پاسخ به شبهه عدم شهادت حضرت زهرا(س)

تبیین: حضرت زهرا(س) بنا بر مشهور 9 ساله بودند که ازدواج کردند و طی 9 سال دارای 4 فرزند شدند و فرزند پنجم را نیز باردار بودند. از طرفی خواهران حضرت زهرا(س) در جوانی به رحمت خدا رفته اند.لذا این شبهه مطرح شده که فشارهای ناشی اززندگی و بارداری برای یک دختر 9 ساله و از سویی ارثی بودن از دنیارفتن دختران پیامبر در جوانی سبب رحلت حضرت زهرا(س) شده است، نه لطمات وارده از سوی خلفا؟

حجت الاسلام والمسلمین جواد سلیمانی در گفتگو با خبر نگار تبیین در خصوص شبهه فوق اظهار داشت: گزاره های تاریخی غالبا گزاره های غیریقینی هستند و در اسناد تاریخی کمتر گزاره هایی یافت می شود که دارای اسناد متقن و متواتر باشد و این مسأله اختصاصی به اسلام هم ندارد و همه تاریخ بشریت چنین است.

وی ادامه داد: اما این مسأله سبب نمی شود که بشر تاریخ را کنار بگذارد، بلکه از طریق اصل تجمیع قرائن آن را حل می کند، بدین معنا که همه مویدات و مبعدات یک گزاره تاریخی بررسی می شود و اگر مویدات بسیاری وجود داشته باشد و به گونه ای باشند که یک اعتماد و ظن قابل توجهی نسبت به صدق خبر حاصل شود، مورد تأیید قرار می گیرد و اگر مبعدات به گونه ای باشد که ظن بر کذب قضیه حاصل شود، آن را رد می کنند و اگر قضیه ای مشکوک ماند، آن را ملاک عمل قرار نمی دهند.

دکتر جواد سلیمانی ادامه داد: اگر به قضیه شهادت حضرت نظر شود و مویدات و مبعدات آن بررسی شود، می توان آنچه به حقیقت نزدیک تر است را دریافت.

وی با بیان اینکه اینکه مویدات شهادت حضرت زهرا(س) هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بیش از مبعدات آن است، به مویدات آن اشاره کرد و گفت: اولین موید شهادت حضرت زهرا(س) روایت امام صادق (ع) در این زمینه است که ایشان را شهیده می دانند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: دومین موید شهادت حضرت زهرا(س) گزارش های متعدد رسیده از شیعه و سنی مبنی بر وجود درگیری بین حضرت فاطمه(ع) و معارضانش بوده است و گزارش های مختلفی در این زمینه ارائه شده مبنی بر اینکه خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند. حتی اگر برخی نیز این اسناد را رد کنند یا بگویند ما چنین جسارت هایی را از سوی خلفا باور نداریم ، باز هم به بحث ما لطمه نمی زند ، چرا که ما نیز نمی گوئیم که چنین چیزی یقینی است، اما حداقل به عنوان موید می توان ذکر کرد، چرا که در تاریخ آمده است.

وی گفت: سومین مویدی که قول به شهادت را تقویت می کند اینست که در حادثه ای مثل حادثه مقابله خلفا با حضرت زهرا(س) ، بناء بر محو کردن مصائب ایشان است، یعنی اگر در تاریخ یک شاهدی پیدا شود که به خانه حضرت زهرا (س) حمله شده و یا خانه حضرت زهرا(س) توسط معارضانش آتش زده شده ، بیشتر می توان یقین عقلائی پیدا کرد که این حادثه بسیار پر رنگتر از آنچه نقل شده، بوده است ؛ چرا که این اتفاق موجب محکومیت خلافت خلفا می شود و حقانیت حاکمیت حضرت علی(ع) را اثبات می کند، لذا بناء کسانی که مسلط بر جامعه شدند، بر خفای آن بسیار زیاد بوده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: همانطوری که در منابع شیعه و سنی نقل شده است، طبق فرمایش پیامبر(ص)، هرکس فاطمه از او رضایت داشته باشد، پیامبر هم از او راضی است و هرکس مبغوض فاطمه(س) باشد، مورد بغض پیامبر نیز خواهد بود، لذا مسلما کسانی که مورد رضایت فاطمه (س) نبودند، سعی در محو این مسأله داشتند واز اینرو بسیار ساده اندیشی است که کسی انتظار داشته باشد اسناد بسیار شفاف و روشنی مربوط به آتش زدن و لطمه زدن به حضرت زهرا(س) وجود داشته باشد.

وی دفن حضرت زهرا(س) به صورت مخفیانه را چهارمین موید شهادت حضرت زهرا(س) دانست و گفت: اگر درگیری و لطمه زدنی به حضرت زهرا(س) وجود نداشته و ایشان نارضایتی از خلفا نداشتند، چه لزومی داشت که مخفیانه دفن شوند.

حجت الاسلام سلیمانی موید دیگر را خطبه حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت زهرا(س) خطبه آتشینی علیه معارضان خواند که حاصل آن ضربه سخت به بنیاد خلافت بود و این مویدی بر وجود درگیری ها بود.

وی در خصوص مبعدات شهادت حضرت زهرا نیز گفت: یکی از مبعداتی که در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) نقل شده، این است که خواهران حضرت زهرا(س) نیز در جوانی فوت کرده اند و چه بسا حضرت زهرا(س) نیز مثل ایشان در جوانی فوت کرده اند. اما اولا سند این سخن کجاست و از کجا چنین اطمینانی نسبت به آن دارید؟ و ثانیا چه دلیل عقلی و ملازمه ای وجود دارد که اگر یک یا چند فرزند از خانواده ای در کودکی یا جوانی فوت کرد، بقیه هم چنین است؟

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نبودن شرح این قضایا در منابع دست اول را مبعد دیگر دانست و گفت: از آنجایی که این مسأله سبب محکومیت و عدم مشروعیت خلفاء می شود ، مسلما بناء بر خفایش زیاد بوده است و اگر قرار است مبعدی ملاک عمل قرار بگیرد باید محکم و قوی باشد.

وی به مبعد دیگر اشاره کرد و گفت: گاهی مطرح می شود آیا ممکن است در جایی که نظام قبیله ای هست و قبیله بنی هاشم وجود دارد، به حضرت زهرا(س) تعرض شود و هیچ کسی از قبیله به حمایت برنخیزد؟ جواب داده می شود چنین چیزی ممکن است، چرا که سکوت حضرت علی(ع) در غصب خلافت توسط عده ای نیز به خاطر نداشتن یاور بود و اگر ایشان یاور داشت برای گرفتن حق خود اقدام می کرد.

وي ادامه داد: حتي اگر قبيله بني هاشم نيز قصد اقدامي داشت، حضرت علي(ع) آنها را منع مي كردند چرا كه  از طرفی این درگیری ها سبب می شد، ابوسفیان و دیگر منافقین سود ببرند و از سوی دیگر جنگ هایی رخ داده بود وعده ای از مسلمین مرتد شده بودند و تاحوالی احد نیز رسیده بودند و در صورت ایجاد درگیری ، آنها به مدینه آمده و اصل اسلام به خطر می افتاد، لذا حتی اگر قبیله نیز تمایل به انتقام داشتند، حضرت علی(ع) آن ها را منع می کردند، پس این مبعد نیز نمی تواند ملاک عمل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در نتیجه شهید نامیدن حضرت از سوی امام صادق(ع) و از طرفی فاصله کم بین درگیریها و خونریزی هاو شهادت حضرت زهرا(س) قرینه ایست بر اینکه آن حضرت شهیده هستند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: اگر کسی ادعا کند نوعا این خونریزیها سبب شهادت کسی نمی شود، باید در جواب گفت: وقتی این خونریزیها، لطمه زدن ها با آلام روحی حضرت زهرا(س) جمع شود، قول به شهادت آن حضرت را تقویت می کند.

وی ادامه داد: در عصر حاضر از مرگ مشکوک یک شخصی که ظاهرا قضیه بسیار ساده ای به نظر می رسد ، تحلیل ها و بررسی های ی فراوان می شود و احتمال کشته شدن وی را نتیجه می گیرند، به طریق اولی در خصوص حضرت رسول اکرم(ص) که توانسته امپراطوری روم و دیگر قدرت ها را به لرزه درآورد، مسأله جانشینی اش بسیار مهم و با اهمیت بوده است، به طوری که عده ای حاضر می شوند جلوی حضرت زهرا(س) بایستند و به وی لطمه بزنند و در عین حالیکه مشخص است سعی بسیار براین بوده که این امر مخفی بماند، خبری از شهادت حضرت زهرا(س) رسیده است. لذا اگر کسی در قضیه شهادت حضرت زهرا(س) تردید کند ساده لوح بوده وهرگز نمی تواند عالم تاریخی و محقق در این زمینه باشد.
 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی