ضرورت تبيين وجوب روزه با الگوي قرآني/ دولت براي مشاغل سخت برنامهريزي كند

عضو كانون طلوع مؤسسه امام خميني(ره) با اشاره به پيامدهاي تربيتي و اجتماعي روزهخواري بر لزوم نهادينه كردن ملكهي تحمل از دوران كودكي تأكيد كرد و عنوان داشت: جامعهي ضيعف در شرايط جنگ و تحريم نميتواند استقامت كند در حالي كه انسان بايد عادت كند كه بر ناملايمات صبر نمايد.
حجت الاسلام فقيهي بيانات قرآني در زمينهي روزهداري را كامل و عميق ارزيابي كرد و افزود: علامه طباطبايي در تفسير آيه 183 و 185 سوره بقره ميفرمايد: خداوند متعال قبل از حكم وجوب روزه مقدمات آن را به مردم بيان كرده است كه توجه به آن بسياري از ابهامات را در مورد روزه برطرف ميكند.
وي تعبيير به آمنوا در آيهي شريفه را دليل بر اختصاص اين حكم به مؤمنان به خاطر شرافت آن دانست و خاطر نشان كرد: كساني كه به خدا ايمان دارند و روزه نميگيرند بايد همين موضوع به آنان گوشزد شود.
عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) روزهخواري را نشانهي ضعف نفس انسان دانست و گفت: انسان نبايد اسير يك لقمه نان و ليوان آب باشد كه نتواند خود را از خوردن نگه دارد.
وي در ادامه بيان نكاتي از تفسير شريف الميزان با استناد به آيهي مورد نظر خاطر نشان كرد: اصل روزه اختصاص به اسلام ندارد و براي پيروان اديان قبلي نيز طبق شريعت خودشان روزه واجب بود ضمن اين كه يك دستور همگاني است و اختصاص به فرد خاصي ندارد.
استاد تفسير مؤسسه امام خميني(ره) با اشاره به تأكيدات قرآني و ديني بر اهميت تقوا، خطاب به كساني كه ميخواهند تقوا به دست آورند تصريح كرد: يكي از راههاي كسب تقوا روزه است و انسان روزه با " نه " گفتن به نفس در خوردن حلال، ملكهاي به دست ميآورد كه در مقابل گناه نيز به راحتي صبر ميكند و كنترل نفس را كه داراي مطلوبيت فرا ديني در خود ايجاد ميكند.
وي محدود بودن روزه به ايام معين را از ديگر تعابير قران كريم دربارهي ويژگيهاي روزه ماه رمضان دانست و افزود: خداوند وجوب روزه را از مريض، مسافر و سالخوردگاني كه طاقت روزهداري ندارند برداشته است.
وي نزول كتاب هدايت در ماه مبارك رمضان را نشانهي اهميت اين ماه ارزيابي كرد و به نقل از تفسير شريف الميزان عنوان كرد: قرآن كريم با بر شماري محاسن روزه ماه رمضان براي بيان حكم وجوب زمينهسازي نموده و ميفرمايد: اكنون روزه براي كساني كه طبق اين شرايط ماه رمضان را درك كردند واجب است " فمن شهد منكم الشهر فليصمه "
وي تصريح كرد: اگر وجوب روزه با الگوي قرآني تبيين شود پذيرش آن نيز براي مردم آسان خواهد بود.
وي با نقل حديث قدسي الصوم لي، به دو گونه قرائت از اين حديث اشاره كرد و افزود: خود خداوند عهده دار پاداش روزهداران شده و به تعبيير ديگر روزهدار به خدا ميرسد كه فرموده است خودم پاداش آنان هستم.
وي با بيان اين كه روزهخواري ذلت انسان در مقابل نفس است كسي كه روزه نميگيرد خود را ذليل لقمه ناني كرده خاطر نشان كرد: صرف نظر از خدا و پيامبر، انسان بايد داراي روح بلند و در مقابل خواستههاي نفس مقاوم باشد كه با مقداري كمبود استقامت خود را از دست ندهد.
وي با اشاره به پيامدهاي تربيتي و اجتماعي روزهخواري بر لزوم نهادينه كردن ملكه تحمل از دوران كودكي تأكيد كرد و عنوان داشت: جامعه ضيعف در شرايط جنگ و تحريم نميتواند استقامت كند در حالي كه انسان بايد عادت كند كه بر ناملايمات صبر نمايد.
حجت الاسلام فقيهي با بيان اين كه تقوا همين ملكه خويشتنداري است و يكي از مسائل مهم زندگي افراد ضعف اراده است خاطر نشان كرد: يكي از ويژگيهاي روزه تقويت اراده انسان است در حالي كه با خوردن روزه اراده انسان ضعيف ميشود و اين خصلت پس از مرگ نيز همراه وي خواهد بود.
وي همت گناهكار براي پنهان نگهداشتن اصل گناه روزهخواري اش را موجب كاهش عذاب الهي و اقدامي مطلوب ارزيابي كرد و گفت: كسي كه به صورت علني اقدام به حرمتشكني از فرمان الهي كرده و يك گناه اجتماعي مرتكب شده و حكم مجازات آن بر عهده قاضي است.
اين كارشناس قرآني حقارت و ذلت نفس انسان را عامل اصلي اين گناه عنوان كرد و گفت: اگر انسان دين هم نداشته باشد نبايد خود را در برابر تشنگي و گرسنگي ذليل كند و كرامت انساني خود را با خوردن روزه از بين ببرد.
استاد اخلاق حوزه با ابراز تأسف از بيتوجهي مسئولان به ضرورت برنامهريزيهاي خاص براي برخي مشاغل در ماه رمضان گفت: بايد ابلاغ كنند، نانواييها در روز ماه رمضان تعطيل شود چنان چه در گذشته نيز مردم كارهاي سنگين را شبها يا بعد از خوردن سحري انجام ميدادند.
وي تصريح كرد: برنامهريزي شخصي و اجتماعي براي بسياري از كارها امكانپذير است كه دولت در اين زمينه همت نكرده است.
حجت الاسلام فقيهي تدابير شارع مقدس براي كارهاي طاقت فرسا را يادآور شد و افزود: كساني كه در برابر عطش بيطاقت ميشوند مجاز به روزهخواري نيستند بلكه بايد با ليوان آبي رفع عطش نمايند و روزه را ادامه دهند، البته نمونه افراد پراستقامت فراوان است كه با وجود كار سنگين روزههاي مستحبي ميگيرند.
استاد حوزه و دانشگاه در خصوص نحوهي برخورد با روزهخواران رعايت برخي مسائل را قبل از امر به معروف سيرهي حضرت ابراهيم در ارجاع انسانها به درون و ضروري ارزيابي كرد و گفت: با برخي جملات پرسشي ميتوان وجدان فرد را بيدار كرد كه آيا خوب است مسلمان در ماه رمضان فرمان الهي را زير پا بگذارد.
وي با هشدار به نتيجه منفي اقدام خشونت برانگيز، برخوردهاي عاطفي و صميمي از لحاظ تربيتي بسيار تأثيرگذار ارزيابي كرد و بيان داشت: بايد احساسات فرد را برانگيخت تا به فكر فرو رفته و بداند كه اين كار به زيان خود اوست و نفعي براي گوينده نيز ندارد.
استاد فقيهي گفت: حتي يك درصد از ظرفيتهاي معنوي ماه رمضان استفاده نميكنيم در حالي كه دلها آماده است و مردم به ياد خدا هستند.
وي با اشاره به اهميت حضور پررنگ مردم در برخي جلسات قرائت دعاهاي ماه رمضان و مساجد بر جذاب شدن برنامههاي فرهنگي و تبليغي تأكيد و خاطر نشان كرد: آيت الله مصباح پس از شركت در دعاي ابوحمزه ميگفت در دنيا چنين جلسهاي بسيار پربركت است.
وي در پايان، ماه رمضان را ماه رحمت و مغفرت الهي خواند و با اشاره به زنجير شدن شياطين در آن ماه خاطر نشان كرد: با بهرهگيري از جلسات قرآني در ماه رمضان ميتوانيم تا يك سال جامعه را بيمه كنيم.




























ارسال کردن دیدگاه جدید