روابط جنسي سالم
علي حسين زاده
خلاصه مقاله (آداب و كاركردهاي روابط جنسي سالم از ديدگاه اسلام، و آسيبهاي روانشناختي آن)
اساس و پايه زندگي مشترك بر انس، محبت و عاطفه بنا شدهاست تا زمينة آرامش زن و شوهر فراهم شود.بيشك، يكي از عوامل رضايتمندي از زندگي، داشتن رابطة جنسي سالم و مطلوب است.
منظور از رابطة جنسي سالم ميان زن و شوهردر اين تحقيق، رابطهاي است كه از نظر شرعي مجاز باشد؛ دور از هرگونه خودخواهي و يكسو نگري باشد و براي زن و شوهر بالاترين رضايتمندي جنسي را به همراه داشته باشد.
قرآن كريم آنجا كه از گرايشهاي فطري بشر سخن ميگويد، در زمينةرابطه جنسي ميفرمايد:
آميزش جنسي با همسرانتان در شبهاي ماه مبارك رمضان كه روزهاي آن را روزه ميگيريد، حلال است، آنها لباس شما هستند و شما لباس آنهاييد. خداوند ميدانست (اگر آميزش شبهاي اين ايّام را حرام كند) شما به خود خيانت ميكنيد (و اين كار ممنوع را انجام ميدهيد) پس توبه شما را پذيرفت و شما را بخشيد. اكنون با آنها آميزش كنيد و آنچه خدا براي شما مقرّر داشته است، طلب نماييد.(بقره: 178)
اسلام به ارتباط جنسي سالم توصيه كرده و جز در موارد خاص از آن منع نكرده است با توجّه به شدت وابستگي انسانها به رابطة جنسي سالم، بايد مسيرهاي مناسبي براي ارضاي آن تعريف و از رابطة جنسي ناسالم جلوگيري شود.
آداب و مهارتهايي براي روابط جنسي سالم
توجّه به آداب در هر كاري ميتواند احساس رضايتمندي فرد از كار را افزایش دهد. براي رابطة جنسي سالم نيز آدابي معنوي و مادي، گفتاري و رفتاري وجود دارد كه نقش مؤثري در رضايتمندي از رابطه دارد كه به بخشي از آنها اشاره ميكنيم:
1. ارتباط با خدا
يكي از عوامل مؤثر در ايجاد الفت، محبّت و سازگاري ميان همسران، ارتباط با خدا و درخواست تفاهم و سازگاري از اوست. گاهي در مواردي كه چندان به ظاهر زمينههاي تفاهم و مودّت نمود نداشته است، برپايي نماز و گفتوگو با خدا در ايجاد هماهنگي و رضايتمندي ميان همسران نقش فراواني داشته است.
2. استعاذه و بسمالله گفتن قبل از آميزش
همانگونه كه امام صادقفرمودند: «تنفر، بيزاري و ناسازگاري در ارتباطهاي مشروع نتيجة فعاليّت شيطان است، و الفت، مودّت و سازگاري در اين نوع ارتباط ازناحية خداست. پس بايد از شرّ شيطان گريخت و با نام خدا ارتباط را شروع كرد تا از مواهب او برخوردار شد».
3. آمادهسازيروحي
براي بهرهمندي بيشتر در روابط جنسي، لازم است همسران آمادگي آميزش را داشته باشند. چنانچه آمادگينداشته باشند، چهبسا هر يك با امر مكروه و ناپسندي مواجه شوند. وجود پربركت پيامبر اعظمبرنامة خود را بهگونهاي تدارك ديده بودند كه هر يك از همسران او ميدانست چه شبي افتخار همراهي و همبستري حضرتش را دارد. آگاهي همسر از حضور همسر خويش، زمينة اجابت بهتر در برابر درخواست او را فراهم ميسازد.
4. نظافت و زينت
رعايت بهداشت جنسي، زدودن موهاي زايد، كوتاه كردن موي سر، اصلاح صورت، انتخاب مواد بهداشتي و آرايشي و ساير موارد بايد مورد توجه قرار گيرد. آمادگي براي رابطة جنسي را بايد قبل از آميزش ايجاد كرد. زنان بايد به اين رسيدگي بهطور ويژه توجه كنند؛ زيرا اساساً مردان از طريق حس بينايي و بويايي تحريك ميشوند.
5. آمادهسازي جنسي
زمينهسازي براي ارضاي هر چه بهتر خواستههاي جنسي براي همسران امري است كه مورد ترغيب است و عجله كردن در آن و پيگيري خودخواهانه هر يك از همسران در ارضاي آن، مورد نكوهش معصومانقرار گرفته است. پيامبر اعظم ميفرمايند: «هرگاه يكي از شما اراده كرد كه با همسرش آميزش كند، خودخواهانه عجله نكند».
آسيبشناسي مسايل جنسي
براي روابط جنسي آسيبهايي است كه مهمترين آنها عبارتاند از:
1. نگاه مسموم بستري براي آسيب در روابط جنسي
يكي از عوامل سلامت بخش زندگي اين است كه انسان به چشم خود اجازه ندهد به هر جايي نگاه كند و بايد براي نگاه خود محدوديتي ايجاد كند. در آيات و روايات از اين كار با تعابير متفاوتي مثل غض ياد شده است .
2. ناهماهنگي جنسي ميان همسران
عدهاي تمايل دارند در زمينه مسايل جنسي بسيار فعال باشند در حالي كه عده اي اگر زياد با هم نزديگي نكنند از امور جنسي بيشتر لذت مي برند . هر زن و شوهري براي رسيدن به نقطه مطلوب بايد از بروز هرگونه سوء تفاهم براي همسر خويش جلوگيري كند .
3. نگاه يكسويه به روابط جنسي
هيچ يك از همسران ، به ويژه زن نبايد احساس كند كه فقط طعمه جنسي شريك زندگي خويش است .
4.كاهش ميل جنسي
منشأ كاهش تمايل جنسي را مي توان هم در شالوده زيستي و هم در زمينه هاي رواني جست و جو كرد .
4. تصوير ذهني ناسالم
رابطه جنسي سالم مستلزم تصوير ذهني سالم در مشاركت جنسي است . در روايات از امامان معصوم عليهم السلام آمده است كه ارتباط با همسر با شهوتي كه از طريق تصوير ذهني زن بيگانه اي حاصل شده است ، مطلوب نيست .
5. فقدان جذّابيّت
مردان و زنان براي اينكه جذاب جلوه كنند ، بايد از هر جهت در رفتار خويش بهترين و جديد ترين مدل ها را در حد امكان به كار گيرند . چراكه اين كار تصوير ذهني ديگران را تغيير مي دهد و آنان فرد را به عنوان شخصيتي داراي بهداشت و انساني با فرهنگ مي بينند .
6. محدود كردن زمان و فاصله ميان دو آميزش
هيچ گاه نمي توان براي مقاربت جنسي زمان تعيين كرد . زماني كه همه چيز از نظر سايكوفيزيولوژي آماده باشد ، انسان آماده آميزش جنسي است .
7. نپذيرفتن هويّت جنسي
هر دختر و پسر بايد جنسيت خود را قبل از انجام مراسم ازدواج پذيرفته باشد .اگر در فضاي جامعه نقش ها به درستي تعيين شده باشد و از زن انتظارات زنانه و از مرد انتظارات مردانه روا داشته شود ، نقش آنها در تصوير ذهنيشان تثبيت مي شود و آنچه انتظار است ، همان اتفاق مي افتد .
8. انزال زودرس
از آنجا كه انزال زودرس مي تواند مرد و زن را خشمگين سازد و زمينه هاي ناسازگاري را فراهم آورد ، مناسب است روش هايي به كار برده شود كه انزال به تأخير افتد .
9. كمرغبتي جنسي
براي پي بردن به كيفيت سرد مزاجي ، بايد علت هاي آن را بررسي كرد ، علت عمده سرد مزاجي زن ، بي اطلاعي مرد و رفتارهاي ناشيانه اوست . لذا مرد بايد نهايت تلاش خود را به كار بندد.
11. آميزش در دوران قاعدگي
هم بستري در دوران قاعدگي از نظر رواني ـ جنسي امري خطرناك است .
نتيجه گيري :
براي ارضاي صحيح و دچار نشدن به آسيبهاي روابط جنسي، توصيه اسلام به بهرهمندي از اين غريزه و ارضاي آن از طريق ازدواج و كنترل آن از طريق محدود كردن نگاه و حفظ حريم ميان دو جنس است. ارضاي مناسب و كنترل آن، ميتواند مصونيت فردي و اجتماعي را به دنبال داشته باشد.
ازدواج بهنگام، از عوامل قطعي هدايت رابطة جنسي و تعديل آن است. ايجاد فرهنگ ازدواج بهنگام در جامعه ميتواند نقش مؤثري در سالمسازي روابط جنسي داشته باشد.
براي ديدن اصل مقاله به دو فصلنامه علمي تخصصي اسلام وپژوهشهاي تربيتي شماره (5) مراجعه نماييد




























ارسال کردن دیدگاه جدید