دشمن مهدويت كيست؟/3
آقا فرمودند باید مجتهدین در مساله مهدویت فعالیت داشته باشند؛ نه اینکه طرف تو فقه مجتهده در این زمینه هم اجتهاد كند. روایت را باید مجتهدانه فهم کرد.البته همون معنایی که از اجتهاد در باب مسائل فقهی داریم در همین باب هم مجتهد به همون معنی داشته باشیم.
تبيين: در اين شماره از گفت و گو با جناب حجت الاسلام سيد علي حسني عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) برداشت هاي غلط به عنوان آسيب هاي مسأله مهدويت بررسي شده و راهكار پيشنهادي ارائه مي شود.
تبيين: وجوه شباهت حضرت حجت(عج) به خورشيد چيست كه در روايات امده است؟
روایات را داریم كه حضرت تشبیه کرده به خورشیدي كه برود پشت ابر؛ اگر روی همین تمثیل حضرت تفکر کنیم منافعی رو که امام برای ما داره رو میتونیم بفهمیم. خورشید در مجموع منافع فراوانی براي کره ی زمین دارد اگر خورشید را از منظومه شمسي برداریم چی میشه؟ حیات از بین میرود. سرمای شدید همه چیز رو نابود میکند. واقعا این مطلب در روایات ما به صورت متواتر آمده است. اگر حجت خدا بر روی زمین نباشد زمین همه را از بین میبرد. خوب حضرت هم اینجا، امام را به خورشید تشبیه میکند که اگر خورشید نباشد هیچ شرایطی برای زندگی کردن فراهم نمیشود. مساله ی امام مساله ی خورشید است که چه پشت ابر باشد و چه ظاهر باشد بدون او روی کره ی زمین حیات امکان پذیر نخواهد بود. اگر امام نباشد و اگر چه پشت ابر غیبت باشد اما منافعی که حضرت داره باقیست.
ما شئونی را برای امام قایلیم یکي از آنها شان سیاسی است و یکي هم شان علمی است و ديگر ولايت تكويني آن حضرت است مفسران واقعی قران حضرات معصومين هستند و شان سیاسی امام، رهبري سیاسی ست که منوط به پذیرش است. مساله ی ولایت تكويني منوط به پذیرش یا عدم پذیرش آدم ها نیست چه انسانها بپذیرند وچه نپذیرند آنها کار خودشون رو میکنند. اون دو ويژگي اولي منوط به پذیرش انسان هاست اما این منوط به پذیرش انسانها نیست. در زیارات جامعه مي فرمايد: بواسطه ی شما خداوند باران را نازل میکند. شما نباشید هیچ چیزی نیست. ولايت ايشان نيز مثل تشبیهی که حضرت به خورشید میکند که اگر خورشید نباشد هیچ چیز نیست. اگر خورشید پشت ابرهم قرار بگیرد منافع خورشید از بین نمیرود.اگر ما بهش دسترسی نداشته باشیم به این معنی نیست که از بین رفته.
مساله ی دیگر این است که ابرها هرگز آفتاب را نمی پوشانند بلکه ما رو می پوشانند .ما وقتی هواپیما سوار میشویم از ابر عبور کنیم دیگه ابر گرفتگی نداریم. ابرها مانع میشن ما خورشید را نبینیم. ما اگر از ابرها بالاتر بریم نور خورشید از ما دریغ نمیشود. انسانها با رفتارهایی که کردند ومیکنند خودشان را از حضرت محروم میکنند. حضرت در غیبت نیست ما در غیبتیم. ما هم اگر خودمون را از زمین جدا کنیم می بینیم که جمال یار در نقاب نیست.
جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد
این مشکل ماست. پس باید این را تصحیح کنیم که غیبت ماست نه حضرت. مثل این است که ابر آمده باشد خورشید دارد نور افشانیش را مي كند من حداقل ده مورد از منافعی كه از تشبيه حضرت به خورشید را آماده کردم اما الان وقتش نیست.
تبيين: جايگاه مهدويت در شيعه را بيان فرماييد.
مهدويت، هويت شيعه است فوکو هاياما بعد از انقلاب اسلامی به ايران مي آيد كه ببيند چه اتفاقی افتاده است. در زمانی که اسم دين مهجور بود چطور در گوشه ای از دنیا امام خمینی (ره) بنام يك مرد دینی قیام میکنه و حکومت ديني تشکیل میدهد. اين شخص چند مدتی ایران بود و برگشت و کنفرانسی در فلسطین اشغالی تشكيل مي شود و او ننتیجه ی تحقيقاتش را در کنفرانس ارائه مي دهد که جمهوری اسلامی یک کبوتری ست که تازه شروع کرده به پرواز کردن و یک بال سبز دارد و یک بال سرخ دارد. بال سرخش عاشورا و کربلاست و بال سبزش مهدویت است. اگر میخواهید این کبوتر را زمین گیر کنید باید بال هايش را قطع کنید ودر ادامه میگويد این کبوتر محافظی بنام ولی فقیه دارد .
حالا این مورد بحث ما نیست. دشمن هم که میاد شیعه و تشیع رو مورد بررسی قرار میدهد مهدویت برايش مساله ی اساسی است. ما نماز میخوانیم اهل سنت هم نماز می خواند. زکات میدهیم که اون ها هم میدادند. حجاب داریم که اون ها هم دارند اما چه چيزي هويت ما را شكل مي دهد؟ و در طول تاريخ حفظ كرده است. مهدویت به ما شکل داده، آن چه هویت داده یکی کربلا ویکی مهدویت است. مساله ی مهدویت یك مساله ی حیاتی برای تشیع است .اما اگر از همین مساله مواظبت نکنیم دچار یک سری آفات و مشکلاتی میشود که یا نمی شود آن مشکلات را رفع کرد یا به سختی و با تاوان زیاد.
تبيين: به نظرتان چه آسيب هايي مسأله مهدويت را تهديد مي كند؟
مثلا طرح مباحث غیر ضروری یا فرعی مثل ازدواج و مکان حضرت هم از آسيب هاي مسأله انتظار است. هرکس یک چیز میگه. خوب از یک طرف این یه سنت است وسنت رسول خداست و از طرف دیگر هم خوب حضرت وضعیت عادی نداره. حالا زن وبچه و پدر خانم و مادر خانم و... چی کار باید بکنیم؟ خوب حالا مثلا حضرت ازدواج کرده بعدش چی؟ البته طبیعی است پرسیدن این سوال ها از سوي عامه ی مردم و ما و امثال ماها هم باید جواب داشته باشیم ولي عيبش این است که امثال ما بیایم تو بوق این مسائل بدمیم و بحث رؤیت ومكان و... رو بزرگ کنیم.
تبيين: لطفا نمونه اي از مواردي كه به مسأله مهدويت آسيب جدي وارد كرده است بيان كنيد؟
خوب اگه ما مساله مهدویت و انتظار را نتونیم از آفات و آسیبها محافظت کنیم و هوشیار نباشیم، مشکلاتی ایجاد می شود که دیگر نمیتوانیم برطرف كنيم. مساله ی بهائیت که امروزه یک دین به حساب مي آيند و 5 -6 ملیون هم پیرو دارند در دنیا .اینها در کجا به وجورد آمدند؟ در ایران خودمون! در دل یهودیهاي ايراني ها شکل گرفته ، در دل مسیحیهای ایران شکل گرفته؟ زرتشتیهای ایران شکل گرفته؟ یا نه، در دل شیعیان؟ کدوم تفکر شیعی منجر به تفکر بهائیت شد؟ مساله مهدویت. عجب! مسأله مهدويت، بهائيت را ايجاد كرد! الان ما میتوانیم در دنیا بهائیت را از بین ببریم ؟ اصلا چنین چیزی امکان نداره ، ما الان باید مواظب باشیم بچه هايمان بهایی نشوند!
ما باید انتظار منجی و مساله مهدویت را مراقبت کنیم. بزرگان ما، اندیشمندان ما، مومنین خودشان باید مواظبت کنند. امروزه یك سری آسیب هایی این مساله رو تهدید میکند، آسیبهای جدی هم تهدید میکند. اگر مومنین به هوش نباشند و همه مشتاقان و کسانی که اهل هدایت جامعه هستند و مسئولیت هدایت جامعه را برعهده دارند، خدای نکرده چیزهایی پیش خواهد آمد که يا ما نتوانیم آنها را جبران کنیم و یا باید تاوان آنها را بدهیم.
تبيين: به نظرتان انجمن حجتيه نيز از اين قبيل آسيب ها براي مهدويت است؟
متاسفانه امروزه مساله حجتیه بصورت جدي مطرح است و برداشتي كه آنها از مسأله انتظار دارند اشتباه است. گروهی بنام حجتیه که از سابق دهه 30 در ایران شکل گرفتند خوب این برداشت از مساله انتظار ، مساله خطرناک و نادرستی است حالا من نمیخوام مساله حجتیه را اصلا توضیح بدهم. من نمیخواهم بگم بنیان گذارانش، آدم بدی بودند اما برداشت غلطي است. اینها خدمات زیادی به جامعه تشیع کردند اما برداشت آنها برداشت ناصحیحی است.
خوب اینها تا انقلاب مقاومت کردند و تفكر انقلابي را رد مي كردند و بعد از انقلاب به ظاهر با انقلاب همراه شدند تا سال 61 اینها بودند. سال 62 با سخنرانی که امام (ره) میکنه و به شدت به اینها میتوپه. اینها تعطیل میکنند کار سازمانشان را و بعد از رحلت امام (ره) تا امروز به صورت گسترده دارند فعالیت می کنند. خیلی جاها هم نفوذ کردند ما نمیگویيم انسانهای بدی هستند اما برداشتشان بسیار برداشت نادرستی است. لذا این مساله باید خیلی مورد بحث قرار بگیرد. کسانی که مومن هستند، مذهبی هستند و مشتاق امام زمان هستند اینها برداشتهای نادرستی از مساله امام زمان داشتند.
تبيين: آيا امام زمان(عج) امام مهرباني است يا خشونت؟
برداشت نادرست دیگر، مثلا ببینید خیلی ها میگن امام زمان بیايد اینقدر خواهد كشت تا خون مثلا از رکاب اسب یا رکاب شتر یا تا زانوی شتر سرازير شود. حالا سئوال ميشود این مقدار خون بیاد؟ بلانسبت مثلا من چند لیتر خون دارم شما چند لیتر خون دارین؟ چقدر باید انسان کشته بشود که خون بیاد تا زانوی شتر یا تا رکاب اسب. خوب آقا این را که بخواهيد مطرح کنید یک چهره خشنی از امام زمان نشان ميدهيد. آیا واقعا امام زمان اینجوریست؟ امام رئوف نیست ؟ امام مهربان نیست؟ خوب این چهره ای که داریم از امام میگوئیم که امام خشونت است. شاید هم بر اساس بعضی از روایات باشد اما یادمان باشد آن مساله كه روایت را باید فهمید. ما چند هزار روایت در باره مهدویت داریم.
تبيين: راهكار برطرف كردن اين آسيب ها از مسأله مهدويت چيست؟
مقام معظم رهبری پارسال ایام تولد آقا امام زمان گروههایی از مردم خدمتشان رسیدند از جمله کسانی که دست اندکار بحث مهدویت بودند مثل موسسات و مراکز مرتبط، آقا فرمودند: باید مجتهدین در مساله مهدویت فعالیت داشته باشند نه اینکه طرف تو فقه مجتهده، نه ، مجتهد در همین زمینه باشند. روایت را باید مجتهدانه فهم کرد واقعا باید مجتهد باشد. یعنی همان معنایی که از اجتهاد در باب مسائل فقهی داریم در همین باب هم مجتهد به همان معنی داشته باشیم.
برداشتهای غلط متاسفانه در زمینه های متعددی وجود دارد که حالا من الان فرصت گفتنش ندارم این یکی از آسیب هایي است که متاسفانه امروز تهدید جدی میکند. روایت باید در موردش فکر کرد و مجتهدانه با آن برخورد كرد.
تبيين: برخي مدعي اند آخرالزمان رسيده است نظر شما چيست؟
ما عجله در ظهور نباید بکنیم بله ما دعا برای ظهور باید بکنیم. ولي باید وقت ظهور برسد. وقتش كه برسد ظهور هم محقق میشود. اگر جهان آمادگی پذیرش نداشته باشد حضرت هم ظهور بکند راه به جایی نمیبرد اگر میوه كه وقتش نرسيده بچینیم چی میشه فایده ای نخواهد داشت. اگر با قدرت الهی قرار باشد همه را قلع و قمع بکند اینکه فایده ای ندارد این که پیامبر هم میتوانست انجام دهد. مگر خداوند در قرآن نمیفرماید: اگر من بخواهيم کوهها را بالای سرتان قرار ميدهيم تا همه مردم ایمان بیاورند و گردنهايتان را خاضع کنيد در حاليكه قرار نیست ایمان مردم به اینصورت و با زور محقق شود.
خدایا بدتر از این هم میشود؟! اگر شما کتاب پیشینیان را ببینید در قرن هفتم شیعیان همین حرف را می زدند. طبق تصور خودش میگويد آخر الزمانه. باید وقتش برسد. نباید بگویم چرا نیامد؟ ما دعا می کنیم هر وقت خداوند اراده اش تحقق پیدا کرد اون وقت محقق میشه ما وظیفه ی دعا کردن وظیفه ی آمادگی داشتن داریم. این هم به این معنا نیست که قرار است حضرت یک ملیارد سال دیگه بیاد نه چنين نمي گوييم بلكه گفتیم تعجیل نباید کرد. این استعجال مثل این است که باغبان یک میوه رو سر فصلش نچینه. سیب تا نرسه چیدنش فایدهاي ندارد.اما تا آن وقت آیا این درخت را رها میکند يا مواظبتش میکند؟ ماهم باید وظیفه ی خودمان را در این زمان که در عصر غیبت هستیم انجام بدهیم و زمان ظهور را خود خداوند میداند .
تبيين: برخي علائم ظهور را تطبيق مي كنند نظر جنابعالي چيست؟
بعضی از روایت ها در زمینه ی علائم ظهور است نبايد اين علائم را به اين و آن تطبيق كرد. این درست نیست .حضرت آقا در جلسه اي فرمودند: نشانه های ظهور به راحتي براي ما قابل فهم نيست. سخن من این است كه آیا واقعا این ویژگی هايی که مثلا از سفیانی آورده اند یا از دجال وامثال اینها آیا بیان تمثیلی یا بیان واقعی است؟ اینها کار میخواهد، فهم مجتهدانه ميخواهد.
چطور این مساله را بايد فهم كرد؟ فهم مجتهدانه یعنی چی؟ ما یک اصول داریم که باید اصول را فهمید و باید بر اساس آن متشابهات را فهم کرد و این را بدانیم که چه جوری فهم کنیم و امثال این بحث ها که بحث های مجتهدانه ست و در بحث های فقهی داریم. ما یک سری اصول داریم .زمینه داریم. حالا یا میتواند اصول عقلی باشه یا قرانی باشد بايد در اين روايات ببینیم این صفات، صفات واقعی هستند یا بیان کننده ی تمثیل هستند یا بقول بعضی اسطوره ای هستند. خوب اینها متشابهی هستند. باید اصول را فهم کرد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید