علامه مصباح يزدي: همايش ملي مباني فلسفه علوم انساني يك شروع منطقي براي تحول درعلوم انساني است.
علامه مصباح يزدي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر تحول درعلوم انساني گفت: براي تحول درعلوم انساني بايد به مباني و فلسفه آنها پرداخت و با شناخت انواع مباني و حق و باطل بودن آنها براي اين تحول آماده شد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر تحول درعلوم انساني گفت: براي تحول درعلوم انساني بايد به مباني و فلسفه آنها پرداخت و با شناخت انواع مباني و حق و باطل بودن آنها براي اين تحول آماده شد.
وي ادامه داد: تحقيق دراين زمينه نيازمند آشنايي با چند علم از جمله هستيشناسي، انسانشناسي و معرفتشناسي است و بررسي همه اين علوم امري گسترده است كه قابل ارائه توسط يك گروه و در يك همايش نيست.
علامه مصباح يزدي با ابراز خرسندي از برگزاري اين همايش اظهار داشت: اين همايش يك شروع منطقي براي تحول در علوم انساني است.
وي با اشاره به ارائه مقالات و سخنرانيهاي مختلف در اين زمينه گفت: اگر فرض شود همه مقدمات نظري تحول درعلوم انساني فراهم شود و به همه سؤالات نيز پاسخي روشن داده شود، پس از همه اين مراحل فقط تحقيقات مرحله نظري به پايان رسيده و نوبت به ارزيابي اين مسأله ميرسد كه آيا زمينه اجرايي كردن نتيجه اين تحقيقات در عمل هم فراهم است يا خير ؟
مصباح يزدي ادامه داد: به همين منظور بايد در كنار طرح مسايل نظري در زمينه علوم انساني، بايد يك طرح اجرائي براي شروع كار و كيفيت انجام آن نيز ارائه كرد. زيرا گاهي نقشه يك ساختمان توسط مهندس به سرعت تهيه مي شود؛ اما اجراي نقشه مراحل دشواري را شامل ميشود و بايد محاسبه شود كه اين عمليات از كجا شروع شود، چه قدر نيروي انساني و امكانات ميخواهد و ....
علامه مصباح يزدي ادامه داد: نميتوان يك طرح خيالي و ايدهآل براي تحول در علوم انساني ارائه كرد؛ بلكه بايد واقعيتها را شناخت و بر اساس آنها وارد عمل شد؛ زيرا نميتوان دانشگاهها را تعطيل كرد تا علوم انساني متحول شود.
وي خاطر نشان كرد: عليرغم اخلاص و علم اساتيد دانشگاهي نميتوان از آنها توقع داشت كه علوم انساني را اسلامي كنند؛ زيرا علوم انساني كه آنها فرا گرفتهاند، همان علوم غربي است. از طرف ديگر حوزويان نيز صرفاً با آشنائي با اسلام نميتوانند اين كار را به انجام برسانند؛ زيرا آشنايي با علوم انساني و موضوع و محمول و قضاياي آن نيز براي اين كار لازم است.
عضو خبرگان رهبري گفت: از همين رو تنها افرادي كه آشنايي لازم را هم با علوم اسلامي و هم با علوم انساني داشته باشند و براي اين كار نيز دلسوز باشند ميتوانند قدم اول را بردارند؛ به همين جهت از همان ابتدا دفتر همكاري حوزه و دانشگاه تشكيل شد و اساتيدي از دانشگاه و حوزه گرد آمدند تا آمادگي نسبي براي بحث و تبادل نظر آغازين را در زمينه اسلامي كردن علوم انساني كسب كنند.
وي خاطر نشان كرد: از بركات تشكيل اين دفتر اين بود كه نياز به آشنايي با علوم انساني در بين طلاب احساس شود و مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني نيز در همين راستا شكل گرفت.
علامه مصباح ادامه داد: در كنار اين كار بايد سعي كرد فعاليتهاي فرهنگي نيز صورت بگيرد تا ضرورت اين تحول در جامعه هم احساس شود.
آيت الله مصباح ادامه داد: متأسفانه اكثريت دانشگاهيان و مسؤلين ضرورت تحول در علوم انساني را باور ندارند يا دستكم ارزش آن را كمتر از برخي مسائل ديگر ميدانند.
وي با اشاره به آيه «ان تنصروا الله ينصركم» گفت: همان خدايي كه در جبهه و در زمينههاي مختلف علمي رزمندگان و دانشمندان ما را ياري كرد، در اين جهت نيز اگر ما براي اين تحول با اخلاص گام برداريم، ما را ياري خواهد كرد.
علامه مصباح ادامه داد:آنچه به ما مربوط است و به عنوان واجب شرعي تلقي ميشود اين است كه علوم انساني را با دقت نقادي كرده و آنچه را مطابق عقل، تجربه و معارف اسلامي است تأييد كنيم؛ اما بايد بدانيم كار به همين مرحله ختم نميشود.
وي گفت: حتي از همان زمان انقلاب و تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي براي ضمانت اجراي اين تحقيقات وزرا نيز به عضويت ستاد در آمدند و اين ستاد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تبديل شد؛ اما عملاً نتيجه اين شد كه اين شورا از هدف اصلي دور شد.
وي با تأكيد مجدد بر لزوم ايجاد باور و اعتقاد در مسؤلين و دانشگاهيان نسبت به لزوم تحول در علوم انساني گفت: در صورتي كه اين اعتقاد در جامعه دانشگاهيان و مسؤلين ايجاد نشود همه زحمات و فعاليتها از بين ميرود.
وي با اشاره به لزوم تربيت نيروي انساني خاطر نشان كرد: اگر اساتيدي كه علوم انساني را تدريس ميكنند اعتقاد قلبي به علوم انساني اسلامي نداشته باشند باز همه زحمات و تحقيقات در راستاي اين تحول بيهوده و از دسترفته خواهد بود.




























ارسال کردن دیدگاه جدید