علامه مصباح يزدي: اسلامي کردن علوم با بازيابي علوم غير ديني بر مبناي اصول اسلامي امکانپذير است

پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي: رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار کرد: تغيير اصول علوم غير ديني و بنيان نهادن مجدد آنها بر اساس اصول ديني منجر به توليد علم ديني ميشود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، علامه محمد تقي مصباح يزدي پنج شنبه بيست و يکم ارديبهشت ماه در سومين جلسه از همايش «علم ديني» که به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان قم در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم برگزار شد با اشاره به اينکه علوم بر اساس يک تعريف، به دو دسته ديني و غير ديني تقسيم ميشوند،
با برشمردن نسبتهاي ميان علم و دين، به وجه تفکيک ميان علم ديني و غير ديني مطابق اين نسبتها پرداخت و گفت: بر اساس وجه اول از رابطه ميان علم و دين، علوم ديني علومي هستند که مسائل آنها، مانند خداشناسي، معاد و نبوت، در متن دين آمده است.
بر اين اساس، علمي که داراي مسائل مشترک با دين باشد علمي ديني قلمداد ميشود و علمي که ميان آن و دين چنين رابطهاي وجود نداشته باشد علم غير ديني است.
استاداخلاق حوزه علميه قم با اشاره به وجه ديگر تفکيک ميان علم ديني و غير ديني، بيان کرد: مطابق اين وجه، علومي که با روش عقلي اثبات شوند علم غير ديني ناميده ميشوند و علومي را که با استفاده از آيات و روايات اثبات شوند، ديني مينامند.
وي خاطر نشان کرد که برخي از علوم را ميتوان به هر دو روش اثبات کرد که اگر از جنبه عقلي اثبات شوند علم غير ديني واگر با روش نقلي ثابت شوند، علم ديني ناميده ميشوند.
عضو خبرگان رهبري در توضيح وجه سوم تفکيک ميان علم ديني و غير ديني، به علوم واسطهاي اشاره کرد و توضيح داد: برخي از علوم، مانند ادبيات عرب، همچون ابزار براي فهم علوم وحياني به کار ميروند، و به اين مناسبت علوم ديني ناميده ميشوند.
علامه مصباح يزدي خاطر نشان ساخت که علوم غير ديني گرچه به لحاظ روش يا موضوعات با علوم ديني متفاوت هستند، اما علم ضد ديني محسوب نميشوند.
وي با بيان اينکه نتايج علومي که منتشر ميشوند دليل بر قطعي بودن آنها نيست، خاطر نشان کرد: انتظار از علوم، ارائه راه حل روشمند براي مسائل جاري است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: برخي از نظريههاي ارائه شده پس از گذشت مدتي باطل ميشوند که اين منسوخ شدن نظريهها و فرضيهها، هم در ميان علوم ديني وجود دارد و هم در علوم غير ديني، و ضمانتي هم براي قطعي بودن تمام علوم وجود ندارد.
عضو خبرگان رهبري افزود: اختلاف نظر در بسياري از رشتههاي علمي وجود دارد و هنگامي که دو پاسخ و راه حل متفاوت براي يک مسأله ارائه ميشود، يکي از آنها خلاف آموزههاي اسلامي است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تصريح کرد: برخي شيوهها و راه حلها موافق اصول ديني هستند و برخي ديگر مخالف؛ راه حلهايي که موافق اصول اسلامي هستند ديني، و راه حلهاي ديگر غير ديني يا ضد ديني هستند.
آيتالله مصباح يزدي با بيان اينکه برخي از راه حلها خنثي هستند، خاطر نشان کرد: برخي از راه حلها مفسده انگيز و ضد دين هستند و علوم حاصل نيز ضد ديني هستند، اما اين بحث استثنائات را در بر نميگيرد.
وي ادامه داد: گاه علمي در خاستگاه خودش مطرح ميشود و مورد قبول واقع ميشود، هر چند که علمي ظنّي و غير يقيني است، و سپس در گستره جهان نشر پيدا ميکند، ولي اگر اين علم بر خلاف آموزههاي ديني و مبتني بر باورهاي ماديگرايانه باشد ضد ديني است، هر چند علمي مقبول در ميان جوامع علمي باشد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) موضوع اسلامي کردن علوم راداراي ارتباط مستقيم با ديني يا ضد ديني بودن علوم دانست و گفت: بسياري از نظريات علمي که در دانشگاههاي کشور مطرح ميشوند، يا مبتني بر آموزههاي ماديگرانه هستند يا روشهاي آنها بر خلاف اصول اسلامي هستند.
عضو خبرگان رهبري افزود: افرادي که با وضعيت فرهنگي کشور آشنايي دارند ميدانند که حدود يک قرن است که تلاش ميشود کتبي آموزشي تأليف و منتشر شود که با اصول ديني ضديت داشته باشند.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم تأکيد کرد: جرياني که تلاش در ترويج علوم ضد ديني در کشور دارند همان جرياني هستند که حجاب، عزاداري و ديگر ارزشهاي اسلامي را مورد هجمه قرار داده بودند و اگر علوم غير ديني در دانشگاههاي ما تدريس ميشود نشان دهنده آن است که کساني که اين علوم را براي ما توصيه و تبليغ کردهاند اين کار را جهتدار انجام دادهاند.
علامه مصباح يزدي با تأکيد بر اسلامي نمودن علوم خاطرنشان کرد: در تمامي رشتههاي علمي بايد علوم اسلامي اقتباس شوند و از ريزهخواري از سفره ديگران پرهيز کنيم. اسلامي کردن بدين معناست که علوم مخالف اصول اسلامي تغيير داده شوند و بر اساس آموزههاي اسلامي تجديد شوند.
وي با بيان اينکه همه کساني که عالم علوم تجربي هستند منکر ماوراء و جهان ديگر نيستند، تصريح کرد: مطالبي که در کتب درسي اصطکاک با علوم ديني دارند، مانند برخي از علوم انساني، نبايد متن درسي و آموزشي قرار داده شوند و بايد متوني که سازگاري با آموزههاي اسلامي دارند در متون آموزشي گنجانده شوند که البته ميتوان در کنار آن به ساير نظرات علمي نيز ارجاع داد.
اين استاد حوزه علميه قم توضيح داد: برخي از علوم، مانند رياضي، اصطکاکي با اسلام ندارند و اسلامي کردن آنها معنايي ندارد، چون نسبتي با اسلام ندارند.




























ارسال کردن دیدگاه جدید