سنگسار حقیقت
خلاصه مقاله نقدي بر فيلم سراسر تحريف ومسخ (سنگسار ثريا )
سنگسار ثريا م (منوچهري) نام فيلمي به كارگرداني «سيروس نورسته» محصول ۲۰۰۸ آمريكا است كه مي توان آن را در رده فيلمهاي ضد ايراني- اسلامي قرار داد.اين فيلم همزمان دو هدف مهم را دنبال ميكند : ازيك سو اسلام را خشن جلوه داده و از سوي ديگر ايران اسلامي را عقبافتاده، وحشي و دور از تمدن، بيعاطفه و سنگدل نشان ميدهد..تحريف قوانين و مقررات جزايي و احكام دين هدفي است كه اين فيلم 5 ميليون دلاري و سرمايه گذاران امريكاييش دنبال ميكنند.. دربارة فيلم مزبور نكاتي قابل طرح است :در قسمت اول فيلم را از نظر اسلام و قوانين اسلامي برسي خواهيم كرد و در قسمت دوم به مطالب اجتماعي خلاف واقع و دروغي كه در فيلم به جامعة ما نسبت داده شده است، ميپردازيم.فلسفة تشريع حدود و تعزيرات در اسلام:
اصل در اسلام، رحمت و مغفرت است .حدود الهي، هم براي فرد گناهكار و هم براي جامعه رحمت است پس هدف از تشريع حدّ، اصلاح جامعه و فرد است و حتي كسي كه اعدام ميشود، مشمول رحمت الهي واقع ميشود و همين اجراي حدّ او را پاك ميكند. اسلام در حدود آنقدر تمهيدات به كار برده كه تمام عالمان مسلمان بر اين عقيدهاند كه تا آنجا كه ممكن است بناي حدود بر تخفيف است «كان بناء الحد علي التخفيف».اساس فيلم دروغي بزرگ و بهتاني عظيم به اسلام و قوانين آن است ،راه اثبات زناي محسنه (زناي مرد متأهل و زن شوهردار) از دو طريق صورت مي گيرد :با اقرار زن يا مرد زناكار 4 مرتبه، با شهادت چهار نفر مرد يا سه مرد و دو زن. و اگر شاهدها كمتر از اين تعداد باشند، حد ثابت نميشود و بايد شاهدها را به جهت تهمتي كه زدهاند شلاق زد. آنچه در فيلم ميبينيم آن است كه ثريا به خاطر شهادت دروغ دو نفر (شوهر ثريا و هاشم) سنگسار ميشودبه علاوه از نظر اسلام شاهدها بايد عادل باشند و «شهادت فاسقها نه تنها مقبول نيست بلكه (حتي اگر يكي از چهار شاهد فاسق باشد) بايد هر چهار شاهد را شلاق زد» و اين در حالي است كه با توجه به رفتار ظالمانه شوهر ثريا وي قطعاً از عدالت ساقط است و مصداق «فاسق» خواهد بود. ماجراي فيلم مدعي تبعيض جنسيتي در شرع اسلام است واين در حالي است كه از نظر قانون اسلام، حكم مورد اشارة فيلم، براي زن و مرد يكسان است و مختص زنان نيست.مجري سنگسار يك به اصطلاح روحاني است! آيا اين به اصطلاح روحاني نميداند كه مرد و زن زناكاري كه حكم رجم بر آنها ثابت شده، بايد تمام بدن را به شكل كفن بپوشاند؟! از نظر اسلام، با اجراي حد الهي گناهكار پاك ميشود (اجراي حد كفارة گناه است)و بايد بر بدن زن و مرد رجم شده نماز خواند و در قبرستان مسلمين دفن كرد،در حالي كه بر بدن ثريا نماز خوانده نميشود. فيلم، حكم الهي را وسيلهاي براي انتقامگيري معرفي ميكند!همسر ثريا، پدر و پسران وي، روحاني روستا و برخي ديگر چنان سنگ را پرتاب ميكنند كه گويي كينة ديرينة با زن داشته و در صدد انتقام گيرياند. از نظر اسلام، «كسي كه بر عهدهاش حدّ ميباشد نبايد سنگ بزند»در حالي كه شوهر ثريا با شهادت دروغ و تهمتي كه بر ثريا زد، بايد حد زده شود. اين در حالي است كه اولين سنگي كه به ثريا اصابت ميكند را شوهرش ميزند! از منظر فقه اسلامي «اگر زنا با شهادت شهود ثابت شود اول كسي كه بر او سنگ ميزند شاهد است اما در فيلم براي تحريك احساسات مخاطبين، نخستين سنگ را به دست پدر ثريا ميدهند كه ازشهود نبوده است. (هر چند سنگي كه پدر ميزند به وي برخورد نميكند). از نظر قانون اسلامي، «اگر شهود از محل سنگسار فرار نمايند حكم سنگسار ساقط ميشود(چون اصل ادعاي آنها مورد ترديد قرار ميگيرد)، در حالي كه هاشم (تنها شاهد به اصطلاح عادل ماجرا) چنين ميكند و از صحنه ميگريزد ولي سنگسار ادامه مييابد.«سنگها بايد كوچك باشد» كه باز در فيلم در برخي موارد خلاف آن به نمايش گذاشته شده است .اسلام ميگويد: «نبايد در رجم (سنگسار) به سر و صورت او سنگ زد»در حالي كه در فيلم، اولين سنگ به پيشاني زن ميخورد .
و اما قسمت دوم: نسبتهاي ناروا به جامعة اسلامي و ملت قهرمان ايران
گاهي عكس بزرگي از حضرت امام خميني (ره) را نشان ميدهد كه گويي مشرِف بر روستا و اتفاقاتي است كه ميافتد و اين ماجرا با اجازة و يا دستور وي انجام ميگيرد! تضعيف «روحانيتِ اسلام» به همينجا ختم نميشود، روحاني روستا – كه روي شمر بن ذي الجوشن و هيتلر و صدام و همة جنايتپيشگان تاريخ را سفيد كرده است- در حالي از ثريا تقاضاي متعه (ازدواج موقت) ميكند كه ثريا شوهر دارد و طبق قانون اسلام، زن در يك زمان نميتواند همسر دو مرد باشد! اضافه كنيد به اينها پافشاريهاي بيجايي كه وي در مسألة اجراي حكم سنگسار دارد.ملا حسن نماد روحانيت است، شوهر ثريا در جائي به عنوان پاسدار معرفي ميشود و پسران ثريا هم قرار است كه پاسدار بشوند، دو بسيجي هم با چفيهاي كه بر گردن دارند مسئول جلوگيري از فرار ثريا و روزنامهنگار هستند،والبته! چهرهاي زيبا براي شخصيت ثريا انتخاب ميشود تا تأثير احساسي فيلم بر مخاطب چند برابر شود. در فيلم وقتي زن هاشم مي ميرد، زنان ده به خانه او هجوم مي برند و ماترك زن هاشم را غارت مي كنند!واقعاً وجدانهاي بيدار قضاوت كنند در كجاي «ايران اسلامي» چنين اتفاقاتي افتاده يا ميافتد. فيلم روايتگر يك نظام مردسالارانه در ايران است. «سيروس نورسته» كارگردان ساكن امريكا با نشان دادن «روستاي كوهپايه» به خيال خودش نمادي از جامعه و حكومت ايران را به تصوير كشيده كه در آن حقوق زنها لگدكوب ميشود.اين در حالي است كه زنان به بركت انقلاب اسلامي، در بسياري از عرصههاي اجتماعي و سياسي حضور فعال دارندو بيش از 70 درصد وروديهاي دانشگاهها را زنان و دختران تشكيل ميدهند.
و خلاصه آن كه؛ فيلم «سنگسار ثريا» اثري است كه از واقعيت هاي جامعه ايراني فاصلة بسيار دارد، بيان تصويري و كلامي اثر، شعاري است و از صداقت و حسن نيت سازندگانش خبري نيست.
پايان




























ارسال کردن دیدگاه جدید