بعضي از نمايندگان در دادن رأي اعتماد به وزراء، صلاحيت‌هاي لازم را رعايت نمي‌كنند

تبيين: معاون آموزش مؤسسه‌ي آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين كه يكي از اموري كه مجلس بايد حتماً مورد نظر قرار بدهد قانون‌مداري وزير است تا در آينده دچار مشكل نشود گفت: تا مجلس نظر مثبت به كسي نداشته باشد نمي‌تواند وزير شود و مجلس نبايد مصالح عمومي را فداي مصالح شخصي و قبيله‌اي كند و متأسفانه بعضي از نمايندگان در بررسي صلاحيت وزراي معرفي شده آن صلاحيت‌هاي لازم را كه حجت شرعي باشد رعايت نمي‌كنند.

 

حجت الاسلام سيد محمد صادق موسوي نسب، معاون آموزش مؤسسه‌ي‌ آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در گفتگوي اختصاصي با پايگاه اطلاع‌رساني تبيين، با بيان اين كه، يك وزير بخش اجراء تمام سياست‌ها و دستورات كشور را به عهده دارند و با بدنه‌ي اجرائي كشور روبرو هستند گفت: تشخيص و انتخاب وزراء اصلح و شايسته، بسيار ضروري با اهميت مي‌باشد.

 

وي ملاك‌هاي مشتركي را براي دو وزارت‌خانه علوم و آموزش پرورش بيان كرد و ادامه داد: براي اين كه به يك فرد مسئوليت اجرايي به خصوص در رده‌هاي بالا را بسپاريم بايد هم از صلاحيت‌هاي عمومي برخوردار باشد وهم قابليت‌هاي تخصصي داشته باشد.

 

عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) با اشاره به اين كه، در صلاحيت‌هاي عمومي و با توجه به اين كه اختيارات وسيعي به شخص وزير داده مي‌شود بايد يك كسي باشد كه تعهد لازم را براي رعايت ارزش‌هاي انقلاب و حقوق افراد و جامعه داشته باشد كه براي سپردن امور به دست او مورد اعتماد باشد.

 

حجت الاسلام موسوي نسب با تأكيد بر لزوم احراز شدن  تدين و تعبد يك وزير به دستورات ديني، اظهار داشت: همه‌ي كارهاي يك وزير تأثيرگذار مي‌باشد و سياست‌هايي كه اعمال مي‌كند ممكن است زندگي افراد را از لحاظ اخلاقي، فردي و اجتماعي دست‌خوش تغيير و تحول قرار بدهد بنابراين آن شخص حتماً بايد آن تعهد لازم را داشته باشد كه در صورت عدم آن تعهد، خسارت‌هاي زيادي بر ما تحميل خواهد كرد كه بسياري از آن قابل جبران نخواهد بود.

 

وي اعتقاد به ولايت فقيه را يكي ديگر از ويژگي‌هاي يك وزير برشمرد و گفت: اعتقاد به ولايت فقيه حياتي و سرنوشت‌ساز مي‌باشد و شخصي مي‌تواند در اين نظام اثرگذار باشد و راه امام خميني(ره)‌ و شهداء را ادامه بدهد كه از صميم قلب به نظام ولايت فقيه معتقد باشد و تبعيت از ولي فقيه در زمان غيبت را وظيفه شرعي و قانوني خود بداند.

 

عضو كانون طلوع با بيان اين كه در مديريت كلان نياز به اشخاصي داريم كه داراي روحيه و ظرفيتي بالا باشند، تصريح كرد: وزير بايد شخصي باشد كه ظرفيت وجودي او آن قدر باشد كه حرف‌ها و حاشيه‌هاي متفاوت وانتقادات را تحمل و با ديد مثبت به آن نگاه كند و حس خدمت‌گذاري در او وجود داشته باشد و بدون منت‌گذاري به ملت خدمت كند و براي رشد حس خدمت‌گذاري بايد تحمل و سعه صدر داشته باشد.

 

وي در ادامه با اشاره به روايتي سعه‌ي صدر را از لازمه‌هاي يك مدير دانست كه بايد در وزير احراز شود، بيان داشت: اگر وزير ظرفيت وجودي بالايي داشته باشد آستانه‌ي تحمل وي در قبال سليقه‌هاي مختلف بالا مي‌رود و قادر خواهند بود ديدگاه متفاوت را تحمل كند.

 

معاون آموزش مؤسسه‌ي امام خميني(ره) يكي ديگر از صلاحيت‌هاي يك وزير را جواني و نشاط بيان كرد و ادامه داد: شخص وزير بايد كسي باشد كه انرژي بالايي داشته باشد كه بتواند به تمام اين مجموعه‌هايي كه به او محول كرده‌اند سركشي كند و نيازهاي محيط و افراد مختلف را برآورده كند.

 

وي در بخش دوم از سخنان خود به ويژگي‌هاي اختصاصي پرداخت و فاضل بودن را يكي از شرايط اختصاصي وزير علوم و آموزش پرورش دانست؛ و گفت: به خاطر اين كه محيط وزارت علوم و آمزش پرورش، محيط علم مي‌باشد بايد رئيس اين دو وزارت‌خانه، آدم‌هاي باسواد و تحصيل كرده باشند و در جايي كه اساتيد و فارغ‌التحصيلان آن در رده‌ي بالاي علم هستند نمي‌شود مديري گذاشت كه فقط مديريت تجربي مي‌كند بلكه بايد اين مدير عالم و فاضل باشد.

 

دكتر موسوي نسب ويژگي ديگري كه بايد در وزير احراز شود را آشنايي فرد با محيطي كه مي‌خواهد در آن كار كند نام برد و ادامه داد: وزارت علوم و آموزش پرورش داراي دو بخش داخلي و خارجي مي‌باشد كه شخص وزير بايد تسلط بر هر دو بخش داشته باشد و حتي بداند وزارت‌خانه‌اش چه ويژگي و تفاوت با وزارت‌خانه‌ي كشورهاي ديگر دارد و اين كه شاهد بوديم در سال‌هاي قبل شخصي از بيرون وزارت خانه براي مديريت مي‌آوردند يك چيز ناپسند و اشتباهي بود.

 

حجت الاسلام موسوي نسب با اشاره به تأثيرگذاري وزير بر روي افراد و مجموعه‌ها اظهار داشت: وزير بايد از مقبوليت نسبي برخوردار باشد و يك چهره‌ي شناخته شده و موجهي از اين شخص بين زيرمجموعه‌ها وجود داشته باشد و بتواند يك تيم قوي جمع كند و افراد با رغبت همكاري كنند كه اگر اين جور نباشد شاهد پيشرفتي نخواهيم بود.

 

وي در ادامه با بيان اين كه يكي از اموري كه مجلس بايد حتماً مورد نظر قرار بدهد قانون‌مداري وزير است تا در آينده دچار مشكل نشود گفت: تا مجلس نظر مثبت به كسي نداشته باشد نمي‌تواند وزير شود و مجلس نبايد مصالح عمومي را فداي مصالح شخصي و قبيله‌اي كند و متأسفانه بعضي از نمايندگان در بررسي صلاحيت وزراي معرفي شده آن صلاحيت‌هاي لازم را كه حجت شرعي باشد رعايت نمي‌كنند.

 

وي با اشاره به اين كه استعداد كشور در پيشرفت بالا است تصريح كرد: شاهد يك حالت بسيجي در بدنه‌ي اجرايي كشور هستيم كه متمايل به كمك كردن و تحول در چرخه‌ي علم و دانش كشورهستد و در صورتي افراد رغبت به كار كردن پيدا مي‌كنند كه شاهد صلاحيت و قابليت در مسئولين كشور باشند و ببينند كه وزير مرتبطه يك فردي است كه در خدمت مردم مي‌باشد و حاشيه‌سازي نمي‌كند و قانون‌مدار مي‌باشد كه اگر اين جور نباشد و ملاك‌هاي يك وزير را نداشته باشد باعث دلسردي و سرخوردگي استعدادها در كشور مي‌شود.

 

اين كارشناس آموزش و پرورش با بيان اين كه افت تحصيلي در جامعه‌ي علمي بالا است، ادامه داد: يكي از مهم‌ترين كارهايي كه بايد در زمينه‌ي علم انجام داد اين است كه ميل و رغبت به علم را بايد در افراد بالا برد و فضاي حاكم بر كشور را يك فضاي علمي كنند و قوانين بايد به گونه‌اي باشد كه افراد پر تلاش رشد كنند و دانشجو بداند كه اگر درس بخواند مدرك مي‌گرد و زحمت كشيده باشد نه اين كه ورودي دانشگاه مشكل و خروجي آن راحت باشد كه باعث بي‌ارزش و بي‌اعتبار شدن اين مدرك مي‌شود.

 

انتهاي پيام/

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی