علامه مصباح يزدي: مهمترين بستر براي برقراري عدالت اجتماعي، رشد فرهنگ اجتماعي و تقويت اعتقادات عمومي است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با اعضاي کميته علمي و جمعي از دستاندرکاران برگزاري همايش عدالت و پيشرفت، با اشاره به نعمتهاي الهي گفت: يكي از نعمتهاي بزرگ الهي، وجود مقام معظم رهبري و وسعت افق ديد ايشان است كه ميتوان تجسم آن را در فرمايشات و پيشنهاداتشان ديد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به نظر مقام معظم رهبري در خصوص الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت گفت: اين الگو منحصر به مسائل اداري نيست، بلكه شامل سطوح مختلف نظري و عملي متعدد با پيچيدگيهاي بسيار زياد است.
عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه مسائل نظري باوجود پيچيدگيهاي آنها ساده به نظر ميآيند، اظهار داشت: اگر بخواهيم الگويي در شأن جمهوري اسلامي داشته باشيم، به برنامههاي عميقتر و بهتر نيازمنديم ، اما بايد توجه داشت نبايد با ايدهآلگرائي انجام آن را به آينده موكول كرد، بلكه بايد برنامهها را به سه صورت كوتاهمدت، ميانمدت و بلندمدت تنظيم کرد، بر اساس اولويتها و نيازها به انجام امور پرداخت، و براي دستيابي به نتايج نهايي نيروي انساني کافي تربيت کرد.
وي با تأكيد بر اينكه مسائل نظري در خصوص الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، حكم پي و ريشه را دارند كه در صورت استحكام آنها، ديگر پيشرفتها مفيد خواهد بود، خاطر نشان كرد: بايد براي سئوالات ريشهاي اين بحث جوابهاي متقني ارائه كرد؛ به عنوان نمونه در خصوص سؤال از چيستي و چگونگي عدالت اجتماعي هرچند جواب ساده به نظر ميرسد و آن اينکه اجراي احكام اسلامي موجب تحقق عدالت در جامعه ميشود، اما مسأله عميقتر از اينهاست و پرسشهاي متعددي را در بطن خودش دارد، از اين روست كه تا كنون كتابهاي متعدد و بسياري تنها در خصوص عدالت نوشته شده است.
علامه مصباح يزدي با بيان نمونههايي گفت: پاسخ به پرسشهايي از اين قبيل كه عدالت چيست، جايگاه آن كجاست، و آيا صرفاً جنبه انساني دارد يا غير انسان را نيز شامل ميشود و... جاي كارهاي بسيار دارد و بعد از پاسخ به اين پرسشها بايد بايد عدالت اجتماعي را فهميد.
وي گفت: اينكه عدالت تنها در خصوص بهرهمندي از منافع مادي است يا منافع معنوي را نيز شامل ميشود، از شاخههاي بحث عدالت است و در جامعه اسلامي بخش مهم عدالت، بهرهمندي از منافع معنوي است بهگونهاي که تأمين منافع مادي نيز مقدمهاي براي رسيدن افراد به تكامل معنوي است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان تعريفي اجمالي از عدالت اجتماعي گفت: مجموعه رفتارهايي كه به موجب آن هر كس به حق خودش ميرسد را عدالت اجتماعي گويند .وي ادامه داد: اين تعريف به نوعي توجيه كننده وجود قواي سه گانه معروف مقننه، قضائيه و مجريه است، به اينگونه که براي برقراري عدالت اجتماعي به دستگاهي نياز است كه با قانون حق را بيان كند و دستگاهي نيز بايد اعمال را با اين حق تطبيق دهد و دستگاهي ديگر نيز بايد ضامن اجراي اين قوانين باشد.
آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: اما باز هم ضمانتي نخواهد بود كه اين سه دستگاه به وظايف خود به خوبي عمل كنند مگر آنكه در رأس آنها معصوم وجود داشته باشد.
وي با بيان اين سئوال كه در زمان غيبت معصوم چه بايد كرد، ادامه داد: سيره عقلا بر اين است كه در زمان عدم وجود بهترين گزينه، گزينهاي را انتخاب كنند كه اقرب و اشبه به بهترين باشد و در خصوص فرض مذكور بايد اشبه افراد به معصوم به جاي او قرار گيرد كه در اين خصوص نظريه ولايتفقيه پاسخگو است.
علامه مصباح يزدي با بيان اينكه يك نفر نميتواند بر همه امور نظارت و تسلط كامل داشته باشد تا هيچ خطائي رخ ندهد، ادامه داد: البته شرع ابزارهاي ديگري نيز درنظر گرفته است كه از جمله آنها نظارت عمومي بهوسيله امر به معروف و نهي از منكر است و به همين دليل آن را از اعظم فرائض برشمرده است.
وي خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم چنين نظامي بر سركار آيد نياز به فراهم شدن بسترهاي مورد نياز از جمله بستر فرهنگي و رشد فرهنگ عمومي است، يعني مردم بايد ارزشها را باور كنند و به آن پايبند شوند، و مهمترين عامل هم براي رشد فرهنگ عمومي تقويت اعتقادات است.
اين استاد اخلاق خاطر نشان كرد: هرچند در اين راه بايد با آموزش شروع كرد، اما نبايد بدان اكتفا كرد و ميبايست كارهاي تربيتي را نيز در كنارآن قرار داد.
علامه مصباح يزدي با اشاره به لزوم تقسيم كار اظهار داشت: وظيفه خاص اقشار فرهنگي اقدام به انجام تحقيقات بنيادين و حل مسائل اساسي فكري است.




























ارسال کردن دیدگاه جدید