نظریه پردازی علامه طباطبائی در روش تفسیری

آیت الله رجبی در همایش ملی " مبانی و روش تفسیری علامه طباطبائی " گفت: از دو منظر می توان به روش تفسیری علامه طباطبائی نظر کرد: اول شیوه تفسیر ایشان و دوم نظریه پردازی ایشان در روش تفسیری.

به گزارش خبرنگار تبیین، حضرت آیت الله محمود رجبی با بیان اینکه علامه طباطبائی با نوشتن المیزان خدمت بزرگی به اسلام، تشیع و جهان کرد، ادامه داد: علاوه بر اینکه ایشان تفسیر را در حوزه های علمیه احیا کرد، جایگاه رفیع تفسیر را به جامعه نشان داد و به همگان فهماند که تفسیر یک رشته و فنی مانند دیگر رشته هاست که نیاز به آموزش و فراگیری دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات ارزنده علامه طباطبائی به تشیع این بود که از حریم اهل بیت(ع) و آموزه های تشیع در برابر هجوم شبهات سلفی ها، با تفسیر قرآنی دفاع کرد، و جواب از این شبهات را به قرآن مستند می کرد،

در حالیکه تا قبل از آن بیشتر برای تبیین شبهات از روایات اهل بیت(ع) استفاده می شد و این حرکت علامه سبب شد تا این دفاع بتواند در مجامع اسلامی که روایات اهل بیت (ع) را قبول ندارند یا در روایات تشکیک می کنند، قابل طرح باشد.

آیت الله رجبی خاطر نشان کرد: یکی از دیگر امتیازات علامه طباطبائی مستند سازی معارف اهل بیت(ع) به قرآن کریم است، یعنی همان معارف اهل بیت(ع) را از دل قرآن بیرون آورده است و نه تنها روایات بلکه سایر آموزه های تشیع را نیز مستند به قرآن ارائه کرده است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: علامه طباطبائی همچنین در قالب تفسیر مبانی شیعه را به صورت مستدل و مستحکم اثبات نموده است و هدف علامه از پاسخ به شبهات منطقی و فلسفی در تفسیر در واقع دفاع از مبانی و معارف شیعه است.

وی با اشاره به جامعیت قرآن کریم خاطر نشان کرد: علامه طباطبائی با بیان مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاسی برخاسته از قرآن کریم، در تفسیر المیزان، جامعیت این کتاب آسمانی را در ابعاد مختلف نشان داده ست.

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به رویکرد اجتهادی علامه طباطبائی نسبت به روایات اجتهادی افزود: ایشان با این رویکرد خدمت بزرگی به اسلام و روایات کرده است ، چرا که حتی کتب تفسیری نیز نقد و اجتهادی همچون علامه را ندارد و در واقع علامه طباطبائی مبتکر این نوع نگاه به روایات تفسیری بوده است.

آیت الله رجبی با اشاره به نقش علامه طباطبائی در روش درست تفسیر قرآن کریم گفت: به روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبائی از دو جنبه می توان نگریست، یک اصل روش تفسیری علامه طباطبائی و جنبه دیگر نظریه پردازی علامه طباطبائی در شیوه تفسیری قرآن به قرآن.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مورد نظریه پردازی این سئوال مطرح است که آیا نظریه پردازی فقط در علوم تجربی وجود دارد و یا در علوم غیر تجربی نیست جاری است، ادامه داد: به نظر می رسد نظریه پردازی در علوم غیر تجربی نیز وجود دارد و علامه طباطبائی در تفسیر قرآن کریم نظریه پردازی کرده است.

آیت الله رجبی خاطر نشان کرد: علامه طباطبائی به آیات و روایات فهم قرآن مراجعه کرده و سپس نظریه تفسیری قرآن به قرآن را داده است.
وی با اشاره به اینکه آیات فهم قران کریم دو دسته هستند، دسته ای که آیات قرآن را شفاف دانسته و دسته ای که بیانگر وجود ابهاماتی در آیه است، ادامه داد:

روش فهم قرآن کریم باروش دیگر کتب نوشته شده تفاوت دارد، چرا که خواننده به ترتیب بخش های کتاب مطلب را خوانده و مراد نویسنده را در می یابد، اما در قرآن کریم از آنجایی که اینچنین فصل بندی وجود ندارد، با خواندن آیاتی از قرآن کریم باید آیات دیگر را نیز مدنظر داشت، تا بتوان فهم کاملی از آن پیدا کرد.

مدیرگروه تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تبیین آیات قرآن کریم و روایات که دلالت بر فهم قرآن کریم دارند، به اثبات نظریه پردازی علامه طباطبائی در روش تفسیر قرآن کریم با استفاده از آیات و روایات پرداخت.

گفتنی است همایش ملی " مبانی و روش تفسیری علامه طباطبائی امروز برگزار شد و برنامه های نوبت عصر آن در حال برگزاری است.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی