نميتوان جامعه را به کساني سپرد که شعارهايشان بر مسائل مادي متمرکز است

استاد حوزهعلميه قم افزود: برخي ميگويند که حالا چه فرقي ميکند که چه کسي رئيسجمهور باشد؟ بايد دانست که سهلانگاري افراد مؤثر صدر اسلام سبب شد که مسير تاريخ، به کربلا برسد! عدهاي ميگفتند که حالا حرمت پيري و سن فلاني را نگه بداريم و بگذاريم چند روزي امور را به دست بگيرد!
به گزارش پايگاه اطلاعرساني تبيين، آيتالله مصباح در تاريخ 92/02/05 در ديدار با معلمان نمونه تهران، (سپاه) و بسيج دانشجويي پرديس تهران با اشاره به تقارن ميلاد مبارک حضرت زهرا (س) با تولد حضرت امام (ره) گفت: مناسبت خاصي بين حضرت زهرا (س) و فرزندش حضرت امام است؛ اگر فداکاري و جان باختن حضرت زهرا در دفاع از ولايت و ابعاد اجتماعي دين نبود، اثري از حقايق دين و ولايت نبود. نقش امام خميني نيز در همين راستا قابل فهم است. ايشان به احياي بخش عظيم اسلام؛ يعني شؤون اجتماعي دين و ولايت پرداختند.
استاد حوزه علميه قم افزود: معناي دينداري در دوران پيش از انقلاب تنها در نماز، روزه، خمس و عزاداري خلاصه ميشد، در حالي که رکن اصلي اسلام، ولايت است: «بُنِي الاسلامُ عَلَي خمسٍ... وَ مَا نُودِي بِشَيءٍ مِثلَ مَا نُودِي بِالولاية».
علامه مصباح به نفوذ سکولاريزم در جامعه قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در گذشته نه تنها سياسي بودن ارزش نبود، بلکه ضدارزش هم تلقي ميشد؛ مثلا با اينکه آيتالله کاشاني در رديف بزرگان تراز اول زمان خودش بود، به دليل ورود به مسائل سياسي، نه تنها مرجع تلقي نشد و احترامي همتراز آنان نداشت، بلکه برخي ميگفتند که آيا ميشود پشت سر اين فرد سياسي نماز خواند!
عضو مجلس خبرگان رهبري پس از تبيين چنين بستري، به عظمت حرکت امام خميني اشاره کرد و گفت: امام خميني، هم از لحاظ مباحث نظري، احياگر بخش عظيمي از دين اسلام بود و هم از نظر اجرا سازي نظام مبتني بر ولايت، بيش از نصف اسلام را که فرموش شده بود، زنده کرد. امروز هر جاي دنيا سخن از جمهوري اسلامي بشود، آن را با مفهوم "ولايت" ميشناسند. اين حرکت، شبيه کاري است که حضرت زهرا (س) براي احياي "ولايت" کردند. بنابراين، اسلام فقط نماز و روزه نيست. حماسههاي عظيم و ماندگار اسلام؛ مانند حماسه کربلا براي احياي اسلام و ولايت بود؛ پس چگونه ميتوان آن را ناديده گرفت؟
استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين بخش حياتي اسلام و جهتگيري اصلي انقلاب ايران، که همانا احياي اسلام و ولايت بود، گفت: درست است که امام (ره) خدمات و برکات بسياري از جمله نجات کشور از استبداد و ذلت داشت، اما فرياد امام، همواره برای دفاع از اسلام و نگراني درباره اسلام بلند بود؛ جاي جاي وصيت نامه شهدا هم سخن از اسلام و ولايت است. و «اين مسأله» بايد همواره اولويت ما باشد.
به گزارش پايگاه اطلاعرساني آثار حضرت آيتالله مصباح، ایشان پس از بيان نقطه ثقل اسلام و جهتگيري اصلي انقلاب گفتند: وظيفه اکنون ما چيست؟ يکي حفظ نظام که امام خميني ميگفتند از نماز هم واجبتر است و ديگر ارتقاء و گسترش ارزشهاي اسلامي. حضرت رسول الله صلياللهعليهوآله رحمةٌ للعالمين هستند و اسلام امانتي است که ما بايد به ديگر مردم مستضعف جهان، به ويژه کشورهاي مسلمان برسانيم و بيداري اسلامي را تقويت کنيم.
عضو جامعه مدرسين گفت: اگر جهتگيري اصلي شخصيت حضرت زهرا (س) ولايت و اسلام ولايي بود و سوگيري اساسي امام خميني و انقلاب اسلامي و وصيت نامه شهدا هم همين بوده است، ما بايد بکوشيم که همين بُعد از نظام اسلامي زنده و برازندهتر باشد. بنابراين نميتوان جامعه را به کساني سپرد که ثقل نظام اسلامي و شعارهايشان را بر مسائل مادي جامعه متمرکز ميکنند؛ اگر هدف تأمين اقتصاد بود که نبايد کربلا در تاريخ ميداشتيم! نبايد اين همه شهيد ميداديم! حالا عدهاي ميگويند که اگر فشار اقتصادي با سازش در برابر آمريکا کاسته ميشود، چه عيبي دارد که مذاکره کنيم!
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: برخي ميگويند که حالا چه فرقي ميکند که چه کسي رئيسجمهور باشد؟ بايد دانست که سهلانگاري افراد مؤثر صدر اسلام سبب شد که مسير تاريخ، به کربلا برسد! عدهاي ميگفتند که حالا حرمت پيري و سن فلاني را نگه بداريم و بگذاريم چند روزي امور را به دست بگيرد! اما مگر خداوند نميدانست که فلاني پير است، پس چرا پيامبر خدا در غدير، علي عليهالسلام جوان را معرفي کرد؟ اين سستيها به آنجا انجاميد که در کربلا، پسر پيامبر و فرزند شش ماههاش را با لب تشنه سر بريدند!
علامه مصباح خطاب به معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش افرودند: اين قبيل سهلانگاريها، ناشي از ضعف فرهنگ ديني است و بايد ارزشها را در دل نسل آينده کاشت.




























ارسال کردن دیدگاه جدید