منوریل قم آماده بهره‌برداری شد/ در ساخت منوریل خودکفا شدیم

معاون توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت سوخت از افتتاح قریب‌الوقوع فاز اول منوریل قم در دولت دهم خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در زمینه ساخت منوریل و شبکه‌های مربوط به آن به خودکفایی رسیده‌ایم.

امیر جعفرپور در گقفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، افزود: پس از تشکیل تبصره 13 دولت استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل ارزان قیمت را در دستور کار قرار داد، در این راستا برای شهرهای تهران، مشهادت، اهواز، قم و کرمانشاه ساخت منوریل پیشنهاد شد.

وی تصریح کرد: بر این اساس مصوباتی در شواری ترافیک و سفرهای استانی برای شهرهایی مانند مشهد، قم و کرمانشاه داشتیم که در نهایت این برنامه برای کرمانشاه و قم عملیاتی شد.

وی  با بیان این‌که سرعت ساخت منوریل دو برابر سرعت ساخت قطار شهری یا همان مترو است، اظهار کرد: منوریل مزاحمت‌های خیلی کمتر نسبت به مترو دارد، تنها در محل پایه‌ها مشکل ترافیکی مختصری خواهیم داشت، اما وقتی در ارتقاع قرار می‌گیرد مزاحمت به شدت کاهش می‌یابد.

معاون توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت سوخت با تاکید بر این‌که تجربه قم و کرمانشاه بومی‌شدن ساخت منوریل را به دنبال شده است، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی این فناوری را راحت به ما ندادند. دوستان با سفر به کشورهای دیگر و دیدن منوریل‌های ساخته شده، فناوری ساخت را در ایران اجرا کردند.

جعفرپور ادامه داد: امروز می‌توان گفت ایران در ساخت منوریل در مسیر، شبکه و تا حدی در ناوگان مدعی است.

وی با یادآوری این‌که منوریل ظرفیت حمل 20 هزار نفر را در ساعت دارد، گفت: تجربه ساخت منوریل این قابلیت را به ما می‌دهد که بتوانیم به گزینه‌های جدید و فناوری‌های جدیدی که زمان و هزینه را کاهش می‌دهد فکر کنیم.

وی در پاسخ پرسشی در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی منوریل قم و کرمانشاه، گفت: منوریل قم ظاهرا نزدیک بهره‌برداری و افتتاح است، در خط یک تا حرم معصومه تیرها هم نصب شده و ایستگاه‌ها هم در حال آماده‌سازی است فکر می‌کنم در همین دولت این خط به بهره‌برداری برسد.

معاون توسعه حمل‌ونقل ستاد مدیریت سوخت گفت: پیشرفت فیزیکی منوریل کرمانشاه مناسب نبوده است و البته کارها در حال انجام است.

جعفرپور با بیان این‌که واگن مورد نیاز با فناوی‌های مختلف از کشورهای مختلف تامین شده است، گفت: واگن‌ها در اروپا در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود از قطار پنجم به بعد واگن‌ها در داخل ساخته شود و به تدریج کل این فناوری در ایران اول مونتاژ و در ادامه بومی‌سازی خواهد شد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی