روحانی به صحت نظریه علامه مصباح در باب مشروعیت اعتراف کرد/ پاسخ روحانی به اصلاح طلبان

سال هاست مدعیان اصلاح طلبی با هجمه ها و تخریب های بی سابقه و با تقطیع سخنان علامه مصباح یزدی، این گونه به مخاطب خود القا می کنند که علامه مصباح یزدی هیچ ارزش و احترامی برای رأی و خواسته مردم بلکه برای شخصیت مردم قائل نیست و آن ها را در نظام اسلامی هیچ کاره می داند.

 

تکرار تهمت ها و تخریب ها در فاصله های زمانی متعدد و با حجم گسترده سبب شده بود تا در بین بخشی از جامعه این گونه قلمداد شود که علامه مصباح، به مردمسالاری دینی، انتخابات و آرای مردمی نگاهی منفی دارد.

 این هجمه ها به گونه ای فراوان و همه جانبه بوده و هست که اصلا برخی از مردم فراموش کردند که چگونه می شود کسی برای رأی مردم هیچ ارزشی قائل نباشد و در عین حال چندین دوره در مجلس خبرگان با عنوان کاندیدا حضور یابد و در انتخابات های مختف نیز حضور فعال داشته باشد؛

 

بگذریم که سخنان مستدل و کامل ایشان در باب مشروعیت و مقبولیت و تعریف و تمجیدهای ایشان از مردم کشور نیز با تیغ سانسور رسانه ها – به ویژه مدعیان آزادی بیان – به گوش این عده از مردم نرسیده است.

 

نکته کلیدی که مورد سوء استفاده اصلاح طلبان قرار گرفته بود، این بود که علامه معتقد است که مشروعیت حاکم بر اساس اسلام، الهی است و مردم نقشی در مشروعیت بخشی به حاکم و ولی ندارند.

 البته علامه در سخنان متعدد بیان داشته است که تحقق و استمرار نظام اسلامی بدون رضایت و همراهی و اراده مردم ممکن نیست و به عبارت بهتر اگر اراده مردم نباشد، اصلا نظام اسلامی تحقق نمی یابد.

 

 اما امروز حسن روحانی که سخنان چند روز گذشته او در مورد مبنای حکومت حضرت علی (ع) مورد انتقاد علما قرار گرفته بود، به توضیح – و یا برگشت از – نظر خود پرداخت و گفت که مشروعیت حاکم، الهی است و مردم نقشی در مشروعیت بخشی به حاکم اسلامی ندارند.

 

[حجت الاسلام حسن روحانی شامگاه سه شنبه در ضیافت افطار با علما و روحانیون ‏گفت:

بخشی از مسائل ما اعتقادی است و از دیدگاه دین مبین اسلام، همه بحثهای اعتقادی، برهان، دلیل، ‏بینه و استدلال دارد.

در این بخش اعتقادی، بحث رای مردم و آرای مردم اصلا مطرح نیست، آنجا ‏عقل، استدلال، بینه و دلیل مطرح است و به همین دلیل هم این مباحث تقلیدی نیست.‏

مباحث توحید، نبوت، امامت و عدل الهی، مسائلی نیست که بخواهیم درباره ‏اینها بگوییم کسی درباره امامت امام بیاید رای بدهد.

مسأله ولایت با تشکیل حکومت دو مقوله جدا از هم است که نباید با هم خلط ‏شود.

مجتهد عادل بر مردم ولایت دارد؛

 امام خمینی (ره) که اواخر سال 57 توانست حکومت تشکیل دهد، مگر ‏همان سال 42 و 43 به عنوان مرجع و ولی فقیه نبود و همان ولایت را نداشت؟ اما اعمال آن و اجرای ‏یک حکومت و تشکیل حکومت تا مردم بیدار نشوند و نیایند و حضور نداشته باشند، ممکن نمی شود.‏(به نقل از فارس)]

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
عکس امنيتي