فراخوان مقاله همايش «مباني فلسفي علوم انساني»

 علوم انساني به دليل پيوند عميق با زيرساخت‌هاي اعتقادي و ارزشي از يک‌سو، و نقش تعيين‌کننده در زندگي انسان از سوي ديگر، از اهميتي بي‌بديل برخوردارند، و کنکاش در مباني فلسفي اين علوم ضرورتي اجتناب‌نا‌پذير براي تحقق اهداف نظام جمهوري اسلامي است.

برگزار کننده: معاونت پژوهش (گروه فلسفه) مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
با همکاري:
1. معاونت پژوهش مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه
2. مجمع عالي حکمت اسلامي
3. پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي
4. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
5. جامعة‌المصطفي العالميه
6. شوراي عالي انقلاب فرهنگي
7. پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
8. دانشگاه امام صادق عليه‌السلام
9. مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران
10. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها

1. کليات
1.1. چيستي علوم انساني و تمايز آن با علوم ديگر؛
1.2. موضوع علوم انساني؛
1.2.1. قصد و نيّت در موضوع علوم انساني؛
1.2.2. پيچيدگي موضوع علوم انساني؛
1.3. قلمرو، شعب و طبقه‌بندي علوم انساني؛
1.4. هدف علوم انساني؛
1.5. جايگاه، اهميت و پيامدهاي نظري و عملي علوم انساني؛
1.6. مباني علوم انساني موجود و نقد آن؛
1.7. نقش فلسفه علوم انسانی در توليد علوم انسانی.

2. تاريخچه
2.1. پيدايش و تحولات علوم انساني در غرب؛
2.2. پيشينه علوم انساني در عالم اسلام؛
2.3. وضعيت کنوني علوم انساني در عالم اسلام (جهان عرب، افريقا، شبه قاره، ايران و...)؛
2.4. مرور و ارزيابی اقدامات انجام يافته پس از انقلاب اسلامي در ايران؛
2.5. منبع شناسي مباني فلسفي علوم انساني؛
2.6. علل عدم توجه لازم به علوم انساني و عدم رشد اين علوم در جهان اسلام.

3. مباني هستي‌شناختي علوم انساني
3.1. ارتباط علوم انساني با هستي‌شناسي؛
3.2. علوم انساني و ساحت غيرمادي جهان؛
3.3. مباني انسان‌شناختي علوم انساني؛
3.3.1. ماهيت انسان؛
3.3.2. تجرّد روح؛
3.3.3. اراده و اختيار؛
3.3.4. فطرت و طبيعت مشترک انسان‌ها؛
3.3.5. هدف و کمال نهايي انسان؛
3.3.6. نقد انسان‌گرايي (اومانيسم)؛
3.3.7. نقد مباني انسان‌شناختي مارکسيستي؛
3.4. مباني جامعه‌شناختي علوم انساني؛
3.4.1. ماهيت جامعه؛
3.4.2. اصالت فرد يا جامعه (عينيت جامعه)؟

4. مباني معرفت‌شناختي علوم انساني
4.1. امکان معرفت در علوم انساني؛
4.2. عينيّت در علوم انسانی؛
4.3. مطلق‌گرايي و نسبي‌گرايي معرفتي در علوم انساني؛
4.3.1. نقش تاريخ؛
4.3.2. نقش تئوري؛
4.3.3. نقش فرهنگ؛
4.3.4. نقش جهان‌بينی؛
4.3.5. نقش ايدئولوژي؛
4.3.6. نقش ارزش‌ها؛
4.3.7. نقش جنسيت (فمينيسم).

5. مباني روش‌شناختي علوم انساني
5.1. نسبت علوم انسانی با علوم طبيعي؛
5.2. علوم انساني: توصيفي يا دستوري؟
5.3. پيش‌بيني در علوم انساني؛
5.4. قانون‌مندی در علوم انسانی؛
5.5. نقد و بررسي مکاتب روش‌شناختي در علوم انساني؛
5.5.1. تجربه‌گرايي در علوم انساني؛
5.5.1.1. پوزيتويسم منطقي در علوم انساني؛
5.5.2. ضدّ تجربه‌گرايي در علوم انساني؛
5.5.2.1. تاريخي‌نگري؛
5.5.2.2. تأويل‌گرايي (اگزيستانسياليسم و هرمنوتيک)؛
5.5.2.3. تفهّم‌گرايي؛
5.5.2.4. قراردادگرايي؛
5.5.2.5. علوم انساني انتقادي؛
5.5.3. نقش دين در روش‌شناسي علوم انساني.

شرايط ارسال مقاله:

مقالات به صورت تايپ‌شده حداکثر در 25 صفحه و با فرمت word به دبيرخانه همايش ارسال گردد.
ذکر نام و نام خانوادگي، شماره تلفن، ايميل و آدرس پستي ضروري است.
مقالات نبايد در جاي ديگر چاپ يا ارائه شده باشد.
 

زمان برگزاري : اسفند 1389
آخرين مهلت ارسال چکيده مقاله: پايان ارديبهشت 1389
آخرين مهلت ارسال مقاله: پايان مهر 1389

دبيرخانه همايش
قم، ابتداي بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره، اداره همايش‌ها و نشست‌هاي علمي
تلفن: 2113651 ـ 2909099 ـ 0251
نمابر: 2936052 ـ 0251
کد پستي: 85555 ـ 37166
صندوق پستي: 4333 ـ 37165
www.qabas.org
Email: hamayesh@qabas.net

 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی