بركات وجود امام رضا علیه السلام در ايران

استاد حوزه و دانشگاه: امام رضا(ع) با ايجاد شفافيت سياسي، توطئه هاي مأمون را خنثي كرد

تبيين: دكتر عبدالمحمدي با بيان اينكه آزادي بيان در اسلام وجود دارد، ولي التقاط ممنوع است، به سخني از شهيد مطهري اشاره و خاطر نشان كرد: كساني با استفاده از نهج البلاغه و قرآن، مباني فكري كمونيسم را مطرح مي كردند و اين خيانت به اسلام و قرآن است.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در گفتگو با خبرنگار تبيين با اشاره به شايستگي هاي عمومي امامت ، اظهار داشت : امام رضا (ع) برترين شخصيت علمي دوران خودش بود. شاگردان بسياري را در مدينه تربيت كرد، وقتي هم به ايران امد، خطبه ها و مناظراتي با دانشمندان اديان و فرق ديگر داشت و كسي نتوانست بر ايشان غلبه كند.

حجت الاسلام والمسلمين حسن عبدالمحمدي عبوديت را را از ويژگيهاي امام بر شمرد و افزود:  عبوديت بالاتر از عبادت است. خيلي ها عبادت شان با گناه ضميمه ميشود، ولي طبق زيارت جامعه كبيره ايشان عبد محض الهي بود و از همين رو بود كه خداوند درپاسخ به تعجب فرشتگان از خلقت آدم فرمود " من بنده خلق مي كنم نه تسبيح گو".

وي عزت اهل بيت را در پرتوي عبوديت آنها توصيف كرد كه راز آرامش روحي اولياي خداست و گفت: كراماتي كه اين بزرگواران داشتند خدايي شدن است كه در اثر عبوديت حاصل مي شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه با ابراز تأسف از اينكه وهابيت حاضر به شنيدن منطق شيعه نيست گفت: زيارت اهل بيت(ع) و امام رضا(ع) توسط شيعيان، به خاطر اين است بندگان صالح خدا بودند و زيارت به معناي عبادت و اعتقاد به الوهيت شان  نيست و حتي در زيارتنامه ، ايشان را عبد الهي خطاب مي كنيم.

وي با اشاره به خدمات 20 ساله حضرت امام رضا(ع) در دوران بحران تشيع، امام را شخص با تدبير در سياست خواند و تصريح كرد: امام با ايجاد شفافيت سياسي، توطئه هاي مأمون كه مي خواست امام را آلوده به سياست جلوه دهد، تا جلوي شورش علويان را بگيرد، خنثي كرد و با شرايطي كه براي ولايت عهدي گذاشت ، موجب ترويج تشيع و منشأ بركت در ايران شد.

دكتر عبدالمحمدي در ادامه به شرايط استحقاق امامت پرداخت و با نقل روايتي درباره اينكه امامت به نص است نه به انتخاب عنوان كرد: امامت يك امر باطني والهي است. شأن امامت بالاتر از آن است كه مردم تشخيص بدهند، همانطوري كه مردم نمي توانند پيامبر انتخاب كنند.

وي تصريح كرد: امامت بر اساس استحقاق شأنيت از سوي خدا برگزیده مي شود كه در بين فرزندان امام كاظم (ع) علي بن موسي برگزيده الهي شد.

عضو كانون طلوع ملاقات با شيعيان و پاسخ به نامه هايشان و ارتباط باشيعيان از طريق تشكيل شبكه وكالت در شهر هاي ايران، خطبه ها و مناظرات امام را از بركات وجود ايشان در ايران برشمرد و گفت: اين از بزگواري امام(ع) است كه حتي دانشمندان ساير فرق و اديان سؤالات خود را از ايشان مي پرسيدند و حضرت با احترام كامل به آنها پاسخ مي دادند كه نمونه بارز آن جلسه مناظره با علماي غير مسلمان است كه مأمون به خيال كوچك نمودن امام(ره) آن را ترتيب داده بود.

وي در ادامه با اشاره به نكات قابل توجه در مناظرات امام رضا(ع) افزود: اولا مناظرات امام رضا(ع) با علما و سرشناسان هر مذهبي بوده است نه با مردم عوام آنها. يعني طرفين مناظره بايد نوعي سنخيت علمي بايكديگر داشته باشند. از طرف ديگر امام رضا(ع) در مناظره همواره به دنبال اثبات و بيان حق بودند.

حجت الاسلام عبدالمحمدي با اشاره به اينكه مناظره بسيار مفيد و ارزنده است، اگر همه شرايط را دارا باشد، اظهار داشت: مناظره نبايد ايجاد التقاط فرهنگي كند، مزدوري براي ابرقدرت ها نباشد ، تحميل عقيده نباشد، براي اثبات برتري شخص بر شخص مقابل با توهين و ... نباشد. بلكه مناظره بايد براي روشن شدن حقيقت و جدال احسن باشد و با استفاده از مقدمات مورد قبول خصم ،  در صدد اثبات حق باشد.

وي با بيان اينكه آزادي بيان در اسلام وجود دارد، ولي التقاط ممنوع است، به سخني از شهيد مطهري اشاره و خاطر نشان كرد: كساني با استفاده از نهج البلاغه و قرآن، مباني فكري كمونيسم را مطرح مي كردند و اين خيانت به اسلام و قرآن است.

اين استاد تاريخ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) روش ائمه(ع) در برخورد و مناظره با مشركان، اهل كتاب و پيروان مذاهب مختلف را  همراه با احترام و تكريم دانست و اظهار داشت: در مناظره بايد با احترام به طرف مقابل به دنبال روشن شدن حقائق بود، لذا امروز نيز بزرگان حوزه علميه همچون علامه جوادي آملي بارها براي گفتگو و مناظره با بزرگان علماي اديان و مذاهب اعلام آمادگي كرده اند.

وي مناظرات آيت الله مصباح با كيانوري و سران حزب توده كه علامه مصباح از طرف امام(ره) در اين مذاكرات شركت كرده بود را يادآور شد و اظهار داشت: علامه مصباح در آن مناظرات عليرغم بيان منطقي و مستدل، نهايت ادب و احترام را نسبت به طرف مقابل داشتند.

عبدالمحمدي ادامه داد: اگر افرادي در شبكه هايي با نام هاي مقدسي به جاي رعايت احترام در سخنان خود به طرف مقابل توهين كرده و بي احترامي كرده و آتش اختلاف را شعله ور مي كنند، قطعا از شيوه اهل بيت(ع) دور هستندو دانسته يا نادانسته در خدمت دشمنان اسلام هستند. چرا كه قرآن و اهل بيت(ع) به ما اجازه نداده اند كه حتي به اهل كتاب جسارت كنيم، چه رسد به افرادي كه مسلمان بوده و در قبله و نبوت با ما اشتراك دارند.

وي با اشاره به جنايات وهابيت ها نسبت به شيعيان، دوري از تعصب كوركورانه را مورد توجه قرار داد و افزود: پيامبر اعظم(ص) 13 قرارداد صلح با مشركين دارد، وهابيت كه خود را بالاتر از پيامبر(ص) نمي دانند و شيعه هم كه در نظر آنها از مشركين پايين تر نيستند، اما با هيچ منطقي فقط به هجمه و كشتار دست مي زنند و حاضر به گفتگو نيستند.

عضو كانون طلوع ماندگاري مكتب تشيع عليرغم دشمنان فراوان آن را مرهون حقانيت و منطقي بودن مكتب تشيع دانست و افزود: علماي تشيع بيش از 1300 رديه نسبت به شبهاتي كه اهل سنت وارد كرده اند ، نوشته و بيان كرده اند، در واقع علما مانند ديده بانان تيزبين ، همواره مراقب بوده و هر شبهه اي وارد شده ، با دليل و منطق جواب داده اند.

وي با اشاره به اينكه اسلام و مخصوصا شيعه ، مكتب انديشه و خرد است، اظهار داشت: برترين كتب اربعه ما اصول كافي است كه اولين بخش آن كتاب العقل و الجهل است. عقل حجت شرعي است و شيوه ائمه(ع)و امام رضا(ع) نيز در گفتگو با ساير فرق، ارائه براهين عقلي و برون ديني سخن گفتن بوده است.

وي ادامه داد: امام رضا(ع) نيز در مناظره معروفي كه با جاثليق مسيحي داشتند، فراوان به انجيل استناد مي كنند، در واقع مناظره برون ديني يك شيوه براي مناظرات با طرف مقابل است. لذا اگر طرف مقابل، شيعه را قبول ندارد، بايد برون ديني بحث شود، چرا كه اگر به روايات ائمه(ع) تمسك شود، اصلا آنها قبول نخواهند كرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در جهان امروز، مكتب ليبراليسم با مباني خاص خودش در حال توسعه است و اگر بخواهيم در مقابل اين مباني باطل بايستيم ،چاره اي جز استدلال به برهان و روش عقلي نداريم. لذا ارزش فلسفه به عنوان يك روش عقلي روشن مي شود.

وي در پايان اظهار داشت: از كساني كه با فلسفه مخالفت مي كنند بايد پرسيد اگر قرار است با مخالفان اسلام سخن بگويند، به چه استناد مي كنند، چرا كه خصم، قرآن ، روايات و سيره را قبول ندارند، لذا چاره اي جز تبيين مباني و مباحث فلسفي براي استفاده در مقابله با مخالفان اسلام وجود ندارد.

انتهاي پيام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی

عکس امنيتي