خطوط قرمز انتخابات از دید رهبری
تبیین: یکی از مهم ترین مساله در باب انتخابات رعایت و پایبندی به قانون است و باید نامزدها و هواداران آنها به این مساله توجه بیش از اندازه داشته باشند. مساله ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از مردم استانهای قزوین، زنجان و سمنان، به زیبایی به آن اشاره کردند .
حضرت آیت الله خامنه ای،رعایت انضباط و پایبندی به قانون در سه مرحلهی «قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات» را بسیار با اهمیت برشمردند و افزودند: ملت ایران تجربه کرده است که رعایت این انضباط تا چه حد به نفع او است و بی انضباطی و رعایت نکردن قانون، تا چه میزان مضرّ است.
ایشان در اهمیت پایبندی به قانون فرمودند: همه موظف به پایبندی به قانون و رعایت انضباط قانونی و عمل به آن هستند.(1)
دشمن برای از بین بردن شیرینی حضور مردم در انتخابات و شکستن هیبت جمهوریت نظام اسلامی، با تحریک بعضی افراد و شکستن قانون و رعایت نکردن آن زمینه چینی برای فتنه در جامعه می کند همان کاری که در سال1388 انجام داد و با ایجاد آشوب داخلی فرصت حضور حداکثری ملت ایران را نظام گرفت.
با مرور سخنان رهبر انقلاب در یک سال گذشته ایشان عواملی که باعث ایجاد فتنه و یا زمینه برای آن می باشد برشمردند که می توان به عنوان خطوط قرمز انتخابات از آن تعبیر کرد به آنها اشاره ای میکنیم تا ان شاء الله با رعایت آنها در این انتخابات بتوانیم شیرینی حضور ملت در صحنه چشیده و عینیت یافتن جمهوریت نظام اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم.
1.عدم بصیرت:
رهبر انقلاب یکی از چیز هایی که برای افراد جامعه لازم میدانند مخصوصا هنگام انتخابات بحث بصیرت است و می فرمایند:
اگر چنانچه سر دو راهی تابلوئی نباشد که نشان بدهد راهِ فلان جا از کجاست، طرف راست است یا طرف چپ است، این سیر کننده و رونده، به خطا خواهد افتاد. اگر چند راهی باشد، گمراه خواهد شد. شاخص باید معیّن کرد، انگشت اشاره را بایستی واضح مقابل چشم همه قرار داد تا بتوانند گمراه نشوند. در دنیائی که اساس کار دشمنان حقیقت بر فتنهسازی است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که بصیرت را، راهنمائی را، هرچه میتوانند، برجستهتر کنند و این شاخصها را، این مایزها را، این معالمالطریق را بیشتر، واضحتر، روشنتر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، که مردم بفهمند، تشخیص بدهند و گمراه نشوند. (2)
2.خواص مردد:
مقام معظم رهبری یکی از علل ایجاد فتنه در به وجود آمدن شبهه درجامعه اسلامی است که به وسیله خواص به جامعه انتقال داده می شود و این تردید خواص خود زمینه برای ایجاد فتنه در کشور می باشد و در اینبار ایشان فرمودند:
آن وقتی مسئله مشکل است که امیرالمؤمنین در مقابل کسانی واقع میشود که اینها مدعی اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اینجور نبود که معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط میروند، هواهای نفسانی کار دستشان میدهد. این، مشکلترین وضع است که افراد را به شبهه میاندازد؛ به طوری که اصحاب عبداللَّهبنمسعود میآیند خدمت حضرت، میگویند «انّا قد شککنا فی هذا القتال»!(3) چرا باید شک کنند؟ این شک خواص، پایهی حرکت صحیح جامعهی اسلامی را مثل موریانه میجود. اینی که خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک پیدا کنند، اساس کارها را مشکل میکند. مشکل کار امیرالمؤمنین، این است. امروز هم همین است. امروز در سطح دنیا که نگاه کنید، همین جور است؛ در سطح داخل جامعهی خودمان که نگاه کنید، همین جور است. تبیین لازم است. (4)
3. اختلافات قومی و مذهبی:
از مسائلی که دشمن به خوبی برای ایجاد آشوب و اختلاف در کشورها مخصوصا کشورهای اسلامی، استفاده میکند ایجاد اختلاف در بین افراد می باشد.
رهبر انقلاب به وجود آمدن اختلافات قومی و مذهبی را مقدمه فتنه نام برده و می فرمایند:
یکی از کارهائی که امروز دستهای فتنهانگیز در دنیا بجد دنبالش هستند، اختلافات مذهبی در بین مسلمانهاست.
آنچه که مهم است، این است که ملت عزیز ما اتحاد خود را حفظ کنند، وحدت کلمه را حفظ کنند. این وحدت کلمه، خاری در چشم دشمنان است. سعیشان این است که وحدت کلمهی ملت را به هم بزنند. به گمان من مهمترین هدف از حوادث دوران فتنهی بعد از انتخابات - این چند ماه - این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. میخواستند بین آحاد مردم شکاف بیندازند، و نتوانستند.(5)
دربارهی اهل جمل، در قضیهی جنگ جمل - که یکی از آزمایشهای بسیار دشوار امیرالمؤمنین بود - فرمود: «انّ هؤلاء قد تمالئوا علی سخطة امارتی»؛ اینها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیرالمؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند. «و سأصبر»؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ «ما لماخف علی جماعتکم»؛ (۶) آن وقتی که ببینم حرکت اینها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد میکند، اختلاف ایجاد میکند، برادران را در مقابل هم قرار میدهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی که ممکن است، صبر میکنم و با نصیحت رفتار میکنم. (7)
رفتار نانجیبانهی کسانی که در سال ۸۸ عمل کردند که چون رأی نیاوردند، دعوا راه انداختند، مردم را به خیابانها کشاندند، کار را به زدوخورد کشاندند، برای کشور هزینه درست کردند، دشمن را جری کردند، طمع دشمن را برانگیختند؛ این کارها شد. خدای متعال آن فتنه را خاموش کرد وَالّا آن فتنه، فتنهی کوچکی نبود که اینها راه انداختند. (8)
4. قانون شکنی و غبار آلود کردن فضا:
دشمنان انقلاب اسلامی برای به وجود آوردن فتنه و پاشیدن بذر اختلاف اول فضا را غبار آلود میکند و افراد را تحریک به قانون شکنی میکند تا به نتیجه مطلوب خود برسد، که در اینباره مقام معظم رهبری فرموده اند:
خب، اینها ایجاد فتنه میکند؛ یعنی فضا را فضای غبارآلود میکند. شعار طرفداری از قانون میدهند، عمل صریحاً بر خلاف قانون انجام میدهند. شعار طرفداری از امام میدهند، بعد کاری میکنند که در عرصهی طرفداران آنها، یک چنین گناه بزرگی انجام بگیرد؛ به امام اهانت بشود، به عکس امام اهانت بشود. همان غبارآلودگی فضا و همان چیزی است که در بیان امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) هست: «و لکن یؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فیمزجان فهنالک یستولی الشّیطان علی اولیائه»؛(9) یک کلمهی حق را با یک کلمهی باطل مخلوط میکنند، حق بر اولیاء حق مشتبه میشود. اینجاست که روشنگری، شاخص معیّن کردن، مایز معیّن کردن، معنا پیدا میکند.(10)
مبانی این انقلاب را بایستی جزو اصول زندگی خود قرار داد تا بتوانیم پیش برویم؛ معتقد به آرمانها، دوستدار کشور -کشورش را واقعاً دوست داشته باشد- دوستدار نظام، دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی. این جوان بایستی در نگاه دینی و نگاه سیاسی عمق داشته باشد تا به هر شبههی کوچکی پایش نلغزد، یا اشتباه نکند در زمینههای مسائل سیاسی. خیلیها در این حوادثی که در همین فتنهی سال ۸۸ اتّفاق افتاد لغزیدند؛ آدمهای بدی نبودند [امّا] لغزیدند بهخاطر کم بودن بصیرت. خب، شما وقتی میبینی که یک نفری میگوید: «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» باید چهکار کنی؟ شما که معتقد به نظامی، شما که جانت را حاضر شدی برای نظام و برای حفظ نظام بدهی، تا میبینی یک عدّهای دارند اینجوری شعار میدهند، باید چهکار کنی؟ این، نبودن بصیرت است؛ ملتفت نشدن به وظیفه در لحظهی لازم است.(11)
5. تضعیف عوامل اقتدار کشور مخصوصا تدین جوانان:
رهبر انقلاب، تضعیف عوامل اقتدار کشور را یکی دیگر از راه های دشمنان انقلاب برای ایجاد فتنه در کشور نا برده اند و با تاکید بر مساله تدین جوانان، به نقشه مخالفین انقلاب اسلامی برای ایجاد فتنه با تضعیف تدین جوانان اشاره کرده و فرمودند:
البتّه این را قاطعاً عرض میکنم که دشمن با همهی برنامهریزیهایش، مردم ما را نشناخته، ملّت ایران را نشناخته؛ اشتباه میکنند. دیدید در سال ۸۸ خطا کردند و آن فتنه را راه انداختند و کار را به جاهایی رساندند که به خیال خودشان جاهای بسیار باریک و حسّاس و دقیقی بود، [امّا] ناگهان حرکت عمومی نهم دی همه را مبهوت کرد. این حرکت نهم دیِ سال ۸۸ از جنس همان حرکت نوزدهم دی شماها در سال ۵۶ است.
بنابراین همهی قشرهای فعّال کشور، از روحانیّون، دانشگاهیان، مسئولان کشور، مدیران کشور، بخصوص مدیران ارشد کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روشنفکران، نویسندگان، همه وظیفه داریم که عوامل اقتدار را در کشور -که شمردم- تقویت کنیم. آن که ایران را دوست دارد، باید بداند حملهی به ایمانِ اسلامیِ جوانان، یک خیانت به ایران است. بعضیها هستند که ایران را دوست دارند، کشور را دوست دارند، [امّا] خیلی پایبندی و دلبندی به دین و شریعت و مانند این چیزها ندارند؛ آنها هم باید بدانند که اگر واقعاً ایران را دوست دارند، اگر حقیقتاً خائن نیستند و دشمن در لباس دوست نیستند، نباید دین را -دین جوانان را، ایمان جوانان را- تضعیف کنند. آن که ایمان جوانان را تضعیف میکند، دارد به کشور خیانت میکند؛ نهفقط به دین. این عوامل اقتدار کشور و ملّت باید از سوی همهی این اقشار تقویت بشود، حفظ بشود، دنبال بشود.( 12)
در ایّام فتنه در سال ۸۸ در اوّل کار، بنده یکی از این سران فتنه را خواستم و به او گفتم که آقاجان، این کاری که شما شروع کردهاید و دارید میکنید، دست بیگانهها خواهد افتاد و دشمن از این استفاده خواهد کرد؛ شما حالا بظاهر درون نظام هستید، با نظام هستید و به قول خودتان دارید یک اعتراض مدنی -منبابمثال یک اعتراض به انتخابات- میکنید امّا این کاری که دارید میکنید مورد استفادهی دشمنانِ اصل نظام قرار خواهد گرفت؛ گوش نکرد؛ یعنی نفهمیدند که چه داریم میگوییم؛ حالا البتّه این نگاه خوشبینانهی بنده است که میگویم نفهمیدند، بعضی هم ممکن است جور دیگری فکر کنند. وارد شدند؛ بعد دیدید از درونش چه درآمد؛ گفتند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است». بصیرت سیاسی که ما میگوییم یعنی این. بفهمیم که چه کسی دارد ما را به کجا میبرد، به کجا دعوت میکند، به کجا میکشانَد. آیا به سمت اهداف اسلامی داریم حرکت میکنیم؟ به سمت تدیّنِ روزافزون جامعه داریم حرکت میکنیم؟ یا آنچنانکه دشمن مایل است، به سمت بیمبالاتی بیشتر حرکت میکنیم، به سمت دلباختگی بیشتر به اقطاب(*) مخالف دین داریم حرکت میکنیم. آن بصیرت سیاسی، این است. اگرچنانچه این را فهمیدیم، آنوقت معلوم میشود که بایستی با زید باشیم یا با عمرو باشیم، یا از این حمایت کنیم یا از آن حمایت کنیم؛ در سایهی این نگاه کلان باید فهمید. این هم یک مسئله است. (13)
1. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36570
2. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8513
3. وقعة صفین، ص ۱۱۵: «ما در این جنگ شک داریم.
4. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8513
5. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8845
6. نهج البلاغه، خطبهی ۱۶۹
7. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8033
8. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32587
9. نهج البلاغه، خطبهی ۵۰
10. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8513
11. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31386
12. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=35367
13. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34109
ارسال کردن دیدگاه جدید