زندگی روزانه مردم تهران قربانی برنامه تبلیغاتی آقای شهردار
انگار قرار نیست سایه سیاست، لابیگریهای سیاسی و شوهای تبلیغاتی از آسمان پایتخت کنار برود و شهروندان تهرانی بتوانند در کمال آرامش به بیان مطالبات خود از مدیران و مسئولان مدیریت شهری بپردازند؛ موضوعی که در پیش بودن انتخابات دور دوم مجلس نهم و همچنین نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، غلظت و پیچیدگی آن را دو چندان کرده است.
به گزارش رجانیوز، پس از آنکه هفته گذشته، یک بارش چند ساعته بهاری زندگی در پایتخت را با اختلال مواجه کرد، مسئولان شهرداری با بسیج شبکه رسانهای عظیم مرتبط باخود که گاهی از آن با عنوان "امپراطوری رسانهای" یاد میشود، به مردم تهران قول دادند که کمتر از چند روز مشکلات به وجود آمده در شهر به ویژه آب گرفتگی خط 4 متروی تهران و تعطیلی کامل آن برطرف شود.
در این میان، روز جمعه هم مقامات مسئول در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه و به طور ویژه رئیس این شرکت، از پایان عملیات لایروبی و تخلیه آب از درون تونلهای مترو خبر دادند و با افتخار اعلام کردند که نیروهای شهرداری تهران موفق به پاکسازی ایستگاههای قطار شدهاند و خط 4 متروی تهران از روز شنبه (امروز) آماده سرویسدهی به مردم است؛ اقدام تقدیر آمیزی که برای یکی از معدود دفعات نشان داد مسئولان مدیریت شهری میتوانند به جای درگیر شدن با مسائل سیاسی و حزبی به فکر انجام مسئولیت خود و کمک به رفاه شهروندان پایتخت باشند.
با این حال، اتفاقاتی که شنبه صبح در متروی آزادی (ترمینال مسافربری در میدان آزادی) روی داد، صدای مردمی را که با اعتماد به سخنان مسئولین متروی تهران قصد ورود به خط 4 مترو را داشتند در آورد. ازدحام شدید مردم در پشت دربهای بسته متروی آزادی و عدم پاسخگویی مسئولان مترو به مردم در خصوص فعالیت یا عدم فعالیت قطارهای این خط در امروز سبب نارضایتی و در بعضی موارد خشم شهروندانی شد که نمی دانستند به دلیل برگزاری یک برنامه تبلیغاتی پشت درب مترو معطل مانده اند.
در این میان، حضور یک تیم کامل و حرفهای از صداوسیما در داخل ایستگاه و سپس ورود شهردار تهران مشخص کرد که این ازدحام به دلیل برگزاری جشنی اتفاق افتاده است که به مناسبت آغاز مجدد خط 4 مترو تهران از سوی تدارک دیده شده است!
اما مراسم پر هیاهوی "روایت یک جهاد" برای تقدیر از اقدامات شهرداری و شهردار تهران در ماجرای آبگرفتگی مترو، شنبه در شرایطی با حضور پر تعداد رسانههای حامی شهردار تهران برگزار شد که هنوز بعد از گذشت نزدیک به یک هفته از این موضوع، مقصر خسارت وارد شده به بیت المال که بنا بر نقل سخنگوی شهرداری تهران ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان و بر اساس برآورد معاون عمرانی استانداری تهران بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده، معرفی نشده است.
به اذعان کارشناسان شهرداری اگرچه بعد از حادثه ورود سیلاب به مترو ماجرا را مدیریت کرد اما قبل از آن به وظیفه قانونی خود برای جلوگیری از وقوع سیل عمل نکرده است؛ چرا که بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداریها که به تشریح وظایف میپردازد، دومین وظیفه شهرداری را تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین آب و روشنایی به وسایل ممکنه ذکر شده است.
این در حالی است که این قانون، وظیفه چهاردم شهرداری را «اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و و دیوارهای شکسته و خطرناک و پوشاندن چاهها و چالههای واقع در معابر عمومی» عنوان کرده است. کارشناسان عمرانی بر این باورند که شهرداری بنابر وظیفه مصرح قانونی خود در جایی که احتمال وقوع سیل میرفت، اقدام لازم را همچون رعایت حریم رودخانه، بازسازی و لایروبی مسیلها برای پیشگیری از این حادثه خسارت زا فراهم نکرده است.
پرسشی که توسط کارشناسان مطرح میشود این است که بودجه یک صد میلیارد تومانی شورای شهر تهران که سال گذشته برای کنترل سیلابها و آبهای سطحی در اختیار شهرداری گذاشت، در کجا هزینه شده است؟ نهادی که همواره صدای اعتراضش نسبت به عقب افتادن بودجه دولتی مترو بلند است؛ تا آنجا که این موضوع را به سوال از رئیس جمهور هم میکشاند، باید به این سوال پاسخ دهد که بر سر بیتالمال همانی را میآورد که با افتتاح غیرکارشناسی و فلهای پروژهها آورده است؟
کدام کارشناس عمران بر ایجاد خط مترویی به گستردگی خط چهار متروی تهران در مسیر رودخانه کن که همواره احتمال سیل در آن میرود، آن هم بدون لحاظ کردن حریم رودخانه و رعایت استاندارد لازم رای داده است؟
بدون شک با قربانی کردن گوسفند نمیتوان از زیر بار تبعات ساخت غیر کارشناسی یک پروژه که با افتتاح پر سروصدایی هم همراه بوده و می رفت تا در یک باران معمولی فاجعه ای جدی را در شهر تهران رقم بزند، شانه خالی کرد و پس از پایان ماجرا پیروزمندانه جشنی برای "روایت یک جهاد" برگزار کرد!
ارسال کردن دیدگاه جدید