چرایی وحدت و موانع آن

تبیین:به مناسبت میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد صلوات‌الله‌علیه‌وآله، و هفته وحدت مقاله ای با نام ( چرایی وحدت وموانع آن ) توسط آقای سید عبدالحمید طباطبایی نوشته شده و در اختیار سایت تبیین قرار داده شده است.

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ آل عمران، آیه۱۰۳

موضوع وحدت و تقريب از مقولاتي است كه در دهه های اخيرلزوم آن در بين امت اسلامي بيشتر احساس شده و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و تأكيدات حضرت امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري ومراجع معظم تقلید، افق هاي تازه اي دراين مسير گشوده شده است.
و باتوجه به هجوم گسترده دشمنان اسلام به منافع مادي و معنوي مسلمانان بیش از همیشه احساس به این موضوع شده است که  قطعاً با توجه به وجوه مختلف موضوع لزوم استمرار چنين حرکت هايي در تبيين بهتر موضوع بسيار كارساز خواهد بود.

تعریف واژه تقریب

آیا منظور از وحدت و تقریب دست برداشتن از اعتقادات خود می باشد? خیر بلکه بحث ما اين است كه مي‌خواهيم به همه مسلمانان - از شيعه و سني- بگوييم و تذكر بدهيم كه شما يك نقاط مشترك و يك نقاط اختلاف و افتراق داريد. در بعضي چيزها با هم شريك هستيد و يك طور فكر و عمل مي‌كنيد و در بعضي چيزها، هر فرقه، روش خود را دارد و نقاط اشتراك بيشتر از نقاط افتراق است…
ما مي‌گوئيم:اي مسلمانان عالم در هر جاي دنيا كه هستيد، با هم دشمني نكنيد، عليه هم مبارزه و جنگ نكنيد و دشمنان و دوستانتان را بشناسيد.( http://www.leader.ir/langs/fa/?p=bayanat&id=176)

از نظر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تقریب عبارت است از:نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت یکدیگر به منظور دستیابی به تئالف و اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی http://www.taghrib.org/

  چرا وحدت:

برای حفظ وحدت دلایل متعدد عقلی و شرعی وجود دارد که به اختصار به آن موارداشاره میکنیم

1. وحدت راهی برای گسترش اسلام:

از آنجا که امروزه به دلیل جامعیت معارف اسلام و توسعه چشمگیر آن در غرب، شاهد دشمنی‌های مخالفین این آیین برحق می باشیم و چون تفرقه میان یک جامعه موجب از هم گسستگی و تضعیف آن می‌شود، دشمنان اسلام با تحریک و تبلیغات سوء و ایجاد خصومت و دشمنی بین شیعه وسنی وحتی تکفیر و تحریم، سعی در ایجاد تفرقه بین امت اسلامی داشته و دارند، تا علاوه بر اینکه مسلمانان را به یکدیگر مشغول ساخته مانع از پیشرفت و گسترش آیین اسلام گردند.

2. وحدت، سنت پیامبر و ائمه (عیهم السلام)

پس بر مسلمانان که ادعای تبعیت از سنت پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین صلوات الله علیهم دارند لازم است از پیامبر وحدت و پیامبر همه ی خصال بزرگ انسانی، تبعیت کرده و در حفظ آن بکوشند همانگونه که رهبر بزگوار اسلام فرمودند: من و شما مسلمانانی که مدّعی پیروی از این بزرگوار هستیم و به این افتخار میکنیم و در راه آن حاضریم ایستادگی کنیم و جان و مال در راه آن مصرف کنیم، احتیاج داریم به اینکه خود را دنباله‌رو این تعالیم - که پیام اسلام متضمّن آن است، یعنی همین علم و عقل و حکمت و رحمت و وحدت و اخلاق و خصال انسانی که پیام پیامبر اسلام متضمّن اینها بود و حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمّدالصّادق (علیه‌الصّلاةوالسّلام) گسترده‌ترین تلاشها را برای توسعه‌ی این مفاهیم و تحقّق این تعالیم متحمّل شد - بدانیم و برای آنها تلاش کنیم؛ این وظیفه‌ی امروز همه‌ی مسلمانها است. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28622
 

3. وحدت مایه عزت و احترام مسلمین:

مسلما یکی از حیاتی و مهم ترین چیزی که در این زمان امت اسلامی به آن نیاز دارد عزت و شرافت است و خداوند انسان ها را به گونه ای خلق کرده است که به دنبال احترام میباشند پس مسلمانان برای بدست آوردن این مهم چاره ای جزوحدت ندارند که در این زمینه مقام عظمای ولایت فرموده اند:

همینقدر که ما ولو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت میبخشد به دنیای اسلام؛ عظمت میبخشد به شخصیّت امّت اسلامی. هرجا نمونه هایی از این اجتماع را ما مشاهده کردیم، ولو تنها، جسمها در کنار هم قرار گرفتند، دیدیم انعکاس آن در دنیا مایه ی شرف و آبروی اسلام و مسلمین شد؛ مایه ی آبروی پیغمبر شد. نماز عید را که میخوانیم، کنار هم قرار میگیریم، میگوییم:اَلَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صلّی الله علیه وآله ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَتاً وَ مَزیداً؛(۲) صِرف کنار هم قرار گرفتن جسمها در نماز، برای پیغمبر مایه ی شرف است؛ برای امّت اسلامی مایه ی اعزاز و احترام است. اجتماع حج همینجور است. امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیونها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمانها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّیها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد میکنند. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28622

4. وحدت راهی برای مکارم اخلاقی:

اسلام دین دعوت به نیکی و احسان است همانگونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هدف بعثت را اتمام مکارم اخلاق اعلام داشته، و طبق بیان قرآن کریم: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ». آل عمران ، 159: علت گسترش اسلام و گرایش به رسول اکرم نیز در عطوفت و مهربانی ایشان می باشد و ما مسلمان ها که داعیه ادامه دهنده را پیامبر بزرگوار اسلام و تبلیغ دین او می باشیم در اولین مرحله باید متخلق به اخلاق رسول الله گردیم که اولین قدم آن وحدت و تقرب و برادری بین فرقه ها و گروه های مسلمانان می باشد.

5. وحدت روشی برای مبارزه با نظام سرمایه داری غرب:

اگر به کلام بزرگان توجه کنیم خواهیم دید که آنها ما را به وحدت دربرابر کشورهای استعمارگر دعوت میکنند و به این نکته اشاره میکنند که :
الف: حضرت امام خمینی (قدس سره)

در يك جامعه‏ اى كه همه مى‏خواهند به اسلام خدمت كنند و براى اسلام باشند، اين مسائل نبايد طرح شود. ما همه برادر هستيم و با هم هستيم؛ منتها علماى شما يك دسته فتوا به يك چيز دادند و شما تقليد از علماى خود كرديد و شديد حنفى؛ يك دسته فتواى شافعى را عمل كردند و يك دسته ديگر فتواى حضرت صادق علیه السلام را عمل كردند، اينها شدند شيعه، اينها دليل اختلاف نيست. ما نبايد با هم اختلاف و يا يك تضادى داشته باشيم، ما همه با هم برادريم. برادران شيعه و سنى بايد از هر اختلافى احتراز كنند. امروز اختلاف بين ما، تنها به نفع آنهايى است كه نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و يا ساير فِرق، آنها مى‏خواهند نه اين باشد نه آن، راه را اين طور مى‏دانند كه بين شما و ما اختلاف بيندازند. ما بايد توجه به اين معنا بكنيم كه همه ی ما مسلمان هستيم و همه ی ما اهل قرآن و اهل توحيد هستيم، و بايد براى قرآن و توحيد زحمت بكشيم و خدمت بكنيم صحیفه‌ی امام، ج13، ص55.

ب: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

مصلحت دشمن این است که ما را از هم جدا کند، به یک کشور حمله کند، از کشور دیگری یارگیری کند؛ مصلحت دشمن در این است، ما نباید بگذاریم. دشمن کیست؟ دشمن، سرمایهداری آمریکا و استکبار جهانی است که امروز در رأس آن، آمریکا و صهیونیستهایند - عناصر صهیونیست - که دولت صهیونیست در فلسطین اشغالی هم یک بخشی از آن مجموعهی خطرناک و آن سرطان مهلکی است که صهیونیستها در دنیا بهوجود آوردند. در مقابل اینها بایستی ایستاد، درمقابل اینها بایستی به اسلام مراجعه کرد، به متون قرآن مراجعه کرد. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28622

ج: حضرت آیت الله بهجت(قدس سره)

«اختلاف شیعه و سنی، یک مساله استعماری است. مساله ی مهم دوستی اهل بیت علیهم السلام است که فریقین بر آن اتفاق دارند...». «زمزم عرفان» (یادنامه فقیه عارف حضرت آیه الله محمدتقی بهجت) نوشته محمد محمدی ری شهری، ص292.
«کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست. ائمه ی ما علیهم السلام در نماز جماعت آنان شرکت می‌کردند، به جهت اتحاد مسلمانان.». «زمزم عرفان» (همان، ص379.

د: حضرت آیت الله مکارم شیرازی

هنگامی که در علل این اختلاف دقت می‌کنیم می‌بینیم عامل اصلی اختلاف و جنگ و جدایی دو چیز است: نخست جریان‌های تکفیری است یعنی همان اقلیتی که همه ی مسلمین جهان را جز خود کافر و مهدور الدم می‌دانند و جان و مال و ناموس آنها را مباح می‌شمرند و دوم توطئه ی دشمنان قسم خورده اسلام است که آن گروه سبک مغز و بی‌رحم را آلت دست خود قرار داده و آتش جنگ را بر افروخته‌اند و مرتبا به آنها کمک می‌کنند و پول و سلاح می‌دهند که برادران مسلمان خود را قتل و عام کنند و شهرهای آنها را ویران نمایند و تخم نفاق و بذر عداوت و دشمنی بپاشند. http://shiayan.ir.

امام جمعه اهل سنت چابهارمولوی عبدالرحمن ملازهی

ایشان با تاکید بر اینکه تکفیر ثمره تلخ حب ریاست و شهوت به ثروت است، گفتند: تکفیر ثمره ی سال‌ها استکبار آمریکا و انگلیس است که می خواهند با شیوه‌های مختلف مبانی وحدت مسلمانان را از بین ببرند. http://makhateraltakfir.com/fa/News/View/7263.

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه ی سنندج

اگر زمانی عده‌ای با شمشیر علیه اسلام وارد کارزار می‌شدند و بعد هم عده‌ای با تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر علیه مسلمانان وارد عمل شدند امروز دشمنانی به صحنه ی کارزار آمده‌اند که ابزار آنها برای شکست مسلمانان، دیگر تجهیزات و ادوات نظامی نیست و بنا دارند از درون به اسلام و مسلمانان ضربه بزنند http://www.tasnimnews.com/Home/Single/613553

موانع وحدت

متاسفانه برای به وجودآمدن و حفظ وحدت بین مسلمانان جهت نیل به اهداف هایی که در بالاذکر شد بعضی موانعی وجود دارد که در اینجا به اختصار بیان میکنم که ان شاءالله این موانع را شناسایی و راهکاری برای برطرف کردن آنها باندیشیم.

یکی از موانع تقریب بین امت اسلامی  تعصبات نامناسب قومي و مذهبي است که متاسفانه دشمنان اسلام از این حربه به خوبی استفاده کرده به گونه ای که در همه جوامع اسلامی اختلافات قومی و مذهبی  به وجودآورده اند  تا به راحتی بتوانند از منابع زیرزمینی و ثروت ملی آنها استفاده کرده و درعوض امنیتی برای دشمن اصلی مسلمانان (اسرائیل) به وجود آورده اند.

روحاني نماها و قلم بدستان داخلي از دیگر موانع تقریب بین امت اسلامی هستند که به وسیله تریبون ها و قلم هایی که به دست دارند آتش اختلاف را بین امت اسلامی شعله ور میکنند.

از دیگر موانع اتحاد مسلمانان مذاهب اختراعي و جعلي مانند وهابيت و بهائیت می باشد که دارای هیچ پشتوانه محکم فکری و استدلال قوی نبوده بلکه توسط سرویس های جاسوسی غرب و یا حمایت آنها به منظور ایجاد اختلاف بین امت اسلامی تاسیس شده است.

جاگيري دشمن در سنگر خودي یکی دیگر از برنامه های دشمنان اسلام و مسلمین برای ایجادتفرق و اختلاف بین مسلمین می باشد. همانگونه که در جنگ نظامی افرادی به عنوان ستون پنجم نفوذ کرده و اطلاعات نظامی را جاسوسی میکنند در جنگ فرهنگی نیز نیروهای دشمن در بدنه جامعه اسلامی نفوذ کرده وخود را دوست نشان داده ولی  بین مسلمانان تفرقه ایجاد کرده و به آنها ضربه میزنند.

ازدیگر حرکات دشمن مسلمانان برای سودجویی خودشان  تلاش براي ايجاد اختلاف بين جمهوري اسلامي و ساير ملت هاي اسلامي می باشد. دشمنان اسلام برای عدم اتحاد جامعه اسلامی و عدم الگو گیری مسلمان های از انقلاب ایران با طرح سخنان نژادپرستانه و ملی گرایی و بحث عرب وعجم سعی بردورکردن امت اسلامی از انقلاب ایران می باشد.

یکی از مقدس ترین شخص در جامعه اسلامی وجود مبارک نبی مکرم اسلام میباشد که جامعه اسلامی میتوانند حول محور ایشان وحدت داشته باشند و اختلافات خود را برطرف نمایند که دشنان به خوبی این نقطه قوت را شناخته و سعی در تخريب پيامبر (ص) هستند که ما باید مواظب باشیم حرکتی یا کلامی که کوچکترین اهانت و تخریب ساحت مقدس نبی اکرم (ص) می باشد انجام ندهیم.

انتهای پیام/

 

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی