برخي در بيان مسأله مهدويت قالب را گرفته و محتوا را رها ميسازند

به گزارش تبيين: عضو كانون طلوع مؤسسه امام خميني(ره) در خصوص رابطهي نظريهي ولايت فقيه با مسأله مهدويت ضمن تأكيد بر اين كه اصل ولايت فقيه مورد اتفاق همه فقهاست و اختلاف فقط در سعه و ضيق آن نظريه است تصريح كرد: بيتوجهي به اين واسطه موجب گمراهي و توهم ارتباط مستقيم با امام زمان ميشود.
حجت الاسلام سروش با اشاره به مشيت الهي در برخي امور هستي كه از فهم بشري بيرون است در خصوص علل غيبت امام زمان (عج) افزود: از زمان بنياميه همواره ائمه را به شهادت ميرساندند و آخرين ذخيره الهي نيز جانشان در خطر است و طبق اظهارات بزرگان خطر جاني يكي از علل غيبت است.
دكتر سروش آمادگي بشريت براي ظهور امام عصر را يكي از زمينههاي ظهور خواند و گفت: غيبت حضرت براي ايجاد آمادگي جهاني است تا بشريت آماده پذيرش عدالت گردند.
وي با اشاره به رواياتي در زمينه عصر ظهور گفت: حضرت زماني ظهور ميكنند كه آمادگي كامل از سوي انسانها براي مبارزه با ظلم جهاني ايجاد شده باشد.
دكتر سروش با استناد به آيات قرآن در خصوص سنت امتحان با بيان اين كه خداوند از انسانها امتحان خواهد گرفت و كسي بدون امتحان وارد بهشت نميشود خاطر نشان كرد: غيبت امام، امتحان الهي است تا خدا عملكرد مردم در نبود حجت را ارزيابي كند.
وي با تأكيد بر سختيهاي اعمال زمان غيبت در اين باره به نقل نكتهاي از آيت الله بهجت(ره) پرداخت و خاطر نشان كرد: دو ركعت نماز زمان غيبت پاداش بيش از دهها ركعت نماز زمان حضور ائمه را دارد.
وي در اين زمينه با نقل روايتي از امام صادق(ع) افزود: شيعيان از ما صبورترند چرا كه ما بر چيزي صبر ميكنيم كه ميدانيم ولي ايشان به آن چه امر شده عمل نموده و صبر ميكنند.
عضو كانون طلوع مؤسسه، عصر غيبت را، عصر ندانستن و صبر كردن توصيف كرد و افزود: آشنايي ما با امام، تنها از طريق كتابهاست و اين مسأله كار را بسيار سخت ميكند.
وي عقلانيت، معنويت و عدالت را از اركان فرهنگ مهدوي خواند و تصريح كرد: با ظهور امام عصر، تكامل عقلانيت صورت ميگيرد و ما بايد با حركت در اين مسير خود را به فرهنگ مهدويت نزديك نماييم.
دكتر سروش ركن خداباوري در فرهنگ مهدوي را هدف انبياء و نقطه مقابل اومانيسم غربي خواند و با يادآوري تلاش شش قرن اخير غرب براي قطع ارتباط ازلي و ابدي انسان با گذشته و آينده خويش تأكيد كرد: الگوي انسان از تولد تا مرگ ناديده گرفتن توحيد، مبدأ و معاد اوست.
وي عقل مستقل از وحي را منجر به اومانيسم دانست و خاطر نشان كرد: عقل همراه با وحي وقتي با معنويت آميخته شد به كمال انسان ميانجامد.
وي عدالت فردي و اجتماعي را ركن فرهنگ مهدوي خواند و با بيان معناي عدالت افزود: اگر انسان در سه بعد علم، دافعه و جاذبه به حد وسط برسد به حكمت، شجاعت و عفت دست مييابد كه مجموع اينها فرد را به عدالت ميرساند و اگر در جامعه تسري پيدا كند عدالت در جامعه تحقق مييابد كه مصداق كامل آن جامعه مهدوي است.
وي ضمن تشبيه بهرهمندي از وجود امام غايب به بيان بركات وجودي حضرت پرداخت و گفت: هر موجودي به بركت وجود حضرت روزي ميخورد و اين لطف، مختص شيعيان نيست.
وي افزود: از ديگر بركات ايشان دعا براي انسانهاست ضمن اين كه واسطه فيض هستي بوده و عالم را مديريت ميكنند.
وي با اشاره به خصوصيت كرامت اهل بيت با بيان نكتهاي از علامه مصباح يزدي گفت: براي توجه به حضرت هر لحظه ياد ايشان افتاديد به ايشان سلام دهيد و بدانيد سلام را بيجواب نميگذارند.
وي در خصوص رابطهي نظريهي ولايت فقيه با مسأله مهدويت ضمن تأكيد بر اين كه اصل ولايت فقيه مورد اتفاق همه فقهاست و اختلاف، فقط در سعه و ضيق آن نظريه است تصريح كرد: بيتوجهي به اين واسطه موجب گمراهي و توهم ارتباط مستقيم با امام زمان ميشود.
وي توضيح داد: برخي در بيان مسأله مهدويت قالب را گرفته و محتوا را رها ميسازند و مقصودشان از امام زمان، نوعي انسان كامل است كه هر كسي ميتواند باشد.
وي با ابراز تأسف از اظهارات برخي افراد در قبول تئوري ولايت فقيه و ترديد در مصداق آن بر لزوم تعيين مصداق تأكيد كرد و افزود: بر اساس اين نظريه سخنان ولي فقيه، گويي از سوي امام صادر ميشوند.
وي در همين زمينه با بيان حكايت يك مستشرق يهودي و اهتمام وي بر بكار نبردن واژه امام در سخنانش، حقيقت واحده رابطه امام و امت را مورد هجمه دشمن توصيف كرد و گفت نمونه الگوي ولايت فقيه در غرب وجود ندارد لذا تلاش ميكنند رابطه، رهبر و رعيتي باشد.
وي با تحليل اظهارات كارشناسان غربي ولايت فقيه را زره نفوذ ناپذير جامعه شيعه دانست و افرود: دشمن پس از جريان تنباكو و انقلاب اسلامي به قدرت ولايت و مرجعيت پي برد.
وي از شهداي عرصه علمي و فرهنگي و شهداي دفاع مقدس به عنوان بسيجيان هميشه آماده ميدان ياد كرد و افزود: در عصر غيبت هر كسي بايد تلاش كند وجودش مؤثر بوده و خلاءهاي موجود را پر كند.
وي مواضع رئيسجمهور منتخب را از فرصتهاي پيش آمده توصيف كرد و گفت: اگر بخواهيم به ظهور نزديك شويم بايد در عرصهي فرهنگ قدم برداريم.
وي در پايان گفت و گو با تقدير از اقدام فرهنگي برخي مراكز در ايجاد انگيزه در ميان خانوادهها براي جمعآوري اختياري ديشهاي ماهواره گفت: ماهواره روزنه تهاجم فرهنگي است و با در پيداشتن انحرافات جنسي و مواد مخدر مثلث فساد را تكميل ميكند.




























ارسال کردن دیدگاه جدید