درس هایی از دفاع مقدس

تبیین: بعد از آنکه امام خمینی (ره) توانستند به کمک علماء و با حضور مردم در تمامی صحنه ها و با رهبری خردمندانه خویش، انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند، اتفاقات و حوادث زیادی برای انقلاب اسلامی روی داد که باید با توجه به دستور خداوند به عبرت گیری از حوادث « فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» (حشر: 2» از این اتفاقات درس بیاموزیم.

یکی از آن حوادث تلخ، حمله رژیم بعث با حمایت تمام کشورهای استکباری به جمهوری اسلامی بود. این اتفاق ناگوار با هدایت و رهبری امام راحل و حضور مردم مسلمان ایران در جبهه ها، منجر به پیروزی لشکر اسلام بر لشکر کفر گردید و همانگونه که امام (ره) فرمودند جبهه ها به دانشگاه انسان سازی تبدیل شدند و دانش آموختگان آن، همان شهدا بودند که ره صد ساله را یک شبه پیمودند و وصایای آن ها چون مشعلی فروزان، همگان را به صراط مستقیم فرا می خواند. پیرامون این وصیت نامه ها امام راحل (ره) خطاب به علماء فرمودند: 50 سال عبادت کردید خدا قبول کند یکبار هم این وصیت نامه و زندگینامه های شهدا را بخوانید و تفکر کنید .

به مناسبت هفته دفاع مقدس و برای شناخت اهمیت آن و همچنین عبرت گیری از این واقعه به سخنان علامه مصباح (حفظه الله) مراجعه کردیم و نکات مهمی را از فرمایشات ایشان گلچین نمودیم که تقدیم می شود.

مشاهده امداد الهی:

اگر انسان خداوند را یاری کند پروردگار نیز او را یاری خواهد کرد و این همان مطلبی است که علامه مصباح یزدی به آن اشاره کرده و فرموده است:  در اين دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما تقريباً هر روز امدادهاي الهي را مشاهده مي‌کردند، به خصوص در مواقع عمليات که با چشم بصيرت‌شان مي‌‌ديدند که خداي متعال چگونه اين مردم را که تقريباً دست خالي بودند، بر دشمن تا دندان مسلح پيروز کرد. آن قدر داستان‌هاي امداد‌هاي الهي در دوران دفاع مقدس زياد است که بسياري از آنها را نوشته‌اند و کتاب‌هايي نيز در اين‌باره گردآورده‌اند.( http://mesbahyazdi.ir/node/186)

لزوم فرماندهی واحد در تمام مسائل

یکی از مسائلی که ما باید از دوران دفاع مقدس درس بگیریم، گوش به فرمان یک فرمانده بودن است که او همان ولی فقیه است چرا که  اگر هرکسی بخواهد نظری بدهد انسجام نیروها از بین خواهد رفت و در این صورت دشمن غلبه پیدا خواهد کرد .

آیت الله مصباح در این زمینه فرموده اند: در مسائل اجتماعي نمي‌شود هرکس طبق فتوا و سليقه خودش يا مرجع تقليدش عمل کند، بلکه بايد فرماندهي واحد وجود داشته باشد و همه در مقابل رأي و نظر آن فرمانده واحد تمکين نمايند تا کارها به سرانجام برسد. اگر جز اين باشد شيرازه جامعه از هم پاشيده مي‌شود و مصالح کل جامعه لطمه مي‌بيند و از بين مي‌رود.

در جامعه‌اي که هرکس بخواهد راه خود را برود و برطبق فتوا و ر‌‌أي و سليقه خود عمل نمايد، نه مسائل اقتصادي، نه مسائل سياسي، نه مسائل فرهنگي، نه مسائل نظامي و نه هيچ مسأله ديگري سامان نخواهد گرفت و همه چيز دچار هرج‌؛ و‌؛ مرج خواهد شد. ماهيت مسائل اجتماعي اقتضا مي‌کند که رهبري و فرماندهي واحد و متمرکزي در آن وجود داشته باشد که حرف آخر را بزند و همه افراد از او اطاعت کنند.( http://mesbahyazdi.ir/node/329)

8 سالی که  باعث رشد نعمت الهی شد

خداوند در آیه 7 سوره ابراهیم شکر نعمت را باعث افزایش نعمت دانسته است و یکی از این نعمت ها انقلاب اسلامی است و اگر این نعمت بزرگ، باقی مانده و در طول این چند دهه به رشد و شکوفایی رسیده است به خاطر شکرگزاری برخی افراد و به خصوص کسانی است که در 8 سال دفاع مقدس از جان و مال خود گذشتند و به دفاع از این نعمت بزرگ الهی پرداختند، در این باره علامه مصباح یزدی فرموده اند:
در مورد نعمت انقلاب اسلامي ؛ کساني در حق اين نعمت ناسپاسي کردند و قدر اين نعمت را ندانستند، اما كساني نيز وجود داشتند که قدردان اين انقلاب بودند. آنان همان کساني بودند که جانشان را در كف دست گرفتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با كمال اخلاص جنگيدند؛ به‌ويژه آن نوجوان‏هاي پاكي كه هنوز دامن‏شان به گناه آلوده نشده بود. اينان و اقشاري مانند اينان، قدر اين نعمت را به خوبي دانستند.( http://mesbahyazdi.ir/node/324)

8 سال خیر رساندن بخاطر حرکت در مسیر ولایت

در حدیثی حضرت امیر علیه السلام می فرماید: از شیعه انتظار خیر میرود، یعنی از شیعیان واقعی حضرت علی علیه السلام انتظاری جز خیر رساندن نیست که یکی از مهم ترین مصادیق خیر، حفظ ناموس و دین افراد است و رزمندگان در طول 8 سال دفاع مقدس با دفاع از میهن اسلامی نگذاشتند به دین و ناموس و میهن مردم ایران آسیبی برسد در این باره آیت الله مصباح می فرمایند: 
بر چه اساسي اميرالمؤمنين(ع) در مورد شيعه خود مي‌فرمايد: الْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ؟ چون مي‌داند شيعه، خدا و اولياي خدا را دوست دارد و به خاطر اين محبت و بدون چشم‌داشتي هر چه را خدا بخواهد، انجام مي‌دهد.
اين، عشق، فداکاري، گذشت و فناء در معشوق است كه انسان كاري را به خاطر محبت و علاقه براي دوستش انجام ‌دهد. اهل‌بيت(ع) پيروان خود را به‌گونه‌اي تربيت مي‌کنند که هر چه خدا گفته، به خاطر محبت او انجام دهند. البته در اين راه همه يکسان نيستند؛ اما ائمه(ع) خواسته‌اند شيعيان بدانند چنين مسيري هم وجود دارد تا در جهت آن حرکت کنند. هم‌چنان‌كه رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها عاشقانه جان‌فشاني كردند، به اين اميد كه در لحظه شهادت جمال مبارك محبوب خود، حضرت سيدالشهداء(ع) را زيارت کنند. اين، عشق است(http://mesbahyazdi.ir/node/98)

نگاه امیدوارانه به خدا

طبق روایات یکی از گناهان، ناامیدی و یاس از رحمت الهی است. اگر انسان می خواهد موفق باشد علاوه بر آنکه نباید امیدش به دیگران باشد نباید از رحمت الهی نیزناامید باشد همانگونه که رزمندگان دوران دفاع مقدس اینگونه بودند که علامه مصباح  به این روحیه رزمندگان اشاره کرده و می فرمایند:
در هشت سال دفاع مقدس، رزمنده‏هاي ما از اين اميدها زياد داشتند. در شرايطي كه هيچ اسباب ظاهري براي پيروزي نبود، خدا پيروزشان كرد. اگر در خانه مي‏نشستند و مي‏گفتند: خدايا خودت دشمنان اسلام را نابود بفرما! الهي آمين؛ هيچ اتفاقي نمي‏افتاد. خدا براي پيروزي بر دشمن اسبابي قرار داده است؛ «جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ8»، «قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً9»؛ اينها را براي چه كسي گفتند؟ چطور پيغمبر اكرم(ص) و ائمه‏ي اطهار(ع) خودشان بايد به صحنه‏ي جنگ بروند و جانشان را به خطر بيندازند؟ رزمنده‏اي كه با تمام توانش جنگيده و از نفس افتاده و در وسط دشمن هم گير كرده است، آيا بايد نااميد شود؟ نه، همانجا هم اگر دعا كند و صادقانه متوسّل شود - اگر خدا صلاحش باشد - همانجا هم راه نجات برايش فراهم مي‏شود. اين‏ها نشانه‏ي اين است كه اگر كسي توكل و اميدش به خدا باشد اگر چه اسباب ظاهري هم فراهم نباشد، در صورتي كه خدا اراده كند او را موفق مي‏كند. ( http://mesbahyazdi.ir/node/229)

حراست و دفاع از اسلام و دین خدا

رزمندگان دفاع مقدس با تمام وجود و بدون هیچ چشمداشتی در برابر جنگ و حمله دشمن ایستادند و از مملکت و ولی فقیه خود دفاع کردند  ما هم باید در برابر دشمنان بدون هیچ چشمداشتی در حد توان خود به مبارزه با جنگ نرم دشمن پرداخته و با پاسخ دادن به شبهات و مسائل اعتقادی نگذاریم دشمنان پایه اعتقادی افراد جامعه را تضعیف کنند.
علامه مصباح یزدی  فرموده اند: 
از هفته دفاع مقدس اين الهام را مي‌گيريم که همان‌گونه که عزيزاني در دوران دفاع مقدس براي حراست از اسلام و ارزش‌هاي اسلامي جانهاي خودشان را فدا کردند يا در معرض فدا قرار دادند و دين خودشان را به اسلام و مسلين ادا کردند، ما هم حاضر باشيم وقت و زندگي خود را در راه حراست از اسلام و ارزش‌هاي اسلامي صرف کنيم و ما کارمان بايد به صورتي باشد که وقتي کلمه‌اي روي کاغذ مي‌نويسيم ثواب خون شهيد را داشته باشد و آن وقتي است که نيت ما خالص براي خدا باشد. (http://mesbahyazdi.ir/node/2736)

تاثیر اندیشه ها در کردار انسان

ما باید افراد جامعه را در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از لحاظ فکری و نظری به وسیله اندیشه اسلامی که در قرآن و روایات است غنا بخشیم تا بتوانند در کارها و تصمیمات خود بر مبنای اسلام تصمیم بگیرند. همانگونه که مردم ایران در زمان دفاع مقدس طبق تفکرات اسلامی خود تصمیم به دفاع از حریم ولایت و جانفشانی در این راه گرفتند.

علامه مصباح یزدی عوامل فكرى و نظرى را از عوامل موثر در افعال و کارهای انسان موثر میداند و می فرماید: براى انجام هر كارى، به خصوص امور پيچيده اجتماعى و سياسى، بايد از قبل در مورد آن فكر كند و مبانى، مبادى و غايت آن را تشخيص دهد. البته هر كس در حدِ سطحِ فكر خود مسائل را تجزيه و تحليل مى كند. انسان زمانى كه قصد دارد انجام كارى را به عهده بگيرد، به خصوص اگر انجام آن با خطراتى همراه باشد، بايد درباره آن بينديشد و دليل قانع كننده اى براى انجام آن داشته باشد. آيا كسانى كه در دفاع مقدس شركت كردند، بدون مبنا به جبهه رفتند؟ قطعاً آنها هم براى كار خود دلايلى داشتند. افرادى كه چنين آمادگى را داشتند كه عاشقانه در جبهه ها شركت كنند، بر اساس تفكر و بينشى اقدام به اين كار كردند كه وصيت نامه ها و مصاحبه هايشان نشان دهنده آن است.( http://mesbahyazdi.ir/node/1602)

لزوم شناخت كافى نسبت به معارف اسلامى

یکی از مسائلی که لازم است جامعه اسلامی به آن توجه کند شناخت و معرفت به احکام و معارف اسلامی است تا در مواجهه با شبهات، از مسیر حق منحرف نگردد .

در این باره آیت الله مصباح یزدی می فرمایند: كسانى را مى‌شناسيم كه مسلمان و مؤمن بودند و نماز مى‌خواندند و در زمان رژيمِ طاغوت به زندان رفتند و شكنجه شدند. حتى در دفاع مقدس نيز شركت داشتند و جانباز شدند؛ اما به دليل سست بودن پايه هاى ايمانشان و نداشتن عقايدى روشن و شفاف و عدم تحليل درستِ مبانى دينى، تحت تأثير شبهات ديگران قرار گرفتند و ايمان خود را از دست دادند. اكنون ضرر آنان، از ضرر هر كافرى براى اسلام و جامعه اسلامى بيشتر است.

ذكر آنچه گذشت براى آن است كه ما احساس خطر كنيم و درباره عقايد خود حساسيت بيشترى نشان دهيم و تصور نكنيم كه وقتى بدون تحقيق كافى و سربسته عقايد اسلامى را پذيرفتيم، ايمان ما بيمه شده و در آن انحرافى رخ نخواهد داد. در برخى روايات آمده كه در آخرالزمان، انسان هنگام صبح مؤمن است و شامگاه كافر مى‌شود؛ در اين باره امام صادق(عليه السلام) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ يُصْبِحُ مُؤْمِناً وَيُمْسي كَافِراً وَ يُصْبِحُ كَافِراً وَ يُمْسي مُؤْمِناً»(http://mesbahyazdi.ir/node/1679)

حرکتی انقلابی برای حل مشکلات فرهنگی

علامه مصباح یزدی یکی از بزرگترین ضعف های این نظام  را ضعف فرهنگي معرفی کرده اند که علي‌رغم پيشرفت‌هاي چشمگير در زمينه‌هاي مختلف علمي، سياسي و نظامي، هنوز در اين زمينه فعاليت جدي صورت نگرفته است.

ایشان بری حل این مشکل فرموده اند: همان‌گونه كه در طول 8 سال دفاع مقدس، وقتي مردم ديدند كه ارتش به تنهايي توانايي مقابله با دشمن را ندارد، خودشان دست به كار شده و كمبودهارا جبران كردند، امروزه نيز بسيجي‌ها بايد با تلاش  انقلابي كمبودهاي فرهنگي را جبران كنند. (http://mesbahyazdi.ir/node/2582)

 

 

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی