیح باشد.

وی با اشاره به این که دفاع از ولایت در خطبه‌های حضرت زهراء(س) نیز متبلور است، ادامه داد: حضرت زهراء(س) با انجام وظیفه خود به حق‌طلبان زمان خود و آینده این پیام را داد که حکومت ابوبکر نامشروع بوده و جانشین پیغمبر(ص)، امیرالمؤمنین (ع) است و نباید سکوت همه اصحاب و اهل باطل شدن جمع کثیری از امت اسلام، سبب تردید در حقانیت علی(ع) شود، که حضرت زهراء(س) به تنهایی این پیام را به گوش همه حق‌طلبان رسانید و همه این پیام، دفاع از ولایت بود.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در واقع بار ولایت بعد از رحلت رسول اکرم(ص) را حضرت زهراء(س) به تنهایی به دوش کشید، سخنانی که مصلحت نبود از زبان اهل بیت(ع) مطرح شود، حضرت زهراء(س) با عمل به همگان نشان داد. حتی امام حسن و امام حسین(ع) نیز این مسأله را طرح نکردند تا عاشوراء که پس از آن در زیارت عاشوراء ذکر شد، یعنی فضا به گونه‌ای بود که تا سال‌ها بعد از این غصب خلافت هم نمی‌شد، آن را عنوان کرد.

وی ادامه داد: در زمانی که هیچ کس در دفاع از علی(ع) سخنی نگفت یا مصلحت نبود که بگوید، حضرت زهراء(س) چنین کرد تا در تاریخ بماند و فراموشی در تاریخ رخ ندهد.

دکتر سلیمانی با بیان این که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) فتنه‌ای عمیق و گمراه کننده اتفاق افتاد، به برخی روایات اشاره کرد و گفت: طبق روایت بعد از رسول خدا همه مردم به جز چند نفر مرتد شدند و حتی در بین برخی از همین چند نفر نیز لحظه‌ای تردید وارد شد، یعنی فضا این قدر سنگین بود و هیچ کس نمی‌توانست بر علیه خلفاء سخنی بگوید، چرا که آن‌ها را مقدس می‌دانستند و معتقد بودند در قرآن از آن‌ها مدح شده، لذا اگر حرکت حضرت زهراء(س) نبود و این تابو به دست ایشان نمی‌شکست، مسأله حقانیت امیرالمؤمنین (ع) به فراموشی سپرده می‌شد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی